Annastacia maar met een beetje Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Ik heb ze gevonden Bert.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... lFIcmJUSXM
Daar staan ze allemaal op. :yeah:
Bedankt Peter
Nu heb ik ze ook weer bij elkaar
Ik wist niet hoe ik ze allen kan selecteren en downloaden Met een bestandje tegelijk lukt mij wel Maar hij gaat het eerst in zippen
:-s Moet ik daarna weer un zippen :think: gedoe allemaal 8-[
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door peterl »

Ik zou ze stuk voor stuk downloaden Bert, via de rechter muisknop en dan worden ze ook niet gezipt.
Ik kan je ze ook mailen in 4 bestanden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Ik zou ze stuk voor stuk downloaden Bert, via de rechter muisknop en dan worden ze ook niet gezipt.
Ik kan je ze ook mailen in 4 bestanden.
Is al opgelost ik heb ze nu allemaal Peter :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Langetijd afwezig geweest vanwege mijn woningruil ben al aardig op weg
Maar moet nog heel veel doen , het is overweldigend eigenlijk , de temperatuur heeft niet mee geholpen om wat te doen Heb een ventilator lamp opgehangen.
Ik ben daar ruim een halvedag mee bezig geweest het was een zwaar kreng ,moest hem met eenhand ophangen en met de andere een stekkertje erin doen.
ik was uitgeput ,oververhit , uitgedroogd.
En ik heb de rest van die week niets meer gedaan
MAAR :!: :!: :!:
Ik heb helaas een versterker terug gekregen die heeft 230 Volt DC spanning op ingang van de versterker Mijn ipad kon er niet tegen en is gelukkig hersteld 69€
Nu versterker open en Schema opgezocht
Moest gewoon weer zoeken hoe ik een foto moest uploaden :D
Buizen vervangen heeft niets opgelost
Dus iemand een idee Anne! Misschien wel niet meer op forum geweest met de Hitte van de laatste weken
Bijlagen
Schema AnnaBill
Schema AnnaBill
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

Dat is wel een beetje lastig om je hier van advies te dienen.
Ik zou beginnen met het meten van de gelijkspanning op de ingang.
Deze moet natuurlijk ergens vandaan komen. Komen er ergens een paar draadjes tegen elkaar aan?
Ontbreekt een degelijke aarde verbinding naar de ingangsbuis?
Douwe
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door pvanlingen »

Het meest voor de hand liggend is een sluiting van de anode naar het rooster in de dubbeltriode aan de ingang.
Dan staat de potmeter ongeveer een watt te verstoken en dat lijkt mij sterk.
En in de hele versterker komt ook geen 230v dc voor.

Paul.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: do 08 sep 2022, 14:15
Dat is wel een beetje lastig om je hier van advies te dienen.
Ik zou beginnen met het meten van de gelijkspanning op de ingang.
Deze moet natuurlijk ergens vandaan komen. Komen er ergens een paar draadjes tegen elkaar aan?
Ontbreekt een degelijke aarde verbinding naar de ingangsbuis?
Douwe
Hoi Douwe en Paul bedankt dat je ff wat tijd uittrekt om het te bekijken en beredeneren
:D :goeie:
Dat ontbreken is wel nu aan de hand van die Aarde ik meen ten opzichte gnd 230 Volt DC
Geen lossedraadjes wel de 2K2 in de stroombron was oneindig geworden Daar heb ik een nieuwe in gezet
Maar geen resultaat
Dus mijn vermoeden is dat er daar iets raars is gebeurd
Echter ik meet wel 6,3 volt DC verschil spanning dat komt van die 6SN7 gloestroom voeding
Maar die stroombron moet ook iets doen
Wat moet ik bijvoorbeeld over die 2K2 meten en over die 39 ohm weerstand
Nou hoop ik niet dat de nummers op die print verkeerd zijn
17CB0FEF-319D-4728-BAF2-923C7F6DF44E.jpeg
Bijlagen
112BA053-A581-4984-A8DD-ED1D6986C911.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Verrek
Ik sluit het andere monoblok aan en mijn Toongenerator schiet in de stress High voltage detected!
Nu meet ik op die ingang niks ff mn ogen uitwrijven
Dat loosalarm Drijft hier net een onweersbui voorbij
Misschien dat daar die uitgang Toongenerator gevoelig voor is 8-[
Daar komt geluid uit 17 volt over 8 ohm daar boven Flattopping
Anode spanning is ook maar goed 390 volt
Maar kan nu wel meten over die stroombron :D
Laatst gewijzigd door OpaBert op do 08 sep 2022, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door SSassen »

