bart Luyckx schreef: ↑do 11 aug 2022, 19:20
Ik dacht dat het er in de professionele markt er toch iets beter aan toe zou gaan. Die zouden toch geregeld audits en kwaliteitscontroles moeten doen.(Ik heb het dan over de B&Ws, MA, ...die in grote oplagen wereldwijd speakers verkopen) 30% en meer of spec lijkt me toch veel en zeker als het invloed heeft op je eindproduct. (of worden de off spec drivers misschien op de DIY markt gegooid...

)
Nu had ik eens een meting gedaan met REW, ingesteld op 100mV en laptop-versterker op 0db. Volt meter geeft "0"aan.
In REW krijg ik dat signaal voldoende sterk is en binnen de meetmarge ligt.
Ik doel meer op hoe de meet-data gepresenteerd wordt voordat je een nieuw ontwerp begint.
Soms krijg je wel wat Klippel metingen, maar dat is het dan wel.
Meestal moet je alsnog zelf allerlei testen doen om te zien of het allemaal wel past en goed gaat.
Productiekwaliteit en toleranties staan daar helemaal los van trouwens.
Er zijn genoeg fabrikanten die op papier top specs hebben, maar in grotere aantallen teveel uitval hebben (production yield).
Of toch nog vrij veel toleranties, of erger nog ineens dingen niet kunnen leveren.
Het merendeel van speakers die je als DIY'er kunt kopen, kun je ook als OEM kopen.
Als de aantallen groot genoeg zijn (vaak minimaal 250 stuks), kunnen ze een custom design voor je regelen.
Die 100mV is trouwens op de speaker klemmen, niet uitgang van de versterker.
Op welke frequentie meet je dat en tot welke frequentie kan je multimeter?