Een vriend van mij heeft een A3.2 op leeftijd, ikzelf heb een A5.5 uit 2007.
Ik heb het idee opgevat om beide amps te gaan recappen - meer preventief dan dat er echt iets mee mis is. Hoewel: mijn A5.5 laat de laatste tijd een wat luidere "tik" over de speakers horen dan eerder, bij het bekrachtigen van de speaker-relais. Nog niet zorgelijk, maar opvallend.
Mijn voornaamste vraag is, voor zover bekend, in hoeverre is het veilig/wenselijk/mogelijk om de buffer caps in de voeding te vergroten? En zo ja: hoeveel % kan min of meer zorgeloos? In de A5.5 zit per voedingsrail 2x4700uF, elk kanaal zijn eigen buffer. Dus in totaal 8 stuks. De A3.2 doet het met 2x10000uF per kanaal. Die versterker is kleiner bemeten qua vermogen, met dus wel een grotere voeding dan de A5.5. Sowieso een erg mooi gebouwde dual-mono versterker. Kan ik de buffer in de A5.5 opwaarderen naar bijvoorbeeld 8x 6800uF of meer? Ik heb niet het idee dat ik in de huidige vorm iets te kort kom, maar ik heb me wel laten vertellen dat een ruim bemeten voeding ten goede komt aan de dynamiek en vervormingscijfers. Geen idee over de feitelijk hoorbare winst in de echte wereld.
Daarbij moet wel vermeld worden dat de rush-in current begrensd wordt door een tweetal (
Nu zijn alle caps in de beide versterkers Jamicon. Het idee is ze te vervangen door Panasonic of Nichicon, voor zover leverbaar.
Iemand ideëen hierover?
Alvast bedankt!