noob met vragen over crossover

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Zwan123
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 10:16

noob met vragen over crossover

Bericht door Zwan123 »

Hey!
Ik ben mijn eerste set passieve speakers (2-way) aan het ontwerpen.
ik dacht overal redelijk uit te komen (heb tutorials gevolgd op YT) maar ik kwam erachter dat een groot deel van het crossover design niet werd gecoverd in die video's.

onderdelen:
-Dayton Audio DC130A-8 Bass-midwoofer 2x
-Dayton Audio ND25FW-4 1" Soft Dome Neodymium Tweeter with Waveguide 4 Ohm 2x
-Sure Electronics AA-JA32173 versterkermodule Class D Bluetooth 5.0 DSP ADAU1701 2x50W 4 Ohm

Dit is de eerste crossover die ik gemaakt heb, ik denk dat de SPL curve best prima is, maar ik vond het moeilijk te zeggen of de phase oke is en hoe belangrijk dat is en wat me opviel is dat de impedance grafiek bij de hoge frequenties erg laag wordt.
(Ik ben geen audiofiel dus perfect hoeft het niet te zijn)
Maar ik was vooral bezorgd dat ik mijn amp zou slopen.
Crossover V1
Crossover V1
SPL grafiek V1
SPL grafiek V1
Impedance grafiek V1
Impedance grafiek V1
Phase grafiek V1
Phase grafiek V1

Toen ik erachter kwam dat de impedance grafiek wrs niet goed is, heb ik nog een crossover ontworpen met een (denk ik) betere impedance grafiek.
Crossover V2
Crossover V2
SPL grafiek V2
SPL grafiek V2
Impedance grafiek V2
Impedance grafiek V2
Phase grafiek V2
Phase grafiek V2

*software die ik gebruikt heb is vituixCAD2

Mijn vragen op een rijtje:
-is de SPL grafiek daadwerkelijk (redelijk)goed?
-zijn er problemen met de impedance?
-zijn er problemen met de phase?
-de winkel waar ik mijn onderdelen bestel heeft alleen maar 20W weerstanden, terwijl mijn amp 50 WPC is. Levert dit problemen op in deze crossover?
-heb ik mogelijk nog andere dingen over het hoofd gezien?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door OWC »

Welkom hier! :)

Bij die eerste grafiek wordt de impedantie veel te laag.

De tweeter kan veel lager worden gefilterd.
Rond de 2.5kHz moet zeker lukken.
Dat heeft ook voordelen voor het geluid.
Er zijn daarnaast nog een hoop andere dingen, maar wat ik me afvraag is of dit gemeten is of simulatie van de bestanden van Dayton zelf?
Ik heb de indruk dat het dat laatste is?

Ik zie dat er een versterker wordt gebruikt met DSP?
Dan vraag ik mij af waarom niet de DSP ook (deels) gebruiken?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door ray5150 »

Zwan123 schreef: ma 23 mei 2022, 10:45

-de winkel waar ik mijn onderdelen bestel heeft alleen maar 20W weerstanden, terwijl mijn amp 50 WPC is. Levert dit problemen op in deze crossover?
Voor laagweergevers is 10 Watt gebruikelijk, voor hoog units 5 Watt weerstanden.
20 Watt word eigenlijk alleen gebruikt bij flinke laagwegevers als subwoofers en PA kasten. voor huiskamerluidsprekers vaak te groot en onnodig duur.
Ik kan je de firma https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ aanraden.
Dit is een Nederlandse webshop waarvan de eigenaar ook lid is van dit forum.
Min of meer hofleverancier voor veel forumleden, inclusief mijzelf.
Zwan123
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 10:16

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door Zwan123 »

OWC schreef: ma 23 mei 2022, 13:30

Er zijn daarnaast nog een hoop andere dingen, maar wat ik me afvraag is of dit gemeten is of simulatie van de bestanden van Dayton zelf?
Ik heb de indruk dat het dat laatste is?

Ik zie dat er een versterker wordt gebruikt met DSP?
Dan vraag ik mij af waarom niet de DSP ook (deels) gebruiken?
Bedankt voor uw reactie!
Het is inderdaad een simulatie met de bestanden van dayton zelf.

Ik heb hier niet heel veel verstand van, maar de dsp gebruik je toch pas nadat je de speaker gebouwd hebt om de speakers voor je kamer te finetunen? of kan je er nog veel meer mee?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door OWC »

Zwan123 schreef: ma 23 mei 2022, 16:28
OWC schreef: ma 23 mei 2022, 13:30

Er zijn daarnaast nog een hoop andere dingen, maar wat ik me afvraag is of dit gemeten is of simulatie van de bestanden van Dayton zelf?
Ik heb de indruk dat het dat laatste is?

