Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Okay, ik zit nog even m'n aantekeningen na te lezen en kom het schema tegen wat ik gebruikt heb om de EF86 te proberen als voortrap in deze versterker. Echter ik vraag mij af of ik 'm juist heb aangesloten? Ik kom namelijk conflicterende informatie tegen als ik zoek naar de juist pinout. Komt de ingang nu op pin 1 of pin 9? En knoop je pin 2 en 7 nu aan GND, of aan de kathode? Als ik de EF86 namelijk verkeerd heb aangesloten kan dat een verklaring zijn voor de (in verhouding met de originele opzet) slechte resultaten?

6C33 SE EF86 - schema
6c33_018_ef86_schematic.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door douwebakker »

Pin 9 is het stuurrooster, daar komt de ingang dus op. Pin 3 is de kathode en die moet doorverbonden met het remrooster op pin 8.
Het schermrooster is pin 1. De pinnen 2 en 7 kunnen aan de gnd. (afscherming)
Je kunt hem ook als triode gebruiken, dan worden pin 6 en pin 1 doorverbonden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

douwebakker schreef: ma 07 feb 2022, 11:18
Pin 9 is het stuurrooster, daar komt de ingang dus op. Pin 3 is de kathode en die moet doorverbonden met het remrooster op pin 8.
Het schermrooster is pin 1. De pinnen 2 en 7 kunnen aan de gnd. (afscherming)
Bedankt Douwe, dat dacht ik dus ook, maar ik zie ook andere configuraties, waarbij pin 1 en 9 zijn omgewisseld?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door douwebakker »

SSassen schreef: ma 07 feb 2022, 11:22

Bedankt Douwe, dat dacht ik dus ook, maar ik zie ook andere configuraties, waarbij pin 1 en 9 zijn omgewisseld?
Je moet niet alles wat op het internet staat geloven.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

douwebakker schreef: ma 07 feb 2022, 11:59
SSassen schreef: ma 07 feb 2022, 11:22

Bedankt Douwe, dat dacht ik dus ook, maar ik zie ook andere configuraties, waarbij pin 1 en 9 zijn omgewisseld?
Je moet niet alles wat op het internet staat geloven.
Wat? Dat meen je niet! Dus de aarde is niet plat? :shock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Leeuwarden »

Ja, dat dan weer wel natuurlijk… Beetje open deur, Sander :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door pappaleo »

Als de aarde plat was geweest, dan had een holle voetzool toch helemaal geen nut gehad? Dan zou iedereen platvoeten hebben. ;)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Leeuwarden »

Inmiddels steunzolen laten aanmeten om elke discussie voor te zijn, dusssss… hoest hier?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Pjotr »

Vergeefse moeite. Had je kunnen weten nadat Sander pin1 met pin9 verwisseld had...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: vr 27 mei 2022, 17:41
Vergeefse moeite. Had je kunnen weten nadat Sander pin1 met pin9 verwisseld had...
Waarom ben jij eigenlijk gestopt met de zwaardere ZBA versterker, Peter? Kan me voorstellen dat dat net zo’n succes was geworden als de 60 Wattttter….
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Druk, druk, druk met werk dus helaas geen tijd voor de hobby, in de herfst gaan we weer verder!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef: vr 27 mei 2022, 18:00
Pjotr schreef: vr 27 mei 2022, 17:41
Vergeefse moeite. Had je kunnen weten nadat Sander pin1 met pin9 verwisseld had...
Waarom ben jij eigenlijk gestopt met de zwaardere ZBA versterker, Peter? Kan me voorstellen dat dat net zo’n succes was geworden als de 60 Wattttter….
Die is een behoorlijk stuk complexer dan de 60-watter. Je moest eens weten hoeveel werk ik nog heb gehad aan brak gesoldeerde 2e, 3e en 4e hands half-af exemplaren. Daar was een levendige zwarte handel in ontstaan :lol: Dus dat gaan we niet meer doen voor de lol. Ook zijn componenten steeds opnieuw lastig of niet leverbaar, wat het nabouwen er ook niet makkelijker op maakt. Zolang er nog een hele stapel andere leuke dingen ligt die ook aandacht, en dus tijd vraagt, kan het ook met een Holton, Purify en wat er al niet aan geweldigs aan lego te koop is. Ga er wel weer mee verder als ik weer eens zin in heb... Als project is het zeker niet afgeschreven.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Shadow »

SSassen schreef: vr 27 mei 2022, 18:13
Druk, druk, druk met werk dus helaas geen tijd voor de hobby, in de herfst gaan we weer verder!
Tis HERFST :yeah:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

Shadow schreef: do 29 sep 2022, 15:58
SSassen schreef: vr 27 mei 2022, 18:13
Druk, druk, druk met werk dus helaas geen tijd voor de hobby, in de herfst gaan we weer verder!
Tis HERFST :yeah:
Maar nog een maandje ZOMERTIJD :sure:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Zo, hier ook even de puntjes op spreekwoordelijke i, want door voortschrijdend inzicht heb ik de tegenkoppeling aangepakt en dit heeft geresulteerd in veel stabieler gedrag na oversturing en netto nog lagere vervorming. Hieronder het laatste schema en de THD vs. uitgangsvermogen meting bij 1kHz/8R. Nu is de rek er wel uit ben ik bang, dus tijd om deze versterker in een kast te gaan knutselen.

6c33_se_ecc82_025
6c33_se_ecc82_025.jpg
THD vs. power 1kHz/8R
thd_vs_pow_1khz_025.jpg
Plaats reactie