Behuizing advies, thiel small

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jorg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 18:50

Behuizing advies, thiel small

Bericht door jorg »

Best forumleden,

Ik heb jullie hulp nodig
Ik heb de beslissing gemaakt mijn muziekkamer af te breken en bijna alles te verplaatsen naar de woningkamer. Dit gezien het feit dat ik dan meer ga genieten van de muziek en apparatuur.

Om alles te verplaatsen naar de woonkamer moeten er helaas wel wat consessies gedaan worden. Waaronder de speakers. Ik heb de hele mooie drivers liggen en zou daar wel iets voor willen bouwen.
De behuizingen zou ik zo klein mogelijk willen houden en kan evt. een subwoofer bij plaatsen.

Nu ben ik benieuwd naar jullie kijk op onderstaande thiel small parameters, hoeveel liter inhoud heeft /hebben deze drivers minimaal nodig en zou dat het beste gaan in een gesloten of gepoorte behuizing of wellicht een andere soort behuizing?

Het merk en type driver geef ik nog niet, aangezien er dan meteen meningen komen ten aanzien van het merk.

Driver type 1:

Overall Diameter 22.5 cm
Overall Depth 15.5 cm
Depth from rear of Mounting Frame 14.2 cm
PCD Mounting Centres 20.8 cm
Baffle Hole cut-out 19 cm
Magnet Ring Diameter 12.8 cm
Voice coil diameter 3.9 cm
Voice coil impedance (nominal) 8 ohm
Air gap width 1 mm
Air gap height 5 mm
Magnet type Alcomax 3
Flux density (I Tesla=10,000 Gauss) 2.4 Tesla
Diaphragm Twin Paper
Frequency response 30 Hz-20kHz
Maximum voice coil travel ± 1 mm

DC Resistance of Voice Coil Re 7.4 ohms
Free Air Resonance Fo 45 Hz
Emission Piston Area Sd 0.021M²
Equivalent Volume Suspension Vas 60.489 Ltrs
Suspension Compliance Cms 965.934 u M/N
Mass of Cone Mmd 11.0 g
Mass of Moving Parts Mms 12.75 g
Force Factor Bl 12.511 T-M
Mechanical Q Factor Qms 3.75
Electrical Q Factor Qes 0.172
Total Q Factor Qts 0.164
Voice Coil Inductance @ 1 kHz Le 23.178 uH
Reference Efficiency No 3.176%
Sound Pressure Level SPL 97.038 Db

—-----------—--------------------------

Driver type 2 :

Overall diameter 22.5 cm
Overall Depth 7.00 cm
Depth from Rear of Mounting Frame 6.6 cm
PCD Mounting Centres 20.8 cm
Baffle hole cut-out 19 cm
Magnet Ring Diameter 9.0 cm
Voice coil diameter 3.9 cm
Voice coil impedance (nominal) 8 ohm
Air gap width 1.0 mm
Air gap height 5.0 mm
Magnet type Hi-Ferric'™ Rare Earth
Flux density (1 Tesla=10,000 gauss) 2.0 Tesla
Diaphragm Twin-paper
Frequency response 30 Hz - 22 kHz
Maximum voice coil travel ± 1 mm
Shipping weight 2.5 kg

DC Resistance of Voice Coil Re 7.4 ohms
Free Air Resonance Fo 45 Hz
Emission Piston Area Sd 0.021M²
Equivalent Volume Suspension Vas 52.460 Ltrs
Suspension Compliance Cms 837.732 u M/N
Mass of Cone Mmd 11.0 g
Mass of Moving Parts Mms 12.75 g
Force Factor Bl 10.985 T-M
Mechanical Q Factor Qms 3.533
Electrical Q Factor Qes 0.239
Total Q Factor Qts 0.224
Voice Coil Inductance @ 1 kHz Le 35.511 uH
Reference Efficiency No 2.449%
Sound Pressure Level SPL 95.908 Db
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door Pjotr »

Misschien is het slimmer om gewoon het merk en type van de speaker te vermelden? Erg kloppen lijken mij deze gegevens niet erg. Een fluxdichtheid van 2.0 - 2.4 Tesla kijkt mij nogal absurd, zo niet onmogelijk hoog.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door Walt »

Lowther PM4 lijkt me.
jorg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 18:50

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door jorg »

De bovenste inderdaad
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door wouter »

Met een Qts van 0,164 en Vas van 60 en gevoeligheid van 97 dB zou ik niet weten wat je daarmee aan zou moeten...