@OpaBert,

Woningruil? Je bent nu dus eindelijk van die vervelende buurman af? Gefeliciteerd, dat moet toch een heleboel rust geven?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef: do 08 sep 2022, 18:15
@OpaBert,

Woningruil? Je bent nu dus eindelijk van die vervelende buurman af? Gefeliciteerd, dat moet toch een heleboel rust geven?
Jawel Sassen :D jij had toch ook een voornaam schiet me niet te binnen :oops:
Nou ik ben inderdaad daar van af maar het heeft me 5500€ gekost aan trap lift 4500€ en al een duizend aan verf planken plankendragers rails Plafondventilator/lamp in de woonkamer
En komt nog een 2600€ bij voor een rolluik boven en een Zonnescherm achter dat is besteld
Ik geef het nu maar uit Want een beetje in verkoeling investeren is geen overdadige luxe
Want ik vond de zomer meer een straf dan leuk
Maar geen geklier meer Dat is een Dikke +
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door SSassen »

Da's fijn om te horen, ik wens je veel geluk in je nieuwe woning! Mijn voornaam is Sander.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef: do 08 sep 2022, 19:16
Da's fijn om te horen, ik wens je veel geluk in je nieuwe woning! Mijn voornaam is Sander.
:D Dankjewel Sander O:)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door RobertD »

OpaBert schreef: do 08 sep 2022, 17:40
Wat moet ik bijvoorbeeld over die 2K2 meten en over die 39 ohm weerstand
Nou hoop ik niet dat de nummers op die print verkeerd zijn
17CB0FEF-319D-4728-BAF2-923C7F6DF44E.jpeg
Hoi Bert, fijn dat je een nieuw huis hebt! Scheelt hopelijk veel stress.

Over de 2k2 weerstand moet ongeveer 1,2 tot 1,4 Volt staan.
Over de 39 ohm weerstand ongeveer 0,6V. (Het is één PN overgang in de transistor. Die 39 ohm bepaalt ook de stroomwaarde die door de stroombron gaat: 0,6V / 39 Ohm = 0,015A = 15mA. )

Als die 2k2 is uitgebrand zou ik de BC 547 maar eens checken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door RobertD »

bert-versterker.png
Zit er in dat gele cirkeltje een massa draad los?
Hoe is de -6,3VDC voeding verbonden met massa?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

RobertD schreef: vr 09 sep 2022, 11:11
OpaBert schreef: do 08 sep 2022, 17:40
Wat moet ik bijvoorbeeld over die 2K2 meten en over die 39 ohm weerstand
Nou hoop ik niet dat de nummers op die print verkeerd zijn
17CB0FEF-319D-4728-BAF2-923C7F6DF44E.jpeg
Hoi Bert, fijn dat je een nieuw huis hebt! Scheelt hopelijk veel stress.

Over de 2k2 weerstand moet ongeveer 1,2 tot 1,4 Volt staan.
Over de 39 ohm weerstand ongeveer 0,6V. (Het is één PN overgang in de transistor. Die 39 ohm bepaalt ook de stroomwaarde die door de stroombron gaat: 0,6V / 39 Ohm = 0,015A = 15mA. )

Als die 2k2 is uitgebrand zou ik de BC 547 maar eens checken.
Hebbik gedaan Robert een kant staat de weerstand over en meet ik inplaats van de gebruikelijke 0,6 Volt 0.1Volt wat ik wel vond kloppen Maar ik zal hem eens kortwieken zodat ik hem weer kan gebruiken

RobertD schreef: vr 09 sep 2022, 11:18
bert-versterker.png

Zit er in dat gele cirkeltje een massa draad los?
Hoe is de -6,3VDC voeding verbonden met massa?
Je hebt me van de bank gekregen
Ik heb teveel gesjouwd en rond gelopen met die onweersbuien boven stond een paar dakramen te ver open en moest ik gaan dweilen spullen opzoeken opdoen etc

