Who is afraid of DSP?

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Who is afraid of DSP?

Bericht door Henkjan »

OWC schreef: zo 18 sep 2022, 22:58
Henkjan schreef: zo 18 sep 2022, 22:47
eindgebruiker (anders dan de verzamelde nerds hier) zal de binnenkant worst wezen zolang t maar netjes is.
en wat betreft details van de software: de complete handleidingen ztaan gewoon leesbaar op de webstek, wat voor verdere info zoek je dan als eindgebruiker?
Sja, dan krijg je een beetje zoals wat tegenwoordig "sushi" genoemd wordt in Nederland.
Het ziet er uit als Sushi, het ruikt naar Sushi, maar het is alles behalve Sushi.
Een bak mayo hoort bv absoluut NIET in Sushi (plus al die andere meuk).

De tactiek tegenwoordig; je voert de eindgebruiker steeds een beetje meer bagger, om zo een steeds hogere tolerantie te kweken.

Dit is een extreem voorbeeld en niet direct aan de hand bij miniDSP.
Maar ik merk wel dat de tolerantie van kwaliteit steeds lager begint te worden.
Van een product dat zich profileert als bepaalde klasse, mag je kwaliteit verwachten.

Ook al zie je dat niet direct als gebruiker, het gaat puur om de passie en zorg die de makers in een product stoppen.
Echter lijken steeds meer mensen tevreden te zijn met die hollandse "sushi"

Aangezien ik regelmatig zelf elektronica ontwikkel en weet wat je voor 500 USD kunt maken, zeker in deze aantallen.
Sorry, maar dan verwacht ik toch echt een stuk hogere kwaliteit te zien.
vaag, mistig, wazig Bart...... stop met roeptoeteren svp, die negativiteit kunnen we missen als kiespijn.
hou t liever positief zoals je prachtige radio project
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

OWC schreef: zo 18 sep 2022, 23:02
......
Na al die jaar hebben ze bv nog steeds geen goede representative in EU of USA etc.
....
nu ken ik persoonlijk iemand ;) die al 10 jaar die dingen in NL verkoopt, en ik ken ook al iemand die net zo lang in D hetzelfde doet..... in de USA o.a. Parts Express en Madisound. wat zoek je nou dan?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

eindgebruiker (anders dan de verzamelde nerds hier) zal de binnenkant worst wezen zolang t maar netjes is.
en wat betreft details van de software: de complete handleidingen ztaan gewoon leesbaar op de webstek, wat voor verdere info zoek je dan als eindgebruiker?
Gezien de prijsstelling, ruim 500 euro, verwacht ik een aan alle kanten gepolijst product, zowel kwa hardware als software. Vooral de software is echt hetgeen hier de doorslag moet geven voor de eindgebruiker, da’s immers de interface naar het product en heb je nodig om alle functionaliteiten ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken. Ik hoop dat ze dat bij MiniDSP ook begrijpen, een aantal jaar geleden wat de software namelijk nog om te huilen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef: zo 18 sep 2022, 23:07
Gezien de prijsstelling, ruim 500 euro, verwacht ik een aan alle kanten gepolijst product, zowel kwa hardware als software. Vooral de software is echt hetgeen hier de doorslag moet geven voor de eindgebruiker, da’s immers de interface naar het product en heb je nodig om alle functionaliteiten ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken. Ik hoop dat ze dat bij MiniDSP ook begrijpen, een aantal jaar geleden wat de software namelijk nog om te huilen.
weer oude koeien

(nog los van t feit dat ik een andere mening daarover heb: welk aspect van die software vond je als te huilen?)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef: zo 18 sep 2022, 23:12
weer oude koeien

(nog los van t feit dat ik een andere mening daarover heb: welk aspect van die software vond je als te huilen?)
Oude koeien? Dus jij vind niet dat je een gepolijst product mag verwachten voor deze prijs en dat de software hier feitelijk van doorslaggevend belang is voor de functionaliteit van het product? Je verkoopt zelf ook MiniDSP als ik mij niet vergis? Dan hoop ik dat ze hun huiswerk hebben gedaan, anders ga je het nog druk krijgen met de after sales …
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff concreet graag: wat vond je nou uien aan die software?

.

.

