Behuizing advies, thiel small
Moderator: Beheerdersteam
Behuizing advies, thiel small
Best forumleden,
Ik heb jullie hulp nodig
Ik heb de beslissing gemaakt mijn muziekkamer af te breken en bijna alles te verplaatsen naar de woningkamer. Dit gezien het feit dat ik dan meer ga genieten van de muziek en apparatuur.
Om alles te verplaatsen naar de woonkamer moeten er helaas wel wat consessies gedaan worden. Waaronder de speakers. Ik heb de hele mooie drivers liggen en zou daar wel iets voor willen bouwen.
De behuizingen zou ik zo klein mogelijk willen houden en kan evt. een subwoofer bij plaatsen.
Nu ben ik benieuwd naar jullie kijk op onderstaande thiel small parameters, hoeveel liter inhoud heeft /hebben deze drivers minimaal nodig en zou dat het beste gaan in een gesloten of gepoorte behuizing of wellicht een andere soort behuizing?
Het merk en type driver geef ik nog niet, aangezien er dan meteen meningen komen ten aanzien van het merk.
Driver type 1:
Overall Diameter 22.5 cm
Overall Depth 15.5 cm
Depth from rear of Mounting Frame 14.2 cm
PCD Mounting Centres 20.8 cm
Baffle Hole cut-out 19 cm
Magnet Ring Diameter 12.8 cm
Voice coil diameter 3.9 cm
Voice coil impedance (nominal) 8 ohm
Air gap width 1 mm
Air gap height 5 mm
Magnet type Alcomax 3
Flux density (I Tesla=10,000 Gauss) 2.4 Tesla
Diaphragm Twin Paper
Frequency response 30 Hz-20kHz
Maximum voice coil travel ± 1 mm
DC Resistance of Voice Coil Re 7.4 ohms
Free Air Resonance Fo 45 Hz
Emission Piston Area Sd 0.021M²
Equivalent Volume Suspension Vas 60.489 Ltrs
Suspension Compliance Cms 965.934 u M/N
Mass of Cone Mmd 11.0 g
Mass of Moving Parts Mms 12.75 g
Force Factor Bl 12.511 T-M
Mechanical Q Factor Qms 3.75
Electrical Q Factor Qes 0.172
Total Q Factor Qts 0.164
Voice Coil Inductance @ 1 kHz Le 23.178 uH
Reference Efficiency No 3.176%
Sound Pressure Level SPL 97.038 Db
—-----------—--------------------------
Driver type 2 :
Overall diameter 22.5 cm
Overall Depth 7.00 cm
Depth from Rear of Mounting Frame 6.6 cm
Baffle hole cut-out 19 cm
Magnet Ring Diameter 9.0 cm
Air gap width 1.0 mm
Air gap height 5.0 mm
Magnet type Hi-Ferric'™ Rare Earth
Flux density (1 Tesla=10,000 gauss) 2.0 Tesla
Diaphragm Twin-paper
Frequency response 30 Hz - 22 kHz
Shipping weight 2.5 kg
Equivalent Volume Suspension Vas 52.460 Ltrs
Suspension Compliance Cms 837.732 u M/N
Mass of Cone Mmd 11.0 g
Force Factor Bl 10.985 T-M
Mechanical Q Factor Qms 3.533
Electrical Q Factor Qes 0.239
Total Q Factor Qts 0.224
Voice Coil Inductance @ 1 kHz Le 35.511 uH
Reference Efficiency No 2.449%
Sound Pressure Level SPL 95.908 Db
Ik heb jullie hulp nodig
Ik heb de beslissing gemaakt mijn muziekkamer af te breken en bijna alles te verplaatsen naar de woningkamer. Dit gezien het feit dat ik dan meer ga genieten van de muziek en apparatuur.
Om alles te verplaatsen naar de woonkamer moeten er helaas wel wat consessies gedaan worden. Waaronder de speakers. Ik heb de hele mooie drivers liggen en zou daar wel iets voor willen bouwen.
De behuizingen zou ik zo klein mogelijk willen houden en kan evt. een subwoofer bij plaatsen.
