Boombox deluxe, aka v2.0

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Thomox »

In opvolging van een klein maar fijn draagbaar bluetooth boxje met twee maal FRS8 speakers moet er nu een deluxe versie komen, aka 2.0.

Eigenlijk ligt er nog niets vast mbt drivers, kast en ontwerp :mrgreen: daar zou ik graag wat ervaringen willen ophalen. Eigenlijk heb ik zelf een FAST systeem in gedachten, maar een actief 2.0 systeem kan uiteraard ook. Tips?

Het enige dat vastligt is de actieve aansturing:
- Wondon JAB4 (AA-JA33285, 4x30W aan 4 Ohm, DSP)
- WONDOM BCPB3 (PS-BC12112, BMS 5x 18650)
- Wondon ICP5 programmer

Formaat :hide: Soort van, uhhh... Portable, maximaal JBL boombox? Kleiner is uiteraard wel beter.

Kosten: max €150 voor een setje goede drivers.
Ik heb evt. nog een paartje LBVS waar ik de drivers van kan gebruiken. :-"

Verder, ik ken REW een beetje, de UMIK1 heb ik reeds in bezit. De actieve filtering is een steile leercurve verwacht ik, maar dat geeft niet. Ik leer graag bij :goedzo:

Eerste opzetje leek me zoiets wel geinig. Ik realiseer me wel dat de afstraling op het hexagon vlak waarschijnlijk niet al te best is, maar ik hoor graag jullie mening.

De driver is een TB W5 1138 x 2 (impulsgecorrigeerd).

Thomas
Bijlagen
IMG-20220529-WA0000.jpg
IMG-20220529-WA0001.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Henkjan »

gaaf!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door ray5150 »

De behuizing lijkt me vrij moeilijk te bouwen.
Niet onmogelijk, wel lastig.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Thomox »

@ Henkjan, thnx :)

@Ray, klopt, is eigenlijk op dit moment enkel een optisch concept. De bordjes van WONDOM moeten er ook nog in, dus wordt even passen en meten als ze binnen zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Thomox »

Iemand ervaring met de Dayton DS135 woofertjes?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door OWC »

Thomox schreef: di 31 mei 2022, 19:33
Iemand ervaring met de Dayton DS135 woofertjes?
In welke context, als subjes?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Thomox »

Jup, impulsgecorrigeerd 8ohms versie.. Dus vanaf 40Hz tot met 300a400Hz ofzo?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door OWC »

Thomox schreef: di 31 mei 2022, 19:42
Jup, impulsgecorrigeerd 8ohms versie.. Dus vanaf 40Hz tot met 300a400Hz ofzo?
Als het rond hetzelfde budget moet blijven en rond de 5 inch moet zijn.
Zou ik eerder voor die Tangband of een Peerless/Tymphany SDS-135F25CP02-04 gaan
Daar komt veel meer laag uit.
edit; zoiets kan ook nog;
https://www.oaudio.de/en/speaker-diy/om ... -5-01.html

edit; oh, ik zie net dat die Dayton 4.9mm heeft.

Voor de breedbander zou ik trouwens een Beyma ofzo nemen, tenzij je die FRS8 toevallig al hebt.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Thomox »

Thnx voor de tips.

Het probleem is eigenlijk dat ik niet zo goed weet wat ik bij de T/S parameters op moet letten (actieve filtering). Lijkt me dat de Fs, Qts, Qms en Bl in ieder geval belangrijk zijn, maar wat zijn gunstige waarden?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door OWC »

Thomox schreef: di 31 mei 2022, 21:00
Thnx voor de tips.

Het probleem is eigenlijk dat ik niet zo goed weet wat ik bij de T/S parameters op moet letten (actieve filtering). Lijkt me dat de Fs, Qts, Qms en Bl in ieder geval belangrijk zijn, maar wat zijn gunstige waarden?
Budget is 150 euro voor enkel de drivers trouwens?

Voor actief hoef je eigenlijk op niks te letten :lol: :mrgreen:

Beetje lage Fs, en lage Qt is wel fijn (hoge BL) en genoeg xmax.
Zeker met een DSP kun je de rest allemaal wel corrigeren.
Was het idee om het gesloten te doen of BR?
Hoeveel liter?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Douwe84 »

Is de reckhorn d-165 iets wellicht?

Tof project, ik heb de w5 ook gesimuleerd met 2 stuks gesloten maar daar gaat aardig wat vermogen in om laag door te lopen op aardig volume, ik weet niet of de sure dat trekt.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Thomox »

Klopt, hout en afwerking is erg afhankelijk van wat het wordt, dat weet ik simpel gezegd nog niet haha. Budget is voor enkel de 3 a 4 drivers (2x full range + 1 of 2 keer sub)

Inhoud ergens tussen de 4 en 6 liter netto voor de sub en 0.5L per fullrange? Ligt nog niet echt vast eigenlijk. Gesloten heeft wel de voorkeur, ook gezien het feit dat ie buiten het meest wordt gebruikt.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door OWC »

Thomox schreef: di 31 mei 2022, 21:19
Klopt, hout en afwerking is erg afhankelijk van wat het wordt, dat weet ik simpel gezegd nog niet haha. Budget is voor enkel de 3 a 4 drivers (2x full range + 1 of 2 keer sub)

Inhoud ergens tussen de 4 en 6 liter netto voor de sub en 0.5L per fullrange? Ligt nog niet echt vast eigenlijk. Gesloten heeft wel de voorkeur, ook gezien het feit dat ie buiten het meest wordt gebruikt.
PR kan ook altijd nog, blijft hij ook gesloten :mrgreen: 8)
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Thomox »

Douwe84 schreef: di 31 mei 2022, 21:15
Is de reckhorn d-165 iets wellicht?

