100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Moderator: Beheerdersteam
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Alleen met identieke dioden met het zelfde type no. En de draadjes van beide goed samen nemen (in elkaar draaien) zodat ze ook thermisch goed gekoppeld zijn.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Heeft iemand nog 2 biasprintjes liggen die hij kwijt wil?
Het mag ook 1 dubbele zijn voor 8 kanalen.
Het mag ook 1 dubbele zijn voor 8 kanalen.
- Bijlagen
-
- afbeelding_2022-05-28_210549440.png (341.16 KiB) 356 keer bekeken
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Heb je nog een maand geduld ?
Ik heb alles in gepakt en meeste al verhuisd, staat in de garage
Maar ik weet niet in welke van de een van 55 verhuisdozen hobby spul
Ik heb alles in gepakt en meeste al verhuisd, staat in de garage
Maar ik weet niet in welke van de een van 55 verhuisdozen hobby spul
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Is al opgelost Bert, ik heb Willie een print laten opsturen uit Belgie.
Niet dat ik niet kon wachten maar dan kan ik weer verder met onderdelen bestellen.
Zat op deze dubbele print met de 5V voeding ook de transistor verkeerd om?
Niet dat ik niet kon wachten maar dan kan ik weer verder met onderdelen bestellen.
Zat op deze dubbele print met de 5V voeding ook de transistor verkeerd om?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ok ik lig achterover, alles doet zeer hier, en me voor genomen dit weekend niets te doen , maar ik heb toch maar een kwast gekocht een blik verf open gemaakt en nu ook de inhoud goed door geroemd, Wat ik nog wel eens met een 2 x roeren wel genoeg vind
en 2 planken in de grondverf gezet, De buurman maakte zich al weer boos , Het schilderen is kennelijk te luidruchtig, Blij als ik straks van die etter af ben.
Stond al buitenkraan mn kwast uit te spoelen, was hij nog bezig op de schuurmuur te hameren om zijn ergernis te uiten ,
Stond al buitenkraan mn kwast uit te spoelen, was hij nog bezig op de schuurmuur te hameren om zijn ergernis te uiten ,
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Wat een ellende met zo'n buurman, blij dat je er binnenkort van af bent, je steekt de vlag nog wel even een dag van te voren uit?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik weet wie naast hun gaan wonen , Hij zal er spijt van krijgen , dat geef ik je op een briefje 
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dat zou ik hem de laatste dag nog even meegeven met een briefje in de bus, succes met de nieuwe buren.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik ben bezig met de simulatie van de versterker maar krijg het el34 gedeelte niet goed, er loopt geen stroom door de buis in de simulatie, wat doe ik fout?
Ik ben er vanuit gegaan dat er -50V wordt ingestuurd op het rooster en dan zou er 450mV moeten staan over de 10 ohm weerstand (45mA)maar dat gebeurt niet. iemand een idee wat er mis gaat.
Ik ben er vanuit gegaan dat er -50V wordt ingestuurd op het rooster en dan zou er 450mV moeten staan over de 10 ohm weerstand (45mA)maar dat gebeurt niet. iemand een idee wat er mis gaat.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Maar bij -50v op het stuurrooster heb je de buis helemaal afgeknepen.
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik denk dat voor 45 mA per EL34 de bias rond -37 V moet liggen.
Aanvulling:
Zie pagina C1 van deze Mullard datasheet: http://frank.yueksel.org/sheets/129/e/EL34.pdf
In jouw versterker ligt Vg2 wat hoger dan 400 V, dus moet je de grafiek voor 400 V iets naar links verplaatsen (ruim één blokje). Als je dan 45 mA opzoekt, hoort daar een Vg1 van ongeveer - 37 V bij.
Aanvulling:
Zie pagina C1 van deze Mullard datasheet: http://frank.yueksel.org/sheets/129/e/EL34.pdf
In jouw versterker ligt Vg2 wat hoger dan 400 V, dus moet je de grafiek voor 400 V iets naar links verplaatsen (ruim één blokje). Als je dan 45 mA opzoekt, hoort daar een Vg1 van ongeveer - 37 V bij.
Laatst gewijzigd door Robert Gribnau op zo 05 jun 2022, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
achter de condensator 330N krijg ik +60 -180V dus het signaal voor de EL34 is er wel. maar daarna slaat het dood, ook met -37V.
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Moeten er geen weerstanden tussen de spanningsbronnen van -50 V en de knooppunten van de koppelingscondensatoren en gridstoppers? Zonder die weerstanden zal het signaal inderdaad doodslaan.
Maar is de ruststroom met -37 V nu wel in orde?
Aanvulling: Probeer het eens met 270K weerstanden tussen de spanningsbronnen en de knooppunten.
Maar is de ruststroom met -37 V nu wel in orde?
Aanvulling: Probeer het eens met 270K weerstanden tussen de spanningsbronnen en de knooppunten.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Robert Gribnau schreef: ↑zo 05 jun 2022, 14:11Moeten er geen weerstanden tussen de spanningsbronnen van -50 V en de knooppunten van de koppelingscondensatoren en gridstoppers? Zonder die weerstanden zal het signaal inderdaad doodslaan.
Maar is de ruststroom met -37 V nu wel in orde?
Aanvulling: Probeer het eens met 270K weerstanden tussen de spanningsbronnen en de knooppunten.
Nee, de ruststroom is maar 2 mA, ik heb nog geprobeerd de 270K tussen de -37V voeding te plaatsen en het knooppunt maar doet niets meer.
