mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Voor vraag naar gebruikte, audio-gerelateerde zaken of wellicht een dienst.... Hier a.u.b. géén vragen en discussies over verkoopadressen van nieuw spul. Die horen thuis in de bouwforums, waar anderen er ook iets aan kunnen hebben.
Gesloten
jojo
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 11:04

mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door jojo »

Ben op zoek naar een mooie 2/3 weg speaker ( zelfbouw ) ter vervanging van mijn vloerstaanders. Iemand in mijn huis is die 'oude grote lompe dingen'
een beetje zat aan het worden. Ik ben er zelf ook wel klaar mee omdat ze volgens mij op beginnen te raken ( het gaat om een ooit door mij gebouwd bouwpakket van met Focal speakers van zeker 30 jaar oud ).


Ik heb overwogen om zelf wat te bouwen maar zie hier tegen op en ben bang dat ik ergens aan ga beginnen wat ik niet af maak.
Heb ook al wat gezocht op marktplaats naar tweedehands maar zou het niet weten wat ik moet kopen.

Ik luister naar veel soorten muziek ( geen hakmuziek) en zou het fijn vinden wanneer ik ook wat laag kan horen.

Ik zoek dus naar boekenplank of monitoren ( ik weet het verschil eigenlijk niet ) die ook laag nog goed kunnen weergeven en niet te klein zijn.
Ik wil ze dan op een voet ( standaard) zetten.

Heb je zoiets ooit gebouwd en wil je er vanaf dan hoor ik het graag. Aanbiedingen met prijs en foto's ontvang ik graag per pm.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door dre »

Wat zijn een beetje de maximale maten? :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door pappaleo »

En de minimale?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door mischa72 »

Ik heb eventueel een half afgebouwd ontwerp uit Hobby-Hifi liggen. Het is een complete set, ik moet alleen even de naam van het ontwerp opzoeken. Ik kom er zelf niet aan toe om ze af te bouwen, vandaar dat ik ze wil verkopen. Huidige toestand:
2 complete kasten op maat gezaagd en gelijmd door Wowly (Jan), klaar om af te werken.
Speakerset (Dayton Audio 18cm en tweeter)
Filterset in losse onderdelen (High-End uitvoering)

Bij interesse zal ik de rest er even bij zoeken en eventueel foto's sturen.

Gr. Mischa
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door Wieger61 »

Ter info: Een boekenplankluidspreker, meestal tweeweg, is klein, heeft daarom weing bas, maar past in de boekenkast die tegen een muur staat. Daardoor worden de lage tonen versterkt. Een monitor is geoptimaliseerd voor het op de as luisteren in studio's op relatief kleine afstand, maar is natuurlijk ook een marketingterm voor middelgrote speaker. Door die optimalisatie op de as kan hij donker klinken als beluisterd op grotere afstand in grotere ruimtes, zoals ik met de DutchDutch heb ervaren. E.e.a. volgens mijn informatie.
jojo
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 11:04

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door jojo »

Tot hier iedereen bedank voor een reactie.

Ik zou liever geen 'melkpakjes' hebben maar een speaker die ook nog redelijk laag kan. Ik vind een hoogte van rond de 40 cm of iets groter een aardige maat. Ik wil de speakers op een standaard ( noem je dit zo ? ) plaatsen.
Om een idee te geven qua prijs: is zat zo aan rond de 800 euro per paar te denken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door Barry2001 »

Paper Hatt (pdf) van Tony? Ken 2 mensen die ‘m gebouwd hebben, lekker klinkende speaker in een bescheiden formaat.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door beijert »

Of even marktplaats in de gaten houden voor een set scan speak reference monitors.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door Barry2001 »

Die verslaan de Paper Hatts.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door Pjotr »

Beslist! Zijn ook wel een maatje groter. En zeker te groot voor de gemiddelde boekenplank :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door Walt »

Voor 800 euro per paar kun je tweedehands ook mooi fabrieks spul vinden.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door mischa72 »

Ik heb overigens nog een net setje Wharfedale Diamond 10.1 staan. Dit is een erg fraai klinkend speakertje. Ik heb ze gebruikt als rear speakers in een 5.1-opstelling, maar heb ze vervangen voor zijn grotere broer, de 10.2, net als de fronts. Het is sinds die tijd ook een 5.0-opstelling ;)
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door TabCam »

Ik zou dan ook eens naar de ontwerpen van Heissmann kijken. Als je ervaren bent in filterontwerpen, is de website beschrijven genoeg om zelf aan de slag te gaan.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door SARK »

TabCam schreef: wo 21 sep 2022, 22:11
... is de website beschrijven genoeg om zelf aan de slag te gaan.
jojo schreef: do 30 jun 2022, 20:06
Ik heb overwogen om zelf wat te bouwen maar zie hier tegen op en ben bang dat ik ergens aan ga beginnen wat ik niet af maak.
Volgens mij wil hij niet zelf aan de slag.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door Zweitse »

Gewoon even op Marktplaats zoeken op ScanSpeak of Seas. Ik weet niet wat je woonplaats is, maar er is binnenkort een luisterdag in Beetsterzwaag.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door TabCam »

SARK schreef: do 22 sep 2022, 6:10
TabCam schreef: wo 21 sep 2022, 22:11
... is de website beschrijven genoeg om zelf aan de slag te gaan.
jojo schreef: do 30 jun 2022, 20:06
Ik heb overwogen om zelf wat te bouwen maar zie hier tegen op en ben bang dat ik ergens aan ga beginnen wat ik niet af maak.
Volgens mij wil hij niet zelf aan de slag.
Er zijn verschillende vormen van zelf bouwen. Je kan ook de driver/filter en/of gefreesde houtkit kopen en afhankelijk of je houtbewerken, filterontwerp en/of electronica ziet zitten dat deel voor je rekening nemen. Wordt dan wel (flink) duurder maar is lang niet zo moeilijk.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door Douwe84 »

misschien kan je de monitoren van deze set overnemen...

Scan Speak reference monitoren

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ctieve-sub
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd

Bericht door Shadow »

Walter heeft nog Scamo's te koop!
Gesloten

Terug naar “Ter overname gevraagd”