Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

JRE99

Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Bericht door JRE99 »

Hoi allemaal,
Ik heb eerst wat 'rondgezocht' hier, maar niet echt antwoorden gevonden.

a. Vervangende 8" / 8 Ohm subwoofers:

Ik zoek een vervangende woofer (2 stuks) voor in een Bose 301 series II ( en ja, ik zoek vervangende woofers; geen reparatie; geen gebruikte).

1. Kunnen jullie mij adviseren voor een setje 8" / 8 Ohm woofer met een bereik van 10 - 75 Watt; die:
- betaalbaar zijn,
- Ook bij laag volume al 'veel' (diepe) bas produceren (en ja, ik weet dit is subjectief); bv. denk aan 'lange slag woofers',
de Bose 301 is daar best goed in (ik heb nog een ander goed werkend setje).
- hoe meer bas hoe beter (denk aan afspelen van vooral Funk; Techno; Tekno; EDM, etc).

Eerdere zoektochten hebben mij volgende types gegeven: Visaton Vs w200s of Monacor Sp-90
2. Iemand hier enige ervaring mee of kennis van?

b. 10" Woofers (of Subwoofers of Cones; hoe je het ook noemen wilt :-)

Hetzelfde probleem heb ik met mijn eigenbouw 3-weg Bass-reflex setje (100 Watt RMS / 8 Ohm) met mijn 10" (Sub) woofers erin.
Goed zuiver geluid; ook goede filtering naar hoog; midden & bass.
Maar de subwoofers (bass) overtuigen geheel niet, zeker niet op laag volume.

3. Iemand hier wat goede (betaalbare *1) aanbevelingen voor een 10" (sub) woofer met (overdreven) veel (diepe) Bass
(vooral bij laag volume: 25 - 50 watt)?
Ze hoeven het perse ook niet tot 100 Watt RMS te redden; wat lager mag ook. In de ruimte waar deze 'spelen' kan ik het
toch niet zover 'opendraaien' (levert gegarandeerd de nodige hoorschade op...).

4. Ik kan evt. de Bass Reflex buis afsluiten; alles voor meer Bass; als zou dit helpen (met woofers die dan niet voor Bass Reflex bedoelt zijn)?
Iemand suggesties hierover of ervaring hiermee?

ad *1; betaalbaar: 40,- á 100,- Euro p/s

Veel plezier met jullie zelfbouw :-)
JRE
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Goede betaalbare 8" & 10" - 8 Ohm Woofers (veel bass)

Bericht door Henkjan »

welkom!
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Ha, die Bose luidsprekers heb ik ook gehad. De woofers die daarin zitten zijn niet verkeerd.

Zijn de woofers stuk dat je de wilt vervangen? Of wil je gewoon meer bas? Om een geschikte woofer aan te dragen, hebben we de volgende informatie nodig: hoe groot is het volume aan de binnenzijde van de kast? Wat zijn de lengte en diameter van de buis die tussen de tweeters uitkomt? Is de diameter constant?

Als ze niet stuk zijn: om meer bas te krijgen, zou ik met een equalizer aan de slag gaan. Dat kan bijvoorbeeld een MiniDSP 2x4 zijn. Je sluit hem aan tussen de bron (pc, telefoon ... ) en versterker. Hij kost wat, maar je kan heel nauwkeurig instellen welk tonen je wilt versterken. 'Bas' is namelijk een breed begrip, waar zowel punch als diepte in zitten. Als je het goed doet, kan je de bas zowel strakker als dieper krijgen.

Heb je wat meer informatie en een foto over je zelfbouw drieweg? Ik ben benieuwd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

even wat internet info...
Screenshot_20220703-000222_Chrome.jpg
De bijlage Screenshot_20220703-000222_Chrome.jpg is niet meer beschikbaar

puur even voor de maten, ik twijfelde even aan 8" namelijk.

Screenshot_20220703-090418_Chrome.jpg
Als de T/S parameters kloppen kun je een woofer zoeken die wat dat betreft matcht. Heb je het nog niet over klank, en fase, resonantie. Gevoeligheid lijkt me ook nog belangrijk, en dan heb je evt nog een verschil in bijvoorbeeld belastbaarheid en xmax. Een lange slag woofer is doorgaans minder gevoelig en wellicht ook minder goed als drop in. Goed laag bij lage volumes zou een optimale afstemming vragen en ook een hogere Qms bij voorkeur.

