DIY Nautilus
Moderator: Beheerdersteam
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Bedankt voor alle adviezen!
Ik heb me vandaag helemaal gek ge-EQ-t. (Qofschip?)
En het klinkt al een stuk beter, maar ik met nog verder experimenteren. Ik ben een beetje bang dat mn $100 versterker de geest heeft als ik hem vraag +10db extra 40hz te geven. Binnenkort misschien een andere Chinese versterker proberen met wat meer power. De midwoofer heb ik nog niet horen vervormen maar ik luister niet zo hard meer.
Onder wat metingen. Helaas moet ik de meting via RCA doen dus de MiniDSP moet ook nog eerst A->D. Maar mijn muziek luister ik altijd digitaal.
Helaas kan mijn Macbook Air alleen dig out of in maar niet tegelijk.
Maar ik denk dat de metingen wel goed zijn.
Umik1 met calibratie file
Near field is met mic op ongeveer 20cm en de far field is vanaf de luisterpositie op 2,5 meter. Ik kan de mic mooi tussen de hoofdsteun klemmen.
Wel fijn als je ziet dat de tweeters precies even hard gaan, want soms vraag ik me af of ik dover ben aan één kant haha
Het laag heeft wat last van de kamer en de speaker MDF resonantie.
Crossover op 2K hz
Ook een High Pass op 34hz om de amp en woofertje te sparen.
Ik maakte weer eens de fout om een vlakke respons te maken maar dan is die range 500-1000hz zo schel dat het niet om aan te horen is.
Het lijntje moet een beetje schuin aflopen zoals jullie wel weten.
Ik heb me vandaag helemaal gek ge-EQ-t. (Qofschip?)
En het klinkt al een stuk beter, maar ik met nog verder experimenteren. Ik ben een beetje bang dat mn $100 versterker de geest heeft als ik hem vraag +10db extra 40hz te geven. Binnenkort misschien een andere Chinese versterker proberen met wat meer power. De midwoofer heb ik nog niet horen vervormen maar ik luister niet zo hard meer.
Onder wat metingen. Helaas moet ik de meting via RCA doen dus de MiniDSP moet ook nog eerst A->D. Maar mijn muziek luister ik altijd digitaal.
Helaas kan mijn Macbook Air alleen dig out of in maar niet tegelijk.
Maar ik denk dat de metingen wel goed zijn.
Umik1 met calibratie file
Near field is met mic op ongeveer 20cm en de far field is vanaf de luisterpositie op 2,5 meter. Ik kan de mic mooi tussen de hoofdsteun klemmen.
Wel fijn als je ziet dat de tweeters precies even hard gaan, want soms vraag ik me af of ik dover ben aan één kant haha
Het laag heeft wat last van de kamer en de speaker MDF resonantie.
Crossover op 2K hz
Ook een High Pass op 34hz om de amp en woofertje te sparen.
Ik maakte weer eens de fout om een vlakke respons te maken maar dan is die range 500-1000hz zo schel dat het niet om aan te horen is.
Het lijntje moet een beetje schuin aflopen zoals jullie wel weten.
Laatst gewijzigd door HeartAudio op ma 08 aug 2022, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
richard schreef: ↑vr 05 aug 2022, 15:20Weet je zeker dat dit aan het laag ligt?HeartAudio schreef: ↑do 04 aug 2022, 4:01...Normaal gesproken kan ik uren achter elkaar muziek luisteren, maar nu werk ik echt dat mijn oren het zwaar hebben haha.
Het is niet wat je verwacht maar als je moe wordt van luisteren naar muziek duidt vaak op meer problemen in de weergave keten (vervorming, resonanties rare fasedraaingen enz.).
Het kan inderdaad best aan fasedraaingen liggen want ik heb zelf een aantal keer de fase invert met mijn MiniDSP en een paar keer met omgekeerde fase geluisterd. Nudat ik gemeten heb weet ik dat de fase nu wel goed staat, maar ze zullen wel niet exact dezelfde fase hebben want ik gebruik 2 verschillende versterkers. Ik moet de tweeter 0.05ms vertragen en dan zit het redelijk goed.
