Hoe ver staan de luidsprekers naar binnen gedraaid

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Hoe ver staan de luidsprekers naar binnen gedraaid

Bericht door weidok »

Hallo

Vraag hoeveel staan bij jullie de luidsprekers naar binnen gedraaid
in normale stereo opstelling ?

Heb ze nu zo naar binnen gedraaid dat het snijpunt net achter de luisterpositie ligt.. dus bijna recht naar voren gericht...

Voorheen lag het snijpunt een meter voor de luisterpositie..

Het verschil in klank is dat het lage midden "rustiger klinkt"..
het is net of alles beter "staat"..

Heb hetzelfde ervaren met een grootbreedbandig systeem
daar was het verschil fenominaal...
Echt het proberen waard!!!

Dus misschien is recht naar voren meestal de beste uitgangspositie ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb ze nu recht naar voren staan, en dat bevalt me tot nu toe het beste qua klank.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
Ik heb ze nu recht naar voren staan, en dat bevalt me tot nu toe het beste qua klank.
Heb je dit wel eens gelezen
http://www.tnt-audio.com/casse/waspe.html

Ik zou ze eerst gewoon recht naar voren doen en
dan langzaam naar binnen draaien..

Ach verschilt per kamer en installatie denk ik
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jep, ik heb het wel eens gelezen ja. En wat je schrijft klopt denk ik, dat het per kamer verschilt. Bij m'n broer moet ik voor het beste resultaat ze wat naar binnen draaien.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

In het kort wat ik altijd doe:
Zet ze recht vooruit. Is de stem in focus en scherp vanuit het midden, laten staan. Anders gewoon langzaam naar binnen schuiven.
Maar hou je opstelling wel zo breed mogelijk.
Gebruikersavatar
buizesmurf
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 18:38
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door buizesmurf »

Das het voordeel van de mijne.Zeer licht naar binnengedraaid.De middenkolom is apart draaibaar.Deze staan nu ongeveer met het snijpunt een halve meter voor de luisterplaats.Dus scherper naar binnen dan de laagsectie.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

10 graden naar binnen, luisterplaats iets voor de "kruising".

puur op basis van het beeld wat gevormd wordt door de speakers
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Krunk schreef:
In het kort wat ik altijd doe:
Zet ze recht vooruit. Is de stem in focus en scherp vanuit het midden, laten staan. Anders gewoon langzaam naar binnen schuiven.
Maar hou je opstelling wel zo breed mogelijk.
Ik denk dat dit de beste uitgangspositie is om mee te beginnen..
Gebruikersavatar
TL
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 01 okt 2004, 12:11
Locatie: Meppel

Bericht door TL »

55 graden
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Hallo, dit is mijn eerste reply op dit forum. :)

Ivm het naar binnen draaien van luidsprekers.

Ik dacht da ik mijn speakers redelijk sterk naar binnen moest draaien omdat ik een heel kleine luisterruimte heb (3,5 m x 3,2 m). Ik heb lange tijd zo gespeeld, maar was nooit tevreden met het geluidsbeeld. Toen ik de luidsprekers gewoon recht de kamer liet inspelen viel alles pas op zijn plaats.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Het afstraalpatroon van een tweeter lijkt wat op de lichtbundel van een zaklantaarn. Bovendien is bij grote tweeters het hoge frequentieverloop onder een hoek wat onregelmatig (verschil in looptijd tussen linker en rechterzijde).
Als je de luidspreker niet op de luisterplaats richt zit je dus niet in het helderste plekje. Dat kan een voordeel zijn als het hoog wat fel is of er wat vervelende resonanties in het hoog zitten.

Maar mijn ervaring over het algemeen is dat een podium breder wordt met de luidsprekers recht vooruit en het stereoplaatje scherper wordt als je ze naar binnen draait. Het gaat er dan om een optimum te vinden tussen breedte en scherpte.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Grappig, maar nu ik met de UcD-versterker speel heb ik met de speakers recht naar voren toe een gigantisch goed beeld gekregen?????

Hoe kan dat nu weer?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

plaats

Bericht door hovingtim »

Ik heb rechts voor en links voor 5 graden +/- naar binnen gedraait (uitgaand van 4 boxen) hetzelfde ook met 8ter gedaan en dat bevalt me zeer goed. Dit komt ook omdat mn werk/studie/pc/nietsdoen/muziekluister/lambal plek percies in het midden van het kruispunt zit. Over stereo zo breed mogelijk te houden zitten er denk ik 3 meter tussen de speakers in
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Wowly schreef:
Grappig, maar nu ik met de UcD-versterker speel heb ik met de speakers recht naar voren toe een gigantisch goed beeld gekregen?????

Hoe kan dat nu weer?
Met deze versterker heb je waarschijnlijk ook een betere kanaalscheiding. Daarom kan je de speakers wat rechter in de ruimte laten stralen.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik vraag me ook eerlijk gezegd af hoe dit werkt in een surround set. Bij iedereen die ik ken met een dergelijke opstelling heeft men de speakers achter of naast de luisteraar iets of wat gedraaid. Zou hier dan ook de voorkeur zijn om ze recht de ruimte in te laten toeteren?
Plaats reactie