Luister je ook wel eens luid, staan ze heel exact opgesteld of bijna typisch Bose gebruik en hoog in een hoek van de kamer opgehangen diverse meters uit elkaar?

Geen gereviseerde willen is nogal concreet, maar waarom?

Monacor is amper serieus te nemen, maar ik heb wel eens een reparateur met dat type een wharfedale zien repareren. Moest gewoon weer "aan" kunnen, dat is niet erg veeleisend ;-)

De beste optie is uiteraard de bose woofers repareren

Er komen uit de database eigenlijk geen 8" woofers te voorschijn:
http://www.loudspeakerdatabase.com/sear ... 0_vas_40.0

Een Volt woofer zou ik er niet zo snel in zetten, maar lijkt het meest passend op basis van die specs die ik in een screenshot geplaatst heb.

De Visaton W200S 8 ohm is een prima woofer, die Monacor zeker niet met zijn veel te hoge Qts en lage Xmax.

https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html

http://www.loudspeakerdatabase.com/Dayton/DSA215-8 Nee, strike that! Alu cone, beter:
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 215-8.html

Deze komt ook nog wel in de buurt, een budget alternatief:
https://www.bax-shop.nl/8-inch-luidspre ... #downloads
JRE99

Bericht door JRE99 »

Hoi Allemaal;
bedankt voor alle tips & aanbevelingen.

Reparatie of vervangen:
Ik heb al met een kennis afgesproken dat we wel een poging zullen doen om de Bose 301 series II woofers te repareren.
Maar tegelijkertijd wil ik wel wat achter de hand hebben wilt dat niet zo goed gaan. Want die (nu kapotte) woofer hebben best wat 'geleden'.

Nagemeten kom ik op het volgende (kan 1 á 2 mm afwijken), voor mijn Bose Series II:
- (absolute) Buitenrand woofer is 20,8 cm / 8,18 "
- 'Cone' buitenrand (de buitentenste 'plakrand') is 19,5 cm / 7,67 "
- Diameter gat in behuizing 18,3 cm / 7,2 "

Ik moet nog het nodige 'studeren' & nagaan op de andere vragen/tips van jullie. Zie ook hierna & wordt ook vervolgt :-)

Mijn 3-weg setje (vervolg):
Ik ga dus aan de slag met jullie tips.
In ieder geval moet ik nog vervangen zijn de Bas Refelx buizen in mijn 3-weg setje (Ik heb net gezien dat iemand ze op 2 cm diepte afgezaagd heeft; die doen dus feitelijk niets meer). Maten van dat 3-weg setje volgen nog. Voor de rest verwacht daar niets spannends betreffende merk/type van de woofers daarin (als ik dat al achterhalen kan). Én nee, ik ben op dit gebied beslist geen expert: 'klank, en fase, resonantie, gevoeligheid, optimale afstemming vragen en ook een hogere Qms': dat gaat mij 'boven de pet'. Ohm is gewoon 8; ik heb geen idee hoe resonantie vooraf te bepalen -alleen als die slecht is dan merk ik het zeker wel-; geen idee wat 'fase' betekend en wat je ermee moet (dat kan ik uiteraard wel opzoeken). 'Klank'. De 'klank' en helderheid van mijn eigenbouw 3-weg setje vind ik zelf goed. Ik hoor geen resonantie. Het geluid is helder en zuiver. Voor mij (!) goed gefilterd tussen Hoog; Midden en Laag. Alleen de Laag (Bas) overtuigd niet. Er zit een Equalizer tussen. Daarmee moet ik de bas frequenties zeer hoog zetten om 'meer' bas te krijgen, het gevolg is dat de bas 'onzuiver' wordt (begint dan te 'brommen', iets wat ik bv. niet hoef te doen als ik mijn ander -wel goed werkend- Bose 301 series II setje aansluit). Ook als ik een aparte JBL (actieve) Bas box aansluit hoef ik niet met de equalizer te 'spelen' om meer bas te krijgen. Kortom de 10" woofers die ik nu ingebouwd heb, voldoen gewoon niet. Ze produceren gewoon te weinig bas (zeker bij laag volume, maar ook bij hoog volume overtuigen ze niet). En (ik val in herhaling) dat ligt gewoon aan deze woofers. Mijn vader heeft een Pioneer bas-reflex setje in gelijke opstelling en grote; mijn setje valt daarbij in het niet als het om de bas gaat. Maar mijn setje is dan wel weer 'zuiverder' (zeker bij hoog volume). Dus de kwaliteit van mijn hoog/midden/laag speakers en filter zijn gewoon wel goed (voor mij dan).
Toch, als iemand specifiek een 10" woofer kan aanbevelen (8 Ohm - bereik van 15 - 80/100 Watt RMS) met dus veel diepe 'voelbare' bas ;-)
(setje wordt gebruikt voor: EDM; Dance; Trance; Tekno; Techno -dus hoe meer bas: hoe beter- ); dan nogmaals: heel graag jullie tips :-)

