Vifa basis 95 vraag over filter
Moderator: Beheerdersteam
Vifa basis 95 vraag over filter
Beste forum leden
Ik ben aan een mooi setje vifa basis 95 gekomen
Echter mankeert er wat aan de filters
Het is namelijk zo:
Elke speaker werkt op de 17WP200 na
Als ik naar 1 filter kijk mis ik sws 1 elko 50VAC 22UF voor de 17WP200
Als ik naar beide filters kijk lijkt het dat ik een MKP of MKT 100V 100UF mis die de + van de 17WP200 aanstuurt op beide filters
Nou komt de vraag wat is de beste oplossing als ik inderdaad de 100UF 100V elko,s mis op beide filters
En wat is de beste vervanger voor de 50VAC 22UF zodat me 17WP200 weer gaan werken in beide kasten
Hieronder een foto van het filter die wel nog de 50VAC 22UF heeft
Tevens ook een schema van het filter waar wel de 100V 100UF MKT of MKP condesator op staat die ik dus niet kan vinden op beide filters
De 17WP200 doen het wel allebei als ik ze los aansluit
Ik ben aan een mooi setje vifa basis 95 gekomen
Echter mankeert er wat aan de filters
Het is namelijk zo:
Elke speaker werkt op de 17WP200 na
Als ik naar 1 filter kijk mis ik sws 1 elko 50VAC 22UF voor de 17WP200
Als ik naar beide filters kijk lijkt het dat ik een MKP of MKT 100V 100UF mis die de + van de 17WP200 aanstuurt op beide filters
Nou komt de vraag wat is de beste oplossing als ik inderdaad de 100UF 100V elko,s mis op beide filters
En wat is de beste vervanger voor de 50VAC 22UF zodat me 17WP200 weer gaan werken in beide kasten
Hieronder een foto van het filter die wel nog de 50VAC 22UF heeft
Tevens ook een schema van het filter waar wel de 100V 100UF MKT of MKP condesator op staat die ik dus niet kan vinden op beide filters
De 17WP200 doen het wel allebei als ik ze los aansluit
Re: Vifa basis 95 vraag over filter
Zie dit topic, eerste post, staat dat de 100uF los op de achterplaat zit:
viewtopic.php?t=18200
Een 100uF MKP is best een dure component, wellicht heeft de vorige eigenaar die eruit gehaald, om in een andere speaker in te zetten…
viewtopic.php?t=18200
Een 100uF MKP is best een dure component, wellicht heeft de vorige eigenaar die eruit gehaald, om in een andere speaker in te zetten…
Bedankt voor je reactieWalt schreef: ↑di 07 jun 2022, 20:42Zie dit topic, eerste post, staat dat de 100uF los op de achterplaat zit:
viewtopic.php?t=18200
De 100UF 100V condesator zit niet op de achterplaat en is echt bedoeld voor alleen het aansturen van de 17WP200 Als ik het goed heb
Het zijn dure caps inderdaad 34euro per stuk
Maar ik kan ze niet vinden van 100V wel van 160V
Dan krijg ik audyn mkt 100UF 160V kan dat geen kwaad omdat het voltage hoger is of is het max voltage van 160V of is het 160V werkspanning?
Hieronder foto van welke ik bedoel
Hoger voltage is geen issue, voor 31 euro heb je trouwens een mooie MKP, dat is beter dan MKP:
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... itycap-pwa
Nou ben ik nog niet zo ver met me kennis in merken van condensatorenWalt schreef: ↑di 07 jun 2022, 21:04Hoger voltage is geen issue, voor 31 euro heb je trouwens een mooie MKP, dat is beter dan MKP:
Maar is die MKP ( die je stuurde ) beter dan die adyn MKT?
Pak een Jantzen Cross Cap, erg goede prijs-kwaliteitverhouding.
De tip van Walter is trouwens ook goed, maar voor deze toepassing met veel laagmid door de unit lijkt me de Cross Cap wat geschikter.
De tip van Walter is trouwens ook goed, maar voor deze toepassing met veel laagmid door de unit lijkt me de Cross Cap wat geschikter.
Oké helder
Hebben jullie nog een advies voor de vervanging van de 50VAC 22UF?
Gezien ik er daar maar 1 van heb op 1 filter en op het andere filter zit die er niet meer op haha
Hebben jullie nog een advies voor de vervanging van de 50VAC 22UF?
