Meten SBacoutics drivers met REW

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

ds23man schreef: za 13 aug 2022, 15:04
Dat is meestal wel de ondergrens maar een speaker zit vaak qua impedantiedip al gauw op 3-4 ohm.
Ik zou het schematje nog maar even bestuderen ;)

Er staat namelijk een referentieweerstand in serie met de speaker.
Dus de kortsluitweerstand (als de speaker dus 0 ohm zou zijn) kan nooit lager worden dan die weerstand.
47 ohm is prima voor de meeste outputs.

Dat gezegd hebbende, kan ik meten met enkel onboard geluidskaart afraden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door Pjotr »

Mwah hangt een beetje van de onboard kaart af. Gaat met sommige prima met andere helemaal niet. Voorwaarde is wel dat je alle "verbeter" toeters en bellen en AVR ervan uit moet kunnen zetten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

Dat kan met elke ASIO of ASIO4ALL driver

Onboard geluidskaart kun je sowieso niet rond de 1W output power komen.
Dat is bij het onderzoeken naar hoe speakers zich gedragen toch wel een minimale.
Zelfs bij een passief filter wil je weten waar een tweeter bv begint te vervormen wat helpt bij het crossover punt te bepalen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

@OWC Bart

Kan je uitgaande van de metingen door HIFCOMPASS of beide van Hifi Hobby, afleiden in welk kastvolume de SB23NRX best past?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

Ondertussen een testkastje gemaakt en de drivers erin gehangen

edit: kastje gemaakt van resthout (structuurframe) en XPS foam. Vastgelijmt met TEC7.
kartonnetjes waarmee de drivers geleverd werden gebruikt om ze gelijkt met front te maken. Afgeplakt om geen bruske overgangen te hebben.
Bijlagen
IMG_20220813_151925.jpg
Laatst gewijzigd door bart Luyckx op za 13 aug 2022, 15:40, 3 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door ds23man »

Omdat je een gesloten kast gaat gebruiken komt het allemaal niet zo nauw. Ga maar eens simuleren met verschillende Fs waardes.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

ds23man schreef: za 13 aug 2022, 15:26
Omdat je een gesloten kast gaat gebruiken komt het allemaal niet zo nauw. Ga maar eens simuleren met verschillende Fs waardes.
ja klopt, maar ik denk dat ik aan de ondergrens zit van wat mogelijk is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door Pjotr »

OWC schreef: za 13 aug 2022, 15:21
Onboard geluidskaart kun je sowieso niet rond de 1W output power komen.
Dat is bij het onderzoeken naar hoe speakers zich gedragen toch wel een minimale.
Dat kan met een externe geluidskaart toch ook niet? Maar of je nu bij een paar 100mV meet of bij een paar volt maakt voor een beetje speaker die zijn geld waard is sowieso niet heel veel uit. Als daar echt een substantieel verschil in zou zitten zou die w.m.b. niet in aanmerking komen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

Nee, ik had het ook over een versterker. (zie eerdere bericht)

Feit is dat we van te voren niet weten of dat verschil substantieel is of niet.
Daar gaat letterlijk dit hele topic over en ook dat bericht in het topic van pappaleo.
Daarnaast heb je ook dat vermogen nodig om te kijken hoe en waar een speaker/tweeter vervormt, zoals ik al eerder heb aangegeven.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: za 13 aug 2022, 15:23
@OWC Bart

Kan je uitgaande van de metingen door HIFCOMPASS of beide van Hifi Hobby, afleiden in welk kastvolume de SB23NRX best past?
Ja, zal ik later even doen ;) :)
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: za 13 aug 2022, 17:38
Nee, ik had het ook over een versterker. (zie eerdere bericht)

Feit is dat we van te voren niet weten of dat verschil substantieel is of niet.
Daar gaat letterlijk dit hele topic over en ook dat bericht in het topic van pappaleo.
Daarnaast heb je ook dat vermogen nodig om te kijken hoe en waar een speaker/tweeter vervormt, zoals ik al eerder heb aangegeven.
:goedzo:
Dat is inderdaad goed samengevat waar het in essentie over gaat
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

Gisterenavond eerste meting uitgevoerd op het testkastje. (is eerste meting ooit!)

