teruglezen Filterdata uit Hypex FA253
Moderator: Beheerdersteam
teruglezen Filterdata uit Hypex FA253
Goedemiddag,
Helaas ben ik het bestand kwijt met mijn filterinstellingen op mijn met Hypex Fusion FA253's uitgeruste luidsprekers kwijt.
Wat de oorzaak is, is niet duidelijk helaas.
Komt waarschijnlijk door slordigheid, maar kan ook komen doordat ik nu een SSD schijf heb op mijn laptop en dat er iets mis is gegaan met overzetten van data?!?
Gelukkig zitten de instellingen wel in de speakers!
Mijn vraag: Is het mogelijk om de filter-instellingen die in de speakers zijn opgeslagen terug te lezen naar HFD Filterdesign en het verkregen bestand weer op te slaan in en als Filter Data?
Graag uw reactie.
groeten Peter
Helaas ben ik het bestand kwijt met mijn filterinstellingen op mijn met Hypex Fusion FA253's uitgeruste luidsprekers kwijt.
Wat de oorzaak is, is niet duidelijk helaas.
Komt waarschijnlijk door slordigheid, maar kan ook komen doordat ik nu een SSD schijf heb op mijn laptop en dat er iets mis is gegaan met overzetten van data?!?
Gelukkig zitten de instellingen wel in de speakers!
Mijn vraag: Is het mogelijk om de filter-instellingen die in de speakers zijn opgeslagen terug te lezen naar HFD Filterdesign en het verkregen bestand weer op te slaan in en als Filter Data?
Graag uw reactie.
groeten Peter
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: teruglezen Filterdata uit Hypex FA253
Direct niet idd
Indirect zou je de frequentie responsie van de uitgangen kunnen meten.
Indirect zou je de frequentie responsie van de uitgangen kunnen meten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
van wat ik zie is dat met geen enkele DSP mogelijk, de AS2.100 of de miniDSP's kunnen het in elk geval ook niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Bij de Fusionamp is het alleen mogelijk om de pre eq uit te lezen.
Ik weet dat het mosterd na de maaltijd is, maar ik documenteer altijd mijn (laatste) filter-instellingen van de FA123 in een document.
Dan lijkt het me een goed uitgangspunt om dat soort bestanden in het vervolg ook te parkeren in een gratis cloud-service.
Doe ik al jaren met mijn Eagle PCB bestandjes.
Doe ik al jaren met mijn Eagle PCB bestandjes.
Volgens mij werken nagenoeg alle DSP's zo? Ook de MiniDSP bijvoorbeeld. Voor ons hobyisten zou het handig zijn, maar zodra je de DSP als onderdeel van een consumer-product weg gaat zetten kan de klant zelf de software downloaden en van alles veranderen en potentieel om zeep helpen.
Groet,
Satefan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Waarom zou dit een misser van Hypex zijn? Volgens mij ben je zelf verantwoordelijk voor back-ups van je bestanden.
Voorbeeldje uit de oude doos, sorry kom nog uit het analoge tijdperk.
Ik maak foto's. Breng het rolletje naar de fotograaf. Krijg een mooi mapje met afgedrukte foto's en een partij negatieven in cellofaan. De foto's plak ik in een mooi album en pleur op een gegeven moment de negatieven (per ongeluk) de kliko in. Het album gaat door een brand verloren.
Vraag, wie is er verantwoordelijk voor het terughalen van de beelden:
1. De fabrikant van het fototoestel
2. De fabrikant van het fotorolletje
3. Het lab waar het rolletje ontwikkeld is en afgedrukt
4. De buurvrouw
Hier slaat Ray denk ik de spijker op de hazzes. Het config/filter bestand van Hypex wordt (denk ik) door HFD geupload, maar niet 'as-is'. Uiteindelijk wordt deze file vertaald naar code/instructies voor de DSP chip. We nemen aan dat de Hype file in de DSP zit zoals hij ook op je PC staat, maar dat is (wellicht) niet zo.
Satefan
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat is enkel zo wanneer je direct naar de DSP programmeert.satefan schreef: ↑do 23 jun 2022, 18:43Volgens mij werken nagenoeg alle DSP's zo? Ook de MiniDSP bijvoorbeeld. Voor ons hobyisten zou het handig zijn, maar zodra je de DSP als onderdeel van een consumer-product weg gaat zetten kan de klant zelf de software downloaden en van alles veranderen en potentieel om zeep helpen.
Groet,
Satefan
Hypex gebruikt een ucontroller om de DSP te regelen (plus nog wat andere dingen) . Dus technisch gezien is het dan ook mogelijk om zulke settings terug te krijgen, een beetje afhankelijk hoe je het allemaal regelt.
