Tweeter keuze voor Volt BM228.8

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
kerwin
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 0:25

Tweeter keuze voor Volt BM228.8

Bericht door kerwin »

Goedemorgen allemaal,

Na jaren aankijken heb ik mijn eerste stap gemaakt met het bouwen van luidsprekers.
Eerste project is direct een heftige geweest: zes modellen ontworpen voor een 17 kanaals kunst installatie (waarover later wellicht meer)
Leukste uitkomst hiervan waren enkele 5"en 6" coaxiaal speakers op basis van SB Acoustics. (Foto in bijlage)

Leuk en wel, was dit een project op een relatief krap budget en de wens ontstond om eens te kijken wat we voor elkaar kunnen krijgen met een wat ruimer budget.

Het plan:
Een set kleine actieve twee-weg studio monitors op basis van Volt BM228.8 woofers, aangestuurd door Hypex FA123 modules.

Hiervoor ben ik op zoek naar een passende tweeter, waar ik hoop dat jullie mij van wat extra inzicht kunnen voorzien.
De shortlist op het moment bestaat uit:

Scan-Speak D2905-990000

blieSMa T34A-4


Beide tweeters zijn vrij laag te crossen op ongeveer 1.6kHz, wat goed zou moeten aansluiten bij de Volt driver.
Zijn er andere tweeters die ik ook in overweging zou moeten nemen?
Ook meer algemeen advies of tips zijn zeer welkom!
Bijlagen
_DSF3983.jpg
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Tweeter keuze voor Volt BM228.8

Bericht door motoindo »

Interessante drivers, weet dat de Audio Dome in Amsterdam vroeger Volt leverde maar zie nu alleen maar 100Volt voorbij komen op Google ?
kerwin
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 0:25

Re: Tweeter keuze voor Volt BM228.8

Bericht door kerwin »

Klopt, ik heb ook nog geen Nederlandse leverancier weten te vinden (wel eentje in DE, dus da's prima)
Onder andere PMC, Quested en ProAc gebruiken drivers van ze, zodoende staan ze al even op het verlanglijstje om ze zelf te gebruiken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tweeter keuze voor Volt BM228.8

Bericht door Pjotr »

Het is ook een merk wat je primair in de PA hoek vindt. Een collega heeft er 25 jaar geleden subs mee gebouwd. Hij heeft ze toen uit GB gehaald weet ik nog wel. En ik meen zelfs bij Volt zelf.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Tweeter keuze voor Volt BM228.8

Bericht door jvenema »

Weet niet wat ze moeten kosten, die volt drivers, dus het kan best gezien de prijs iets leuks zijn, maar een Xmax van ±4 mm komt mij niet giga over voor een 8 inch driver.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tweeter keuze voor Volt BM228.8

Bericht door Pjotr »

Voor PA niet ongebruikelijk als mid. Ik weet nog wel dat de basspeakers die mijn collega destijds uit GB haalde stevig aan de prijs waren. Nu waren dat wel 12 inchers met de magneet aan de buitenkant.
kerwin
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 0:25

Re: Tweeter keuze voor Volt BM228.8

Bericht door kerwin »

jvenema schreef: ma 27 jun 2022, 15:39
Weet niet wat ze moeten kosten, die volt drivers, dus het kan best gezien de prijs iets leuks zijn, maar een Xmax van ±4 mm komt mij niet giga over voor een 8 inch driver.
Klopt, aangezien het een near/midfield monitor zal worden komt de nadruk ook niet op spl te liggen.
Plaats reactie