Conditie: Speaker op 75cm stand geplaatst. tweeter is op 156cm hoogte, mid 143cm en woofer op 113 cm
Microfoon op 1,2m afstand. Vrije ruimte minmaal 1 meter rondom.
Plafond is 2,9m hoog

Bevindingen : ik zie wat meer ruis insluipen wanneer ik de lagere speaker meet. reflecties van salontafel of opzijgeschoven lederen zetel?
impulse tweeter, hoogst geplaatst, laagste ruis
impulse tweeter, hoogst geplaatst, laagste ruis
impulse mid, ruis neemt toe
impulse mid, ruis neemt toe
impulse woofer, hoogste ruis.  ik haal 5ms window eigelijk niet meer
impulse woofer, hoogste ruis. ik haal 5ms window eigelijk niet meer
Verder nog enkele bedenkingen bij de drivers.
Freq responces combined.jpg
Drivers gemeten op 1V. (gemeten op woofer 8ohm bij 50Hz)
Woofer is vrij vlak en loopt veel verder vlak door dan de spec-sheet. Daar zit er een bump op 1KHz.
Mid driver toont een rare dal/piek. Dal van -10db rond 1K25Kz en piek van 3db op 1K45Hz.
Dit is raar en kan ik nog niet thuisbrengen, Ik denk dat er mogelijks een resonantie in de behuizing zit. Verder te onderzoeken :think:
behuizing Mid
behuizing Mid
De tweeter ligt 2db lager dan de woofer en mid driver. ](*,)

Volgens Spec-sheet : woofer 88db, mid 90db, tweeter 90db.
Volgens meting : woofer en mid gelijk. Tweeter 2db lagen.

Mijn XPS foamkastje heeft het hard te verduren op het voor- en achter-paneel. Goede bracing is nodig in finaal ontwerp.


=========================
Verder heb ik nog wel wat vragen rond REW en VituixCad.

Ik heb nu de drivers on-axis gemeten en dit op elk driver niveau.
Ik voer de meting uit via de LOOPBACK methode.
Dit staat ook beschreven in de handleiding van VituixCAD.

Het lijkt me moeilijk om zo off-axis te meten. Microfoon moet steeds in hoogte versteld worden.
Ok wordt er gemeld dat z-offset NIET moet ingevuld worden. Ik vraag me af waar deze dan uit wordt opgemaakt.

Bestaat er ergens een goede handleiding hoe je correct meet met REW/VituixCAD? Ik zie verschillende meetmethoden maar meeste bevatten niet alle details waardoor er fouten gemaakt kunnen worden.

Verder wens ik de luispreker achterover te kantelen bij de definitieve opstelling. Moet ik deze kanteling dan al hebben bij de metingen? Of hou ik het front vertikaal vlak? :think:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

De tweeter moet relatief nog hoger zijn ivm de bafflestep, wat ervoor zorgt dat de tweeter +6dB hoger ligt.

Heb je wel een tijdvenster toegevoegd? De metingen zien er heel erg grillig uit namelijk.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: ma 15 aug 2022, 11:56
De tweeter moet relatief nog hoger zijn ivm de bafflestep, wat ervoor zorgt dat de tweeter +6dB hoger ligt.

Heb je wel een tijdvenster toegevoegd? De metingen zien er heel erg grillig uit namelijk.
De metingen werden on-axis uitgevoerd op de testkast. Kast is 39cm breed en 1,05 m hoog.
tweeter staat op 81 cm hoogte in de kast. Mid op 68cm en woofer op 38cm.

De metingen zijn zonder smoothing.
Tijdvenster is 5ms zie bijgevoegde screenshots in vorige post
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door satefan »

Het is niet helemaal goed te zien hoe de vensters zijn ingesteld, maar het lijkt wel meer dan 5ms. Bij de mid lijkt het of je een reflectie hebt geselecteerd bij het bepalen van t venster (het lijkt of er nog een impulse voor het window zit?).