Ik heb met de EQ nu wel een redelijk relaxt geluid maar deze ScanSpeak drivers geven gewoon ontzettend veel details. Ik dacht dat ik dichtbij moest zitten dus de bank 20cm naar voren gezet, maar die moet ik ook misschien weer terugzetten.
Dus nu de speaker 15cm naar achteren en dat luistert ook fijner.
Re: DIY Nautilus
Mooi! Ja dat gaat heel hard! Als je 10dB boost betekent dit dat je er al 10x zoveel vermogen in gaat stoppen! Bovendien ga je dat in een gebied doen waar je speakers heel hard beginnen te vervormen. Arme speakertjes dus ook. Dat ga je ook terug horen in het midden laag! Mijn tip hier is om maximaal 6 dB te boosten om het aangenaam te houden. En dan hou je ook nog wat headroom voor de pieken over. Dat kost je al 4x het normale vermogen in het laag. Wat er ook gaat gebeuren met dat boosten is dat je woofer extra gaat staan wapperen in een gebied waar hij geen geluid meer produceert. Hou er dus maat mee. Je doel was toch een betere bas? Niet meer buikmassage?HeartAudio schreef: ↑vr 05 aug 2022, 20:42
En het klinkt al een stuk beter, maar ik met nog verder experimenteren. Ik ben een beetje bang dat mn $100 versterker de geest heeft als ik hem vraag +10db extra 40hz te geven. Binnenkort misschien een andere Chinese versterker proberen met wat meer power. De midwoofer heb ik nog niet horen vervormen maar ik luister niet zo hard meer.
Re: DIY Nautilus
Ik zou geen LT toepassen in een tweewegsysteem als je van muziek met stevige bas houdt. Door het LT-filter worden de uitslagen van de woofer in het laag groot waardoor de spreekspoel vaak in niet-lineair BL-gebied rondhangt terwijl hij ook middentonen moet weergeven. Dat zorgt voor flink veel intermodulatievervorming in de middentonen die vermoeiend gaan klinken. Na te lezen in https://purifi-audio.com/2019/12/12/imd/ Alleen superlineaire woofers hebben hier weinig last van. Bij flink wapperende woofer krijg je er overigens Doppler-intermodulatievervorming gratis bij. Geeft alles bij elkaar een lekker vet geluid, dat wel ...
Re: DIY Nautilus
Ha Wieger61, ja dat is de theorie. Gelukkig valt dat in de praktijk wel mee mits je niet gaat overdrijven! Hier gaat het meer om de Q_b te temmen dan om basextensie te krijgen. Wat ook goed helpt tegen onnodig gewapper en m.i. eigenlijk wel een must is, is een extra 2e orde HP op de nieuwe target Fb tot hooguit een half octaaf daar onder. Dat brengt ook een stuk meet rust in de hogere bassen.
Re: DIY Nautilus
Ik heb het hele topic nu eens doorgelezen en krijg sterk de indruk dat hier gezocht wordt naar een speaker met veel kast vervorming, en vette sound zeg maar.
Precies dat is wat juist veel mensen proberen te vermijden en ook het doel is van de nautulisen.
Misschien even een test doen met klassieke muziek en kijk of je een contrabass van een cello en een pauk van een grote trom kan onderscheiden. een vette bas maakt dat namelijk onmogelijk. de kleuring van de speaker laat dat dan niet horen.
Misschien zoek je naar het geluid wat niet helemaal bij het basis ontwerp past van de nautulis.
Wil je een diep en vatte bas dan is een sub eigenlijk wel de oplossing hier lijkt me zo.
Precies dat is wat juist veel mensen proberen te vermijden en ook het doel is van de nautulisen.
Misschien even een test doen met klassieke muziek en kijk of je een contrabass van een cello en een pauk van een grote trom kan onderscheiden. een vette bas maakt dat namelijk onmogelijk. de kleuring van de speaker laat dat dan niet horen.
