Het leek me leuk om een speaker te bouwen zoals de B&W Diamond series.
Deze heeft een conische bol voor de midwoofer.
Ik heb geprobeerd de conische bol te maken maar hij was niet rond maar ovaal.
Eigenlijk heb je een grote draaibank nodig, maar die heb ik niet.
Dus ik heb een goedkope draaibank gemaakt, en hij werkt andersom.
I.p.v. dat het object snel ronddraait, gebruik ik een dunband-schuurmachine die snel ronddraait.
En dan duw je met de hand het object!
Je maakt een stapel ronde/ovale MDF platen en zaagt de binnenkant eruit zodat hij lichter wordt in gewicht.
Met dubbelzijdig plakband plak je alle platen vast, en aan voor- en achterkant schroef je een extra stukje MDF met gat.
Er is een constructie nodig om de bol omhoog te houden met een paar bouten in de stukjes MDF met gat.
Ook een constructie nodig waar je de dunband-schuurmachine aan vastzet (met tie rips en ductape).
En nog een constructie nodig waar je de dunband-schuurmachine op neerzet. Deze constructie moet de vorm hebben van de conische bol.
En dan laag voor laag het hout wegschuren terwijl je de bol ronddraait!
Ik dacht dat een accuboormachine de bol kon ronddraaien maar dat werkt niet natuurlijk, dus vergeet de accuboormachine.
Ik gebruik de Powerplus POWX139 dunbandschuurmachine van Coolblue (53 euro). Bij deze kun je de hoek instellen wat wel belangrijk is. Helaas is de vastzet-knop van plastic dus je moet hem niet te strak vastzetten want dan draait hij door na een tijdje. Ik heb al een paar van deze machines versleten
Je moet de grofste schuurbandjes gebruiken van 40-60-80g.