Musical Fidelity recappen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jamesblond

Musical Fidelity recappen

Bericht door Jamesblond »

Hoi,

Een vriend van mij heeft een A3.2 op leeftijd, ikzelf heb een A5.5 uit 2007.
Ik heb het idee opgevat om beide amps te gaan recappen - meer preventief dan dat er echt iets mee mis is. Hoewel: mijn A5.5 laat de laatste tijd een wat luidere "tik" over de speakers horen dan eerder, bij het bekrachtigen van de speaker-relais. Nog niet zorgelijk, maar opvallend.

Mijn voornaamste vraag is, voor zover bekend, in hoeverre is het veilig/wenselijk/mogelijk om de buffer caps in de voeding te vergroten? En zo ja: hoeveel % kan min of meer zorgeloos? In de A5.5 zit per voedingsrail 2x4700uF, elk kanaal zijn eigen buffer. Dus in totaal 8 stuks. De A3.2 doet het met 2x10000uF per kanaal. Die versterker is kleiner bemeten qua vermogen, met dus wel een grotere voeding dan de A5.5. Sowieso een erg mooi gebouwde dual-mono versterker. Kan ik de buffer in de A5.5 opwaarderen naar bijvoorbeeld 8x 6800uF of meer? Ik heb niet het idee dat ik in de huidige vorm iets te kort kom, maar ik heb me wel laten vertellen dat een ruim bemeten voeding ten goede komt aan de dynamiek en vervormingscijfers. Geen idee over de feitelijk hoorbare winst in de echte wereld.

Daarbij moet wel vermeld worden dat de rush-in current begrensd wordt door een tweetal (blauwezwarte) PTC's, waarde op dit moment onbekend. Kan ik uitzoeken.

Nu zijn alle caps in de beide versterkers Jamicon. Het idee is ze te vervangen door Panasonic of Nichicon, voor zover leverbaar.

Iemand ideëen hierover?

Alvast bedankt!
Bijlagen
MF A3.2
MF A3.2
MF A5.5
MF A5.5
Laatst gewijzigd door Jamesblond op ma 13 jun 2022, 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Re: Musical Fidelity recappen

Bericht door ray5150 »

Ik denk wel dat het ongestraft kan.
Zijn de buffer elco's van 4700 uF modellen die op een PCB zitten, of met een schroefaansluiting ?
Ik denk dat de beperking ligt in of het fysiek mogelijk is om een grotere waarde te plaatsen.

Wat het recappen betreft zijn er net zoveel voor als tegenstanders. gezien het feit dat er Jamicon is gebruikt lijkt het me wat lange termijn betrouwbaarheid wel een stap vooruit om er merkspul in te zetten.

Van het speakerrelais zijn de contacten mogelijk wat vervuild. 2 mogelijkheden hier, als deze eenvoudig te openen is kun je de contacten schoonmaken met heel fijn schuurpapier, minimaal korrel 1000, met een paar druppels kontactspray erop. als het een gesealde is, zal je moeten kijken voor een vervangende met dezelfde afmetingen en specificaties.
Jamesblond

In de hoogte is wel ruimte. De breedte wordt een dingetje. Het zijn in beide versterkers gesoldeerde exemplaren. Ik hoop met normale pennen, geen "snap-in"... Een ramp om te de-solderen.

Speaker-relais weet ik niet zeker, maar ik meen me te herinneren dat die gasdicht zijn... Wederom: moet ik nakijken.

Jamicon... tja... Ik heb niet zo lang geleden een set Spirit Absolute 4p voor de gein gereviseerd. Ook alles Jamicon. Allemaal vervangen door Panasonic en Nichicon. Daarna klonk het verbazingwekkend goed. Ze kunnen zich meten met mijn Adam S2X. Maar ik dwaal af...
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah, je hebt nu 2 foto's geplaatst. :goedzo:

90 % kans dat het snap-in elco's zijn.
Ze zijn best wel goed te desolderen, je moet er een soldeerbout met flink vermogen en een brede punt voor hebben. en een mechanische slobberaar.
Met een printboutje van 15 of 25 watt ga je dat echt niet redden.
Jamesblond

Ik ga deze klus bij een vriend van mij doen. Hij heeft een desoldeerstation. Daarmee zou het moeten lukken.