Die zwarte draad kan ik niet verklaren ik snap ook niet hoe die daat is gekomen Maar!
Je hebt me wel op het spoor gezet :!:
De aarding is tussen 2 dezelfde versterkers op verschillende manieren van de bedrading
Ik zet de foto,s erbij spreekt meer dan 1000 woorden
Bijlagen
Schema
Schema
Amp  1 Meetpen op Gnd audio en Gnd DC
Amp 1 Meetpen op Gnd audio en Gnd DC
Amo 1 Spanning tussen gnd audio
Amo 1 Spanning tussen gnd audio
Amp 2 meetpen op Gnd audio en Gnd. DC C boven
Amp 2 meetpen op Gnd audio en Gnd. DC C boven
Amp 2 Spanning tussen Gnd. audio en Gnd DC elco boven
Amp 2 Spanning tussen Gnd. audio en Gnd DC elco boven
Amp 2 Meetpen tussen Gnd. audio en Gnd. DC onderste elko
Amp 2 Meetpen tussen Gnd. audio en Gnd. DC onderste elko
Amp2  spanning tussen Gnd. Audio en <br />DC Gnd. Elko onder
Amp2 spanning tussen Gnd. Audio en
DC Gnd. Elko onder
Doe niets meer vandaag moet wel nog voor mn inwendige mens zorgen
Doe niets meer vandaag moet wel nog voor mn inwendige mens zorgen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

Zo, heeft de Anastasia de verhuis niet goed doorstaan ? :(
En positieve spanning op de ingang kan normaal niet, gaat er roosterstroom lopen om dat kort te sluiten.
Als het toch gebeurt, draad ergens los gekomen en tegen iets van het ingangsciruit bijv., loopt er een flinke rooserstroom via de kathodeweerstand (2k2) naar massa. Moet erg geweest zijn dat zelfs de weerstand is doorgefikt. De vraag of de buis het overleeft heeft.
Normaal moet er helemaal geen draad in de buurt van de ingang zitten die daar niet bijhoort wegens mogelijk doorgeven van brom en/of koppeling met iets verderop in de versterker.
Wel een raar geval.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef: zo 11 sep 2022, 15:56
Zo, heeft de Anastasia de verhuis niet goed doorstaan ? :(
En positieve spanning op de ingang kan normaal niet, gaat er roosterstroom lopen om dat kort te sluiten.
Als het toch gebeurt, draad ergens los gekomen en tegen iets van het ingangsciruit bijv., loopt er een flinke rooserstroom via de kathodeweerstand (2k2) naar massa. Moet erg geweest zijn dat zelfs de weerstand is doorgefikt. De vraag of de buis het overleeft heeft.
Normaal moet er helemaal geen draad in de buurt van de ingang zitten die daar niet bijhoort wegens mogelijk doorgeven van brom en/of koppeling met iets verderop in de versterker.
Wel een raar geval.
Anne
Hoi Anne Die versterkers waren in gebruik bij mijn kennis in Hoensbroek
Een zeer ver afgelegen plek in limburg
Een van de versterkers was gaan vervormen Buizen omwisselen hielp niet
Toen zijn ze weer op mijn tafel terrecht gekomen
Die zou vervormen getest en daar was niks mis mee ! :think:
De andere erbij gepakt en toen voelde ik het ook prikken :!:
Ipad stuk
:oops: :evil: Stommerd dat ik ben
Ik heb ergens in een van de versterkers een fout gemaakt
Ik maak ze nu gelijk aan elkaar wat aard draad betreft
Ik heb daar met een 3,5 mm stereo stekkertje mijn LF deel Ipad stuk gemaakt
Dat is weer gerepareerd a 69€95 maar ik zal ook wel iets stuk gemaakt hebben
Die 2K2 zag er niet stuk uit Was alleen zeer hoogohmig
Ik heb de aarding dacht ik weer gelijk
Nu nog meten wat er fout zit Want er stond een spanning tussen gnd Audio en gnd DC !
Ik zal er morgen weer wat aan doen Fijn dat ik je weer zie Anne O:) O:)
Deze week lekkage gehad een vorige bewoner van dit huis heeft in de kunstof raamkozijn een laag siliconen kit gespoten
En daarop horren gaas gedrukt Dat zag er niet uit Anne
Maar het had geen haast , er waren andere dringender dingen
Maar na al die droogte ging het regenen een paar onweersbuien en stond er een plas water onder het raam
De siliconen kit zat ook in de afwatering sleuven van het kozijn
En het moest ergens heen Dat was op de vloer
Dus daar ben ik mee bezig geweest en al die kit met gaas en roet en weet ik het wat uit de lucht komt in die sponning er uit gewassen
Maar flink op en neer aan het rennen geweest met emmers dweilen en reiniging spul
Het is nu schoon En ik moest er toch weer van in horizontale houding :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Zo weer even aan de versterkers bezig
Mijn audio ground van 1 versterker zit op de print aan Bgnd die print zou bedoeld zijn voor een ECC99 en 6N6P te gebruiken zijn
Maar ergens is in de communicatie tussen de printontwerper en mij iets verkeerds gegaan
Kortom er is voluit verwarring bij mij nu

