Restauratie IMF
Moderator: Beheerdersteam
Re: Restauratie IMF
Klopt de hoeken waren beschadigd, plamuren is inderdaad een optiewouter schreef: ↑wo 10 aug 2022, 15:45Als ik naar de foto van de kasten buiten kijk voorzie ik een grote uitdaging: de hoeken zijn niet haaks maar lopen rond. Dat krijg je niet fatsoenlijk gefineerd. Ik zou met 2k plamuur van Alabastine die hoeken helemaal strak maken.
https://www.alabastine.nl/product/super ... outvuller/
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Restauratie IMF
als je met een toe te voegen verharder werkt noem ik het 2k of 2 componenten, zal wel onwetendheid zijnray5150 schreef: ↑wo 10 aug 2022, 16:54Is dat niet "gewoon" polyesterplamuur ?wouter schreef: ↑wo 10 aug 2022, 15:45Ik zou met 2k plamuur van Alabastine die hoeken helemaal strak maken.
https://www.alabastine.nl/product/super ... outvuller/
Re: Restauratie IMF
Alabastine is wel relatief duur. 2k plamuur of polyester plamuur is geen rocket science qua samenstelling. Dus van de action zal ook wel werken.
Re: Restauratie IMF
Alleen als die van Alabastine naar polyester stinkt (styreen) is het polyester! Dat krimpt i.d.d. behoorlijk. So what? Je moet het toch netjes naschuren met een schuurplank om het weer mooi strak te krijgen.
Re: Restauratie IMF
En stel ik ga de bovenste hoeken verder afronden...ik één keer lamineren ? Of denk ik daar te makkelijk over?
Re: Restauratie IMF
Lukt je niet in 1 keer! Overigens als je aan lamineren denkt met polyester moet je er eigenlijk ook eerst een primer op zetten voor een goede hechting en heel goed ontvetten (aceton b.v.). Ik zou gewoon een goede 2K plamuur nemen zoals genoemd. Ik zelf gebruik voor dit soort moeilijke dingen de IJssel epoxy plamuur. Maar die wordt wel knalhard, is eigenlijk voor de botenbouw.
Re: Restauratie IMF
Ja,maar wel heel goed.
Op mijn werk is het verplicht bij bepaalde reparaties i.v.m. het niet krimpen.
Op mijn werk is het verplicht bij bepaalde reparaties i.v.m. het niet krimpen.
Re: Restauratie IMF
Pjotr schreef: ↑wo 10 aug 2022, 18:26Lukt je niet in 1 keer! Overigens als je aan lamineren denkt met polyester moet je er eigenlijk ook eerst een primer op zetten voor een goede hechting en heel goed ontvetten (aceton b.v.). Ik zou gewoon een goede 2K plamuur nemen zoals genoemd. Ik zelf gebruik voor dit soort moeilijke dingen de IJssel epoxy plamuur. Maar die wordt wel knalhard, is eigenlijk voor de botenbouw.
[/quote
Fineren bedoel ik , oeps.
Re: Restauratie IMF
Ah, dacht al wat maakt ie het ingewikkeld. Ja, lamineren en polyester zijn begrippen die hand in hand gaan
Fineren om een bochtje, en dan ook nog zo klein, is echt een kunst op zich! I.i.g. met echt hout. Daar zou ik mij niet aan wagen. Voordat je dat onder de knie hebt. Met plakplastic lukt dat nog wel. Dan kun je hem nog beter schilderen. Maar om te fineren moet de ondergrond ook echt netjes zijn.
Re: Restauratie IMF
Mja, dat bedoelde ik dus. toevallig van de week nog een freesfout in een MDF luidsprekerkast gerepareerd met de polyester plamuur van de Action.
En nee, het krimpt niet. kost maar iets van 4 euro de pot.
Re: Restauratie IMF
Bij gefineerde meubels worden (werden?) er soms wel latjes in een sponning op de hoeken gelijmd van dezelfde houtsoort als het fineer, het fineer gaat daar dan overheen. Heeft als voordeel dat bij kleine beschadigingen het onderliggend materiaal niet bloot komt. Ook bij het afwerken van de hoeken heb je dan iets meer speling.
Re: Restauratie IMF
Het fineer is vandaag ( net ) binnengekomen, iemand van jullie een idee waarom het dubbelzijdig is ?
Aan beide zijdes van het fineer zit dus fineer ....
Aan beide zijdes van het fineer zit dus fineer ....
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie IMF
Dat is precies wat ik bedoel. Het is massief hout. Alleen heel dun. Het is geen plakplastic....
Als je een eiken plank hebt, en je draait hem om, dan is de andere kant ook eiken.
De bedoeling is dat je één zijde insmeert met lijm (houtlijm of tixlijm) en dat vervolgens op het te fineren object vastlijmt.
Re: Restauratie IMF
Alle plamuur krimpt.....
En er is geen plamuur die goed hecht op kaal mdf......
Niet leuk en niet handig,maar wel waar.
Re: Restauratie IMF
Goedemorgen, ik ben nog steeds met de speakers bezig, maar nu heb ik een probleem waar ik eigenlijk niet uit kom.
De speakers zitten tot zo ver in elkaar, maar nu werkt ineens één tweeter niet , geen idee hoe dat kan.
Op de aansluiting krijg ik stroom ( het aansluitpunt waar ik de tweeter heb gesoldeerd), muziek aan en er komen stroompjes door. Dus dat lijkt me goed. Maar geen geluid uit de tweeter. Tweeter losgehaald en doorgemeten en die geeft netjes een vaste weerstand aan, lijkt me ook goed .....maar toch geen geluid uit de tweeter .....
Jullie enig idee ?
De speakers zitten tot zo ver in elkaar, maar nu werkt ineens één tweeter niet , geen idee hoe dat kan.
Op de aansluiting krijg ik stroom ( het aansluitpunt waar ik de tweeter heb gesoldeerd), muziek aan en er komen stroompjes door. Dus dat lijkt me goed. Maar geen geluid uit de tweeter. Tweeter losgehaald en doorgemeten en die geeft netjes een vaste weerstand aan, lijkt me ook goed .....maar toch geen geluid uit de tweeter .....
Jullie enig idee ?