Nu ben ik benieuwd naar jullie kijk op onderstaande thiel small parameters, hoeveel liter inhoud heeft /hebben deze drivers minimaal nodig en zou dat het beste gaan in een gesloten of gepoorte behuizing of wellicht een andere soort behuizing?
Het merk en type driver geef ik nog niet, aangezien er dan meteen meningen komen ten aanzien van het merk.
Driver type 1:
Overall Diameter 22.5 cm
Overall Depth 15.5 cm
Depth from rear of Mounting Frame 14.2 cm
Baffle Hole cut-out 19 cm
Magnet Ring Diameter 12.8 cm
Air gap width 1 mm
Air gap height 5 mm
Magnet type Alcomax 3
Flux density (I Tesla=10,000 Gauss) 2.4 Tesla
Diaphragm Twin Paper
Frequency response 30 Hz-20kHz
Equivalent Volume Suspension Vas 60.489 Ltrs
Suspension Compliance Cms 965.934 u M/N
Mass of Cone Mmd 11.0 g
Force Factor Bl 12.511 T-M
Mechanical Q Factor Qms 3.75
Electrical Q Factor Qes 0.172
Total Q Factor Qts 0.164
Voice Coil Inductance @ 1 kHz Le 23.178 uH
Reference Efficiency No 3.176%
Sound Pressure Level SPL 97.038 Db
—-----------—--------------------------
Driver type 2 :
Overall diameter 22.5 cm
Overall Depth 7.00 cm
Depth from Rear of Mounting Frame 6.6 cm
Baffle hole cut-out 19 cm
Magnet Ring Diameter 9.0 cm
Air gap width 1.0 mm
Air gap height 5.0 mm
Magnet type Hi-Ferric'™ Rare Earth
Flux density (1 Tesla=10,000 gauss) 2.0 Tesla
Diaphragm Twin-paper
Frequency response 30 Hz - 22 kHz
Shipping weight 2.5 kg
Equivalent Volume Suspension Vas 52.460 Ltrs
Suspension Compliance Cms 837.732 u M/N
Mass of Cone Mmd 11.0 g
Force Factor Bl 10.985 T-M
Mechanical Q Factor Qms 3.533
Electrical Q Factor Qes 0.239
Total Q Factor Qts 0.224
Voice Coil Inductance @ 1 kHz Le 35.511 uH
Reference Efficiency No 2.449%
Sound Pressure Level SPL 95.908 Db
Re: Behuizing advies, thiel small
Misschien is het slimmer om gewoon het merk en type van de speaker te vermelden? Erg kloppen lijken mij deze gegevens niet erg. Een fluxdichtheid van 2.0 - 2.4 Tesla kijkt mij nogal absurd, zo niet onmogelijk hoog.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Met een Qts van 0,164 en Vas van 60 en gevoeligheid van 97 dB zou ik niet weten wat je daarmee aan zou moeten...
Mini DSP Flex erop, en digitaal (afs)temmen?
Mini DSP Flex erop, en digitaal (afs)temmen?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Met 1mm xmax?
Hoewel de gevoeligheid nogal hoog is, kom je nog niet veel verder dan 2-3 mm equivalent tov andere 8 inch breedbanders (meestal met een gevoeligheid rond de 88-90dB/W)
Als je deze echt full-range wilt gebruiken zou je idd voor een back-loaded hoorn kunnen gaan.
Daarom een hoorn, is ook gebruikelijk voor Lowthers, in het boek van Klinger stonden een paar leuke voorbeelden weet ik nog, wel zeer complex om te maken.
Er lijkt mij gewoon geen hout te kloppen van die gegevens. Bovendien zijn ze nogal incompleet. Ga dat eerst eens checken! Als ijzer in de verzadiging is bij 1,6T - 1,8T ga je nooit een fluxdichtheid halen die hoger is, zoals opgegeven!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik dacht aan een kleine kast, met subwoofer ondersteuning. Anders kan klein nooit...
Afhankelijk van hoe luid iemand speelt is 1mm bij 8" nog wel bruikbaar... aangezien een 4" met 4mm Xmax ook bruikbaar is, en een 8" veel makkelijker "reserve" heeft (wellicht een paar mm)
De Visaton B200 kon hier thuis m.i. wat dat betreft hard zat, met geen 2mm xmax.
Een hoorn lijkt me iig niet compact.
