Meten SBacoutics drivers met REW

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

Sja als je het echt netjes wilt doen.

- Schatten bij welke niveaus je de woofer(s) wilt gaan gebruiken en welke (uitgangs)spanningen daarbij horen
- Vervolgens min en max waarde daarvan meten qua T/S parameters
- deze metingen middelen en daar kast mee berekenen

Bij een gesloten kast zal het doorgaans wel meevallen.

Overigens kom je dan wel weer ineen andere discussie terecht, namelijk dat T/S oorspronkelijk enkel bedoel zijn bij low-signal metingen (vandaar de 100mV). Daarboven wordt de speaker niet-lineair en valt het te betwijfelen of er dan nog van T/S parameters gesproken mag worden.

Maar we kunnen wellicht wel iets met constant mass methode (the Mms is namelijk al bekend van SB Acoustics zelf).
Had ik al gesproken over een kip-ei verhaal? :lol: :lol:
bart Luyckx

Bericht door bart Luyckx »

jvenema schreef: do 11 aug 2022, 0:07
Bij gesloten is kastvolume niet enorm gevoelig en demping kan "virtueel" volume ook beïnvloeden. Het is niet zo dat als kast olume bij gesloten systeem 10-20% anders is dat het een flinke verandering in response zal geven.
ik ging uit van een kastvolume van rond de 35L voor de *'woofer en 4-4,5L voor de 4"mid.
Als ik de spec vergelijk is er een verschil voor Fs van 27 naar 35Hz eigen meting voor de woofer. (= + 30%)
Voor de 4"mid driver ging Fs van 63 naar 80Hz (= +27%)

Daarom maar ik me zorgen dat de kastvolumes die ik voor ogen had misschien te klein zijn.
bart Luyckx

OWC schreef: do 11 aug 2022, 0:36

- Schatten bij welke niveaus je de woofer(s) wilt gaan gebruiken en welke (uitgangs)spanningen daarbij horen

Overigens kom je dan wel weer ineen andere discussie terecht, namelijk dat T/S oorspronkelijk enkel bedoel zijn bij low-signal metingen (vandaar de 100mV). Daarboven wordt de speaker niet-lineair en valt het te betwijfelen of er dan nog van T/S parameters gesproken mag worden.

Maar we kunnen wellicht wel iets met constant mass methode (the Mms is namelijk al bekend van SB Acoustics zelf).
bij gesloten kast is het misschien minder kritisch maar wil er toch geen 5L naast zitten.
Luid luister ik meestal niet. 80Db max. Misschien eens een uitschieter tijdens een feestje of dergelijke, maar dan zit je ook niet relaxed en genietend te luisteren.

Constant mass methode betekend dat je gewicht toevoegd aan het membraam?

Ik blijf het wel raar vinden dat er geen vaste norm bestaat in de industrie. Men heeft een goed fundament met de T/S parameters definities. Ik maak hier meer uit op dat de fabricanten niet wakker liggen van de DIY markt en dat deze markt maar een neven activiteit is voor hen. En wie een commerciele luidspreker koopt en toevallig te weten komt welke driver er inzitten en ze hiervan mooie plaatjes kunnen presenteren is "a happy man".
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: do 11 aug 2022, 12:54
OWC schreef: do 11 aug 2022, 0:36

bij gesloten kast is het misschien minder kritisch maar wil er toch geen 5L naast zitten.
Luid luister ik meestal niet. 80Db max. Misschien eens een uitschieter tijdens een feestje of dergelijke, maar dan zit je ook niet relaxed en genietend te luisteren.

Constant mass methode betekend dat je gewicht toevoegd aan het membraam?

Ik blijf het wel raar vinden dat er geen vaste norm bestaat in de industrie. Men heeft een goed fundament met de T/S parameters definities. Ik maak hier meer uit op dat de fabricanten niet wakker liggen van de DIY markt en dat deze markt maar een neven activiteit is voor hen. En wie een commerciele luidspreker koopt en toevallig te weten komt welke driver er inzitten en ze hiervan mooie plaatjes kunnen presenteren is "a happy man".
Nee, constante mass methode is dat je de Mms gewoon overneemt van bv de fabrikant.

