Hoe ver staan de luidsprekers naar binnen gedraaid
Moderator: Beheerdersteam
Hoe ver staan de luidsprekers naar binnen gedraaid
Hallo
Vraag hoeveel staan bij jullie de luidsprekers naar binnen gedraaid
in normale stereo opstelling ?
Heb ze nu zo naar binnen gedraaid dat het snijpunt net achter de luisterpositie ligt.. dus bijna recht naar voren gericht...
Voorheen lag het snijpunt een meter voor de luisterpositie..
Het verschil in klank is dat het lage midden "rustiger klinkt"..
het is net of alles beter "staat"..
Heb hetzelfde ervaren met een grootbreedbandig systeem
daar was het verschil fenominaal...
Echt het proberen waard!!!
Dus misschien is recht naar voren meestal de beste uitgangspositie ?
Vraag hoeveel staan bij jullie de luidsprekers naar binnen gedraaid
in normale stereo opstelling ?
Heb ze nu zo naar binnen gedraaid dat het snijpunt net achter de luisterpositie ligt.. dus bijna recht naar voren gericht...
Voorheen lag het snijpunt een meter voor de luisterpositie..
Het verschil in klank is dat het lage midden "rustiger klinkt"..
het is net of alles beter "staat"..
Heb hetzelfde ervaren met een grootbreedbandig systeem
daar was het verschil fenominaal...
Echt het proberen waard!!!
Dus misschien is recht naar voren meestal de beste uitgangspositie ?
Heb je dit wel eens gelezenEdo schreef:Ik heb ze nu recht naar voren staan, en dat bevalt me tot nu toe het beste qua klank.
http://www.tnt-audio.com/casse/waspe.html
Ik zou ze eerst gewoon recht naar voren doen en
dan langzaam naar binnen draaien..
Ach verschilt per kamer en installatie denk ik
- buizesmurf
- Berichten: 46
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 18:38
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
Hallo, dit is mijn eerste reply op dit forum. 
Ivm het naar binnen draaien van luidsprekers.
Ik dacht da ik mijn speakers redelijk sterk naar binnen moest draaien omdat ik een heel kleine luisterruimte heb (3,5 m x 3,2 m). Ik heb lange tijd zo gespeeld, maar was nooit tevreden met het geluidsbeeld. Toen ik de luidsprekers gewoon recht de kamer liet inspelen viel alles pas op zijn plaats.
Ivm het naar binnen draaien van luidsprekers.
Ik dacht da ik mijn speakers redelijk sterk naar binnen moest draaien omdat ik een heel kleine luisterruimte heb (3,5 m x 3,2 m). Ik heb lange tijd zo gespeeld, maar was nooit tevreden met het geluidsbeeld. Toen ik de luidsprekers gewoon recht de kamer liet inspelen viel alles pas op zijn plaats.
Het afstraalpatroon van een tweeter lijkt wat op de lichtbundel van een zaklantaarn. Bovendien is bij grote tweeters het hoge frequentieverloop onder een hoek wat onregelmatig (verschil in looptijd tussen linker en rechterzijde).
Als je de luidspreker niet op de luisterplaats richt zit je dus niet in het helderste plekje. Dat kan een voordeel zijn als het hoog wat fel is of er wat vervelende resonanties in het hoog zitten.
Maar mijn ervaring over het algemeen is dat een podium breder wordt met de luidsprekers recht vooruit en het stereoplaatje scherper wordt als je ze naar binnen draait. Het gaat er dan om een optimum te vinden tussen breedte en scherpte.
Als je de luidspreker niet op de luisterplaats richt zit je dus niet in het helderste plekje. Dat kan een voordeel zijn als het hoog wat fel is of er wat vervelende resonanties in het hoog zitten.
Maar mijn ervaring over het algemeen is dat een podium breder wordt met de luidsprekers recht vooruit en het stereoplaatje scherper wordt als je ze naar binnen draait. Het gaat er dan om een optimum te vinden tussen breedte en scherpte.
plaats
Ik heb rechts voor en links voor 5 graden +/- naar binnen gedraait (uitgaand van 4 boxen) hetzelfde ook met 8ter gedaan en dat bevalt me zeer goed. Dit komt ook omdat mn werk/studie/pc/nietsdoen/muziekluister/lambal plek percies in het midden van het kruispunt zit. Over stereo zo breed mogelijk te houden zitten er denk ik 3 meter tussen de speakers in
Met deze versterker heb je waarschijnlijk ook een betere kanaalscheiding. Daarom kan je de speakers wat rechter in de ruimte laten stralen.Wowly schreef:Grappig, maar nu ik met de UcD-versterker speel heb ik met de speakers recht naar voren toe een gigantisch goed beeld gekregen?????
Hoe kan dat nu weer?
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