Afhankelijk van hoe luid iemand speelt is 1mm bij 8" nog wel bruikbaar... aangezien een 4" met 4mm Xmax ook bruikbaar is, en een 8" veel makkelijker "reserve" heeft (wellicht een paar mm)
De Visaton B200 kon hier thuis m.i. wat dat betreft hard zat, met geen 2mm xmax.
Een hoorn lijkt me iig niet compact.
De zooi verkopen en van de opbrengst een paar paaskuikens of inimini's bouwen.
Mensen bedankt voor de reacties, hier was ik al bang voor inderdaad. Had stiekem gehoopt dat er iets mogelijk zou zijn in een kleine behuizing, maar zo te lezen gaat het hem niet worden.
Lowther zelf zegt dat de dx3 nog wel te doen is in een kleine Bicor behuizing, maargoed dat is het ongeveer hetzelfde als een Ferrari motor in een volwagen golf stoppen.
Dan misschien toch maar met frisse tegenzin een andere driver/speaker zoeken.
Snap nu wel dat ik destijds een eigen luisterkamer ben begonnen, niet afhankelijk van de grote van de luidspreker behuizingen.
In de woonkamer moeten er toch wel flinke consessies gedaan worden op dit vlak.
Nouja allemaal bedankt voor de reacties, ga nog een rondneuzen op internet voor iets moois en huiskamer vriendelijk.
Lowther zelf zegt dat de dx3 nog wel te doen is in een kleine Bicor behuizing, maargoed dat is het ongeveer hetzelfde als een Ferrari motor in een volwagen golf stoppen.
Dan misschien toch maar met frisse tegenzin een andere driver/speaker zoeken.
Snap nu wel dat ik destijds een eigen luisterkamer ben begonnen, niet afhankelijk van de grote van de luidspreker behuizingen.
In de woonkamer moeten er toch wel flinke consessies gedaan worden op dit vlak.
Nouja allemaal bedankt voor de reacties, ga nog een rondneuzen op internet voor iets moois en huiskamer vriendelijk.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Als het klein moet blijven, kun je altijd nog een FAST-achtig systeem bouwen.
Dus de Lowther gebruiken vanaf zeg ongeveer 200Hz en een andere (sub)woofer voor het laag.
Hoeveel liter maximaal?
Je zegt in je eerder start post al dat je subwoofers wilt toevoegen, dus in principe hoeft het allemaal niet zo groot als je het netjes rond de 100Hz filtert.
Dus de Lowther gebruiken vanaf zeg ongeveer 200Hz en een andere (sub)woofer voor het laag.
Hoeveel liter maximaal?
Je zegt in je eerder start post al dat je subwoofers wilt toevoegen, dus in principe hoeft het allemaal niet zo groot als je het netjes rond de 100Hz filtert.
Klopt ik heb een subwoofer staan en kan die gebruiken en speelt volgens mij tot 150hz ..200hzOWC schreef: ↑do 11 aug 2022, 14:10Als het klein moet blijven, kun je altijd nog een FAST-achtig systeem bouwen.
Hoeveel liter maximaal?
Wat is een FAST behuizing?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Fullrange And Subwoofer Technology
Dat betekent dat een breedbander ontlast is van het laag, maar verder dus alles kan doen waar ie goed in is.
Als jij met digitale filtering (DSP) zou willen gaan werken kun je een topsysteem maken met je 8" ook al is dat wel minder 'puur' dan met een single ended buizenbak. Als je met mini dsp filtert kun je volgens mij wel een buizen eindversterker gebruiken op je 8" en pak je een krachtige niet-buizen versterker voor bijv. een goede 8" die het laag verzorgt.
Dat betekent dat een breedbander ontlast is van het laag, maar verder dus alles kan doen waar ie goed in is.
Als jij met digitale filtering (DSP) zou willen gaan werken kun je een topsysteem maken met je 8" ook al is dat wel minder 'puur' dan met een single ended buizenbak. Als je met mini dsp filtert kun je volgens mij wel een buizen eindversterker gebruiken op je 8" en pak je een krachtige niet-buizen versterker voor bijv. een goede 8" die het laag verzorgt.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je kunt ook actief filteren met buizen hoor! 