Ja, luidspreker datasheets zijn een grote puinhoop, en extreem karig, overigens niet enkel voor de DIY markt, maar ook professioneel.
We moeten het nog steeds hebben van 3rd party metingen (Klippel, Voice Coil Magazine, Hobby Hifi etc etc).
Apart is het zeker, al helemaal al je het vergelijkt met een datasheet voor de meest simpele transistor of opamp.
Zelfs (oude) buizen hebben/hadden vaak een uitgebreidere specsheet

Meestal komt men altijd weer met dezelfde (drog)redenering dat het er om gaat hoe het klinkt..........
Dat klinkt een beetje alsof je gewoon lukraak iets een kastje prompt en maar hoopt hoe het gaat presteren. ](*,)
bart Luyckx

Ik dacht dat het er in de professionele markt er toch iets beter aan toe zou gaan. Die zouden toch geregeld audits en kwaliteitscontroles moeten doen.(Ik heb het dan over de B&Ws, MA, ...die in grote oplagen wereldwijd speakers verkopen) 30% en meer of spec lijkt me toch veel en zeker als het invloed heeft op je eindproduct. (of worden de off spec drivers misschien op de DIY markt gegooid... :think: )

Nu had ik eens een meting gedaan met REW, ingesteld op 100mV en laptop-versterker op 0db. Volt meter geeft "0"aan. :think:
In REW krijg ik dat signaal voldoende sterk is en binnen de meetmarge ligt.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: do 11 aug 2022, 19:20
Ik dacht dat het er in de professionele markt er toch iets beter aan toe zou gaan. Die zouden toch geregeld audits en kwaliteitscontroles moeten doen.(Ik heb het dan over de B&Ws, MA, ...die in grote oplagen wereldwijd speakers verkopen) 30% en meer of spec lijkt me toch veel en zeker als het invloed heeft op je eindproduct. (of worden de off spec drivers misschien op de DIY markt gegooid... :think: )

Nu had ik eens een meting gedaan met REW, ingesteld op 100mV en laptop-versterker op 0db. Volt meter geeft "0"aan. :think:
Ik doel meer op hoe de meet-data gepresenteerd wordt voordat je een nieuw ontwerp begint.
Soms krijg je wel wat Klippel metingen, maar dat is het dan wel.
Meestal moet je alsnog zelf allerlei testen doen om te zien of het allemaal wel past en goed gaat.

Productiekwaliteit en toleranties staan daar helemaal los van trouwens.
Er zijn genoeg fabrikanten die op papier top specs hebben, maar in grotere aantallen teveel uitval hebben (production yield).
Of toch nog vrij veel toleranties, of erger nog ineens dingen niet kunnen leveren.
Het merendeel van speakers die je als DIY'er kunt kopen, kun je ook als OEM kopen.
Als de aantallen groot genoeg zijn (vaak minimaal 250 stuks), kunnen ze een custom design voor je regelen.

Die 100mV is trouwens op de speaker klemmen, niet uitgang van de versterker.
Op welke frequentie meet je dat en tot welke frequentie kan je multimeter?
bart Luyckx

OWC schreef: do 11 aug 2022, 20:23
bart Luyckx schreef: do 11 aug 2022, 19:20

Ik doel meer op hoe de meet-data gepresenteerd wordt voordat je een nieuw ontwerp begint.
Soms krijg je wel wat Klippel metingen, maar dat is het dan wel.
Meestal moet je alsnog zelf allerlei testen doen om te zien of het allemaal wel past en goed gaat.

Productiekwaliteit en toleranties staan daar helemaal los van trouwens.
Er zijn genoeg fabrikanten die op papier top specs hebben, maar in grotere aantallen teveel uitval hebben (production yield).
Of toch nog vrij veel toleranties, of erger nog ineens dingen niet kunnen leveren.
Het merendeel van speakers die je als DIY'er kunt kopen, kun je ook als OEM kopen.
Als de aantallen groot genoeg zijn (vaak minimaal 250 stuks), kunnen ze een custom design voor je regelen.

Die 100mV is trouwens op de speaker klemmen, niet uitgang van de versterker.
Op welke frequentie meet je dat en tot welke frequentie kan je multimeter?
Dat bedoelde ik met mijn hersenspinsel, wanneer het product buiten OEM spec valt en nog OK genoeg is, wordt het op de DIY markt gegooid. Dit om productie uitval te minimaliseren. Ik kan me niet voorstellen dat merken als B&W drivers binnen nemen die 30-40% of spec zijn.
Ik heb wel het geluk dat beide woofers, mids en tweeter zo goed als gelijk meten, zij het ver buiten spec.