Mini DSP Flex erop, en digitaal (afs)temmen? :hide:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door Walt »

Hoornkast natuurlijk!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door OWC »

wouter schreef: wo 10 aug 2022, 0:49
Met een Qts van 0,164 en Vas van 60 en gevoeligheid van 97 dB zou ik niet weten wat je daarmee aan zou moeten...

Mini DSP Flex erop, en digitaal (afs)temmen? :hide:
Met 1mm xmax?

Hoewel de gevoeligheid nogal hoog is, kom je nog niet veel verder dan 2-3 mm equivalent tov andere 8 inch breedbanders (meestal met een gevoeligheid rond de 88-90dB/W)

Als je deze echt full-range wilt gebruiken zou je idd voor een back-loaded hoorn kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door Walt »

Daarom een hoorn, is ook gebruikelijk voor Lowthers, in het boek van Klinger stonden een paar leuke voorbeelden weet ik nog, wel zeer complex om te maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door Pjotr »

Er lijkt mij gewoon geen hout te kloppen van die gegevens. Bovendien zijn ze nogal incompleet. Ga dat eerst eens checken! Als ijzer in de verzadiging is bij 1,6T - 1,8T ga je nooit een fluxdichtheid halen die hoger is, zoals opgegeven!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door wouter »

Ik dacht aan een kleine kast, met subwoofer ondersteuning. Anders kan klein nooit...

Afhankelijk van hoe luid iemand speelt is 1mm bij 8" nog wel bruikbaar... aangezien een 4" met 4mm Xmax ook bruikbaar is, en een 8" veel makkelijker "reserve" heeft (wellicht een paar mm)
De Visaton B200 kon hier thuis m.i. wat dat betreft hard zat, met geen 2mm xmax.

Een hoorn lijkt me iig niet compact.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door ray5150 »

De zooi verkopen en van de opbrengst een paar paaskuikens of inimini's bouwen.
jorg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 18:50

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door jorg »

Mensen bedankt voor de reacties, hier was ik al bang voor inderdaad. Had stiekem gehoopt dat er iets mogelijk zou zijn in een kleine behuizing, maar zo te lezen gaat het hem niet worden.
Lowther zelf zegt dat de dx3 nog wel te doen is in een kleine Bicor behuizing, maargoed dat is het ongeveer hetzelfde als een Ferrari motor in een volwagen golf stoppen.

Dan misschien toch maar met frisse tegenzin een andere driver/speaker zoeken.
Snap nu wel dat ik destijds een eigen luisterkamer ben begonnen, niet afhankelijk van de grote van de luidspreker behuizingen.

In de woonkamer moeten er toch wel flinke consessies gedaan worden op dit vlak.

Nouja allemaal bedankt voor de reacties, ga nog een rondneuzen op internet voor iets moois en huiskamer vriendelijk.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door OWC »

Als het klein moet blijven, kun je altijd nog een FAST-achtig systeem bouwen.
Dus de Lowther gebruiken vanaf zeg ongeveer 200Hz en een andere (sub)woofer voor het laag.

Hoeveel liter maximaal?

Je zegt in je eerder start post al dat je subwoofers wilt toevoegen, dus in principe hoeft het allemaal niet zo groot als je het netjes rond de 100Hz filtert.
jorg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 18:50

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door jorg »

OWC schreef: do 11 aug 2022, 14:10
Als het klein moet blijven, kun je altijd nog een FAST-achtig systeem bouwen.
Dus de Lowther gebruiken vanaf zeg ongeveer 200Hz en een andere (sub)woofer voor het laag.

