Restauratie IMF

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Restauratie IMF

Bericht door dre »

Nee,veel minder krimp en betere hechting op hout.
AlexM
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 01 aug 2022, 8:51

Re: Restauratie IMF

Bericht door AlexM »

wouter schreef: wo 10 aug 2022, 15:45
Als ik naar de foto van de kasten buiten kijk voorzie ik een grote uitdaging: de hoeken zijn niet haaks maar lopen rond. Dat krijg je niet fatsoenlijk gefineerd. Ik zou met 2k plamuur van Alabastine die hoeken helemaal strak maken.
https://www.alabastine.nl/product/super ... outvuller/
Klopt de hoeken waren beschadigd, plamuren is inderdaad een optie
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Restauratie IMF

Bericht door wouter »

ray5150 schreef: wo 10 aug 2022, 16:54
wouter schreef: wo 10 aug 2022, 15:45
Ik zou met 2k plamuur van Alabastine die hoeken helemaal strak maken.
https://www.alabastine.nl/product/super ... outvuller/
Is dat niet "gewoon" polyesterplamuur ?
als je met een toe te voegen verharder werkt noem ik het 2k of 2 componenten, zal wel onwetendheid zijn ;-)
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Restauratie IMF

Bericht door jvenema »

Alabastine is wel relatief duur. 2k plamuur of polyester plamuur is geen rocket science qua samenstelling. Dus van de action zal ook wel werken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie IMF

Bericht door Pjotr »

Alleen als die van Alabastine naar polyester stinkt (styreen) is het polyester! Dat krimpt i.d.d. behoorlijk. So what? Je moet het toch netjes naschuren met een schuurplank om het weer mooi strak te krijgen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Restauratie IMF

Bericht door dre »

Gewoon plamuur hecht niet goed op hout,dan moet je eerst gronden.
AlexM
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 01 aug 2022, 8:51

Re: Restauratie IMF

Bericht door AlexM »

En stel ik ga de bovenste hoeken verder afronden...ik één keer lamineren ? Of denk ik daar te makkelijk over?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie IMF

Bericht door Pjotr »

Lukt je niet in 1 keer! Overigens als je aan lamineren denkt met polyester moet je er eigenlijk ook eerst een primer op zetten voor een goede hechting en heel goed ontvetten (aceton b.v.). Ik zou gewoon een goede 2K plamuur nemen zoals genoemd. Ik zelf gebruik voor dit soort moeilijke dingen de IJssel epoxy plamuur. Maar die wordt wel knalhard, is eigenlijk voor de botenbouw.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Restauratie IMF

Bericht door dre »

Die epoxyplamuur is inderdaad subliem! 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie IMF

Bericht door Pjotr »

Maar ook duur! €30 voor een set. Is duurder dan die Alabastine.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Restauratie IMF

Bericht door dre »

Ja,maar wel heel goed.
Op mijn werk is het verplicht bij bepaalde reparaties i.v.m. het niet krimpen.
AlexM
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 01 aug 2022, 8:51

Re: Restauratie IMF

Bericht door AlexM »

Pjotr schreef: wo 10 aug 2022, 18:26
Lukt je niet in 1 keer! Overigens als je aan lamineren denkt met polyester moet je er eigenlijk ook eerst een primer op zetten voor een goede hechting en heel goed ontvetten (aceton b.v.). Ik zou gewoon een goede 2K plamuur nemen zoals genoemd. Ik zelf gebruik voor dit soort moeilijke dingen de IJssel epoxy plamuur. Maar die wordt wel knalhard, is eigenlijk voor de botenbouw.
[/quote

Fineren bedoel ik , oeps.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie IMF

Bericht door Pjotr »

Ah, dacht al wat maakt ie het ingewikkeld. Ja, lamineren en polyester zijn begrippen die hand in hand gaan :D Fineren om een bochtje, en dan ook nog zo klein, is echt een kunst op zich! I.i.g. met echt hout. Daar zou ik mij niet aan wagen. Voordat je dat onder de knie hebt. Met plakplastic lukt dat nog wel. Dan kun je hem nog beter schilderen. Maar om te fineren moet de ondergrond ook echt netjes zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie IMF

Bericht door ray5150 »

jvenema schreef: wo 10 aug 2022, 17:40
Alabastine is wel relatief duur. 2k plamuur of polyester plamuur is geen rocket science qua samenstelling. Dus van de action zal ook wel werken.
Mja, dat bedoelde ik dus. toevallig van de week nog een freesfout in een MDF luidsprekerkast gerepareerd met de polyester plamuur van de Action.
En nee, het krimpt niet. kost maar iets van 4 euro de pot.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Restauratie IMF

