Reparatie Sony TCK770ES Cassettedeck
Moderator: Beheerdersteam
Reparatie Sony TCK770ES Cassettedeck
Hoewel ik 'm eigenlijk nooit gebruik ben ik er zojuist achtergekomen dat mijn cassettedeck de geest heeft gegeven. Het moet iets mechanisch zijn (bandjes spoelen wel vooruit / achteruit maar bij het afspelen krijgt hij de tape niet van z'n plek.
Nou ben ik zelf een redelijke handige Harry, maar dit durf ik eigenlijk niet goed aan. Iemand een suggestie waar ik terecht kan voor een reparatie?
Nou ben ik zelf een redelijke handige Harry, maar dit durf ik eigenlijk niet goed aan. Iemand een suggestie waar ik terecht kan voor een reparatie?
Laatst gewijzigd door blueznl op ma 25 jul 2022, 2:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rien Kleinjan
Re: Reparatie Sony TCK77ES Cassettedeck
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar heb wel een aantal adressen : https://www.audioreparatie.nu/ en https://vintageaudiorepair.nl/
Er zullen vast nog meer adressen zijn.
Er zullen vast nog meer adressen zijn.
- douwebakker
- Contacteer:
Je kunt natuurlijk altijd even controleren of de capstansnaar in order is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat is een beetje afhankelijk van de opbouw van het loopwerk, bijvoorbeeld hoeveel motoren. Maar een blik in het inwendige kan wel eens verhelderend zijn.
Als ik mij goed herinner is dit een dual capstan met 1 capstan motor. De snaar liep over beide vliegwielen van de 2 capstans tegelijk en liep de voorste capstan een fractie sneller. Die waren enorm kritisch in het afstellen van de druk van de aandrukrolletjes. Waren vrijwel niet goed te krijgen. Als dat bij deze zo is heb je echt een ervaren reparateur nodig die het probleem kent.
Bij mijn weten bestaat er geen TCK77ES, wel een TCK777ES en een TCK770ES.
Ik vermoed dat het hier om de 770 gaat ?
Ik vermoed dat het hier om de 770 gaat ?
http://www.hifi-forum.de/viewthread-185-16364.html
Hier staan wat binnenwerk foto's van de 770.
3 koppen, dual capstan, 3 motoren.
1 motor voor de cassetteklep, 1 motor voor de reel hub's, 1 x capstan motor waarbij de laatste een DD (direct drive) is.
Wat opvalt zijn de enorm lompe vliegwielen op de capstan assen. en daar is mijns inziens niks mis mee. hoe dikker hoe beter in deze.
99 % kans dat de snaar tussen de twee vliegwielen kapot is. wat niet vreemd is na 30 jaar.
Een snarensetje is hier te verkrijgen voor een tientje excl verzenden :
https://www.electro-andijk.nl/index.php ... eck-detail
Hier staan wat binnenwerk foto's van de 770.
3 koppen, dual capstan, 3 motoren.
1 motor voor de cassetteklep, 1 motor voor de reel hub's, 1 x capstan motor waarbij de laatste een DD (direct drive) is.
Wat opvalt zijn de enorm lompe vliegwielen op de capstan assen. en daar is mijns inziens niks mis mee. hoe dikker hoe beter in deze.
99 % kans dat de snaar tussen de twee vliegwielen kapot is. wat niet vreemd is na 30 jaar.
Een snarensetje is hier te verkrijgen voor een tientje excl verzenden :
https://www.electro-andijk.nl/index.php ... eck-detail
Klopt! En zie mijn vorige post. Laat hem zeker een tijdje spelen en kijk of het goed gaat. Deze Sony machines zijn beruchte tape vreters en dol op tape-salade! Zou zonde zijn van je dierbare herinneringen 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Kan ook gelijk een oplossing zijn voor niet dierbare herinneringen..... 
Mijn dank is groot, ga er eens rustig voor zitten en op een wat aangenamer (qua temperatuur) momentje een en ander rustig openhalen. Na het doorlezen van dat Duitse draadje weet ik nog niet helemaal zeker of ik het zelf ga fixen, zag er toch wel tricky uit. Eerst even goed kijken...
Ding is naar verhouding niet eens zoveel gebruikt, ben er altijd erg zuinig op geweest, maar inderdaad, na 'x' jaar kan een snaartje wel eens sneuvelen... Mijn dank en wordt vervolgd!
Ding is naar verhouding niet eens zoveel gebruikt, ben er altijd erg zuinig op geweest, maar inderdaad, na 'x' jaar kan een snaartje wel eens sneuvelen... Mijn dank en wordt vervolgd!
Re: Reparatie Sony TCK770ES Cassettedeck
En de service manual van de 770.
Een paar jaar terug heb ik een TCK 590 onder handen gehad. is ongeveer uit dezelfde tijd als jouw 770.
Dit is een 3 kopper / 3 motoren / en een single capstan loopwerk. een treetje lager dus.
Ook hier was de capstan snaar vergaan.
Ik vond deze machine verrassend service vriendelijk opgebouwd.
Het loopwerk was heel makkelijk uit de kast te halen, en ook de nieuwe snaar zat er vlot op.
Een paar jaar terug heb ik een TCK 590 onder handen gehad. is ongeveer uit dezelfde tijd als jouw 770.
Dit is een 3 kopper / 3 motoren / en een single capstan loopwerk. een treetje lager dus.
Ook hier was de capstan snaar vergaan.
Ik vond deze machine verrassend service vriendelijk opgebouwd.
Het loopwerk was heel makkelijk uit de kast te halen, en ook de nieuwe snaar zat er vlot op.
Re: Reparatie Sony TCK770ES Cassettedeck
Helaas... 't is niet de capstan snaar, maar vermoedelijk het snaartje wat de kop en de aandrukrullen optilt. En die zit op een haast onmogelijke plek... Ik ben wel handig, maar of ik dit in orde krijg?!? Nog een keer goed naar die Duitse site kijken. Lijkt erop dat ik zo'n beetje alles moet loshalen... De capstan snaar is eigenlijk wel makkelijk te vervangen, maar deze niet zo...