Bose (vervolg):
Bose levert idd. uitgebreide instructies over hoe de speakers optimaal te plaatsen. Maar als je ze al gewoon plat een paar meter op een schoorsteenmantel legt (ooit gedaan bij een feestje); hebben ze al een prima (ruimtevullend) geluid, en zoals ik al eerder melde: én een uitstekende bas.
Én ja, ik val in herhaling; dat is uiteraard subjectief en persoonlijk. Maar ik ben al eens bij iemand gaan luisteren naar een heel platte speakerset
-zo'n anderhalf cm dik- (gewoon als 'schilderijen' plat tegen de muur naast elkaar opgehangen; die niet met de traditionele cone's werkte, maar op een andere manier; geen idee wat het was; het was in ieder geval erg duur).
Hij vond het 't sublieme; ik vond er niks aan... ;-)
JRE
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Hoe heb je je drieweg gefilterd? Welk filter heb je gebruikt? Als het een kant-en-klaar filter is, is dat een aanwijzing waarom de bassen zwakker zijn dan het midden en hoog.

Voordat je de woofer ervan vervangt, zou ik eens proberen of de luidspreker niet bromt (vervorming?) als de poorten afgestemd zijn op 40 Hz. Dat is net lager dan de bassen van de muzieksoorten die je noemt, zodat de kast nog wat controle houdt over de uitslag van de woofers. Wat zijn de lengte en diameter van de poorten, hoeveel zitten erin en wat is het nettovolume (de lucht die erin zit) van de kast?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

JRE99 schreef: ma 04 jul 2022, 13:04
Hoi Allemaal;
bedankt voor alle tips & aanbevelingen.

Reparatie of vervangen:
Ik heb al met een kennis afgesproken dat we wel een poging zullen doen om de Bose 301 series II woofers te repareren.
Maar tegelijkertijd wil ik wel wat achter de hand hebben wilt dat niet zo goed gaan. Want die (nu kapotte) woofer hebben best wat 'geleden'.

Nagemeten kom ik op het volgende (kan 1 á 2 mm afwijken), voor mijn Bose Series II:
- (absolute) Buitenrand woofer is 20,8 cm / 8,18 "
- 'Cone' buitenrand (de buitentenste 'plakrand') is 19,5 cm / 7,67 "
- Diameter gat in behuizing 18,3 cm / 7,2 "

Ik moet nog het nodige 'studeren' & nagaan op de andere vragen/tips van jullie. Zie ook hierna & wordt ook vervolgt :-)

Mijn 3-weg setje (vervolg):
Ik ga dus aan de slag met jullie tips.
In ieder geval moet ik nog vervangen zijn de Bas Refelx buizen in mijn 3-weg setje (Ik heb net gezien dat iemand ze op 2 cm diepte afgezaagd heeft; die doen dus feitelijk niets meer).
Audiofriends heeft prima randen, dus daarvoor hoef je eigenlijk niet te meten.

Als een baspoort 2cm is, wil dat niet zeggen dat deze qua afstemming niet klopt. De lengte hangt af van de afstemfrequentie, en bij een grote box is een lange poort soms helemaal niet nodig (zou de afstemming te diep worden). Of de poort is relatief klein in diameter, dan reduceert de lengte ook aanzienlijk. Er zijn dus weldegelijk doordachte ontwerpen met slechts een gat in de voorplaat, terwijl dat een goede afstemming oplevert.