In het verleden snap-in elco's gepoogd te verwijderen met zo'n printboutje van 25W en een tinzuigpomp. Daarmee heb ik meer schade aangericht dan me lief is. Kopersporen laten in no-time los en de pennen bleven steeds klemmen, zeker na afkoelen. Ik kreeg de rommel niet netjes gedemonteerd.

Hopelijk gaat het dit keer gewoon goed.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: ma 13 jun 2022, 13:13

Ze zijn best wel goed te desolderen, je moet er een soldeerbout met flink vermogen en een brede punt voor hebben. en een mechanische slobberaar.
Met een printboutje van 15 of 25 watt ga je dat echt niet redden.
Die slobberaars moeten verboden worden! Die ruïneren echt iedere doorgemetalliseerde print. Als het soldeer gesmolten is laat het aanliggende printspoortje zo los. Dus daar moet je helemaal geen mechanische kracht op uit gaan oefenen met z'n springding. Beste is met Soderwick eerst het gat zoveel mogelijk tinvrij te maken en dan heel voorzichtig die snap-in pootjes los zien te krijgen. Het helpt dan om ze eerst tot op de print af te knippen. Belangrijk is i.d.d. een behoorlijke bout met een brede punt zodat het hele gat snel en in een keer goed doorsmelt.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wat Pjotr zegt en dan x1000 ...
paulebappie

Bericht door paulebappie »

Ik heb toevallig vorige maand mijn MF A3.2cr eindversterker een recap gegeven. Na bijna 20 jaar 24/7 aan te hebben gestaan leek me dit niet onverstandig.
Wel alle bestaande capaciteiten aangehouden dus niet groter gemaakt, bij mij zit er 8x 6800uF 63V in.
Ik heb het in 4 etappes gedaan zodat ik inzicht krijg wat de wijzigingen zijn. Na elke wijziging meerdere weken geluisterd.

Alle 100uF/63V Jamicons waren open of erg slecht, bij de A3.2cr zitten deze 4 elcos in een cap-multiplier schakeling om de voortrap te voeden. Dit is volgens mij bij veel andere versterkers uit de A serie het geval. Vervang deze voor goed klinkende Elco's. Een Panasonic FR klinkt hier echt voor geen meter (die had ik er eerst ingezet, geluidsbeeld zo plat als een dubbeltje). Elna Silmic II doet het hier erg goed, blij mee.
Lage waardes t/m 10uF voor Wima MKS2 gekozen, past precies.
Bipolairs vervangen door Nichicon Muse.
De 8 x 6800 Jamicons vervangen door Mundorfs, wel duur maar het is mijn eigen versterker dus ga voor het beste natuurlijk =P~

En hoe klinkt dat na het inspelen?

Superblij, het heeft nog nooit zo mooi geklonken! :yeah: :-({|=

PS. Dit is een eindversterker dus met voortrap bedoel ik de stuurtrap die voor de eindtorren komt. Jij hebt er ook nog een voorversterker in zitten dus je zal meer Elco's moeten vervangen. Voor de grote Elco's zou je nog naar Nichicon KG of KS kunnen kijken als je de kosten wilt drukken.
Jamesblond

0283F35A-AD12-45BA-ACC8-915E018D9D73.jpeg
Jammer, Paulebappie dat ik je bericht nu pas lees.

De vriend bij wie ik deze klus doe, heeft een berg Nichicon gekocht. Zojuist alles (op de non-polaire caps en voeding na) vervangen. De rest komt later, wanneer we weer voldoende tijd hebben. Luisteren zal ik thuis moeten doen. Maar voordat ik het ding aansluit aan mijn speakers, eerst meten wat de output nu is.

Om te beginnen mat ik aan het rechter kanaal 160mV DC, wat iets later zakte naar 56mV. Dom van mij dat ik niet van te voren heb gemeten. Ik heb geen idee wat normaal is en wat ik van deze amp zou mogen verwachten. En is het veilig voor mijn (relatief onvervangbare) Dynaudio Special 25?