Bericht door richard »

Bij gefineerde meubels worden (werden?) er soms wel latjes in een sponning op de hoeken gelijmd van dezelfde houtsoort als het fineer, het fineer gaat daar dan overheen. Heeft als voordeel dat bij kleine beschadigingen het onderliggend materiaal niet bloot komt. Ook bij het afwerken van de hoeken heb je dan iets meer speling.
AlexM
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 01 aug 2022, 8:51

Re: Restauratie IMF

Bericht door AlexM »

Het fineer is vandaag ( net ) binnengekomen, iemand van jullie een idee waarom het dubbelzijdig is ?
Aan beide zijdes van het fineer zit dus fineer ....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Restauratie IMF

Bericht door pappaleo »

Dubbelzijdig?
Fineer is massief hout. Weliswaar heel dun, maar toch.
AlexM
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 01 aug 2022, 8:51

Re: Restauratie IMF

Bericht door AlexM »

pappaleo schreef: vr 12 aug 2022, 17:59
Dubbelzijdig?
Fineer is massief hout. Weliswaar heel dun, maar toch.
Ja dat dacht ik dus ook
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Restauratie IMF

Bericht door Shadow »

Je hebt 'engineered' fineer, dat is anders dacht ik?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Restauratie IMF

Bericht door pappaleo »

Wat bedoel je dan met dubbelzijdig?
AlexM
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 01 aug 2022, 8:51

Re: Restauratie IMF

Bericht door AlexM »

pappaleo schreef: vr 12 aug 2022, 18:18
Wat bedoel je dan met dubbelzijdig?
Als ik het fineer voor me heb, en draai het om, zit daar dezelfde " print ", had dus gewoon een achterkant van papier oid verwacht en niet exact dezelfde " print " .
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Restauratie IMF

Bericht door pappaleo »

AlexM schreef: vr 12 aug 2022, 18:20
pappaleo schreef: vr 12 aug 2022, 18:18
Wat bedoel je dan met dubbelzijdig?
Als ik het fineer voor me heb, en draai het om, zit daar dezelfde " print ", had dus gewoon een achterkant van papier oid verwacht en niet exact dezelfde " print " .
Dat is precies wat ik bedoel. Het is massief hout. Alleen heel dun. Het is geen plakplastic....

Als je een eiken plank hebt, en je draait hem om, dan is de andere kant ook eiken.

De bedoeling is dat je één zijde insmeert met lijm (houtlijm of tixlijm) en dat vervolgens op het te fineren object vastlijmt.
AlexM
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 01 aug 2022, 8:51

Re: Restauratie IMF

Bericht door AlexM »

Dacht dat deze een papieren rug had, maar dan is het opgelost ! ;)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Restauratie IMF

Bericht door dre »

ray5150 schreef: wo 10 aug 2022, 20:48
jvenema schreef: wo 10 aug 2022, 17:40
Alabastine is wel relatief duur. 2k plamuur of polyester plamuur is geen rocket science qua samenstelling. Dus van de action zal ook wel werken.
Mja, dat bedoelde ik dus. toevallig van de week nog een freesfout in een MDF luidsprekerkast gerepareerd met de polyester plamuur van de Action.
En nee, het krimpt niet. kost maar iets van 4 euro de pot.
Alle plamuur krimpt.....
En er is geen plamuur die goed hecht op kaal mdf......

Niet leuk en niet handig,maar wel waar. :mrgreen:
AlexM
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 01 aug 2022, 8:51

Re: Restauratie IMF

Bericht door AlexM »

Goedemorgen, ik ben nog steeds met de speakers bezig, maar nu heb ik een probleem waar ik eigenlijk niet uit kom.

De speakers zitten tot zo ver in elkaar, maar nu werkt ineens één tweeter niet , geen idee hoe dat kan.
Op de aansluiting krijg ik stroom ( het aansluitpunt waar ik de tweeter heb gesoldeerd), muziek aan en er komen stroompjes door. Dus dat lijkt me goed. Maar geen geluid uit de tweeter. Tweeter losgehaald en doorgemeten en die geeft netjes een vaste weerstand aan, lijkt me ook goed .....maar toch geen geluid uit de tweeter .....

Jullie enig idee ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”