Soms neemt REW niet de 1e impulse van de meting, maar degene met de hoogste amplitude (de hardste). Bij t dialoogvenster in REW voor het doen van een meting kun je de 'timing reference' instellen. Die staat standaard dacht ik op "Set T=0 at IR Peak". Ik heb deze op "Set T=0 at IR start". Dan neemt REW altijd de eerste Impulse Response.

Je kunt het window natuurlijk alsnog aanpassen voor de eerste IR. Daarvoor hoef je de meting niet opnieuw te doen.

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

Je kunt dit trouwens ook (tegenwoordig) makkelijker doen in VituixCAD, met de "convert IR to FR" tool.
Daar zitten teven ook wat betere tijdvenster functies in om een wat beter resultaat te krijgen.

In dat geval gebruik je REW enkel nog om het signaal op te nemen en te exporteren als impulse responsie.
Hoe en waar het fout gaat in REW weet ik niet, ik gebruik het namelijk maar extreem zelden. Ik gebruik ARTA
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

Zoals al was te verwachten, maar het verschil qua volume maakt qua verschillende metingen niet zoveel uit, zie bijlage.
Ik zou rond de 35 liter aanhouden, dat is bruto (dus zonder demping en de woofer zelf)
54Hz @ -3dB is niet heel laag voor zo'n woofer trouwens.

Hoe de woofer zich gedraagt bij grotere signalen weten we niet.
Bijlagen
SB23NRXS45-8_35L_CB.png
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

satefan schreef: ma 15 aug 2022, 12:52
Het is niet helemaal goed te zien hoe de vensters zijn ingesteld, maar het lijkt wel meer dan 5ms. Bij de mid lijkt het of je een reflectie hebt geselecteerd bij het bepalen van t venster (het lijkt of er nog een impulse voor het window zit?).

Soms neemt REW niet de 1e impulse van de meting, maar degene met de hoogste amplitude (de hardste). Bij t dialoogvenster in REW voor het doen van een meting kun je de 'timing reference' instellen. Die staat standaard dacht ik op "Set T=0 at IR Peak". Ik heb deze op "Set T=0 at IR start". Dan neemt REW altijd de eerste Impulse Response.

Je kunt het window natuurlijk alsnog aanpassen voor de eerste IR. Daarvoor hoef je de meting niet opnieuw te doen.

Groet,

Satefan
Deze instelling had ik in REW

In scherm meting : timing : use loopback as timing reference.
Ik vermoed dat dit over het startpunt van de impuls gaat?
andere opties zijn : no timing reference of use acousitic signal

In het impuls window is te zien dat de IR 5,35ms na de REF impuls staat ingesteld. Net voor het eerste piekje. Is dit OK zo? :think:

In het PREFERENCE Analyse scherm heb ik
For imports set REF at first inpuls.
Verder heb ik ook "adjust clock with loopback" aangevinkt staan.

Het is een beetje zoeken wat de juiste instelling zijn...
Bijlagen
REW meting screen.jpg
REW meting screen-2.jpg
REW meting screen-3.jpg
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: ma 15 aug 2022, 13:09
Zoals al was te verwachten, maar het verschil qua volume maakt qua verschillende metingen niet zoveel uit, zie bijlage.
Ik zou rond de 35 liter aanhouden, dat is bruto (dus zonder demping en de woofer zelf)
54Hz @ -3dB is niet heel laag voor zo'n woofer trouwens.

Hoe de woofer zich gedraagt bij grotere signalen weten we niet.
Bedankt Bart, We houden het dan bij 35L.
Ik zie Qtc tss 0,72 tot 0,77 & Fsc van 54 tot 58Hz.

Bedoeling is om kast ditoch iets dichter bij de muur te schuiven. Mogelijks haal ik daar nog wat meer uit.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door satefan »

Bij t laatste screenshot heb je de ref time op 3,5ms staan. Daarvoor zie ik ook een impulse?

De ref time zet je op de top van de eerste impulse. Right window zet je iets voor de 2e impulse (dat is de eerste reflectie) en left window zet je wat voor de eerste impulse.

Het totale venster beslaat vanaf de left time window tot de right time window. Je hebt in totaal dus een window van 9ms zo te zien.