Misschien zoek je naar het geluid wat niet helemaal bij het basis ontwerp past van de nautulis.
Wil je een diep en vatte bas dan is een sub eigenlijk wel de oplossing hier lijkt me zo.
Re: DIY Nautilus
De beslissing vooer het gebruik van een LT hoeft uiteraard niet zo zwart wit te zijn. Kan prima in een 2-weg, mits met mate en met gebruik van de juiste drivers. Een behoorlijke xmax en lage vervorming helpen uiteraard.
Als je een klein beetje handig bent met Excel dan kun je met behulp van de goal-seek functie de target Fpole bepalen als je bijvoorbeeld, zoals Peter voorstelt, niet meer dan 6db wil boosten. In de spreadsheet van MiniDSP bedoel ik dan.
De goal-seek functie vind je in het Data menu. Hopelijk geeft dit screenshot wat duidelijkheid: Het komt er op neer dat ik bij een waarde van 20hz (als voorbeeld hier) maximaal 6dB wil boosten (cel V16). Check de geselecteerde cellen bij cell S15. Door cell B5 automatisch/dynamisch aan te laten passen door deze functie geeft hij de corresponderende Fpole.
Op deze wijze kun je wat simulaties doen en kijken welke versterking bij de LT nodig is.
Groet,
Satefan
Als je een klein beetje handig bent met Excel dan kun je met behulp van de goal-seek functie de target Fpole bepalen als je bijvoorbeeld, zoals Peter voorstelt, niet meer dan 6db wil boosten. In de spreadsheet van MiniDSP bedoel ik dan.
De goal-seek functie vind je in het Data menu. Hopelijk geeft dit screenshot wat duidelijkheid: Het komt er op neer dat ik bij een waarde van 20hz (als voorbeeld hier) maximaal 6dB wil boosten (cel V16). Check de geselecteerde cellen bij cell S15. Door cell B5 automatisch/dynamisch aan te laten passen door deze functie geeft hij de corresponderende Fpole.
Op deze wijze kun je wat simulaties doen en kijken welke versterking bij de LT nodig is.
Groet,
Satefan
Re: DIY Nautilus
Dat kan maar hoeft niet zo ingewikkeld. Het grafiekje in de spreadsheet geeft de boost ook al aan en dat kun je als leidraad aanhouden: Beetje spelen met q(p) en (f)p. Daarnaast gebruik een extra HP op de lage afval frequentie van de nieuw f(p). Als je een extra HP in de MiniDSP implementeert, doe dat dan voor de LT zodat je eerst het onnodige verzwakt. Dus b.v. met de PEQ bij de Input.
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Hoi Kappa,Kappa7 schreef: ↑za 06 aug 2022, 9:52Ik heb het hele topic nu eens doorgelezen en krijg sterk de indruk dat hier gezocht wordt naar een speaker met veel kast vervorming, en vette sound zeg maar.
Precies dat is wat juist veel mensen proberen te vermijden en ook het doel is van de nautulisen.
Misschien even een test doen met klassieke muziek en kijk of je een contrabass van een cello en een pauk van een grote trom kan onderscheiden. een vette bas maakt dat namelijk onmogelijk. de kleuring van de speaker laat dat dan niet horen.
Misschien zoek je naar het geluid wat niet helemaal bij het basis ontwerp past van de nautulis.
Wil je een diep en vatte bas dan is een sub eigenlijk wel de oplossing hier lijkt me zo.
Je hebt gelijk, eigenlijk wil ik niet eens het laag boosten en blijf ik het probleem houden dat deze midwoofer beter werkt in een 2x zo grote speaker.
Ik merk inderdaad dat de rest slechter wordt als ik het laag boost.
Al vanaf de start van mijn project wist ik wel dat een kleine gesloten speaker niet veel laag kan produceren.
Nu heb ik 2 subwoofers geprobeerd maar dat werkte ook niet zo goed. Eigenlijk waren de subwoofers te groot en werkten niet bij laag volume muziek.
Ik zal eens wat klassieke muziek uitproberen met een pauk haha!