audio gnd is op een versterker op een 1M ohm weerstand gesoldeerd welke aan pin 7 zit van de ECC99 ( stuurrooster)
De andere versterker doet het wel maar 240 volt spanning op Gnd Audio dus ook een verbinding naar
Ik heb het donker bruin vermoeden dat hij aan de verkeerde kant zit van die 1M R13 op het schema
Waar de rode pijl staat En blauwe waar hij zou moeten Anne Douwe Robert ?
Althans dat Denk ik :think: :think:
Bijlagen
D91940A4-062A-4034-A4B5-6AB02D4611BC.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

Ja Bert, de gnd moet inderdaad bij de blauwe pijl.
Bij de rode zou je het signaal kortsluiten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Hoi Douwe
Ik heb me rot gezocht op die print naar die 1M ohm Zat er niet op
Dus heb ik er een in gesoldeerd
Dat versterkertje heeft bij mij een maand zeker elke dag aan gestaan
Dus ik snap niet dat gewerkt heeft
En nog goed ook !
Ik heb er de print even uit gehaald en niks gevonden wat verbrand is
Ga de transistors er uit halen en nieuwe erin
Er moet iets gebeurd zijn waar door A die 2K2 gesneuveld is B dat hij het niet meer doet C die spanning op Audio gnd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

Ik vind het ook een vreemde zaak Bert, maar je komt nu toch tot een oplossing.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Nee Douwe
Wat ik ook doe ik blijf DC op die Audio gnd krijgen
Krijg steeds meer zin om die print eruit te gooien en hard wired die ECC99 te voorzien
Inplaats dat het eenvoudiger werd met die print is het nu steeds meer een zoekplaatje en een rotzooi
Dat circuit waar die 2 stuurroosters aan elkaar zitten deugt niks van
Ik heb 1 k van stuurrooster dat zit aan een printpaaltje daar zit 1 M aan op dat knooppunt zit die Koppel C naar de 6SN7
Aan die 1M hoort de 1K te zitten van het andere stuurrooster
Dat meet ik niet daar is iets weg ! Ik heb het ff in wacht gezet :(
Even aan wat anders denken en aan mn prakkie gaan werken Douwe :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

Je bent hier al eerder mee aan het veranderen geweest. Er zijn twee AudioIn, A en B.
Je kunt kiezen welke te gebruiken, de andere gaat dan aan de massa en daar is dan niet de 1M weerstand nodig.
Welke van de twee je gebruikt bepaalt de fase, an belang voor de terugkoppeling.
Anne
Bijlagen
P.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ok Anne Dus die 1M hoeft er niet in
Dan zou ik het schema moeten veranderen
Ben vanavond nog even bezig geweest
De DC spanning komt van het Circuit bij de 6SN7 niet van de Fasedraaier
Dus ik ben dat aan het opknappen zodat beter zichtbaar is wat waar aan zit
Bedankt Anne O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef: ma 12 sep 2022, 21:32
Ok Anne Dus die 1M hoeft er niet in
Dan zou ik het schema moeten veranderen
Die staat helemaal niet in het schema, enkel de 1k naar massa. Bij de gebruikte ingang zit wel de 1M en de 1k.
Anne
Plaats reactie