SSassen schreef: zo 18 sep 2022, 23:17
Henkjan schreef: zo 18 sep 2022, 23:12

weer oude koeien

Oude koeien? Dus jij vind niet dat je een gepolijst product mag verwachten voor deze prijs en dat de software hier feitelijk van doorslaggevend belang is voor de functionaliteit van het product? Je verkoopt zelf ook MiniDSP als ik mij niet vergis? Dan hoop ik dat ze hun huiswerk hebben gedaan, anders ga je het nog druk krijgen met de after sales …
geen centje pijn tot nu toe (10 years and counting),op het saaie af
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Moet ik dat uitleggen? Dat weet je zelf ook dondersgoed. Als ze inmiddels een inhaalslag hebben gemaakt is dat goed om te horen maar je weet hoe het werkt: you never get a second chance for a first impression, en dat is meteen de reden dat ik kritisch ben.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Henkjan schreef: zo 18 sep 2022, 23:07
OWC schreef: zo 18 sep 2022, 23:02
......
Na al die jaar hebben ze bv nog steeds geen goede representative in EU of USA etc.
....
nu ken ik persoonlijk iemand ;) die al 10 jaar die dingen in NL verkoopt, en ik ken ook al iemand die net zo lang in D hetzelfde doet..... in de USA o.a. Parts Express en Madisound. wat zoek je nou dan?
Ik wist dat je daar mee ging komen.

Trouwens mijn vorige bericht is niet als negatief bedoelt.
Maar ik draai inmiddels al een tijd mee in audio, heb heel wat keukens gezien.
Ik vind het niet overtuigend en het doet me sterk aan de "sushi" denken.

Dat is geen negativiteit, maar noem het eerder passie gemixt met realiteit.
Het doet dan eerder zeer dat mensen dat tegenwoordig tolereren.
Helemaal als je weet wat bepaalde dingen kosten, maar ook wat voor producten je kunt kopen voor dit geld.
Dan doel ik niet op exact dezelfde producten, maar vergelijkbare audio producten.

Anyway, met een representative doel ik eerder echt goed georganiseerd vanuit miniDSP.
Dus niet via 3rd party mensen of webshops.
Ik snap die manier van doen vanuit DIY bordjes ed.

Maar als je een product wilt opzetten als echt een consumentenproduct, dat naast bv een Marantz (ik noem letterlijk maar even iets) op het digitale schap staat. Dan moet dat toch echt wel wat smoother ipv dat mensen worden doorgestuurd.

Wat ik echter even nogmaals wil benadrukken, is dat niet enkel MIJN ervaringen zijn.
Ik spreek best wat mensen met bv nieuwe ideeën voor producten ed.
Een groot deel zegt hetzelfde; "Ja het werkt, meestal, maar het voelt gewoon niet echt als een 500 USD product"

En om je een eerlijk verhaal te vertellen, ook vaker de uitspraak gehoord als zoiets van, "oh als mensen hier al $500 voor over hebben, dan wordt het leuk verdienen". Een aantal projecten is toen voor heel andere redenen niet doorgegaan en het komt wat bot over.
Het zou ook niet bepaald mijn levensvisie zijn, maar ik snap wel waarom sommige mensen of bedrijven zo denken.

Nu is die oude radio natuurlijk wel heel lang geleden gebouwd en in een totale andere commerciële wereld.
De trots, passie en oog voor detail spat echter wel af van alle kanten en heeft daarnaast echt een eigen karakter zelfs op technisch oogpunt.
Ik doel op het origineel, niet mijn improv brouwsel :D

Dat laatste zie ik vooral niet terug in miniDSP. Het is vooral allemaal het broodnodige.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef: zo 18 sep 2022, 23:25
Moet ik dat uitleggen? Dat weet je zelf ook dondersgoed.
ja graag uitleggen, want nee ik weet niet waar je op doelt, anders vroeg ik dat niet.
ik heb geen problemen met de software en gebruik het bovengemiddeld veel denk ik. tuurlijk, paar dingen zouden fijner kunnen maar uien heb ik niet kunnen vinden.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Moet ik dat uitleggen? Dat weet je zelf ook dondersgoed. Als ze inmiddels een inhaalslag hebben gemaakt is dat goed om te horen maar je weet hoe het werkt: you never get a second chance for a first impression, en dat is meteen de reden dat ik kritisch ben.
Van mij krijgen mensen of bedrijven altijd meerdere kansen.
Geen probleem, ook niet om mijn mening aan te passen.

Voor $500 verwacht ik alleen wel overdonderd te worden en toch wel even wat meer dan dat het allemaal werkt zoals het zou moeten.
Zeker voor zoiets als een DSPtje+DAC, dat nogal een niche is in de hele audio chain.

Anyway, ik snap persoonlijk de hele emotie niet achter miniDSP hier?
Ik sta er volledig emotieloos in of mensen het nu top of ruk vinden.

