Gisterenavond eerste meting uitgevoerd op het testkastje. (is eerste meting ooit!)
Conditie: Speaker op 75cm stand geplaatst. tweeter is op 156cm hoogte, mid 143cm en woofer op 113 cm
Microfoon op 1,2m afstand. Vrije ruimte minmaal 1 meter rondom.
Plafond is 2,9m hoog
Bevindingen : ik zie wat meer ruis insluipen wanneer ik de lagere speaker meet. reflecties van salontafel of opzijgeschoven lederen zetel?

- impulse tweeter, hoogst geplaatst, laagste ruis

- impulse mid, ruis neemt toe

- impulse woofer, hoogste ruis. ik haal 5ms window eigelijk niet meer
Verder nog enkele bedenkingen bij de drivers.
Drivers gemeten op 1V. (gemeten op woofer 8ohm bij 50Hz)
Woofer is vrij vlak en loopt veel verder vlak door dan de spec-sheet. Daar zit er een bump op 1KHz.
Mid driver toont een rare dal/piek. Dal van -10db rond 1K25Kz en piek van 3db op 1K45Hz.
Dit is raar en kan ik nog niet thuisbrengen, Ik denk dat er mogelijks een resonantie in de behuizing zit. Verder te onderzoeken

- behuizing Mid
De tweeter ligt 2db lager dan de woofer en mid driver.
Volgens Spec-sheet : woofer 88db, mid 90db, tweeter 90db.
Volgens meting : woofer en mid gelijk. Tweeter 2db lagen.
Mijn XPS foamkastje heeft het hard te verduren op het voor- en achter-paneel. Goede bracing is nodig in finaal ontwerp.
=========================
Verder heb ik nog wel wat vragen rond REW en VituixCad.
Ik heb nu de drivers on-axis gemeten en dit op elk driver niveau.
Ik voer de meting uit via de LOOPBACK methode.
Dit staat ook beschreven in de handleiding van VituixCAD.
Het lijkt me moeilijk om zo off-axis te meten. Microfoon moet steeds in hoogte versteld worden.
Ok wordt er gemeld dat z-offset NIET moet ingevuld worden. Ik vraag me af waar deze dan uit wordt opgemaakt.
Bestaat er ergens een goede handleiding hoe je correct meet met REW/VituixCAD? Ik zie verschillende meetmethoden maar meeste bevatten niet alle details waardoor er fouten gemaakt kunnen worden.
Verder wens ik de luispreker achterover te kantelen bij de definitieve opstelling. Moet ik deze kanteling dan al hebben bij de metingen? Of hou ik het front vertikaal vlak?