Ik had de spanning gemeten op de speaker klemmen.
Meting uitgevoerd op 50 en 100Hz met REW generator via hoofdtelefoonuigang v/d laptop.

Voordien al eens met dezelfde voltmeter 2,83V gemeten op 50Hz, met de stereo-versterker ertussen zonder probleem.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: do 11 aug 2022, 22:44
Dat bedoelde ik met mijn hersenspinsel, wanneer het product buiten OEM spec valt en nog OK genoeg is, wordt het op de DIY markt gegooid. Dit om productie uitval te minimaliseren. Ik kan me niet voorstellen dat merken als B&W drivers binnen nemen die 30-40% of spec zijn.
Ik heb wel het geluk dat beide woofers, mids en tweeter zo goed als gelijk meten, zij het ver buiten spec.
Ik ben dat nog nooit tegengekomen. Komt allemaal van dezelfde productie band.
Wel ook soms grote toleranties, ook voor OEM.

Ik heb wel rare dingen gezien bij (zogenaamde) professionele merken.
Blijkbaar kraait er niemand naar :lol: :mrgreen: 8)

Het punt is, als er geen standaarden zijn en goede definities, komen bedrijven ermee weg.
Dus met andere woorden, klopt die 30-40% van jou niet, mits je het op een "andere" manier uitlegt.
(in hun ogen)
bart Luyckx

Ik blijf het straf vinden.
Eerste stap is toch voortgaan op de spec-sheet. Als je daarna een driver aankoopt en deze blijkt zich anders te gedragen, daar wordt je toch niet blij van.
Maar we gaan het hier niet kunnen oplossen.

Nu weet ik nog altijd niet hoeveel mijn kast moet zijn!
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

bart Luyckx schreef: vr 12 aug 2022, 9:25
Ik denk 42.
bart Luyckx

pappaleo schreef: vr 12 aug 2022, 12:44
bart Luyckx schreef: vr 12 aug 2022, 9:25
Ik denk 42.
Gokje?

Gesloten kast?
Wat als ik maar 35L beschikbaar heb?
John P

Bericht door John P »

pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Pff, en het is al zo warm.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je precies met die SB23NRX34-8 en SB12MNRX2 wilt gaan doen?
Dan valt de vraag ook beter te beantwoorden in wat voor een kast ze moeten.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

pvanlingen schreef: vr 12 aug 2022, 13:17
Pff, en het is al zo warm.
Ik vind het prima te doen.
Kom net terug waar het de laatste paar weken boven de 36 graden was met een zeer hoge luchtvochtigheid en waar het 's nachts ook nauwelijks afkoelde. :lol:
bart Luyckx

OWC schreef: vr 12 aug 2022, 14:01
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je precies met die SB23NRX34-8 en SB12MNRX2 wilt gaan doen?
Dan valt de vraag ook beter te beantwoorden in wat voor een kast ze moeten.
Sorry dat ik dat nog niet had toegelicht. :goeie:

Bedoeling is om een PMS na te bouwen met SBacoustic drivers. http://www.troelsgravesen.dk/PMS.htm

Breedte moet wel beperkt blijven tot 40cm. Ook de diepte wil ik zo beperkt mogelijk houden, want dat vind ik net de elegantie van de speaker.
De drivers die ik wil inzetten :
SB23NRX45-8
SB12MNRX2
SB26ADC

Dit alles in een gesloten kast.

Voor de tweeter weet ik niet of het interessant is om deze in een waveguide te plaaatsen.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Zou je eens de impedantie plot kunnen laten zien van 100mV en twee andere hogere spanningen?

edit: deze woofer was ook getest in Hobby Hifi 2017/2
Daar lijken de specs wat dichter tegen de datasheet aan te liggen dan bv die van Hificompass.
Ik weet niet meer precies onder welke condities ze bij HH meten.
Weet iemand dat toevallig?

edit 2:
Ook getest in Hobby Hifi 2010/02
Daar liggen ze dan weer dichter tegen die van Hificompass aan. :lol:
bart Luyckx

OWC schreef: vr 12 aug 2022, 22:10
Zou je eens de impedantie plot kunnen laten zien van 100mV en twee andere hogere spanningen?