Uiteindelijk is het eerder een verschil in belevenis en ervaring.
Als mensen daar blij mee zijn, prima.
Maar dan is het toch ook gewoon prima dat andere mensen die mening niet delen?
Er zijn ook mensen blij met Sonos, Bose of Dr Dre Beats headphones. Dat is net zo'n verhaal.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef: zo 18 sep 2022, 23:30
Moet ik dat uitleggen? Dat weet je zelf ook dondersgoed.
ja graag uitleggen, want nee ik weet niet waar je op doelt, anders vroeg ik dat niet.
ik heb geen problemen met de software en gebruik het bovengemiddeld veel denk ik. tuurlijk, paar dingen zouden fijner kunnen maar uien heb ik niet kunnen vinden.
Wat wil je dat ik uitleg? Dat de MiniDSP software in het verleden om te huilen was? Daar vertel ik je niets nieuws mee. Dat ze een inhaalslag hebben gemaakt en dat de software nu wel naar behoren werkt is goed om te horen, maar mag je ook verwachten van een product met een dergelijk prijskaartje.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het heden Sander, als je het dan persé over MiniDSP wil blijven hebben, want het ging hier over DSP.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sorry Mario, maar mijn reacties laten NIETS aan duidelijkheid te wensen over, of moet ik zaken gaan uitleggen op het niveau van een kind van 5?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Het lijkt er wel op dat de blaadjes weer aardig van de boom gaan vallen, een hoop oud gezeur wat niet is begrepen?

Begin een echt leven.!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef: ma 19 sep 2022, 0:16
Sorry Mario, maar mijn reacties laten NIETS aan duidelijkheid te wensen over,....
sorry Sander, maar je blinkt uit in vaagheden zonder 1 concreet punt te noemen. as clear as mud.

ik vraag, puur om een andere blik te horen dan de mijne, wat je dan concreet uien vond, maar je komt niet verder dan herhalen dan dat het uien was
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nou nee, ik was toch echt heel duidelijk, lees mijn reacties maar terug, misschien de volgende keer je leesbril opzetten?
TabCam

Bericht door TabCam »

OWC schreef: zo 18 sep 2022, 22:49
...
Maar 500 USD dat niet veel meer is dan een DAC+DSP ?
Ik vind het niet echt overtuigend als je kijkt wat andere high-end producten kosten voor rond de prijs.
Of wat voor alternatieve oplossingen er zijn die precies hetzelfde kunnen of doen.
Dan houdt je als enig argument nog het "gemak" over.
Dat vind ik persoonlijk niet zo heel sterk voor zo'n bedrag.
...
De Topping DM7 kost 599 euro inclusief BTW. Dan heb je nog een RPi of Sigmabordje nodig met voeding etc. Meer componenten betekent meer plekken waar het fout kan gaan. Nu is het volgens mij voor huisgenoten fijn als het maar één bedienpunt dan wel point of failure is.

Er zit een afstandsbediening bij.

Er zit de mogelijkheid van Dirac bij,.kost extra maar wel een pluspunt dat het én mogelijk is én vrijwillig is.

Qua updates, miniDSP geeft aan dat de software beta is en er zijn al drie versies en een firmware upgrade geweest. Daar kan je negatief naar kijken, ik kijk naar de bruikbaarheid en die is zeker niet slecht. Ik kan zien dat MiniDSP moeite qua vormgeving en bruikbaarheid doet.

Vooral de achtkanaals dac heeft me totnogtoe tegengehouden om met CamillaDSP aan de slag te gaan. Ik hou me aanbevolen voor betere en/of goedkopere oplossingen!
TabCam

Bericht door TabCam »

Pjotr schreef: zo 18 sep 2022, 11:52
Maar waar zit dat detail dan? Naar mijn idee is alles onder de -120 dB wel te verwaarlozen. Dat is zo'n beetje de maximaal haalbare ruisdrempel in het analoge domein. Op de vorige pagina liet ik wat ruismodulatie zien t.g.v. het rekenwerk van 32bits floating point processor van de MiniDSP. Wellicht dat dat met 64bits processing verdwijnt? Maar dan nog? Op wat ik aan DSP kunsten op de afgelopen ZBA dag heb mogen horen was eigenlijk weinig aan te merken.
Tja, je vraagt nu naar een technische verklaring. Zou kunnen komen door het real-time omzetten van 44.1 naar 96 kHz, de manipulatie van het digitale signaal door de filters etc. Weet niet hoe je aan ruisdrempel komt, je hebt altijd een omzetting van digitaal naar analoog als je streamt.