In jouw geval is het geen goede afstemming, zoals je schrijft. Welk type woofer zit er in, heb je wat foto's evt?
JRE99

Bericht door JRE99 »

Zoals beloofd mijn speaker set details 3-weg bas-reflex:

Afmetingen (BxHxD) buitenmaten in cm: 34 x 58 x 23 ; Inhoud: 44.022 cm3 (44 liter)
Bass Woofer: Eminence Alpha-10A (67-06-3D 0064)
10“; 150 Watt; 8 Ohm; 57hZ – 4.5kHz; Geschikt voor bas/mid range in 3-weg systemen
Zie: https://eminence.com/products/alpha_10a#specifications
3-way Crossover: Mc Farlow MF-3V
(redelijk standaard ‘Off-the-Shell’ 3-weg Filter annex Crossover;
kan er geen specificaties over vinden; maar kan tot 800 Watt aan)
Diameter (in de kast) van de Bass-reflex Buis: 6,5 cm
(Kunstof Buis/Tube zelf nu net geen 2 cm diep, moet vervangen worden.
Ik denk dat een buislengte tussen de 6 en 8 cm nodig is)
JRE

Ps. in de volgende reactie hoop ik te weten hoe ik plaatjes toevoeg
JRE99

Bericht door JRE99 »

Plaatjes toevoegen poging 01: (gelukt).
Ik heb geprobeerd niet in de text te plaatsen (moet je meteen zoveel scrollen; zijn 5 plaatjes);
maar ik krijg ze toch meteen te zien (is niet anders).
Bijlagen
Box voorkant (beschermkap verwijderd)
Box voorkant (beschermkap verwijderd)
Tube gat
Tube gat
Eminence Woofer 01
Eminence Woofer 01
Eminence Woofer 02
Eminence Woofer 02
3-weg Filter MC Farlow (3-way Pro Crossover)
3-weg Filter MC Farlow (3-way Pro Crossover)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik heb je woofer even opgezocht en voor je gesimuleerd, ik gok dat je kast ca 50 liter is.
http://www.loudspeakerdatabase.com/Eminence/ALPHA-10A

Je oren zijn prima, dat ding is niet in staat om laag weer te geven - eigenlijk is hij vrijwel nergens toe in staat.
Ideaal is een afstemming rond 35 Hz en 300 liter kastinhoud. En dan nog lijkt het niet echt ergens op, en je baspoort moet een negatieve lengte hebben bij normale diameter ;-)

Ik heb zelf een 10RS350 in 30 liter er bij gesimuleerd, maar als je geen paar honderd watts beschikbaar hebt is het wellicht handiger een Dayton Audio woofer te kiezen, waarvan dit dan weer een bovengrens is qua budget maar wel erg geschikt:
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 270-8.html
of een mooie Visaton: https://www.soundimports.eu/nl/visaton- ... 4yEALw_wcB

eminence alpha10a.png
De woofer is geen subwoofer, zelfs geen woofer. Het is een midwoofer, met dusdanig zwakke aandrijving dat je een mega grote kast nodig hebt. De controle is dan ook niet om over naar huis te schrijven, het laag zal nadreunen en met ca 3mm Xmax zal het voor zo'n joekel van een kast ook niet luid kunnen. Leuke is wel: je bent met een 10Watt versterkertje wel klaar, daarmee krijg je hem dan nog over zijn grenzen heen ook \:D/

De kast dicht maken een een 470-680uF condensator in serie met de woofer zetten zou het laag goed kunnen doen. Moet je denk ik wel wat met de filtering doen. Een midwoofer met Qts van 0,6 moet je echt niet in een basreflex stoppen.
JRE99

Bericht door JRE99 »

Dank je Wouter voor je 'conclusie' en ook 'bevestiging' :-)

Hoewel deze 'midwoofer' wel een goed & zuiver geluid heeft (mijn persoonlijke beleving);
bevestig je dus dat het qua 'Bas' eigenlijk niets doet (wat ook zo is).

Ik ga je advies opvolgen en ga voor de 10" Dayton !
Allemaal bedankt voor jullie tijd en adviezen :-) !

