Erik stelt zich voor

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ETG
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 8:58
Locatie: Middelburg

Erik stelt zich voor

Bericht door ETG »

Goedenavond aan alle lezers.
Dit is mijn eerste bericht.
Mijn naam is Erik, 56 jaar oud en al sinds jonge leeftijd een groot audiofanaat.

Ik ben geïniteresseerd in luidsprekers. Ook zelfbouw. Voornamelijk zelfbouw, omdat je dan tenminste
weet wat je krijgt. Je weet wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van je eigengebouwde
systemen zijn.
Voordat ik zelf mijn eigen topic kan starten, is het nodig dat ik eerst een paar berichten plaats.
Ik heb twee (uiteraard) Vifa Basis 2.0 te koop. Maar voordat ik weet wat ik er nog voor kan krijgen wil
ik eerst meer weten over de tweedehands markt in dit soort speakers. Voornamelijk de gedachtes en
gesprekken over deze grote luidsprekers zijn erg interessant voor mij.

Ik wil ook mijn eigen hoogwaardige versterker gaan bouwen. Maar nu dat ik samenwoon en trouwplannen
heb is alles toch wel behoorlijk naar achteren geschoven. Ik bouw iets moois en goeds, of ik doe het niet.
De versterker wordt compromiloos gebouwd, wat de kosten ook zijn. Alleen het beste komt er in, wat het
ook kost.
Helaas, de opbrengst van de verkoop van de Basis zal ten goede komen aan de kosten van een bruiloft.

Die twee grote jongens klinken nog steeds super. Mijn vriendin vindt die dingen veel te groot (verrassing....)
en wil kleinere. Oh... oh.... oh..... wat zal ik die afgronddiepe bassen gaan missen.......
Nooit te luid, maar wel aanwezig. Voelbaar, hoorbaar..... geweldig.

Maarten-Jan, ik hoop snel meer foto's te zien van je Basis, hier op dit forum. Ik zelf heb er niet voor niets
ook twee staan. Al een jaar of dertig.....! ;-)

_______
Erik
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door ray5150 »

ETG schreef: di 12 jul 2022, 20:48


Ik wil ook mijn eigen hoogwaardige versterker gaan bouwen. Maar nu dat ik samenwoon en trouwplannen
heb is alles toch wel behoorlijk naar achteren geschoven. Ik bouw iets moois en goeds, of ik doe het niet.
De versterker wordt compromiloos gebouwd, wat de kosten ook zijn. Alleen het beste komt er in, wat het
ook kost.
Namens mij ook welkom.

Een set Purify modules. voeding erbij en een kast eromheen.
Klaar.

Of je moet van de buizen zijn, dan word het ietsjes ingewikkelder.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door Leeuwarden »

Welkom. Ik raad je aan om een goede hoofdtelefoon te kopen met een goede hoofdtelefoon versterker. Kleinere speakers hebben namelijk dezelfde voetafdruk als grote als je ze juist plaatst. Een hoofdtelefoon is sowieso een win-win situatie voor je aanstaande huwelijk. Alles kan in een kastje en je hoeft alleen maar zo nu en dan vriendelijk naar haar te knikken als zij met haar hobby bezig is…
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door Henkjan »

welkom Erik!


Leeuwarden schreef: wo 13 jul 2022, 11:00
Welkom. Ik raad je aan om een goede hoofdtelefoon te kopen met een goede hoofdtelefoon versterker. Kleinere speakers hebben namelijk dezelfde voetafdruk als grote als je ze juist plaatst. Een hoofdtelefoon is sowieso een win-win situatie voor je aanstaande huwelijk. Alles kan in een kastje en je hoeft alleen maar zo nu en dan vriendelijk naar haar te knikken als zij met haar hobby bezig is…
of is een aparte ruimte in huis in te richten als luisterruimte? eventueel te "verkopen" als logeerkamer?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door Leeuwarden »

Dat is zelfs een betere optie dan speakers in de woonkamer, zo weet ik inmiddels uit eigen ervaring…
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door satefan »

Henkjan schreef: wo 13 jul 2022, 14:55
welkom Erik!


Leeuwarden schreef: wo 13 jul 2022, 11:00
Welkom. Ik raad je aan om een goede hoofdtelefoon te kopen met een goede hoofdtelefoon versterker. Kleinere speakers hebben namelijk dezelfde voetafdruk als grote als je ze juist plaatst. Een hoofdtelefoon is sowieso een win-win situatie voor je aanstaande huwelijk. Alles kan in een kastje en je hoeft alleen maar zo nu en dan vriendelijk naar haar te knikken als zij met haar hobby bezig is…
of is een aparte ruimte in huis in te richten als luisterruimte? eventueel te "verkopen" als logeerkamer?
Hier verderop net een huis verkocht dat ik wel aardig vond, maar niet per se dacht "dat ga ik kopen'. Tot ik net pas zag dat er een fantastische aanbouw aan de woonkamer zat. Zou echt een perfecte luister-ruimte zijn geweest. Na ja, later als ik groot ben mischien.
ETG
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 8:58
Locatie: Middelburg

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door ETG »

Hartelijk dank, allen, voor de warme verwelkoming !

