Specs van Scan-speak 13M3804 ?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Specs van Scan-speak 13M3804 ?

Bericht door VintageHarry »

Kortgeleden heb ik een set Ortofon 335 boxen uit ca. 1974 op de kop getikt. De inhoud, inclusief het filter, is allemaal Scan-speak.
Helaas bleken beide middentoners, type 13 M 3804 P2B, oneindig te meten. Voordat ik ga overwegen om ze te laten repareren wil ik echter eerst graag de specs weten, af fabriek of later door een hobbyist opgemeten. A long shot, ik weet het, maar heel misschien is iemand die ooit wel eens tegengekomen?
Bijlagen
73E1246F-A409-42E6-A8A2-42582FD27517.jpeg
5AC5EDB1-A700-408C-8140-3C560104B400.jpeg
5AC5EDB1-A700-408C-8140-3C560104B400.jpeg (28.04 KiB) 476 keer bekeken
FB65DB4C-C995-4C6C-87A8-85D94F4B9EA4.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Specs van Scan-speak 13M3804 ?

Bericht door dre »

Ik zie alleen de 13m 3808......
Is de 3804 een speciaal type misscien?
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Specs van Scan-speak 13M3804 ?

Bericht door VintageHarry »

Volgens mij geeft dat cijfer de impedantie aan. 4 of 8 Ω. Misschien had ik ook op de uitvoering in 8 Ω moeten googelen bedenk ik nu…. Waar heb jij die specs gezien?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Specs van Scan-speak 13M3804 ?

Bericht door OWC »

Ik heb nog wat oude data boeken, dus ik kan daar even doorbladeren.

Maar dit ziet er idd wel uit als een OEM/custom jobby.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Specs van Scan-speak 13M3804 ?

Bericht door VintageHarry »

@ Dre, hartelijk dank voor het attenderen op dit cijfer! #-o van de 8 Ω versie heb ik nu al specs gevonden! :)

@ Bart, bedankt voor je aanbod! Maar uit de specs die ik nu heb gevonden van de 8 Ω versie is voldoende af te leiden.
De Ortofon boxen uit die tijd zijn feitelijk gewoon een Scan-speak product met een ander stickertje, meen dat Ortofon toen eigenaar was van dit merk. En ja, dan zal het niet zo lastig zijn om “even” een custom 4 Ω versie te maken van zo’n driver.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Specs van Scan-speak 13M3804 ?

Bericht door OWC »

VintageHarry schreef: za 03 sep 2022, 21:25
@ Dre, hartelijk dank voor het attenderen op dit cijfer! #-o van de 8 Ω versie heb ik nu al specs gevonden! :)

@ Bart, bedankt voor je aanbod! Maar uit de specs die ik nu heb gevonden van de 8 Ω versie is voldoende af te leiden.
De Ortofon boxen uit die tijd zijn feitelijk gewoon een Scan-speak product met een ander stickertje, meen dat Ortofon toen eigenaar was van dit merk. En ja, dan zal het niet zo lastig zijn om “even” een custom 4 Ω versie te maken van zo’n driver.
Het is alleen wel twee keer kijken, want van deze speaker was er zowel een ferriet versie als een alnico versie.

Welke datasheet heb je precies gevonden?
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Specs van Scan-speak 13M3804 ?

Bericht door VintageHarry »

Die van de ferriet-versie, en inderdaad heb ik de Alnico. Tegenwoordig is het misschien populair om specs te verbeteren door het wijzigen van het magneettype maar m.i. probeerde men dat destijds niet, kijk bijvoorbeeld eens naar de bekende Philips 9710. Ik verwacht daarom niet dat dit een verschil van betekenis is, maar ruil mijn mening graag voor die van iemand met meer ervaring!
Bijlagen
0FF9BD52-2536-4390-A695-70F876D57358.jpeg
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Specs van Scan-speak 13M3804 ?

Bericht door VintageHarry »

Ook de conusranden kunnen trouwens best van ander spul zijn gemaakt, die zou ik bij reparatie van mijn units ook meteen laten vervangen. Ook daarbij verwacht ik echter geen grote verschillen met het origineel, dan zou men het ding toch wel een ander nummer hebben gegeven?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Specs van Scan-speak 13M3804 ?

Bericht door OWC »

VintageHarry schreef: za 03 sep 2022, 22:15
Die van de ferriet-versie, en inderdaad heb ik de Alnico. Tegenwoordig is het misschien populair om specs te verbeteren door het wijzigen van het magneettype maar m.i. probeerde men dat destijds niet, kijk bijvoorbeeld eens naar de bekende Philips 9710. Ik verwacht daarom niet dat dit een verschil van betekenis is, maar ruil mijn mening graag voor die van iemand met meer ervaring!
Ik heb hier toevallig een 9710 ferriet en alnico.
Ik weet niet of de gedachte was om ze te "verbeteren", maar ze meten wel degelijk anders.
Beide magneet systemen gedragen zich wel heel anders ook.

Om de verwarring nog wat completer te maken, er zijn meerdere varianten van deze Scan-Speak.
Ook een 3808-P2-BSD variant, die is qua specs wel weer andere dan deze.

Ik vermoed dat ze bij de 4 ohm variant enkel de spreekspoel hebben vervangen en ze bv de demodulatie ring hebben laten zitten.
Maar er zijn weer andere varianten waar dat weer niet zo bij is. :lol:

Anyway, zomaar wat gedachtes, want uiteindelijk moet je zelf beslissen of je een hele revisie wilt doen.
Met een beetje geluk is de spreekspoel enkel stuk bij de terminals, met een hoop meer pech ergens in de wikkeling en dan kun je het wel vergeten.

De 8 ohm ferriet versies zijn wel mooie mids op het eerste gezicht, lekker strakke impedantie ook = veel demodulatie = lage vervorming.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Specs van Scan-speak 13M3804 ?

Bericht door VintageHarry »

Bedankt voor je toelichting! Dat van de meerdere versies was me niet bekend, toch goed dus dat ik op dit forum de vraag heb gesteld :). De specs geven me een algemeen idee van het gebied waarin deze driver kon worden ingezet, de gevoeligheid en nog wat dingen, en daar ging het om.
Of ik ze laat repareren weet ik nog niet, zelfs een simpele reparatie plus het vervangen van de randen is geen voordelig grapje en het hobbybudget is nu even op.

Wat betreft de 9710, de verandering van magneettype ging daar niet om verbetering maar was een prijskwestie want het Ticonal werd te duur. Ik ging er vanuit dat de oude en nieuwe versie redelijk uitwisselbaar waren, interessant dat jij dan toch serieuze verschillen meet. Kan dat ook niet te maken hebben met veroudering? Wel werden de Ticonals als 7 Ω geclassificeerd en de ferriet als 8 Ω, maar dat is niet wat je bedoeld neem ik aan.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Specs van Scan-speak 13M3804 ?

Bericht door VintageHarry »

Nog even ter afsluiting van dit topic het volgende. Afgelopen week heb ik deze drivers aan iemand verkocht voor een tientje. Met een uurtje werk had hij de litzes hersteld, die waren afgebroken bij de conus. Schijnt een zwak punt van deze units te zijn, en de koper wist dat.
Na reparatie heeft hij me ze aangeboden voor € 60 , maar dat wil ik er niet voor uitgeven. Waarschijnlijk staan ze binnenkort op een verkoopsite voor de belangstellenden.
Plaats reactie