Ook voor de 8" zal ik gaan voor een van de hiervoor geadviseerde Woofers.
JRE
Chocomel

Bericht door Chocomel »

De Dayton DSA270-8 heeft een lagere gevoeligheid dan de Eminence Alpha 10A. Dat betekent dat je de middentoner en tweeter het best kan verzwakken om het geluid weer in balans te krijgen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Als je niet zo thuis bent in filteren is de Visaton een betere optie. Omdat je pas bij 700hz filtert, zou je last kunnen krijgen van bijgeluiden van de alu cone van de Dayton.

Zie hier, de Visaton woofer past wel in jouw concept denk ik:
https://www.lautsprechershop.de/hifi/ti_monitor_en.htm

Al hoewel... het is een gesloten box met 4 ohm woofer. Nu heb je 8ohm en basreflex.

Mocht je er met de DSA niet uitkomen dan ben je bij mij in Lelystad welkom voor een meting en filtervoorstel. Beetje jammer als ik advies geef en je loopt er op vast ;-)
JRE99

Bericht door JRE99 »

Bedankt Wouter voor de aanvullende tips & aanbod.
eh... Lelystad - Maastricht; oef dat is toch een stukje.

Dayton & meer:
Ik ga het gewoon proberen want ik denk dat het met die Dayton wel goed gaat.
De rest van de box is ook niet zo high-end en waar ik deze set vooral voor gebruik: EDM; Trance; Tekno; Techno, etc...; Dat gaat wel goed :-)
Een eventueel 'bij-geluid' horen ze toch niet; dat is gewoon een extra 'sample' ;-)

Als het echt High-end moet dan heb ik nog een Mordaunt-Short 4+1 set (Front: MS502; center: MS504; Rear: MS506).
Ik heb een hiervoor geschikte digitale versterker en BluRay speler. Maar ik heb nauwelijks multi-chanel (4+1; 5+1; THX) muziek.
Vrijwel alle muziek die ik heb is (alleen) Stereo en die speel ik gewoon analoog af via analoge mengpaneel & Equalizer.
Voordeel van die analoge versterker is dat die gewoon vrijwel alles aankan (dus ook laptop & vooral telefoons via de headphone uitgang;
al gebruik ik wel voor de laptop een USB naar Line-out omvormer). Mijn digitale versterker slaat bij het minste of geringste afwijking in de line-in voltage al op tilt (letterlijk).
Nadeel van mijn analoge versterker is de 'aarde-lek' die mijn platenspeler nog steeds (licht hoorbaar) heeft. Ondanks mijn 'aarding'; ik krijg het bij deze versterker er maar niet (helemaal) uit. Aan de platenspeler ligt het niet; bij andere platenspelers -incl. Technics- steeds hetzelfde probleem.

Voortgang:
Ik geef een update als ik het klaar & uitgeprobeerd heb (kan nog effe duren; moet de speakers nog bestellen -erg druk momenteel-).

Demping:
Andere vraag in deze box zat ooit reguliere (gele) 2 cm. dikke glaswol als dempingsmateriaal;
waarbij alle zijkanten & de achterkant bekleed waren (filter printboard vrijgelaten).

Maar is glaswol wel zo goed (dat gaat toch 'glas-vezeltjes' 'uitgooien') ?
Ik zie dat er specifiek dempingsmateriaal voor in speakers is,
(a) is dat beter & (b) welke zijden bekleed je dan allemaal bij een bas-reflex box ?

Cheers;
JRE

Ps.
ik kan trouwens glasvezel & glaswol totaal niet hanteren zonder goede bescherming: instant hevige jeuk :-(
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De mooiste materialen voor basreflex zijn specifiek noppenschuim zoals Pritex en liever nog Flamex, zie akoestiekwinkel.nl

Met dunne platen zou ik intern alle 5 de wanden doen, met de wat dikkere platen is wellicht minder noodzakelijk.

Voor een beetje leven doe ik zelf 3 wanden Flamex, en dan ergens nog bijv. achter de woofer een rol BAF.
Akotherm is hetzelfde,

Rumoh heeft bijv ook BAF en de 'cloth mat' lijmen mensen ook succesvol in de kast icm schuim er nog overheen.