Ik zie dat er een versterker wordt gebruikt met DSP?
Dan vraag ik mij af waarom niet de DSP ook (deels) gebruiken?
Bedankt voor uw reactie!
Het is inderdaad een simulatie met de bestanden van dayton zelf.

Ik heb hier niet heel veel verstand van, maar de dsp gebruik je toch pas nadat je de speaker gebouwd hebt om de speakers voor je kamer te finetunen? of kan je er nog veel meer mee?
Duidelijk.

Sowieso is het gebruik van dit soort bestanden niet zo heel nauwkeurig.
Eigenlijk moet er daadwerkelijk gemeten worden.
We kunnen er echter nog wel iets van maken, maar dan moet wel de kast (baffle) mee worden gesimuleerd.
Heb je dat ook gedaan? Dat kan tevens in VituixCAD

DSP kun je voor zowel subwoofers als voor andere dingen gebruiken.
Je kunt er niet echt de kamer met EQ'en, enkel maar het laag.
Ik zie dat in dit geval het een stereo versterker en DSP is (of heeft het meerdere DSP uitgangen?)

In dat geval zou je dan evt de DSP kunnen gebruiken samen met een passieve filter om filter wat simpeler te maken.
Zwan123
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 10:16

Re: ray5150

Bericht door Zwan123 »

ray5150 schreef: ma 23 mei 2022, 14:04
Voor laagweergevers is 10 Watt gebruikelijk, voor hoog units 5 Watt weerstanden.
20 Watt word eigenlijk alleen gebruikt bij flinke laagwegevers als subwoofers en PA kasten. voor huiskamerluidsprekers vaak te groot en onnodig duur.
Ik kan je de firma https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ aanraden.
Bedankt voor uw bericht!
Het is nu helemaal duidelijk wat betreft de vermogens van weerstanden.

Bedankt voor de tip! Zal die website zeker gaan gebruiken , ook een stuk goedkoper dan waar ik eerder bestelde :D
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door OWC »

Je kunt natuurlijk altijd weerstanden gebruiken met een hoger vermogen trouwens.
Dat is natuurlijk niet zo effectief qua kosten en ruimte
Zwan123
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 10:16

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door Zwan123 »

OWC schreef: ma 23 mei 2022, 16:34
Sowieso is het gebruik van dit soort bestanden niet zo heel nauwkeurig.
Eigenlijk moet er daadwerkelijk gemeten worden.
We kunnen er echter nog wel iets van maken, maar dan moet wel de kast (baffle) mee worden gesimuleerd.
Heb je dat ook gedaan? Dat kan tevens in VituixCAD

DSP kun je voor zowel subwoofers als voor andere dingen gebruiken.
Je kunt er niet echt de kamer met EQ'en, enkel maar het laag.
Ik zie dat in dit geval het een stereo versterker en DSP is (of heeft het meerdere DSP uitgangen?)

In dat geval zou je dan evt de DSP kunnen gebruiken samen met een passieve filter om filter wat simpeler te maken.
Ik heb zelf niet echt de middelen om de speakers heel nauwkeurig te meten, maar daarvoor zou ik ze dus ook eerst nog moeten bouwen.
Klopt het dat ik de baffle kan simuleren met de difraction tool in vituixCAD?

De versterker is inderdaad stereo, maar je kan hem uitbreiden om er een 2.1 of 4.0 systeem van te maken.
Maar hoe zou dat dan precies werken? (de DSP combineren met het passieve filter)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door Henkjan »

hoi, welkom hier!
Zwan123 schreef: ma 23 mei 2022, 17:12
Maar hoe zou dat dan precies werken? (de DSP combineren met het passieve filter)
je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan het filter optimaliseren voor overname (fase van tweet en mid rondom overname frequentie zo goed mogelijk 'over elkaar') en als dat resulteert in een niet goed klinkende response curve, dat je dan de overall response corrigeert met de DSP
Zwan123
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 10:16

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door Zwan123 »

Bedankt voor alle input!

Wat voor soort microfoon zou ik nodig hebben om met de dsp aanpassingen te maken?

zou ik zoiets nodig hebben? of zijn er goedkopere alternatieven?
https://www.soundimports.eu/nl/minidsp- ... FcEALw_wcB

Ik heb namelijk zelf geen goed microfoon tot mijn beschikking, het beste wat ik heb is de microfoon van mijn headset logitech pro x(volgens mij voor een headset nog een redelijk goede mic)