Straks ff aan een scope hangen, op zoek naar eventuele oscillatie.
Jamesblond

Aan de scope zien we een hoop “hash”, en dat is ook hoorbaar via een oud setje autospeakers. Waarschijnlijk gereutel van een pc en wat tl-verlichting die via rf-instraling van signaalkabels de amp bereikt.

De auto-speakers zelf overleven het en met een cd klinkt het zowaar als muziek zonder vreemde toestanden. Ook testsignalen van een toongenerator zien er op de scope uit zoals verwacht, weliswaar met de hash. Maar het lijkt erop dat deel 1 van de missie geslaagd is.
ray5150

Bericht door ray5150 »

56 mV is nou ook weer niet zo heel hoog. kan natuurlijk beter, Ik meen dat je je pas zorgen moet gaan maken als de ofsett 500 mV of meer is.
De juiste waardes zouden moeten staan in de service manual, maar die zijn niet makkelijk te vinden.

Om je luidsprekers tijdens het testen tegen DC te beschermen zou je een flinke condensator in serie kunnen zetten.
Ik weet de juiste waarde niet, maar ik dacht 10 uF of meer, mogelijk kunnen anderen hier iets zinnigs over zeggen.
paulebappie

Jamesblond schreef: do 07 jul 2022, 20:35
Om te beginnen mat ik aan het rechter kanaal 160mV DC, wat iets later zakte naar 56mV. Dom van mij dat ik niet van te voren heb gemeten. Ik heb geen idee wat normaal is en wat ik van deze amp zou mogen verwachten.
Ik heb ook even DC op de uitgang gemeten, 37mV links en 28mV rechts. Helaas is het niet mogelijk de DC af te regelen dus ik zal het er mee moeten doen. Minder dan 100mV lijkt me geen probleem.
paulebappie

ray5150 schreef: vr 08 jul 2022, 10:06
De juiste waardes zouden moeten staan in de service manual, maar die zijn niet makkelijk te vinden.
Helaas verstrekt MF geen servicemanuals :boos:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ze vinden zich dan ook de RR onder de versterkers :lol: Maar dat zijn er meer. W.d.b. doet Sony dat slimmer, die verkoopt ze gewoon tegen kostprijs. Hun spullen zijn zo goed, dat maak je toch niet na :D

Maar als je wat rond zoekt zijn er wel wat reverse engineered versies van de A1 op het net te vinden.
paulebappie

Zo te zien heeft jou A5.5 de STD03 eindtorren. Die zijn volgens mij gelijk aan de SAP15 zonder de ingebouwde (0,22 ohm) emitterweerstanden, die zijn bij jou extern.
In de datasheet van de SAP15 melden ze een ruststroom van 40mA, dus 8,8mV over de emitterweerstanden.

Zo te zien zijn er 2 potmeters per kanaal in de A5.5 (ik heb er 1 per kanaal) wellicht is het mogelijk de dc te verminderen als je de bias netjes op 8,8mV (ik heb 9,2mV aangehouden) zet.
paulebappie

Pjotr schreef: vr 08 jul 2022, 11:36
Maar als je wat rond zoekt zijn er wel wat reverse engineered versies van de A1 op het net te vinden.
Ik vond deze schema's https://audio-circuit.dk/musicalfidelity
Niet precies de A3.2cr of A5.5 maar zie veel overeenkomsten in de hele A-serie.
Jamesblond

Nou, de Dyno’s hangen er aan. Met radio. Niet het beste soort signaal, maar wel bekend voor mijn oren, aangezien ik best regelmatig radio luister.

De eerste indruk is eigenlijk onverwachts goed. Rust, ademruimte, microdetail; radio klinkt meer als muziek dan ik gewend was. Het “silky smooth” Musical Fidelity geluid is in vollen glorie aanwezig! Dat heeft deze amp eigenlijk al heel lang niet meer gehad, valt nu pas op.

Plaatsing van voor naar achter, galmstaarten en delays en dergelijken zijn weer heel goed hoorbaar. Erg fijn!

Ben benieuwd wat er gebeurt nadat de rest van de onderdelen is vervangen.