Tof project, ik heb de w5 ook gesimuleerd met 2 stuks gesloten maar daar gaat aardig wat vermogen in om laag door te lopen op aardig volume, ik weet niet of de sure dat trekt.
Ik ga dit weekend even proberen wat te simuleren op het gebied van inhoud icm vermogen. Even kijken wat ik kwijt kan, etc.

Helaas is die reckhorn wel echt te groot, het loopt al wat uit de hand qua formaat haha. Wel een erg goedkope driver! Thnx
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door OWC »

Als het niet perse impuls gecorrigeerd hoeft, Dayton E150HE-44

Dan heb je nog 30-40 euro voor wat breedbanders :)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door OWC »

Of anders 2 x SDS-135F25CP02-04 met een SB Acoustics SB15SFCR-00 passive radiator. (5 inch x 8 inch, dus dat moet wel lukken aan de achter/onderkant?)
Minder strak, maar gaat wel hard 8)
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Thomox »

OWC schreef: di 31 mei 2022, 21:34
Als het niet perse impuls gecorrigeerd hoeft, Dayton E150HE-44

Dan heb je nog 30-40 euro voor wat breedbanders :)
Mooie driver! Wel nogal een energievreter.. ik heb 60W, even voor de goede orde :think:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door OWC »

Thomox schreef: di 31 mei 2022, 21:50
Mooie driver! Wel nogal een energievreter.. ik heb 60W, even voor de goede orde :think:
Ja ik weet het, dan kun je hem niet helemaal uitsturen 100dB (zonder bafflestep)
Ik kan wel ff WinISD plaatje laten zien, maar uiteindelijk kom je qua vermogen ongeveer uit als twee keer die SDS-135 in een gesloten kast.
Dat komt omdat je ze vrij laag in zet, dan speelt die gevoeligheid en efficiency niet zo mee.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door OWC »

Hoe hebben ze die TPA3118 trouwens op het bordje gezet?
Een TPA3118 kan normaal gesproken namelijk wel 60-70W aan 4 ohm leveren in BTL mode en zelfs 90-100W in PBTL mode.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Thomox »

OWC schreef: di 31 mei 2022, 22:05
Hoe hebben ze die TPA3118 trouwens op het bordje gezet?
Een TPA3118 kan normaal gesproken namelijk wel 60-70W aan 4 ohm leveren in BTL mode en zelfs 90-100W in PBTL mode.
Dat was mij ook niet helemaal duidelijk. Ze specificeren ook geen vermogenscurve bij verschillende belastingen. Geen idee of dat vermogen aan 4 of 8 ohm is.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door OWC »

In hun datasheet staat het een beetje vreemd 2x30W @ 8ohm en 1 x 60W aan ??
In PBTL mode zou dat dan 4 ohm moeten zijn.

Dan zou het sowieso niet uitkomen met 4 ohm speakers ben ik bang.
In het geval van de E150HE-44 zul je twee versterker moeten hebben die 4 ohm aan kunnen (of 1tje van 2ohm of een met 8ohm en heel veel sap)
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Thomox »

Hmm.. Prijstechnisch is twee keer DS135-8 (Dayton) nog niet zo verkeerd.. De Peerless die je hierboven aangaf is helaas enkel in 4 ohm beschikbaar, dus die valt impulsgecorrigeerd af als ik het op een bridged channel wil plaatsen. Kan natuurlijk alsnog twee stuks aansluiten op de 'normale' manier, dan heb ik 50W aan 4 Ohm. Dan komt het neer op een 2.2 setup.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door OWC »

Thomox schreef: wo 01 jun 2022, 17:03
Hmm.. Prijstechnisch is twee keer DS135-8 (Dayton) nog niet zo verkeerd.. De Peerless die je hierboven aangaf is helaas enkel in 4 ohm beschikbaar, dus die valt impulsgecorrigeerd af als ik het op een bridged channel wil plaatsen. Kan natuurlijk alsnog twee stuks aansluiten op de 'normale' manier, dan heb ik 50W aan 4 Ohm. Dan komt het neer op een 2.2 setup.
Nee, de "normale" manier is juist enkel 8 ohm, niet 4 ohm.
In parallel mode kan het wel 4 ohm @ 60W.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door Heatside »

Als breedbander kan ik de Faital Pro 3FE22 adviseren. Erg leuke driver voor het geld met neodymium magneet en een mooi rendement. Deze zijn er ook met 4ohm impedantie.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boombox deluxe, aka v2.0

Bericht door wouter »

viewtopic.php?p=1830522#p1830522

Hier heb ik de 8 ohm 3FE22 gemeten vs 4 ohm Vifa TG9... dan nog ruim gevoeliger. Qua goede klank zijn er zat mooie 3" fullranges te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”