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Ik dacht dat ik de fase alleen 180 kon omkeren met de MiniDSP, maar nu lees ik dat je daar ook de FIR functie voor kan gebruiken.
Helaas ben ik niet technisch dus gaat het boven mijn pet.
Is er een FIR filter expert in de zaal?
Toen ik laatst de fase bij een SVS subwoofer met mijn iphone kon afstellen, merkte ik dat dat best wel nauw aankomt op de hertz.
Ik had de front speakers eerst omgekeerd en toen kon ik makkelijk per graad aanpassen totdat ze elkaar cancelden.
Als ik een paar graden opzij ging, hoorde ik de 80hz test tone alweer.
Helaas ben ik niet technisch dus gaat het boven mijn pet.
Is er een FIR filter expert in de zaal?
Toen ik laatst de fase bij een SVS subwoofer met mijn iphone kon afstellen, merkte ik dat dat best wel nauw aankomt op de hertz.
Ik had de front speakers eerst omgekeerd en toen kon ik makkelijk per graad aanpassen totdat ze elkaar cancelden.
Als ik een paar graden opzij ging, hoorde ik de 80hz test tone alweer.
Re: DIY Nautilus
Inderdaad! Overdrijvend met 10 dB erbij en R&B uit een bron vond ik het geluid zelfs op een superlineaire Purifi woofer niet te pruimen. Ik gebruik nu een dubbele 6.5" passieve radiator voor minimale uitslag & vervorming met vlak en toch diep laag (volgens Winisd-simulatie; nog niet buiten gemeten) uit een 11 liter box met in extrema 3 x 135 cm2 bewegende conus. Zou HA ook kunnen doen. Biedt een interessante ervaring in het laag met zoveel wooferoppervlakte op minstens 1 meter van vloer en muren.
En een rumble-filter is inderdaad een aanrader bij elke niet gesloten configuratie.
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Ik heb wat foto's opgezocht.
Als ik ze nu zie, begrijp ik niet dat ik zoveel energie had haha
Ik heb zoveel MDF platen gezaagd en geschuurd, dat ik nu een chronisch pijntje heb in mn elleboog.
Eigenlijk waren de Nautilussen, die ik helemaal heb afgemaakt, maar de "uitprobeer-speakers" en wilde ik ze ook nog maken van beter hout of ander materiaal. Ik heb een aantal dingen uitgeprobeerd, maar ik moet eigenlijk nog paar Nautilussen maken met het final design.
Maar ik ben verhuisd en heb nu te weinig plek om zo te klussen. Zoals je onder kunt zien had ik ook een DIY Paint Booth in mn keuken gezet om te kunnen verfspuiten. (ik ben vrijgezel haha)
De materiaal kosten zijn heel erg weinig maar het is HEEL VEEL zagen, schuren, lijmen, verfspuiten, schuren en polijsten.
Aangezien ik geen computer, CNC, etc. gebruik, is het lastig om de speakers exact symmetrisch en hetzelfde te bouwen. Maar toch kan ik alles exact hetzelfde maken omdat ik de losse platen op elkaar kan leggen en dan moet alles aansluiten. En dan verwissel je ook nog de MDF platen tussen de linkse en rechtste speakers en moet ook alles aansluiten. Als het niet aansluit, weer schuren en omwissel en schuren. Schuren, schuren, schuren! Haha
Alles met basic tools:
Decoupeerzaag
Dunband-schuurmachine
Dremel-router
Accuboormachine
Luchtcompressor van 125 eur
Verfspuiten van 25 eur
Heeeeeeeeeeel veel schuurpapier in alle vormen en maten
Het mooie van deze manier van bouwen is dat ik makkelijk nog een Nautilus kan bouwen. Zoals je op de foto's kan zien, heb ik nog een perfecte versie die niet gelijmd is. Dus ik kan een nieuwe plaat MDF pakken en de losse schijven van Nautilus met potlood omtrekken en weer uitzagen.
Binnen een paar dagen heb je weer een paar gezaagd.