Later eens kritischer luisteren met cd, of iets dergelijks.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Als eerste indicatie prima, maar je hoort met radio altijd een versleuteld geluid natuurlijk. En ook daar zit een enorm verschil in helaas, van best goed (Paradise) tot slecht (Pinguin). Pinguin draait muziek waar ik wel graag naar luister, maar het stoort met dat het zi gecompressed en vet de limiter in klinkt.
Nu tot 2 x toe een mail gestuurd met de vraag of dat niet anders kan, nooit antwoord gehad. Nu Grolloo radio aanstaan, bleus/americana, klinkt voor een radio station ook niet verkeerd.
Echt beoordelen doe je dan toch met een goede bron, cd/stream/vinyl. Maar goed, dat zei je zelf ook al :D
Jamesblond

Schei uit. Praat me niet van de Optimod! Lang leve het stokkemasker. Blegh! Nog erger vind ik radiostations die, naast ondraaglijke dynamische compressie én stereoverbreding, het in hun harses halen om MP3- of WMA-gecomprimeerde audio de zender op te sturen. Niet! Om! Aan! Te! Horen!!

Enfin. Ik luister vrijwel uitsluitend Sublime FM (digitaal via Ziggo) en dat klinkt in zijn soort best heel behoorlijk. Uiteraard niet vrij van dergelijke compressie-artefacten.

Een bron mag dan crap klinken, als je ‘m goed kent is ie te gebruiken als referentie. Maar ik ga zaker later eens beter aandachtig luisteren met een goede bron.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jamesblond schreef: vr 08 jul 2022, 20:44

Enfin. Ik luister vrijwel uitsluitend Sublime FM (digitaal via Ziggo) en dat klinkt in zijn soort best heel behoorlijk. Uiteraard niet vrij van dergelijke compressie-artefacten.
Moet zeggen dat digitale radio via de kabel (coax van Ziggo of IP van KPN) redelijk goed te pruimen valt met een eigen DAC'je er achter. Veel beter dan de overeenkomstige internet streams. Met name R4 is echt veel beter. Op zich kan MP3 compressie heel goed klinken. Veel hangt ook af van de kwaliteit van de coder.
Jamesblond

Klus geklaard! Zowel de A3.2 als de A5.5.

De eigenaar van de 3.2 is intens gelukkig en meldt een enorme verbetering in met name dynamiek in het laag. Maar hij zegt ook meer rust, sprankel en detail te ervaren. Ik ken zijn amp een beetje op mijn eigen Dynaudio speakers en vond 'm altijd nogal scherp in het hoog. Dat is nu compleet hersteld en ik hoor een mooi rustig, gebalanceerd en erg muzikaal geluid. De buffer elco's waren hier verlopen van ca 10.000uF naar minder dan 6000 en stonden wat bol. Dus geen dag te vroeg.

Eigelijk meer van hetzelfde voor mijn A5.5. Het is lastig om te omschrijven, omdat het geen enorm hoorbare verschillen zijn. Maar over het algemeen gewoon meer finesse. Het "smooth" Musical Fidelity karakter is er weer (dat was al lang niet meer aanwezig zoals ik het kende). Meer diepte, breedte detail en fijndynamiek. Heel prettig!

Binnenkort is mijn A5.5 CD-speler aan de beurt ;-)
dre

Bericht door dre »

Mooi werk! 8)

Kijk met de cd-speler wel uit dat je niet teveel caps in de signaalweg gaat vervanderen.
Dan kan er wel wat aan de klank gaan veranderen.
Jamesblond

Thanks! Ben er wel content mee.

Het plan voor de cd-speler is eigenlijk idem: 15 jaar oude Jamicon vervangen door nieuwe Nichicon. Waardes gelijk laten, hooguit een hogere voltage rating, als dat zo uitkomt. Ik ga niet ineens bipolair vervangen door Wima film caps, oid. Of bedoel je dat niet?
dre

Bericht door dre »

Dat bedoelde ik wel. :mrgreen:

Alleen de voeding zal geen problemen geven.
En dan kan hij er weer jaren tegenaan!
Jamesblond

Wat bedoel je dan precies? Liever Jamicon vervangen door Jamicon?
Plaats reactie