Je kan de file hier ook delen als je wil, dan kan ik het even bekijken, mischien is dat iets handiger?

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door satefan »

Zet de Ref time even op 0ms voor t gemak. Dan pak je de eerste IR (zo te zien).
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: ma 15 aug 2022, 13:50
OWC schreef: ma 15 aug 2022, 13:09
Zoals al was te verwachten, maar het verschil qua volume maakt qua verschillende metingen niet zoveel uit, zie bijlage.
Ik zou rond de 35 liter aanhouden, dat is bruto (dus zonder demping en de woofer zelf)
54Hz @ -3dB is niet heel laag voor zo'n woofer trouwens.

Hoe de woofer zich gedraagt bij grotere signalen weten we niet.
Bedankt Bart, We houden het dan bij 35L.
Ik zie Qtc tss 0,72 tot 0,77 & Fsc van 54 tot 58Hz.

Bedoeling is om kast ditoch iets dichter bij de muur te schuiven. Mogelijks haal ik daar nog wat meer uit.
In de praktijk wordt door de interne demping het kast volume nog iets hoger en de Qt wat lager.
Bij zo'n groot volume raad ik wel aan om een tussenschot te plaatsen, zoals in een TL.
Dit wordt dan een gesloten TL.
Anders kun je wel een vrij forse resonantie verwachten in de verticale richting, die soms wat lastig te dempen is met enkel dempingsmateriaal.
Maar dat hangt allemaal af van de afmetingen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

satefan schreef: ma 15 aug 2022, 13:53
Bij t laatste screenshot heb je de ref time op 3,5ms staan. Daarvoor zie ik ook een impulse?
Eerste impuls is iets anders denk ik. Ik vermoed een soort van timing impuls? :think:
Ik gebruikt loopback meting.
satefan schreef: ma 15 aug 2022, 13:53
De ref time zet je op de top van de eerste impulse. Right window zet je iets voor de 2e impulse (dat is de eerste reflectie) en left window zet je wat voor de eerste impulse.
2de impuls die je ziet is de meet impuls. Zie ook slingering na eerste en 2de impuls. Van de eerste is kleiner.
satefan schreef: ma 15 aug 2022, 13:53
Het totale venster beslaat vanaf de left time window tot de right time window. Je hebt in totaal dus een window van 9ms zo te zien.

Je kan de file hier ook delen als je wil, dan kan ik het even bekijken, mischien is dat iets handiger?
ik vermoed dat window 5,35ms is. Start op 3,5 en stop voor 9ms :think:
ik moet hem zippen anders lukte het niet
Bijlagen
tweeter - measure tweet level.rar
(1.31 MiB) 17 keer gedownload
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: ma 15 aug 2022, 13:59

In de praktijk wordt door de interne demping het kast volume nog iets hoger en de Qt wat lager.
Bij zo'n groot volume raad ik wel aan om een tussenschot te plaatsen, zoals in een TL.
Dit wordt dan een gesloten TL.
Anders kun je wel een vrij forse resonantie verwachten in de verticale richting, die soms wat lastig te dempen is met enkel dempingsmateriaal.
Maar dat hangt allemaal af van de afmetingen.
Op een Duitse site las ik ergens dat ze de voorkeur gaven voor deze woofer om in een gesloten kast te plaatsen. In een bassReflex gaat hij wel diep.
Ik weet niet hoe ik de tragere rolloff van een gesloten kast moet inschatten. Ik wil uiteraard wel wat bass hebben.

De kast is intern maar 11cm diep. Ik dacht om intern een vierkant frame te gebruiken.
Middenkast zou ik dan gebruiken om de golven te brengen door een V-vormige onderkant aan de kast.
ER moet zeker nog over nagedacht worden om het goed te krijgen
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

effe de mid FR gezipped. Door de REF aan te passen naar 0 en 5-6ms strijk je het wel vlak. ik weet enkel niet of het correct is zo.

Je wil uiteraard ook zien waar er iets mis is
Bijlagen
mid - mid level.rar
(1.3 MiB) 18 keer gedownload
Plaats reactie