Zoals je kunt zien, zijn de poten er niet aangelijmd maar uit 1 grote plank. En de bekabeling is weggewerkt in de achterpoten.
Ik neem aan dat niemand heeft kunnen bedenken dat ik ze op deze manier gemaakt heb. Toch??
Onder het motto: "Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?"
Als ik ze nu zie, begrijp ik niet dat ik zoveel energie had haha
Ik heb zoveel MDF platen gezaagd en geschuurd, dat ik nu een chronisch pijntje heb in mn elleboog.
Eigenlijk waren de Nautilussen, die ik helemaal heb afgemaakt, maar de "uitprobeer-speakers" en wilde ik ze ook nog maken van beter hout of ander materiaal. Ik heb een aantal dingen uitgeprobeerd, maar ik moet eigenlijk nog paar Nautilussen maken met het final design.
Maar ik ben verhuisd en heb nu te weinig plek om zo te klussen. Zoals je onder kunt zien had ik ook een DIY Paint Booth in mn keuken gezet om te kunnen verfspuiten. (ik ben vrijgezel haha)
De materiaal kosten zijn heel erg weinig maar het is HEEL VEEL zagen, schuren, lijmen, verfspuiten, schuren en polijsten.
Aangezien ik geen computer, CNC, etc. gebruik, is het lastig om de speakers exact symmetrisch en hetzelfde te bouwen. Maar toch kan ik alles exact hetzelfde maken omdat ik de losse platen op elkaar kan leggen en dan moet alles aansluiten. En dan verwissel je ook nog de MDF platen tussen de linkse en rechtste speakers en moet ook alles aansluiten. Als het niet aansluit, weer schuren en omwissel en schuren. Schuren, schuren, schuren! Haha
Alles met basic tools:
Decoupeerzaag
Dunband-schuurmachine
Dremel-router
Accuboormachine
Luchtcompressor van 125 eur
Verfspuiten van 25 eur
Heeeeeeeeeeel veel schuurpapier in alle vormen en maten
Het mooie van deze manier van bouwen is dat ik makkelijk nog een Nautilus kan bouwen. Zoals je op de foto's kan zien, heb ik nog een perfecte versie die niet gelijmd is. Dus ik kan een nieuwe plaat MDF pakken en de losse schijven van Nautilus met potlood omtrekken en weer uitzagen.
Binnen een paar dagen heb je weer een paar gezaagd.
Zoals je kunt zien, zijn de poten er niet aangelijmd maar uit 1 grote plank. En de bekabeling is weggewerkt in de achterpoten.
Ik neem aan dat niemand heeft kunnen bedenken dat ik ze op deze manier gemaakt heb. Toch??
Onder het motto: "Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?"
Laatst gewijzigd door HeartAudio op ma 08 aug 2022, 16:20, 4 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: DIY Nautilus
Prachtig, complimenten! ook de uitdaging om 2 dezelfde te bouwen
slim opgelost zo.
Re: DIY Nautilus
Dit is wel erg mooi gedaan zo.
Lijkt me nog best lastig om de wanddikte juist te houden.
Lijkt me nog best lastig om de wanddikte juist te houden.
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Nog een paar leuke dingetjes:
Ik heb nog nooit speakers gebouwd dus beginnen met een Nautilus was wel een beetje lachwekkend.
En ik had nog nooit van een crossover gehoord dus...
Ik heb er eerst een Visaton speakerkit ingezet om uit te proberen. (Later de Scanspeak drivers.)
W170 woofer van karton om te testen!
Beetje lastig om het volume te berekenen dus ik had één helft gevuld met rijst en dat was bijna 5L dus bijna 10L voor 1 speaker.
Ik wilde eigenlijk werk besparen door niet hoogglans te doen, maar dat betekent dat je perfect moet spuiten want je kunt niet schuren en polijsten. Na veel proberen kon ik bijna perfect spuiten, maar omdat ik hem vaak moest optillen was hij toch licht gekrast. Dus toen weer veel extra werk gehad door voor hoogglans te gaan. Mat ziet er ook wel leuk uit maar met hoogglans komt de kleur er beter uit. Ik heb deze matte speaker weer geschuurd en toen veel lagen hoogglans gespoten. En dan weer schuren en polijsten met accuboormachine.