Ik doe liever vlot, gewoon Flamex er in... super geschikt voor basreflex
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Het bekendste dempingsmateriaal voor luidsprekers is polyesterwol (bijv. BAF of Sonofil). Ik geloof dat het iets minder sterk werkt dan glaswol, dus dat je er meer van nodig hebt. Welk materiaal je ook kiest, zorg dat het uiteinde van de poort vrij blijft. Dempingsmateriaal hier in de buurt doet namelijk de werking van de poort teniet. Liever ook niet strak op de woofer, o.a. vanwege de koeling.
JRE99

Bericht door JRE99 »

Update;

Ondertussen heb ik voor een best aardige prijs een paar 8" Visaton W 200 S - 8 Ohm Woofer (let op: de 'S' variant dus) aangeschaft en ingebouwd in die Bose 301 series II & getest 'tegen' een paar originele 301's.

& de winnaar is... De Visaton's !

Niet met een ruime voorsprong: Vrijwel hetzelfde aan output volume, zeker hetzelfde aan (goede) Bas; maar vooral een (beter) 'rijker' geluid.
Verschillende personen (blind) laten horen & ze kiezen allemaal voor de Visaton's.

Maar, vergeet niet het originele setje (met nog werkend Bose Woofers) is wel al ruim 30 jaar oud, maar toch.
Ik ga wel nog de originele Bose woofer (trachten) te repareren (de 'foam' rand vernieuwen).
Gewoon om te proberen (en het setje kost compleet nog geen 20 Euro); maar Visaton's inbouwen lijkt mij de betere keuze ;-)
Je hebt wel een nieuwe foamrand nodig, voor onder de Visaton.
De originele foamrand is te dun en eigenlijk te klein (de Visaton is iets groter; maar past nog prima in het oorspronkelijke 'gat').

Met de 10" Woofers moet ik nog beginnen, update volgt zodra ik daar de woofers vervangen heb. Dat kan nog enige tijd duren.

Ik alvast wel al Luidspreker demping materiaal gekocht (geen Pritex of Flamex; te lastig voor mij om erin te verwerken) nl. Visaton Damping Material.

Zie bv. https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Vi ... 020373-000
(leveren ook gewoon in NL; website ook in NL & spreken ook NL & zijn tot nu toe de goedkoopste wat ik gevonden heb; let ook op verzendkosten ;-).
De Visaton's (8") heb ik hier ook besteld en ga er waarschijnlijk ook de 10" kopen, alles probleemloos gegaan en na een paar dagen had ik alles in huis.

In ieder geval alvast bedankt voor al jullie adviezen !!!
JRE
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

tof om te lezen!
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Leuk om te lezen, ook omdat ze wellicht van mij gekocht zijn, via marktplaats?
JRE99

Bericht door JRE99 »

Beste Douwe(84);
als je werkt voor of de eigenaar bent van: https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Ni ... EWPRODUCTS
Dan heb ik ze idd van jou gekocht :-)

Ik heb ze niet via Markplaats. Maar gevonden via Google. Maar Marktplaats is een goede om te onthouden. Google negeert die vaak (zullen wel niet genoeg aan Google betalen). Maar als ik expliciet 'markplaats' opgeef in mijn search dan krijg ik wel de aanbiedingen op Markplaats.

Die 10" duurt nog wel een tijdje; zijn wat andere dingen tussendoor gekomen. Maar die komen ook nog aan de beurt.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Ah, dan was ik het niet. 2 weken terug een set verkocht vandaar :)
JRE99

Bericht door JRE99 »

Beste Wouter;
Ik heb gezien dat jij veel informatie boven 'water' weet te halen, mogelijk kun je mij helpen bij het volgende (andere Woofer).

Ik heb dus een deel (oude) Bose spullen gekregen. Naast die 301's ook een Bose Acoustimass Model 2683-2. Maar dan alleen het Woofer deel met versterker. Die maakt een licht snerpend geluid. Nu kan ik niet goed bepalen of het van de printplaat komt of van de SubWoofer.
In ieder geval is de Woofer zelf eigenlijk in slechte staat (al is de foam rand nog 'heel').
Maar het papier zelf van de 'Cone' (als ik dat 'Cone' mag noemen; eigenlijk weet ik dit niet) lijkt aan de 'achterkant' nat geworden en lijkt nu op gedroogd 'verrimpeld & hard karton'.
Lijkt mij niet de 'optimale' staat.

Maar ik kan eigenlijk niets vinden over de woofer zelf: Kun jij mogelijk wat data ervan achterhalen (Vermogen; Ohm; etc) ?