Ik vond de sets op de ZBA dag goed maar niet de beste die ik ooit heb gehoord. Dat lijkt kritisch maar mijn set is echt niet beter dan wat daar te horen was. Het gaat meer om dat ik weet dat er veel meer uit 16 bits redbook te halen valt. Totnogtoe waren de beste sets analoog of actief analoog als ik vanaf ruime afstand heb geluisterd. Digitaal ging ook goed maar daar zat ik near field, dus helemaal vergelijkbaar is het niet.

Kortom, ik heb hypotheses maar geen technische verklaring. En sorry voor de vertraging, ik had op voorbeeld i.p.v. verstuur gedrukt :roll:
TabCam

Bericht door TabCam »

SSassen schreef: zo 18 sep 2022, 22:33
...
Totdat ik gedetailleerde foto’s zie van de binnenkant van de nieuwe MiniDSP producten zie ik geen aanleiding om van mijn standpunt af te wijken. Of ben jij wel zo goedgelovig?
Ik vind een black box geen probleem zolang de invoer de uitvoer goed voorspeld en tot verbetering leidt.
OWC schreef: zo 18 sep 2022, 23:27
Dat laatste zie ik vooral niet terug in miniDSP. Het is vooral allemaal het broodnodige.
Broodnodige? Dan zou het alleen een crossover zijn! Ik heb ook nog een AB, verschillende inputs, meerdere configuraties, redelijk gebruikersvriendelijke en werkende software, PEQ voor een prijs waar ik het als zelfbouwer mnet dezelfde kwaliteit niet kan doen.

Ik ben erg geïnteresseerd als iemand kan helpen een 6/8 kanaaals DSP met ADC/DAC te ontwerpen waarbij de sample rate behouden blijft. Totnogtoe heb ik geen oplossingen gevonden.
satefan

Bericht door satefan »

Er wordt hier een paar keer geroepen dat men voor 500$ een ultra-gepolijst product verwacht waar helemaal niets mis mee is. Als ik dit betrek op de MiniDSP dan komt dit toch echt wel een heel eind in de buurt. Ik vind 500 piek echt niet veel geld voor wat MiniDSP op de markt weet te zetten (dat is iets meer dan alleen maar technisch een product ontwerpen/maken uiteraard). Voor mijn 'needs' is het bijna compleet qua functionaliteit, gebruikersvriendelijkheid, performance en betrouwbaarheid.

Als ik 1 concreet ding zou moeten benoemen dan zou dat de mogelijkheid zijn om direct in de software de 4 parameters van een linkwitz transform te kunnen configureren. Dat moet nu via filter-coefficienten die je in een Excel sheet moet laten uitrekenen. Dat vind ik echt een min-punt en niet meer van deze tijd.

Satefan
Pjotr

Bericht door Pjotr »

satefan schreef: ma 19 sep 2022, 8:32

Als ik 1 concreet ding zou moeten benoemen dan zou dat de mogelijkheid zijn om direct in de software de 4 parameters van een linkwitz transform te kunnen configureren. Dat moet nu via filter-coefficienten die je in een Excel sheet moet laten uitrekenen. Dat vind ik echt een min-punt en niet meer van deze tijd.

Satefan
Dat zou wel welkom zijn i.d.d. Zou zeggen, stuur ze een mailtje daarover. Als ik de berichten op ASR zo lees is MiniDSP heel ontvankelijk voor gebruikers input.

En mods, kunnen die paar pagina's China en MiniDSP bashing misschien een een eigen kantine topic krijgen? Met het huidige topic heeft het niets van doen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 19 sep 2022, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Bericht door Shadow »

:schoon: :schoon: :schoon:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

TabCam schreef: ma 19 sep 2022, 7:50
Tja, je vraagt nu naar een technische verklaring. Zou kunnen komen door het real-time omzetten van 44.1 naar 96 kHz, de manipulatie van het digitale signaal door de filters etc. Weet niet hoe je aan ruisdrempel komt, je hebt altijd een omzetting van digitaal naar analoog als je streamt.
Wat technisch mogelijk is een signaal ruisafstand van 120 dB in het analoge domein. Veel meer heeft daarom in het digitale domein geen nut. Al kan dat wel. Alleen bij de productie waar je wat extra head-room wilt hebben kan dat handig zijn. Water kun je niet natter maken dan het al is, om die vergelijking dan maar te gebruiken ;)
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik dacht dat offtopic reageren hier inmiddels de huiscultuur en gang van zaken was?
Maakt men er ineens een punt van?
Of was het JUIST niet offtopic genoeg?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”