100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Ah!buis »

Met die 35Vac kun je een kleine 100V maken voor de roosterspanning (via de automaat) door een gelijkrichter met spanningsverdubbeling.
De kathodeweerstad van de eindbuis bepaalt de ruststroom die de automaat instelt.
Voor 45mA is dan 0,6 / 0,045 = 13,3Ω, afgerond 13Ω.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Aan die spannings verdubbelaar had ik al wel gedacht Anne, maar wist niet of de bias print die spanning mag hebben, omdat er stond van -50 tot -75V. Ik begrijp dan dat er ipv de 3k3 weerstanden dus 1k op het biasprintje komt te zitten voor R3,R8,R13 en R18?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Ah!buis »

Ik weet niet waar die 3k3 vandaan komt ?
Het is aan de emitter R3=1k , aan de collector R4=3k3 , R5=33k naar de min-voeding en zo voor alle vier.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Boven het schema stond deze tekst in het ROOD geschreven Anne, maar ik zie nu dat ik die niet kan herleiden naar het schema :lol:
Is waarschijnlijk het schema van een versterker.
Bijlagen
AutoBiasAnne-Schema.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Ah!buis »

Toen was Willy bezig met een ECL86 balansversterker meen ik. Gaat met veel lagere spanningen, wat aangepast.
Iets anders, indertijd al 's bezig geweest met deze versterker. UItgezocht wat voor spanningen te verwachten en ook iets verzonnen om van die dubbele elco's in de tegenkoppeling af te komen.
Misschien heb je er wat aan.
Anne
Bijlagen
MvV100Wa.jpg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Dank je Anne, Ik ga er naar kijken en het bij mij aanpassen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Anne,
Ik ben bezig geweest met het aangepaste schema, maar wat ik niet snap is dat op de tekening het onderste deel aangepast is, maar blijft het bovenste deel dan origineel, of moet dat ook aangepast worden?
Dan bedoel ik c1, c2 zijn nu verschillend net als de terugkoppeling. ik begreep dat de kathode weerstanden 13 ohm moeten worden. Bij de ecc 82 zit ook een groot verschil tussen boven en onder, moet dit zo blijven of gelijkgemaakt worden?
Bijlagen
MvV100Wa.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Ah!buis »

Het bovenste deel is de oorsponkelijke schakeling. De onderste is een voorstel hoe het anders zou kunnen. Wat je uiteindelijk kiest moet je zelf uitmaken.
Als je een print hebt is het veranderen wel sporen doorsnijden enzo, is het eenvoudiger niks te veranderen.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

De bias en voeding zitten wel op printen maar de versterker zelf wordt niet op printen gebouwd, vind ik niet zo fijn met aanpassen. dan ga ik hem zoals het onderste deel in ltspice zetten.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Dit schema komt er dan uit, de weerstand boven de -39V heeft geen invloed als ik hem verander, maar moet er voor de simulatie wel tussen. ik krijg geen goede waarden uit de ugt, maar heb daar niet de juiste waarden voor(of ik weet niet hoe ze te lezen), zal het laatste wel zijn :lol:
Bijlagen
afbeelding_2022-06-06_163638170.png
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

De onderdelen zijn allemaal binnen en de kast is ook aangekomen, dus ik kan beginnen te bouwen.
Ik heb de autobias printjes opgebouwd maar kan ik deze ook op een eenvoudige manier testen zonder ze in het circuit te plaatsen van de buizen?
Het gaat om deze printjes.
Bijlagen
afbeelding_2022-06-14_214016814.png
afbeelding_2022-06-14_214016814.png (218.51 KiB) 389 keer bekeken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

De relais moeten er ook voor op zitten om het volledig te testen
Hij begint altijd met Gesloten contact tussen je -70 -40 volt of zo iets daarna wordt (12 ? Volt )
Op je printje ook het relais bekrachtigd en gaat het meten De schakeling begint met maximum negatief 70 Volt en wordt de spanning op de kathode weerstand vergeleken met de spanning op de referentie diode 0,6 Volt
En regelt hij de negatieve spanning op het stuurrooster naar beneden van 70 volt omhoog naar een waarde ( zeg -35 Volt ) waarbij er 0,6 volt over de kathode weerstand valt
Als je de schakeling wilt testen moet je een instelbare gelijk spanning zetten over de kathode weerstand regeling tussen 0 en 1 volt
Dan moet de spanning op het punt waar het stuurrooster G1 komt mee varieren als je naar 0 regelt op punt Kathode moet het negatief naar 0 Volt gaan

