Hoi Allemaal;
bedankt voor alle tips & aanbevelingen.
Reparatie of vervangen:
Ik heb al met een kennis afgesproken dat we wel een poging zullen doen om de Bose 301 series II woofers te repareren.
Maar tegelijkertijd wil ik wel wat achter de hand hebben wilt dat niet zo goed gaan. Want die (nu kapotte) woofer hebben best wat 'geleden'.
Nagemeten kom ik op het volgende (kan 1 á 2 mm afwijken), voor mijn Bose Series II:
- (absolute) Buitenrand woofer is 20,8 cm / 8,18 "
- 'Cone' buitenrand (de buitentenste 'plakrand') is 19,5 cm / 7,67 "
- Diameter gat in behuizing 18,3 cm / 7,2 "
Ik moet nog het nodige 'studeren' & nagaan op de andere vragen/tips van jullie. Zie ook hierna & wordt ook vervolgt
Mijn 3-weg setje (vervolg):
Ik ga dus aan de slag met jullie tips.
In ieder geval moet ik nog vervangen zijn de Bas Refelx buizen in mijn 3-weg setje (Ik heb net gezien dat iemand ze op 2 cm diepte afgezaagd heeft; die doen dus feitelijk niets meer). Maten van dat 3-weg setje volgen nog. Voor de rest verwacht daar niets spannends betreffende merk/type van de woofers daarin (als ik dat al achterhalen kan). Én nee, ik ben op dit gebied beslist geen expert: 'klank, en fase, resonantie, gevoeligheid, optimale afstemming vragen en ook een hogere Qms': dat gaat mij 'boven de pet'. Ohm is gewoon 8; ik heb geen idee hoe resonantie vooraf te bepalen -alleen als die slecht is dan merk ik het zeker wel-; geen idee wat 'fase' betekend en wat je ermee moet (dat kan ik uiteraard wel opzoeken). 'Klank'. De 'klank' en helderheid van mijn eigenbouw 3-weg setje vind ik zelf goed. Ik hoor geen resonantie. Het geluid is helder en zuiver. Voor mij (!) goed gefilterd tussen Hoog; Midden en Laag. Alleen de Laag (Bas) overtuigd niet. Er zit een Equalizer tussen. Daarmee moet ik de bas frequenties zeer hoog zetten om 'meer' bas te krijgen, het gevolg is dat de bas 'onzuiver' wordt (begint dan te 'brommen', iets wat ik bv. niet hoef te doen als ik mijn ander -wel goed werkend- Bose 301 series II setje aansluit). Ook als ik een aparte JBL (actieve) Bas box aansluit hoef ik niet met de equalizer te 'spelen' om meer bas te krijgen. Kortom de 10" woofers die ik nu ingebouwd heb, voldoen gewoon niet. Ze produceren gewoon te weinig bas (zeker bij laag volume, maar ook bij hoog volume overtuigen ze niet). En (ik val in herhaling) dat ligt gewoon aan deze woofers. Mijn vader heeft een Pioneer bas-reflex setje in gelijke opstelling en grote; mijn setje valt daarbij in het niet als het om de bas gaat. Maar mijn setje is dan wel weer 'zuiverder' (zeker bij hoog volume). Dus de kwaliteit van mijn hoog/midden/laag speakers en filter zijn gewoon wel goed (voor mij dan).
Toch, als iemand specifiek een 10" woofer kan aanbevelen (8 Ohm - bereik van 15 - 80/100 Watt RMS) met dus veel diepe 'voelbare' bas

(setje wordt gebruikt voor: EDM; Dance; Trance; Tekno; Techno -dus hoe meer bas: hoe beter- ); dan nogmaals: heel graag jullie tips
Bose (vervolg):
Bose levert idd. uitgebreide instructies over hoe de speakers optimaal te plaatsen. Maar als je ze al gewoon plat een paar meter op een schoorsteenmantel legt (ooit gedaan bij een feestje); hebben ze al een prima (ruimtevullend) geluid, en zoals ik al eerder melde: én een uitstekende bas.
Én ja, ik val in herhaling; dat is uiteraard subjectief en persoonlijk. Maar ik ben al eens bij iemand gaan luisteren naar een heel platte speakerset
-zo'n anderhalf cm dik- (gewoon als 'schilderijen' plat tegen de muur naast elkaar opgehangen; die niet met de traditionele cone's werkte, maar op een andere manier; geen idee wat het was; het was in ieder geval erg duur).
Hij vond het 't sublieme; ik vond er niks aan...
JRE