Daar lijken de specs wat dichter tegen de datasheet aan te liggen dan bv die van Hificompass.

edit 2:
Enkele impedantie plots. Ik kan niet hoger dan 400mV gaan want dat krijg ik clipping melding.
De headphone output van de laptop komt rechtstreeks binnen op 1 microfoon ingang. Op de andere ingang via een 100ohm weerstandje. De versterking van de microfooningangen is volledig uitgeschakeld. Ik kan het signaal niet nog meer dempen.

Alle metingen tonen piek bij 35Hz. Enkel bij sterker signaal daalt de piek van 114 naar 111 ohm.

Hificompass geeft niet weer wanneer de metingen werden uitgevoerd

edit : hificompass heeft wel een verschillende meting "broken in" en "nonbroken in".
Piek daalt van 98 ohm naar 92 ohm en verschijft van 35 naar 31 Hz
Bijlagen
imp 8inch.jpg
bart Luyckx

ik vond dit nog terug op hifihobby.de : correctie voor 2/2017

Page 64/65 and 69:
The images of the two woofers from SB Acoustics have been swapped; on page 64 there should actually be the pictures of the woofer with silver aluminum cone, which were incorrectly printed on page 65. Conversely, the photos of the woofer with the black paper cone belong on page 65. All measurement diagrams, measurement data and chassis designations are in the correct positions. Accordingly, in the header of the table on page 69, the images of the two woofers from SB Acoustics should also be exchanged.

Misschien verklaard dit het verschil tussen de meting van 2010 en 2017?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: za 13 aug 2022, 12:28
OWC schreef: vr 12 aug 2022, 22:10

edit 2:
Enkele impedantie plots. Ik kan niet hoger dan 400mV gaan want dat krijg ik clipping melding.
De headphone output van de laptop komt rechtstreeks binnen op 1 microfoon ingang. Op de andere ingang via een 100ohm weerstandje. De versterking van de microfooningangen is volledig uitgeschakeld. Ik kan het signaal niet nog meer dempen.

Alle metingen tonen piek bij 35Hz. Enkel bij sterker signaal daalt de piek van 114 naar 111 ohm.

Hificompass geeft niet weer wanneer de metingen werden uitgevoerd

edit : hificompass heeft wel een verschillende meting "broken in" en "nonbroken in".
Piek daalt van 98 ohm naar 92 ohm en verschijft van 35 naar 31 Hz
400mV is nog niet genoeg om de verschillen echt te zien.
Hoe meet je impedanties, met een impedantie box en een versterker oid?
bart Luyckx

OWC schreef: za 13 aug 2022, 12:53

ik meet zoals aangegeven in deze video
https://www.youtube.com/watch?v=nKNx7UFyIwA&t=495s

meetopstelling is zonder versterker. Enkel in en uitgangen van de laptop.
Bijlagen
meting TSparam.jpg
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: za 13 aug 2022, 13:18
OWC schreef: za 13 aug 2022, 12:53

ik meet zoals aangegeven in deze video
https://www.youtube.com/watch?v=nKNx7UFyIwA&t=495s

meetopstelling is zonder versterker. Enkel in en uitgangen van de laptop.
Juist, de output van een geluidskaart is niet genoeg voor zulk soort metingen.
Enkel maar voor impedantiemetingen voor passieve filters ed.

Doorgaans wil je bv van 100mV naar tenminste 1V en 2,83V (op de speakerklemmen) en als het even nog kan iets hoger om te zien hoe Fs en impedantie van een speaker zich gedraagt. Zie mijn vorige bericht in pappaleo z'n topic met de vergelijking van verschillende speakers.
Al helemaal met grotere woofers.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Nog even afgezien dat de uitgang van je laptop naar een bijna kortsluiting zit te kijken waardoor die hopeloos over zijn nek gaat.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mwah, meeste laptops kunnen toch ook een 30 ohm HP aansturen? Neem je een 50 ohm meetweerstand (2x 100 ohm parallel). Punt is vaak meer een niet uitschakelbare AVR op de line/mic ingang die in de weg zit.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dat is meestal wel de ondergrens maar een speaker zit vaak qua impedantiedip al gauw op 3-4 ohm.
Plaats reactie