regel je naar 0,4 volt op meet punt kathode Dan moet de schakeling het negatief verhogen naar bijvoorbeeld-70 op punt Stuurrooster G1
Zo kun je het testen
Grt OpaBert
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Bedankt Bert, maar ik begreep dat het relais toch alleen gebruikt wordt als de spanning er vol opkomt?
Bij mij komt de hoogspanning door de voedings mosfet langzaam op.(ong. 20sec)
Laatst gewijzigd door peterl op zo 19 jun 2022, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Het is in de ontwerpfase als veiligheid er in gebouwd Wat als het gloeien van de buizen sneller gaat dan de opbouw van je negatief ?
Dan kan in het begin teveel stroom lopen in de kathode .
Ik twijfel of je de opbouw Anode Spanning vertraagd of het Negatief bedoelt
Of dat wel of niet erg is weet ik niet , ik zelf zou dat vertraagd opbouwen negatieve spanning NIET gebruiken
Vertraagd opkomen HS is prima maar geen idee wat er gebeurt met 2 vertraagde systemen onderling
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

vandaag maar weer eens wat gedaan aan de versterker, temperatuur is niet echt geweldig(beetje warm) maar wilde toch verder.
Ik heb met de 15V trafo de spanning opgekrikt maar dat viel toch niet in goede aarde voor de eigenschappen van de voeding en gloei.
De gloei zakte terug naar 6V en de hoogspanning onbelast naar 430V=
Nadat ik het 15V trafotje weer verwijderd had liep de hoogspanning weer op naar 470VDC onbelast, dat is wel wat beter ook de gloei kwam weer omhoog alhoewel iets aan de hoge kant met 6,7ac bij 235V netspanning maar nog niet alle buizen er in en de hoogspanning onbelast(weet niet hoeveel dat uitmaakt).
Bijlagen
binnenzijde.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Hoi Peter ik begrijp niet wat de 15 volt met de en hoogspanning opgekrikt , en dan je gloeispanning verlaagd , en je hoogspnning ook inzakt
Heb je die15 Volt trafo in de primaire gezet van je Hoogspanning trafo ?
Als de spanning zakt , moet je de draden van de 15 omwisselen Maar kan die trafo dat wel hebben ? Een paar volt meer lijkt me geen kwaad te doen Maar 15 volt dan gaat nu vermoedelijk de kern in de verzadiging waardoor de Primaire stroom om hoog schiet niet met 10% maar kan makkelijk verdubbelen , maar dat weet Anne en andere hier ook
Ik zal wel iets verkeerd begrijpen
iets wat ik gemist heb vermoedelijk met andere perikelen hier. Zal wel goed komen
je Hebt eigenlijk de verkeerde Autobias printen, lees ik , ik weet dat Ons forum lid v4alvelover oid de printjes welke Anne heeft gemaakt heeft nagemaakt met een kleine twist van zich zelf , maar wat je nu hebt is aangepast begrijp ik en zou dus ook moeten werken
Als je tijd hebt kun je zelf denk ik de goede printen bestellen immers alle info ervoor staat in dat Topic door Willy61
Er is daar een behoorlijke denktank mee bezig geweest en niet de minste ! en ook door hun getest
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

