Nee, niet op vakantie.
Pas getrouwd ... !
Maar ik ben weer terug.
En helaas heb ik mijn twee Vifa Basissen nog steeds niet verkocht.
Maar om het onderwerp interessant te houden, hierbij een paar tips die elke stereo-installatie
zullen verbeteren (enkele dingen zullen al bij velen bekend zijn) :
1/ - Plaats de luidsprekers op ongelijke afstand van de muur, naar links en naar rechts.
2/ - Ja, kegels geven een hoorbare verbetering.
3/ - Gebruik dik koperdraad of zilverdraad (voorkeur) aan de binnenkant van de kasten. Nee, 4 of 6 mm2 is niet te groot...!
Je externe kabels zijn per slot van rekening ook dik en van goede kwaliteit..... toch?
4/ - Indien mogelijk, plaats het filter
buiten de kast !!! Zorg dat het filter goed gedempt wordt. Het moet in stilte zijn werk kunnen doen.
5/ - Wil je het filter per sé aan de binnenkant houden, leg het dan los, onderin de kast, geheel gehuld in dempende watten. Alleen al
deze simpele aanpassing gaat je geluid flink verbeteren.
6/ - DEMPING is echt 'HET' grote geheim in de audiowereld. Probeer dit maar eens: schroef de voedingstrafo los (maakt niet uit van welk
apparaat dat is), til hem op en leg hem op een laag absorberend schuim, zoals Armaflex. Het moet een zacht soort rubber zijn, met een
een zeer hoge dempingsfactor. M.a.w. het mag geen eigen resonantie hebben. Als je het laat vallen van twee meter hoog mag het niet
of nauwelijks stuiteren. Dán heb je een bruikbare soort gevonden. Ik deed dit bij al mijn apparatuur en het gaf meteen een enorme "rust" in het
geluid. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Gewoon zelf proberen. Wedden dat je die trafo's nooit meer vastschroeft...??!!
7/ - Is je apparatuur al ruim ouder dan tien jaar? Vervang dan de natte condensatoren, vooral die in de voeding. Elco's verouderen namelijk
redelijk snel. En voor de voedingslijn geldt: liever tien kleine dan één grote. Bij kleine elco's is de RC-tijd namelijk veel korter. Het verbetert het
impulsgedrag van je versterker best wel veel.
8/ - Schroef je CD speler eens open. Is er ruimte voor extra elco's op de printplaat? Zitten de gaatjes er ook al in? Bij mijn oude Denon was dit het
geval, namelijk. Dus.... gewoon vier extra elco's geplaatst en voilá, wederom een hoorbare verbetering voor een paar duppies...!!!
9/ - Heb jij een voorvervormer? (andere mensen noemen het een voorversterker). Verkoop hem dan snel. Bij een vriend heb ik ooit zijn Accuphase
CD speler via een simpele stereopotmeter, wat draadjes en vier cinch pluggen verbonden met de ingang van de eindversterker van de Accuphase
versterker. In dat apparaat zit ook een voorversterker maar aan de achterkant van de kast zitten heel veel cinch pluggen. Waaronder ook een
rechtstreekse verbinding met de eindversterker...
WAUW.....!! Een dramatisch grote verbetering !!! Van alle bovengenoemde aanpassingen was dit de beste !! Met kop en schouders !!!
Ik wil ooit mijn eigen versterker gaan bouwen en die krijgt GEEN toonregeling, GEEN voorversterking en geen andere zaken die het geluid kunnen
beïnvloeden. Alleen maar een hele goede potmeter aan de ingang. Da's alles. Mijn experiment met de Accuphase deed mij binnen enkele seconden
besluiten om mijn versterker zo kaal en zo goed mogelijk te bouwen.
10/ - Experimenteer met kabels. Interlinks en luidsprekerkabels. Uit ervaring weet ik dat als je iets heel goeds en duurs koopt, dit geen garantie is voor
een optimaal resultaat op jouw installatie.... Met wat geluk vind je ineens een combinatie die een heel aangenaam resultaat oplevert. Niets is
voorspelbaar, in deze audiowereld, dus veel experimenteren is het devies. En mijn advies.
Ik heb nog meer tips, maar die bewaar ik voor later
Voor nu, welterusten.
_______
Erik