Ik weet niet precies hoe die Lowther in een gesloten behuizing simuleert, maar het zal niet heel moeilijk zijn om die in een relatief kleine kast vanaf 100Hz te laten spelen met een kleine beetje actieve EQ'ing.
Ik weet niet precies hoe die Lowther in een gesloten behuizing simuleert, maar het zal niet heel moeilijk zijn om die in een relatief kleine kast vanaf 100Hz te laten spelen met een kleine beetje actieve EQ'ing.
Als die parameters correct zijn is er eigenlijk maar 1 behuizing waarin ze thuis zijn: Horn loaded!
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Gesloten behuizing is altijd een optie?
En met actieve EQ'ing maakt het sowieso niks uit, dan lukt een BR ook nog wel.
edit; ipv te roeptoeteren, eens door de simulator gehaald.
Gesloten als BR totaal geen probleem, uiteraard speelt het maar vanaf 100Hz. (dat viel 100% te verwachten met zo'n lage Qt)
De rest kun je de subwoofers laten doen.
Je hebt niet veel meer nodig dan 5W, anders gaan ze al over hun xmax heen.
Mocht je een meerdere subwoofers hebben en die symmetrisch opstellen, kun je hoger filteren.
Een andere optie is BR in ongeveer 8 liter tuned @ 80Hz met een 1e orde highpass op 90Hz.
De totale afval is dan netjes heel dicht tegen een Linkwitz-Riley filter aan, waardoor je group delay mooi blijft.
Hierdoor is het resultaat bijna identiek aan een gesloten kast met actieve filtering.
Het voordeel is dat een een 1e orde passief filter heel simpel aan een buizenversterker kunt toevoegen.
Een tweede voordeel is dat de xmax dan wat beter onder controle blijft tov een gesloten kast.
Wanneer er niet al de luid wordt geluisterd, volstaat een gesloten kast.
Dan is wel een 2e orde filter HP nodig om het netjes te krijgen.
Misschien kan dat gedaan worden met een GHP passief filter icm 1e orde actief filter.
En met actieve EQ'ing maakt het sowieso niks uit, dan lukt een BR ook nog wel.
edit; ipv te roeptoeteren, eens door de simulator gehaald.
Gesloten als BR totaal geen probleem, uiteraard speelt het maar vanaf 100Hz. (dat viel 100% te verwachten met zo'n lage Qt)
De rest kun je de subwoofers laten doen.
Je hebt niet veel meer nodig dan 5W, anders gaan ze al over hun xmax heen.
Mocht je een meerdere subwoofers hebben en die symmetrisch opstellen, kun je hoger filteren.
Een andere optie is BR in ongeveer 8 liter tuned @ 80Hz met een 1e orde highpass op 90Hz.
De totale afval is dan netjes heel dicht tegen een Linkwitz-Riley filter aan, waardoor je group delay mooi blijft.
Hierdoor is het resultaat bijna identiek aan een gesloten kast met actieve filtering.
Het voordeel is dat een een 1e orde passief filter heel simpel aan een buizenversterker kunt toevoegen.
Een tweede voordeel is dat de xmax dan wat beter onder controle blijft tov een gesloten kast.
Wanneer er niet al de luid wordt geluisterd, volstaat een gesloten kast.
Dan is wel een 2e orde filter HP nodig om het netjes te krijgen.
Misschien kan dat gedaan worden met een GHP passief filter icm 1e orde actief filter.
Met zo'n lage Qt en een travel van 1 mm? Kun je simulateren wat je wilt, gaat niet anders worden. Volgens mij zijn deze Lowthers ook specifiek voor een hoornbelasting ontworpen, aangestuurd door een enkel wattje.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Een hoorn wordt hoe dan ook groot, zeker wanneer je vanaf 40-50Hz wilt gaan spelen.
Een hoorn is ideaal natuurlijk, maar erg fors. Zou zelf nog wel eens een setje Schmacks hoorns willen bouwen met een fraaie 8 incher erin.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Ja, daarom deze mooie speakers overdoen aan een liefhebber die het wel kwijt kan en in de plaats ervoor iets geschikter voor de situatie zoeken.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Wat is er mis met een gesloten (of BR) behuizing icm met subwoofers?