Gezien ik er daar maar 1 van heb op 1 filter en op het andere filter zit die er niet meer op haha
De elko die nu nog op 1 filter zit is 50VAC kan ik deze gewoon vervangen met de gene die je stuurde door een DC cap?
Het is wat verwarrend, maar deze zijn bipolair en dus geschikt voor AC.
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/c ... -capacitor deze kunnen ook prima. Maar ik dacht: je vindt types met gladde folie vast niet erg.
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/c ... -capacitor deze kunnen ook prima. Maar ik dacht: je vindt types met gladde folie vast niet erg.
Er zit dus geen verschil in die 2 dusmarkbakk schreef: ↑wo 08 jun 2022, 18:50Het is wat verwarrend, maar deze zijn bipolair en dus geschikt voor AC.
Alleen die van 3.89 zijn met gladde folie en zijn dus ook geschikt voor AC omdat er DC bijstaat maar wel bipolair zijn
Dus ff alles op een rijtje
Als ik 2x de 22UF 70VDC neem
En 2x de 100UF 160V neem moeten ze weer goed zijn zonder
Enig probleem met AC of DC
Brianjer schreef: ↑wo 08 jun 2022, 20:19Er zit dus geen verschil in die 2 dusmarkbakk schreef: ↑wo 08 jun 2022, 18:50Het is wat verwarrend, maar deze zijn bipolair en dus geschikt voor AC.
Alleen die van 3.89 zijn met gladde folie en zijn dus ook geschikt voor AC omdat er DC bijstaat maar wel bipolair zijn
Dus ff alles op een rijtje
Als ik 2x de 22UF 70VDC neem ( ipv de orginele 22uf 50vac )
En 2x de 100UF 160V neem ( ipv 100uf 100v )moeten ze weer goed zijn zonder
Enig probleem met AC of DC
Mijn ervaring is dat de gladde folie versies toch wat verfijnder klinken.
Inderdaad, en het zijn geen hele dure componenten, zou zeker de gladde folie nemen.
ik weet niet maar die smooth is toch niet bipolair en die andere wel, lijkt me dat dat wel iets is bij crossover omdat die niet op een voorspanning staat.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik lees:
Product information "22.0µF Premium ELKO 70VDC smooth 5%"
Jantzen Premium ELKO 22,0µF 70VDC smooth 5%
Premium ELKOs are non-polarized (bi-polar) capacitors.
Signal pathing can be done in both directions, with no change to sound or performance.
Sorry keek alleen naar plaatje en naar de chocolade letters en zag maar een inkeping, meestal heeft een bi-polaire een inkeping aan beide kanten. Maar inderdaad verderop in de kleine letters staat dat ze bi-polair zijn of als zodanig te gebruiken. Persoonlijk zou ik dan wel de titel wat aanpassen, want als je even snel scan dan sla je deze geheid over.
In de parallelsecties (daar zit deze 22µF ook, dacht ik) zou ik niet durven beweren dat ik het verschil tussen een elco met ruwe en een met gladde folie zou kunnen horen. De knie in de filterhelling zal wel wat afvlakken met een type met ruwe folie, maar of het een dB scheelt?
Als Rumoh het verkoopt, is het eigenlijk altijd wel geschikt voor speaker toepassingen. Bestaat die 5% forum korting eigenlijk nog?
Dag allen
Heb even geen tijd gehad om te kijken hier op het forum
Maar hartelijk dank voor jullie adviezen
Ik denk dat ik de keuze dan maak voor de 100uf 160v wat Walt adviezeert ter vervanging van de 100uf 100v
En de janzen gladde folie 22uf 70v die markbakk adviezen voor de vervanging van de 22uf 50v
Ik ga ze bestellen en hou jullie op de hoogte
Hartelijk dank nogmaals tot nu toe
Heb even geen tijd gehad om te kijken hier op het forum
Maar hartelijk dank voor jullie adviezen
Ik denk dat ik de keuze dan maak voor de 100uf 160v wat Walt adviezeert ter vervanging van de 100uf 100v
En de janzen gladde folie 22uf 70v die markbakk adviezen voor de vervanging van de 22uf 50v
Ik ga ze bestellen en hou jullie op de hoogte
Hartelijk dank nogmaals tot nu toe
De 100.0uF 160V 5% ClarityCap PWA is te groot voor op me filter helaas
Dus ik de k dat ik dan beter de audyn 100uf 160v mkt a kan pakken want die krijg ik wel op het filter
Dus ik de k dat ik dan beter de audyn 100uf 160v mkt a kan pakken want die krijg ik wel op het filter