De biasprinten zijn degene die Willy samen met Anne heeft ontwikkeld Bert.(staat ook op de print).
Ik had die 15v in serie met de 220V omdat de zware voedingstrafo's geen 230V zijn maar 220V.
Zoals gezegd heb ik de 15V trafo er tussen uit gehaald want ik kreeg een te groot verlies van mijn voeding.
Was deze print Bert.
Bijlagen
afbeelding_2022-06-25_145417109.png
afbeelding_2022-06-25_145417109.png (93.93 KiB) 302 keer bekeken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: za 25 jun 2022, 14:54
De biasprinten zijn degene die Willy samen met Anne heeft ontwikkeld Bert.(staat ook op de print).
Ik had die 15v in serie met de 220V omdat de zware voedingstrafo's geen 230V zijn maar 220V.
Zoals gezegd heb ik de 15V trafo er tussen uit gehaald want ik kreeg een te groot verlies van mijn voeding.
Was deze print Bert.
Ja in weze is het ontwerp hetzelfde Het was alleen aangepast voor een lagere spanning
Dat is alles wat ik er van weet Peter
Begrepen wat je hebt gedaan met die 15 Volt trafo (moet ook wel 1-1,5 Ampere trafo zijn ) en waarom
En 10 Volt zou beter in verhouding zijn
Misschien een paar windingen er bij wikkelen gaat best makkelijk met die grote jongens :D
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik heb eindelijk na een maand de onderdelen van Reichelt ontvangen die 47K 3W weerstanden waren niet op voorraad. Inmiddels 1 kant van de versterker gebouwd en die wil ik wel eens gaan testen om te zien of alles goed werkt, het punt is of ik dat meteen doe met de autobias of zonder, er kunnen natuurlijk ook in de autobias fouten zitten. gaat dat met dit schema zo lukken of moet ik de autobias er op aansluiten? Ik heb dat extra trafotje er weer tussen uit gehaald want van mijn gloei bleef te weinig over(onder de 6V).Ik had toch voor 10V moeten gaan Bert :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: za 13 aug 2022, 16:04
Ik heb eindelijk na een maand de onderdelen van Reichelt ontvangen die 47K 3W weerstanden waren niet op voorraad. Inmiddels 1 kant van de versterker gebouwd en die wil ik wel eens gaan testen om te zien of alles goed werkt, het punt is of ik dat meteen doe met de autobias of zonder, er kunnen natuurlijk ook in de autobias fouten zitten. gaat dat met dit schema zo lukken of moet ik de autobias er op aansluiten? Ik heb dat extra trafotje er weer tussen uit gehaald want van mijn gloei bleef te weinig over(onder de 6V).Ik had toch voor 10V moeten gaan Bert :lol:
Ach het is achteraf altijd makkelijk te zeggen , Zie je nou wel !
Maar ik zou het eerst testen zonder , daarna het ingewikkeld maken met een Autobias :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door democles »

Versterker niet opstarten zonder de autobias!!!

De eindbuizen hebben een negatieve spanning nodig anders gaan ze vrij snel in rook op,beetje mazzel gaat dan de uitgangstrafo mee naar de eeuwige audio jachtvelden. :?

Bij mij heb ik toen die biasprinten apart getest,kan alleen zo snel niet meer vinden hoe..........

Maar helaas moet eerst aanschuiven voor wat houtskool gecremeerd vlees :lol:
Laatst gewijzigd door democles op za 13 aug 2022, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

democles schreef: za 13 aug 2022, 17:12
Versterker niet opstarten zonder de autobias!!!

De eindbuizen hebben een negatieve spanning nodig anders gaan ze vrij snel in rook op,beetje mazzel gaat dan de eindtrafo mee naar de eeuwige audio jachtvelden. :?

Bij mij heb ik toen die biasprinten apart getest,kan alleen zo snel niet meer vinden hoe..........

Maar helaas moet eerst aanschuiven voor wat houtskool gecremeerd vlees :lol:
MMM, dat kon mij ook wel smaken, lekker BBQ.
Als je weet hoe ze te testen, dan hoor ik het graag.
Gevonden! viewtopic.php?f=7&t=9507&start=500
Laatst gewijzigd door peterl op za 13 aug 2022, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

democles schreef: za 13 aug 2022, 17:12
Versterker niet opstarten zonder de autobias!!!

De eindbuizen hebben een negatieve spanning nodig anders gaan ze vrij snel in rook op,beetje mazzel gaat dan de eindtrafo mee naar de eeuwige audio jachtvelden. :?

Bij mij heb ik toen die biasprinten apart getest,kan alleen zo snel niet meer vinden hoe..........

Maar helaas moet eerst aanschuiven voor wat houtskool gecremeerd vlees :lol:
Eet smakelijk Peet
Dat negatief kan hij toch met een meerslagen potmeter regelen, hoeft toch niet met een auto-bias te doen , afijn het is een waarschuwing dat je natuurlijk negatief op het stuurrooster moet zetten
,
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: za 13 aug 2022, 17:18
democles schreef: za 13 aug 2022, 17:12
Versterker niet opstarten zonder de autobias!!!

De eindbuizen hebben een negatieve spanning nodig anders gaan ze vrij snel in rook op,beetje mazzel gaat dan de eindtrafo mee naar de eeuwige audio jachtvelden. :?

Bij mij heb ik toen die biasprinten apart getest,kan alleen zo snel niet meer vinden hoe..........

Maar helaas moet eerst aanschuiven voor wat houtskool gecremeerd vlees :lol:
MMM, dat kon mij ook wel smaken, lekker BBQ.
Als je weet hoe ze te testen, dan hoor ik het graag.
Volgens mij heeft Willy61 dit in een topic gezet over de biasautomaat
Demo was de Eerste :goeie: :goeie: die de bias automaat heeft getest en gebouwd
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Plaats reactie