Of je dat handig vindt als een bedrijf is natuurlijk een tweede.
'Tis ook een beetje onzin. Geen enkele software is voor het onderhoud afhankelijk van het apparaat waarin het zijn werk moet doen.
Probleem is een beetje hetzelfde als CPU instructies proberen terug te vertalen naar een hogere programmeertaal. Er is software die dat doet maar heel leesbare code levert dat niet op. Dingen als logische variable namen zijn verdwenen, optimalisatie dingen zoals loop unfolding maken de boel ook niet fijner voor de terug vertaling en dan zijn er nog een heleboel andere optimalisaties die de boel behoorlijk cryptisch kunnen maken.
Het is dus niet zo dat de hogere beschrijving een op een de DSP ingaan. Een hogere beschrijving gaat via vertaal slagen naar binaire code voor de DSP.
Nu volgt Hypex een vrij strak stramien wat ook redelijk beperkt is, wat de terug vertaling makkelijker zou moeten maken, maar de effort om dat te maken is redelijk groot en wat levert het hun op? De software zoals hij nu is, is al niet zo geweldig, dus voordat ze een terug vertaling maken, kunnen ze beter wat ze nu hebben wat gebruikers vriendelijker maken.
Het is dus niet zo dat de hogere beschrijving een op een de DSP ingaan. Een hogere beschrijving gaat via vertaal slagen naar binaire code voor de DSP.
Nu volgt Hypex een vrij strak stramien wat ook redelijk beperkt is, wat de terug vertaling makkelijker zou moeten maken, maar de effort om dat te maken is redelijk groot en wat levert het hun op? De software zoals hij nu is, is al niet zo geweldig, dus voordat ze een terug vertaling maken, kunnen ze beter wat ze nu hebben wat gebruikers vriendelijker maken.
Gaat zelfs nog een stapje verder. Een LW transform b.v. is te omschrijven als een 2e orde analoog bi-quad filter met 2 Q-factoren en 2 filterfrequenties en een gain-factor. In de HFD software is dat een 2e orde shelving filter. Die filter parameters F,Q en gain moeten eerst vertaald worden naar filtercoëfficiënten voor het IIR blok in de DSP. Dat doet de Hypex software voor je en dat komt als zodanig niet eens in de DSP terecht, alleen de afgeleide filtercoëfficiënten.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat klopt helemaal.jvenema schreef: ↑do 23 jun 2022, 23:25Probleem is een beetje hetzelfde als CPU instructies proberen terug te vertalen naar een hogere programmeertaal. Er is software die dat doet maar heel leesbare code levert dat niet op. Dingen als logische variable namen zijn verdwenen, optimalisatie dingen zoals loop unfolding maken de boel ook niet fijner voor de terug vertaling en dan zijn er nog een heleboel andere optimalisaties die de boel behoorlijk cryptisch kunnen maken.
Maar als je toch je eigen software en ucontroller aan boord hebt, is het niet zo moeilijk om een aantal flags mee te geven.
Je hebt immers niet de gele coëfficiënten nodig, maar enkel wat flags met type filter, Fs, Q-factor aantal decibels etc etc.
Vervolgens laad je die weer in bij het ophalen van de filters in de software.
Wordt er nu niet een beetje gezocht naar een oplossing voor iemand die vergeet een fatsoenlijke back-up te maken. Kan iedereen gebeuren. Anyway de verloren data komt er niet mee terug, dat blijft.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Wat ik al eerder zei, freq resp meten dan kom je al heel ver.
Het was daarnaast weerwoord over het feit dat het technisch onmogelijk zou zijn. Wat gewoon niet waar (altijd) waar is.
Het was daarnaast weerwoord over het feit dat het technisch onmogelijk zou zijn. Wat gewoon niet waar (altijd) waar is.
Laatst gewijzigd door OWC op vr 24 jun 2022, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank voor de reacties. Ik weet nu waar ik aan toe ben. Ik ga voor hobbyen cq meten , ... en m'n instellingen opslaan in the Cloud voortaan . Groeten Peter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat het niet kan heeft gewoon een simpele reden: OEM. Aangezien deze plates maar ook de losse dsp modules worden ook door hen gebruikt. Die zullen echt niet blij zijn dat externe partijen de dsp files kunnen uitlezen en misbruiken. Verder zit er een blokkeerfunctie in voor OEM's om te voorkomen dat een klant zijn eigen files erin schiet. De enige uitzondering is de pre eq omdat dat een functie is om ruimte correctie te kunnen gebruiken. Die wordt niet als file opgeslagen en wordt direct uit de dsp uitgelezen.