mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Ben op zoek naar een mooie 2/3 weg speaker ( zelfbouw ) ter vervanging van mijn vloerstaanders. Iemand in mijn huis is die 'oude grote lompe dingen'
een beetje zat aan het worden. Ik ben er zelf ook wel klaar mee omdat ze volgens mij op beginnen te raken ( het gaat om een ooit door mij gebouwd bouwpakket van met Focal speakers van zeker 30 jaar oud ).
Ik heb overwogen om zelf wat te bouwen maar zie hier tegen op en ben bang dat ik ergens aan ga beginnen wat ik niet af maak.
Heb ook al wat gezocht op marktplaats naar tweedehands maar zou het niet weten wat ik moet kopen.
Ik luister naar veel soorten muziek ( geen hakmuziek) en zou het fijn vinden wanneer ik ook wat laag kan horen.
Ik zoek dus naar boekenplank of monitoren ( ik weet het verschil eigenlijk niet ) die ook laag nog goed kunnen weergeven en niet te klein zijn.
Ik wil ze dan op een voet ( standaard) zetten.
Heb je zoiets ooit gebouwd en wil je er vanaf dan hoor ik het graag. Aanbiedingen met prijs en foto's ontvang ik graag per pm.
een beetje zat aan het worden. Ik ben er zelf ook wel klaar mee omdat ze volgens mij op beginnen te raken ( het gaat om een ooit door mij gebouwd bouwpakket van met Focal speakers van zeker 30 jaar oud ).
Ik heb overwogen om zelf wat te bouwen maar zie hier tegen op en ben bang dat ik ergens aan ga beginnen wat ik niet af maak.
Heb ook al wat gezocht op marktplaats naar tweedehands maar zou het niet weten wat ik moet kopen.
Ik luister naar veel soorten muziek ( geen hakmuziek) en zou het fijn vinden wanneer ik ook wat laag kan horen.
Ik zoek dus naar boekenplank of monitoren ( ik weet het verschil eigenlijk niet ) die ook laag nog goed kunnen weergeven en niet te klein zijn.
Ik wil ze dan op een voet ( standaard) zetten.
Heb je zoiets ooit gebouwd en wil je er vanaf dan hoor ik het graag. Aanbiedingen met prijs en foto's ontvang ik graag per pm.
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Wat zijn een beetje de maximale maten? 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
En de minimale?
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Ik heb eventueel een half afgebouwd ontwerp uit Hobby-Hifi liggen. Het is een complete set, ik moet alleen even de naam van het ontwerp opzoeken. Ik kom er zelf niet aan toe om ze af te bouwen, vandaar dat ik ze wil verkopen. Huidige toestand:
2 complete kasten op maat gezaagd en gelijmd door Wowly (Jan), klaar om af te werken.
Speakerset (Dayton Audio 18cm en tweeter)
Filterset in losse onderdelen (High-End uitvoering)
Bij interesse zal ik de rest er even bij zoeken en eventueel foto's sturen.
Gr. Mischa
2 complete kasten op maat gezaagd en gelijmd door Wowly (Jan), klaar om af te werken.
Speakerset (Dayton Audio 18cm en tweeter)
Filterset in losse onderdelen (High-End uitvoering)
Bij interesse zal ik de rest er even bij zoeken en eventueel foto's sturen.
Gr. Mischa
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Ter info: Een boekenplankluidspreker, meestal tweeweg, is klein, heeft daarom weing bas, maar past in de boekenkast die tegen een muur staat. Daardoor worden de lage tonen versterkt. Een monitor is geoptimaliseerd voor het op de as luisteren in studio's op relatief kleine afstand, maar is natuurlijk ook een marketingterm voor middelgrote speaker. Door die optimalisatie op de as kan hij donker klinken als beluisterd op grotere afstand in grotere ruimtes, zoals ik met de DutchDutch heb ervaren. E.e.a. volgens mijn informatie.
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Tot hier iedereen bedank voor een reactie.
Ik zou liever geen 'melkpakjes' hebben maar een speaker die ook nog redelijk laag kan. Ik vind een hoogte van rond de 40 cm of iets groter een aardige maat. Ik wil de speakers op een standaard ( noem je dit zo ? ) plaatsen.
Om een idee te geven qua prijs: is zat zo aan rond de 800 euro per paar te denken.
Ik zou liever geen 'melkpakjes' hebben maar een speaker die ook nog redelijk laag kan. Ik vind een hoogte van rond de 40 cm of iets groter een aardige maat. Ik wil de speakers op een standaard ( noem je dit zo ? ) plaatsen.
Om een idee te geven qua prijs: is zat zo aan rond de 800 euro per paar te denken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Paper Hatt (pdf) van Tony? Ken 2 mensen die ‘m gebouwd hebben, lekker klinkende speaker in een bescheiden formaat.
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Of even marktplaats in de gaten houden voor een set scan speak reference monitors.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Die verslaan de Paper Hatts.
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Beslist! Zijn ook wel een maatje groter. En zeker te groot voor de gemiddelde boekenplank 
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Voor 800 euro per paar kun je tweedehands ook mooi fabrieks spul vinden.
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Ik heb overigens nog een net setje Wharfedale Diamond 10.1 staan. Dit is een erg fraai klinkend speakertje. Ik heb ze gebruikt als rear speakers in een 5.1-opstelling, maar heb ze vervangen voor zijn grotere broer, de 10.2, net als de fronts. Het is sinds die tijd ook een 5.0-opstelling 
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Ik zou dan ook eens naar de ontwerpen van Heissmann kijken. Als je ervaren bent in filterontwerpen, is de website beschrijven genoeg om zelf aan de slag te gaan.
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Volgens mij wil hij niet zelf aan de slag.
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Gewoon even op Marktplaats zoeken op ScanSpeak of Seas. Ik weet niet wat je woonplaats is, maar er is binnenkort een luisterdag in Beetsterzwaag.
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Er zijn verschillende vormen van zelf bouwen. Je kan ook de driver/filter en/of gefreesde houtkit kopen en afhankelijk of je houtbewerken, filterontwerp en/of electronica ziet zitten dat deel voor je rekening nemen. Wordt dan wel (flink) duurder maar is lang niet zo moeilijk.
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
misschien kan je de monitoren van deze set overnemen...
Scan Speak reference monitoren
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ctieve-sub
Scan Speak reference monitoren
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ctieve-sub
Re: mooie 2/3 weg 'boekenplankspeaker' gevraagd
Walter heeft nog Scamo's te koop!