Een aparte luisterruimte? Ik durf dat niet eens in mijn gedachten aan haar voor te stellen, laat staan dat ik zulke woorden
daadwerkelijk hardop tegen haar uitspreek...!! Hahaha...
Ze is een echte vrouw en een echte Braziliaanse..... Ik moet mijn woorden altijd nauwkeurig wegen voordat ik begin te spreken.... ;-)

Een hoofdtelefoon heb ik. Een oude Sennheiser. Klinkt nog steeds fantastisch. Minstens tien beluisterd. Deze klonk het mooist.
Dus gekocht. Ja... Duits, maar geen harde, Duitse klank. Nee, deze heeft een zeer aangenaam geluid. Met deze kan je makkelijk
uren achter elkaar luisteren.
Zelf ben ik een fan van buizenversterkers, maar om verschillende redenen wil ik een transistorversterker gaan bouwen. Een hele
goede. Ik ken namelijk heel veel "trucjes" om audioapparatuur (veel) beter/mooier/lekkerder te laten klinken. En al mijn kennis
wil ik loslaten op deze versterker.
Wordt bij een buizenversterker wat lastiger.
Echter..... Bij het plannen van het bouwen van deze versterker ging ik er wel van uit dat ik op dat moment mijn Vifa Basis nog
zou hebben, maar die zet ik nu - helaas......zucht... - in de verkoop.......

Een goede hoofdtelefoonversterker heb ik ook. Ik heb ooit die mooie klasse A hoofdtelefoonversterker uit Elektuur gebouwd en
daar heb ik dus duidelijk nooit spijt van gehad.

En om nog even op mijn Vifa Basis 2.0 terug te komen: wie heeft er interesse in? Of wie kent er iemand die deze speakers zoekt?

_______
Erik.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door Kappa7 »

Hoi Erik, welkom en ik ben benieuwd naar je bouwverslagen.
Wel een tip, je hoeft geen enter te geven als bij jou de zin niet meer in het scherm past.
Dat doet de software voor jou.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door Leeuwarden »

ETG schreef: wo 13 jul 2022, 21:53

Ze is een echte vrouw en een echte Braziliaanse..... Ik moet mijn woorden altijd nauwkeurig wegen voordat ik begin te spreken....
Ik mag me er niet mee bemoeien maar ik zou zelf heel ongelukkig worden als ik niet de dingen kan doen waar ik gelukkig van wordt…
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door satefan »

ETG schreef: wo 13 jul 2022, 21:53
Ik ken namelijk heel veel "trucjes" om audioapparatuur (veel) beter/mooier/lekkerder te laten klinken. En al mijn kennis
wil ik loslaten op deze versterker.
Dat soort "trucjes" zijn we gek op hier. Kun je ons vertellen wat voor trucjes dit zijn?

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef: do 14 jul 2022, 9:33
ETG schreef: wo 13 jul 2022, 21:53

Ze is een echte vrouw en een echte Braziliaanse..... Ik moet mijn woorden altijd nauwkeurig wegen voordat ik begin te spreken....
Ik mag me er niet mee bemoeien maar ik zou zelf heel ongelukkig worden als ik niet de dingen kan doen waar ik gelukkig van wordt…
Mja, je hebt een punt.
Het lijkt me persoonlijk erg vermoeiend om de hele dag op eieren te moeten lopen en ieder woord op een goudschaaltje te moeten wegen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door ray5150 »

satefan schreef: do 14 jul 2022, 11:14
ETG schreef: wo 13 jul 2022, 21:53
Ik ken namelijk heel veel "trucjes" om audioapparatuur (veel) beter/mooier/lekkerder te laten klinken. En al mijn kennis
wil ik loslaten op deze versterker.
Dat soort "trucjes" zijn we gek op hier. Kun je ons vertellen wat voor trucjes dit zijn?

groet,

Satefan
+1
Het begint allemaal bij een goede topologie.
Als je van een armoedig schema uitgaat kun je de beste onderdelen gebruiken, maar is de kans groot dat het eindresultaat niet veel soeps zal zijn.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door FR_Aad »

Het leven is een stuk gemakkelijker wanneer je vrouw snapt dat jij ook in je huis woont. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door Leeuwarden »

Het is hier stil geworden… :(
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door ds23man »

Gevalletje face sitting.....
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door Kappa7 »

Zal wel op vakantie zijn.
ETG
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 8:58
Locatie: Middelburg

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door ETG »

Nee, niet op vakantie.
Pas getrouwd ... ! ;-)

Maar ik ben weer terug.
En helaas heb ik mijn twee Vifa Basissen nog steeds niet verkocht.