Ook weet ik ff niet of ik het op dit moment waard vind om een microfoon aan te schaffen, aangezien ik niet erg regelmatig speakers bouw en ik maar een arme student ben :roll:
Zou het een optie zijn als ik nieuwe crossovers maak met deze keer wel de baffle gesimuleerd en als de geluidskwaliteit tegenvalt ik toch de dsp gebruik?
Of zal het verschil in kwaliteit erg groot zijn als ik dit nu oversla?
Ik heb 2 crossovers gesimuleerd met baffle, waarbij ik bij de ene crossover meer gefocust heb op de phase en de ander meer op de spl.
focus SPL
focus SPL
crossover spl
crossover spl

focus phase
focus phase
crossover phase
crossover phase
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door Henkjan »

waar woon je ergens?
misschien is er een forumlid in de buurt die kan helpen/mic uitlenen?
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door jvenema »

Probleem met de fabrieks data files is, dat die volkomen los van elkaar staan. Je weet dan dus niets over de onderlinge fase verhouding als ze eenmaal in een behuizing zitten. En hierdoor weet je dus ook niet wat je crossover filter gaat doen in het overgangsgebied.

Vandaar dat de meeste gebruikelijke route is, om de drivers in te bouwen in de uiteindelijke behuizing en ze vervolgens apart te meten terwijl speaker en microfoon niet verplaatst worden. Op die manier kom je achter de onderlinge fase relatie. Tevens meet je dan ook in geval als je een passief filter wil toepassen het impedantieverloop. Met die gegevens ga je dan filter ontwerpen en optimaliseren. De correlatie tussen wat je dan simuleer en eventueel uiteindelijk zal meten als filter geimplementeerd is is enorm hoog.

Los van de baffle invloeden zal je nu moeten kijken wat fase verloop is van de drivers zoals de fabrikant die geeft. Gaan die voor beide drivers als een soort van asymptoot richting de 0 graden bij hogere frequenties. Als dat zo is dan moet je een aanname maken hoeveel de tweeter voor je andere driver uitkomt. Dit zit meestal in de orde van 2-3 cm wat zich vertaald in een looptijd verschil van 60-90 uS.

Ga er dan dus vanuit dat de tweeter als snel 60 uS voorloopt op de mid-woofer en dit is een fase verschil waar je rekening mee moet houden met filter. Dit kan je passief vaak een beetje oplossen om een kant van filter een hogere orde filter te geven dan de andere kant. Met DSP waar je crossover in doet is het weer wat makkelijker, dan voeg je gewoon wat delay toe aan de tweeter.

Het zomaar gebruiken van de data files van de fabrikant heeft dus wel zo zijn haken en ogen.

Verder puur om crossover filter dingen te kunnen meten is elke goedkope electreet microfoon geschikt. Dit soort microfoon kapsel hebben een behoorlijk vlak verloop tussen de 100-7kHz, dus de info die een goedkope meet microfoon geeft in crossover gebied is goed genoeg. Boven de 7kHz gaan dit soort microfoons afwijkingen vertonen, die onderling nogal kunnen verschillen. En heb je eigenlijk een calibratie file nodig om iets zinvils te kunnen zeggen over frequentie response daar.

Met alleen een goedkope microfoon ben je er niet daar heb je dan een geschikte externe geluids interface bij nodig. Bij de microfoon die jij als voorbeeld gaf zit de interface in de microfoon zelf en hij is gekalibreerd wat een prijs invloed heeft. Zo USB microfoon heeft ook nadelen, je kan geen twee kanaals meting doen.

Maar als je al een geschikte geluidsinterface heb of kan lenen, dan is een goedkope microfoon zeker een optie.
Zwan123
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 10:16

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door Zwan123 »

Henkjan schreef: di 24 mei 2022, 15:03
waar woon je ergens?
misschien is er een forumlid in de buurt die kan helpen/mic uitlenen?
Goed idee!
Ik woon in Gouda,
als er iemand in de buurt woont waar ik een keer mijn speakers zou kunnen meten of waar ik de mic setup kan lenen pls let me know!
Zwan123
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 10:16

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door Zwan123 »

jvenema schreef: di 24 mei 2022, 15:08
Probleem met de fabrieks data files is, dat die volkomen los van elkaar staan. Je weet dan dus niets over de onderlinge fase verhouding als ze eenmaal in een behuizing zitten. En hierdoor weet je dus ook niet wat je crossover filter gaat doen in het overgangsgebied.

Vandaar dat de meeste gebruikelijke route is, om de drivers in te bouwen in de uiteindelijke behuizing en ze vervolgens apart te meten terwijl speaker en microfoon niet verplaatst worden. Op die manier kom je achter de onderlinge fase relatie. Tevens meet je dan ook in geval als je een passief filter wil toepassen het impedantieverloop. Met die gegevens ga je dan filter ontwerpen en optimaliseren. De correlatie tussen wat je dan simuleer en eventueel uiteindelijk zal meten als filter geimplementeerd is is enorm hoog.