Ik heb nog nooit speakers gebouwd dus beginnen met een Nautilus was wel een beetje lachwekkend.
En ik had nog nooit van een crossover gehoord dus...
Ik heb er eerst een Visaton speakerkit ingezet om uit te proberen. (Later de Scanspeak drivers.)
W170 woofer van karton om te testen!
Beetje lastig om het volume te berekenen dus ik had één helft gevuld met rijst en dat was bijna 5L dus bijna 10L voor 1 speaker.
Ik wilde eigenlijk werk besparen door niet hoogglans te doen, maar dat betekent dat je perfect moet spuiten want je kunt niet schuren en polijsten. Na veel proberen kon ik bijna perfect spuiten, maar omdat ik hem vaak moest optillen was hij toch licht gekrast. Dus toen weer veel extra werk gehad door voor hoogglans te gaan. Mat ziet er ook wel leuk uit maar met hoogglans komt de kleur er beter uit. Ik heb deze matte speaker weer geschuurd en toen veel lagen hoogglans gespoten. En dan weer schuren en polijsten met accuboormachine.
Re: DIY Nautilus
Mooi stuk werk! Ook knap hoe je met relatief eenvoudig gereedschap en heel veel geduld dit kan bereiken.
Re: DIY Nautilus
Hoewel dit niet mijn smaak is qua luidspreker (te extravagant) heb ik wel veel respect voor hoe je dit hebt opgebouwd.

-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Bedankt!
Ik lees "Mijn vrouw zou dit niet toelaten." haha. Je kunt ze ook een stuk minder extravagant maken zonder de lange spikes en met een simpele stand. De mini top tweeter kan eraf. En ScanSpeak heeft ook van die kleine tweeters dus dan krijg je een redelijk kleine voorkant.
Oja, je vrouw mag de kleur uitkiezen natuurlijk, want dat vinden vrouwen erg belangrijk haha.
Het lijkt me ook wel leuk om een plantenbak i.p.v. de stand te maken en de hele speaker met een klimop-plant te bedekken.
Dan zie je alleen nog de woofer en tweeter! Dit kan natuurlijk met elke kleine speaker.
Het is jammer dat mijn elleboog geen decoupeerzaag meer aankan, want het kost maar 50 eur aan MDF om een paar speakers te maken.
-
HeartAudio
- Berichten: 85
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 23:16
Re: DIY Nautilus
Eigenlijk heb ik helemaal geen geduld, maar ik heb een geheim wapen! Wiet!
Ik vertel het wel vaker, zonder wiet was dit niet gelukt, want er gaat altijd wel iets niet zoals je wilt. Zonder wiet had ik het allang opgegeven, maar als je stoned bent denk ik "Ach, maakt niet uit. Doorgaan!"
En dan kun je uren spenderen aan een klein detail haha
Re: DIY Nautilus
Tja, ik had destijds een collega die de beleidsstukken schreef en de subsidie aanvragen deed. Rookte een blok hash per dag weg. Wat dacht je? Anders kon hij die stukken helemaal niet schrijven! Eens per 2 maanden moest ik zijn elektrische schrijfmachine uitmesten want die zat dan verstopt met dat kleverige spul i.c.m. zware shag 
Re: DIY Nautilus
Tja, jaren geleden een scriptie afsluitend voor kunstgeschiedenis moeten maken, toen voor de man Baldaccini CÉSAR gekozen.
Had een expositie van hem gezien, en met een tweetal flessen goede Cognac tijdens het schrijven, toen de juiste "spirit" gekregen blijkbaar, en heb een 10 voor de uitvoering .

Had een expositie van hem gezien, en met een tweetal flessen goede Cognac tijdens het schrijven, toen de juiste "spirit" gekregen blijkbaar, en heb een 10 voor de uitvoering .