Maar om het onderwerp interessant te houden, hierbij een paar tips die elke stereo-installatie
zullen verbeteren (enkele dingen zullen al bij velen bekend zijn) :

1/ - Plaats de luidsprekers op ongelijke afstand van de muur, naar links en naar rechts.
2/ - Ja, kegels geven een hoorbare verbetering.
3/ - Gebruik dik koperdraad of zilverdraad (voorkeur) aan de binnenkant van de kasten. Nee, 4 of 6 mm2 is niet te groot...!
Je externe kabels zijn per slot van rekening ook dik en van goede kwaliteit..... toch?
4/ - Indien mogelijk, plaats het filter buiten de kast !!! Zorg dat het filter goed gedempt wordt. Het moet in stilte zijn werk kunnen doen.
5/ - Wil je het filter per sé aan de binnenkant houden, leg het dan los, onderin de kast, geheel gehuld in dempende watten. Alleen al
deze simpele aanpassing gaat je geluid flink verbeteren.
6/ - DEMPING is echt 'HET' grote geheim in de audiowereld. Probeer dit maar eens: schroef de voedingstrafo los (maakt niet uit van welk
apparaat dat is), til hem op en leg hem op een laag absorberend schuim, zoals Armaflex. Het moet een zacht soort rubber zijn, met een
een zeer hoge dempingsfactor. M.a.w. het mag geen eigen resonantie hebben. Als je het laat vallen van twee meter hoog mag het niet
of nauwelijks stuiteren. Dán heb je een bruikbare soort gevonden. Ik deed dit bij al mijn apparatuur en het gaf meteen een enorme "rust" in het
geluid. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Gewoon zelf proberen. Wedden dat je die trafo's nooit meer vastschroeft...??!!
7/ - Is je apparatuur al ruim ouder dan tien jaar? Vervang dan de natte condensatoren, vooral die in de voeding. Elco's verouderen namelijk
redelijk snel. En voor de voedingslijn geldt: liever tien kleine dan één grote. Bij kleine elco's is de RC-tijd namelijk veel korter. Het verbetert het
impulsgedrag van je versterker best wel veel.
8/ - Schroef je CD speler eens open. Is er ruimte voor extra elco's op de printplaat? Zitten de gaatjes er ook al in? Bij mijn oude Denon was dit het
geval, namelijk. Dus.... gewoon vier extra elco's geplaatst en voilá, wederom een hoorbare verbetering voor een paar duppies...!!!
9/ - Heb jij een voorvervormer? (andere mensen noemen het een voorversterker). Verkoop hem dan snel. Bij een vriend heb ik ooit zijn Accuphase
CD speler via een simpele stereopotmeter, wat draadjes en vier cinch pluggen verbonden met de ingang van de eindversterker van de Accuphase
versterker. In dat apparaat zit ook een voorversterker maar aan de achterkant van de kast zitten heel veel cinch pluggen. Waaronder ook een
rechtstreekse verbinding met de eindversterker...
WAUW.....!! Een dramatisch grote verbetering !!! Van alle bovengenoemde aanpassingen was dit de beste !! Met kop en schouders !!!
Ik wil ooit mijn eigen versterker gaan bouwen en die krijgt GEEN toonregeling, GEEN voorversterking en geen andere zaken die het geluid kunnen
beïnvloeden. Alleen maar een hele goede potmeter aan de ingang. Da's alles. Mijn experiment met de Accuphase deed mij binnen enkele seconden
besluiten om mijn versterker zo kaal en zo goed mogelijk te bouwen.
10/ - Experimenteer met kabels. Interlinks en luidsprekerkabels. Uit ervaring weet ik dat als je iets heel goeds en duurs koopt, dit geen garantie is voor
een optimaal resultaat op jouw installatie.... Met wat geluk vind je ineens een combinatie die een heel aangenaam resultaat oplevert. Niets is
voorspelbaar, in deze audiowereld, dus veel experimenteren is het devies. En mijn advies.

Ik heb nog meer tips, maar die bewaar ik voor later :-)

Voor nu, welterusten.

_______
Erik
Bijlagen
ZA.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door Henkjan »

gefeliciteerd, veel geluk samen !
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Erik stelt zich voor

Bericht door Shadow »

Gefelciteerd :goedzo:

De meeste dingen die je noemt zijn bekend hoor, of op zijn minst nogal smaak gevoelig, zo is 1,5mm2 zilver in teflon de standaard bedrading in mijn speakers en voor de vermogens die er lopen voldoende. Zware draden aan speakers solderen geeft alleen maar kans op afgebroken soldeerlippen.
Plaats reactie