Ik vraag me af of het probleem niet zit in de buis info, ik heb de tub info van Norman Koren gebruikt, die werkt normaal altijd. maar ik kon ook allen maar een tetrode gebruiken vanwege de aansluitingen, een penthode kon niet omdat die meer aanslutingen heeft dan de 4 die norman opgeeft.
Laatst gewijzigd door peterl op zo 05 jun 2022, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Nee, de -37 V moet aan het stuurrooster worden toegevoegd.
Ik heb geen kennis van LTSpice dus ik kan je niet met modellen helpen.
Ik heb geen kennis van LTSpice dus ik kan je niet met modellen helpen.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Plaats eens je aangepaste schema. Dan is voor iedereen duidelijk, of de -37V en de 270k weerstanden goed staan.
Piet
Piet
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik heb het voor elkaar gekregen met een ander model en de spanning naar -40V gebracht, krijg ik 46mA.
De weerstand in deze opstelling heeft weinig(geen) invloed op de kathode
Mijn voeding heeft 35Vac dus zal ergens van 46Vdc leveren, maar er staat bij de bias print dat boven de -50v de weerstand aangepast moet worden tot 1K, anders 3k3 moet ik dan mijn bias spanning verdubbelen of die 3k3 gebruiken?
Maar de bias automaat regelt dit toch met de juiste weerstand(1K) voor ong. -50V ingang op de print ?
De weerstand in deze opstelling heeft weinig(geen) invloed op de kathode
Mijn voeding heeft 35Vac dus zal ergens van 46Vdc leveren, maar er staat bij de bias print dat boven de -50v de weerstand aangepast moet worden tot 1K, anders 3k3 moet ik dan mijn bias spanning verdubbelen of die 3k3 gebruiken?
Maar de bias automaat regelt dit toch met de juiste weerstand(1K) voor ong. -50V ingang op de print ?
Laatst gewijzigd door peterl op zo 05 jun 2022, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Zit ergens wat fout die 46 mA kan niet kloppen
En je hebt als kathode weerstand 10 ohm er in dat zou 60 mA moeten zijn geen 46 mA
Mits de referentie diode een 1N4148 is
En je hebt als kathode weerstand 10 ohm er in dat zou 60 mA moeten zijn geen 46 mA
Mits de referentie diode een 1N4148 is
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Volgens het originele schema zit er ook een 10 ohm in die 45mA moet zijn, waar klopt het dan niet Bert?
Volgens de handleiding zou met een potmeter de -50V roosterspanning moeten worden, die haal ik dus nu niet in de simulatie, want dan komt er geen vermogen meer uit de versterker(simulatie), vreemd.
Met -40V redt ik het wel om die 0,5V(45mA) te halen.
Ga je dan van de bias automaat uit Bert, want daar heb ik nog geen rekening mee gehouden.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
De Bias Automaat heeft een referentie diode waar de voltage drop 0.6 volt is
Dat schreef ik al , de automaat gaat het negatief regelen om dezelfde 0.6volt op het meetpunt van de Kathode weerstand
( Die is 10 ohm in je schema) te verkrijgen
Als jij dus 46 mA kathode stroom hebt is er een meet fout
Immers de spanning over de kathode weerstand zou 0.46 Volt zijn en de spanning over de referentie diode in de bias automaat zou dan ook 0.46 Volt zijn
Daar valt of staat de werking van deze bias automaat meen
Het is het een of het ander
Als de 46 mA kathode stroom klopt , en die 10 ohm ook klopt , en de spanning over de referentie diode 0.6 volt is
Dan werkt de bias automaat niet goed.
Dat schreef ik al , de automaat gaat het negatief regelen om dezelfde 0.6volt op het meetpunt van de Kathode weerstand
( Die is 10 ohm in je schema) te verkrijgen
Als jij dus 46 mA kathode stroom hebt is er een meet fout
Immers de spanning over de kathode weerstand zou 0.46 Volt zijn en de spanning over de referentie diode in de bias automaat zou dan ook 0.46 Volt zijn
Daar valt of staat de werking van deze bias automaat meen
Het is het een of het ander
Als de 46 mA kathode stroom klopt , en die 10 ohm ook klopt , en de spanning over de referentie diode 0.6 volt is
Dan werkt de bias automaat niet goed.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik snap hem Bert, maar ik heb de bias nog helemaal niet gebruikt, ik ben alleen aan het simuleren en zet daarmee een min spanning op het rooster om het negatief te maken en als spanning die bij mij -40V is komt de kathode weerstand op 0,47V uit, dus 47mA.
Met de bis weerstanden moet ik nog bezig zoals ik al aangaf, maar dit is alleen maar een simulatie, niet de versterker zelf.
Met de bis weerstanden moet ik nog bezig zoals ik al aangaf, maar dit is alleen maar een simulatie, niet de versterker zelf.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ach so Simuleren , ik wordt daar niet goed van , heb er het geduld niet meer voor Peter.
We zitten dus weer flink langs elkaar te kletsen
En jij simuleert iets wat je niet gaat toepassen immers in het echt gebruik je wel de BiasAutomaat
We zitten dus weer flink langs elkaar te kletsen
En jij simuleert iets wat je niet gaat toepassen immers in het echt gebruik je wel de BiasAutomaat
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Klopt, daarom gebruik ik de -40V om die spanning van de biasautomaat te simuleren om te zien wat er met mijn kathode stroom gebeurt.
Op deze manier kan je wel lekker experimenteren en dingen bekijken, ik vind het wel prettig, ook om spanningen op bepaalde plaatsen te bekijken.
Op deze manier kan je wel lekker experimenteren en dingen bekijken, ik vind het wel prettig, ook om spanningen op bepaalde plaatsen te bekijken.