Hoeveel liter maximaal?

Je zegt in je eerder start post al dat je subwoofers wilt toevoegen, dus in principe hoeft het allemaal niet zo groot als je het netjes rond de 100Hz filtert.
Klopt ik heb een subwoofer staan en kan die gebruiken en speelt volgens mij tot 150hz ..200hz

Wat is een FAST behuizing?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door wouter »

Fullrange And Subwoofer Technology

Dat betekent dat een breedbander ontlast is van het laag, maar verder dus alles kan doen waar ie goed in is.
Als jij met digitale filtering (DSP) zou willen gaan werken kun je een topsysteem maken met je 8" ook al is dat wel minder 'puur' dan met een single ended buizenbak. Als je met mini dsp filtert kun je volgens mij wel een buizen eindversterker gebruiken op je 8" en pak je een krachtige niet-buizen versterker voor bijv. een goede 8" die het laag verzorgt.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door OWC »

Je kunt ook actief filteren met buizen hoor! ;)

Ik weet niet precies hoe die Lowther in een gesloten behuizing simuleert, maar het zal niet heel moeilijk zijn om die in een relatief kleine kast vanaf 100Hz te laten spelen met een kleine beetje actieve EQ'ing.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door Pjotr »

Als die parameters correct zijn is er eigenlijk maar 1 behuizing waarin ze thuis zijn: Horn loaded!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door OWC »

Gesloten behuizing is altijd een optie?
En met actieve EQ'ing maakt het sowieso niks uit, dan lukt een BR ook nog wel.

edit; ipv te roeptoeteren, eens door de simulator gehaald.
Gesloten als BR totaal geen probleem, uiteraard speelt het maar vanaf 100Hz. (dat viel 100% te verwachten met zo'n lage Qt)
De rest kun je de subwoofers laten doen.
Je hebt niet veel meer nodig dan 5W, anders gaan ze al over hun xmax heen.

Mocht je een meerdere subwoofers hebben en die symmetrisch opstellen, kun je hoger filteren.

Een andere optie is BR in ongeveer 8 liter tuned @ 80Hz met een 1e orde highpass op 90Hz.
De totale afval is dan netjes heel dicht tegen een Linkwitz-Riley filter aan, waardoor je group delay mooi blijft.
Hierdoor is het resultaat bijna identiek aan een gesloten kast met actieve filtering.
Het voordeel is dat een een 1e orde passief filter heel simpel aan een buizenversterker kunt toevoegen.
Een tweede voordeel is dat de xmax dan wat beter onder controle blijft tov een gesloten kast.

Wanneer er niet al de luid wordt geluisterd, volstaat een gesloten kast.
Dan is wel een 2e orde filter HP nodig om het netjes te krijgen.
Misschien kan dat gedaan worden met een GHP passief filter icm 1e orde actief filter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door Pjotr »

Met zo'n lage Qt en een travel van 1 mm? Kun je simulateren wat je wilt, gaat niet anders worden. Volgens mij zijn deze Lowthers ook specifiek voor een hoornbelasting ontworpen, aangestuurd door een enkel wattje.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door OWC »

@jorg, wat is het budget voor evt twee subwoofers?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door OWC »

Een hoorn wordt hoe dan ook groot, zeker wanneer je vanaf 40-50Hz wilt gaan spelen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door Walt »

Een hoorn is ideaal natuurlijk, maar erg fors. Zou zelf nog wel eens een setje Schmacks hoorns willen bouwen met een fraaie 8 incher erin.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door Pjotr »

Ja, daarom deze mooie speakers overdoen aan een liefhebber die het wel kwijt kan en in de plaats ervoor iets geschikter voor de situatie zoeken.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behuizing advies, thiel small

Bericht door OWC »

Wat is er mis met een gesloten (of BR) behuizing icm met subwoofers?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”