De SubWoofer is een Bose, Model: 146928, MPN: S/N 143443 P (het meeste heb ik gevonden als ik op Bose 143443 P zoek; maar dus niet de specificaties zelf).

Dan wordt er op een site deze Blaupunkt GBW801 8" car audio Subwoofer 400W Max (zie ook onderstaande link) als vervanger geadviseerd (in de reviews); Lijkt je dat wat ?

Link: https://treasurepointonline.com/product ... r-400w-max

In ieder geval zeker weer bedankt.
JRE
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hoi,

Ik heb even snel gekeken, er zijn wel wat foto's op het net te vinden waaruit blijkt dat de 2683-2 en de 2683-1 dezelfde woofer is. Want jij hebt als serienummer van ~2 hetzelfde als ik op deze sticker lees: serienummer 146928:
https://www.ebay.co.uk/itm/223688462918 ... SwqApdkyQT

En nee, die blauwpunkt lijkt me geen goed idee ;-)

Dan zou ik voor een tientje meer iets origineels kopen van Ebay. Maar ik denk dat die Bose subs voor minder op MP staan of richting stort of kringloop gaan.
Dit is ook een idee: https://shop.speakerenco.nl/w8-670c?gcl ... noQAvD_BwE

Dus... wat is je plan?
Je zou ook de T/S van de woofer kunnen opmeten. In ieder geval zou ik de gelijkstroom weerstand even meten, ivm 4 of 8 ohm woofer replacement.
Maar de woofer is niet stuk toch?
JRE99

Bericht door JRE99 »

Hoi Wouter;
Ik heb idd exact die Woofer zoals die in jouw bovenstaande link op Ebay staat.
Die Blauwpunkt wordt het dus niet ;-)
Mogelijk wel die: Omnes Audio W8-670 Z (zie jouw link).

Probleem is dat ik geen ander 4 Ohm 8" Woofer heb om te testen of het Licht snerpend geluid nu aan de woofer licht of dat er iets 'trilt' in de versterker electronica in deze (Bose) woofer kast. Ik heb wel nog een 8 Ohm 8" liggen. Kan ik daarmee testen?

Dan, is deze '146928' dus een 4 Ohm Woofer?
Want tot nu toe heb ik dat niet kunnen vinden. Ik zal eens kijken of mijn multimeter het nog doet (al lang niet meer gebruikt); update volgt.

Wel dat het een aardige 'joekel' van een magneet heeft.
Ruim groter als die 8" Bose Woofers uit die 301's.
Is dat een indicatie dat deze juist in het lage tonen bereik behoorlijk wat 'volume' hoort te leveren?

Ik heb opgezocht wat T/S betekend. Maar daar heb ik, naar ik meen, hier niet veel aan.
Het (licht) snerpend geluid heb ik alleen als de woofer in gebruik is.
Ik zal eens proberen om de woofer naast de kast (dus los) uit te proberen. Of lijk je dat een slecht idee?

En ja, het is puur hobby. Ik ben er beslist geen specialist in (verre van) en heb helaas vaak meer vragen als antwoorden ;-)
JRE
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ja, dat is een goed idee. Gewoon de woofer met flink muzieksignaal (mag ongefilterd) er op los in de hand testen is wat ik zou doen. Geen gesnerp? Dan zou ik op de uitgang van de versterker een complete speakerkast aansluiten - geen gesnerp? Dan heb je een uitdaging - wel gesnerp, versterker is boosdoener.

Bij snerpen kunnen er globaal 3 dingen spelen binnen de luidspreker:
-deels overbelast, en dus de spreekspoel gedeeltelijk verkoold (aanlopen) of wat wikkelingen los
-spreekspoel(drager) heeft keihard de bodem geraakt en is vervormd (bottoming onderste poolplaat, maar lijkt me onmogelijk gelet op de verdiepte poolplaat, die bobbel naar buiten)
-er zit vuil in de 'motor'. Lijkt me ook opmerkelijk, aangezien er geen koelopeningen zichtbaar zijn in de woofer en de stofkap alles afdekt.

Daarnaast is het een 'powered' subwoofer, meestal is dat zo afgesteld dat de versterker de woofer nooit sloopt.

Kan het een signaal dingetje zijn?
Plaats reactie