Los van de baffle invloeden zal je nu moeten kijken wat fase verloop is van de drivers zoals de fabrikant die geeft. Gaan die voor beide drivers als een soort van asymptoot richting de 0 graden bij hogere frequenties. Als dat zo is dan moet je een aanname maken hoeveel de tweeter voor je andere driver uitkomt. Dit zit meestal in de orde van 2-3 cm wat zich vertaald in een looptijd verschil van 60-90 uS.

Ga er dan dus vanuit dat de tweeter als snel 60 uS voorloopt op de mid-woofer en dit is een fase verschil waar je rekening mee moet houden met filter. Dit kan je passief vaak een beetje oplossen om een kant van filter een hogere orde filter te geven dan de andere kant. Met DSP waar je crossover in doet is het weer wat makkelijker, dan voeg je gewoon wat delay toe aan de tweeter.

Het zomaar gebruiken van de data files van de fabrikant heeft dus wel zo zijn haken en ogen.

Verder puur om crossover filter dingen te kunnen meten is elke goedkope electreet microfoon geschikt. Dit soort microfoon kapsel hebben een behoorlijk vlak verloop tussen de 100-7kHz, dus de info die een goedkope meet microfoon geeft in crossover gebied is goed genoeg. Boven de 7kHz gaan dit soort microfoons afwijkingen vertonen, die onderling nogal kunnen verschillen. En heb je eigenlijk een calibratie file nodig om iets zinvils te kunnen zeggen over frequentie response daar.

Met alleen een goedkope microfoon ben je er niet daar heb je dan een geschikte externe geluids interface bij nodig. Bij de microfoon die jij als voorbeeld gaf zit de interface in de microfoon zelf en hij is gekalibreerd wat een prijs invloed heeft. Zo USB microfoon heeft ook nadelen, je kan geen twee kanaals meting doen.

Maar als je al een geschikte geluidsinterface heb of kan lenen, dan is een goedkope microfoon zeker een optie.
Bedankt voor uw bericht!
Als ik het goed begrijp zou ik nu dus:
1. behuizing bouwen
2. tweeter en mid woofer los van elkaar in de behuizing meten
3. crossover designen met nieuwe data
4. hele speaker meten met ontworpen filter
5. spl curve verbeteren met dsp
Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dit stukje:

''Los van de baffle invloeden zal je nu moeten kijken wat fase verloop is van de drivers zoals de fabrikant die geeft. Gaan die voor beide drivers als een soort van asymptoot richting de 0 graden bij hogere frequenties. Als dat zo is dan moet je een aanname maken hoeveel de tweeter voor je andere driver uitkomt. Dit zit meestal in de orde van 2-3 cm wat zich vertaald in een looptijd verschil van 60-90 uS.''

ik denk dat u naar deze grafiekjes verwijst:
tweeter phase
tweeter phase
impedance en phase ND25FW-4.PNG (39.91 KiB) 1094 keer bekeken
mid woofer phase
mid woofer phase
impedance en phase DC130A-8.PNG (41.97 KiB) 1094 keer bekeken
de mid woofer gaat niet naar de 0 als een asymptoot, hoe moet ik daar dan mee omgaan?
En moet ik daar dan alleen in het filter voor compenseren of ook bij de driver placement op de baffle?

ook had ik ergens anders gehoord dat de middens van de drivers niet verder uit elkaar mogen dan de golflengte van de frequentie van het crossoverpunt, wat bij mij neer zou komen op 13,8 cm als het crossoverpunt op 2500Hz zit.
Is dat het enige waar ik rekening mee moet houden qua driver alignment?
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door jvenema »

Ik denk dat de fabrikanten hier het elektrische fase plaatje laten zien, wat er veel mooier uitziet maar totaal niet relevant is. Het gaat om de akoestische fase zoals je die zou meten en die ziet er heel anders uit. Bijgevoegd een plaatje van de Cotswold BMR56. In principe is een driver een minimum fase systeem en is er een relatie tussen frequentie response en het fase verloop.

Door de natuurlijke afval in het laag heb je daar ook een behoorlijke fase draaiing. Wat hogerop zie je ook onregelmatigheden in frequentie verloop en zie je ook dat fase verloop daar onrustiger is. Zou de driver daar vlak doorlopen in frequentieresponse, dan zou de fase bij de juist ingestelde delay ook naar 0 graden gaan.

Er is een verschil in de hoogte afstand, die liefst vrij klein moet zijn tov de golflengte, want dan gaan de twee bronnen zich meer als een bron gedragen. En of een driver meer naar voren staat als de ander, omdat dit een timing verschil oplevend wat ook weer een fase verschil is. Onder een hoek wordt de verticale afstand tussen de drivers ook een weglengte verschil.
Frequentie response en fase verloop van de BMR56 zoals gemeten in een behuizing.
Frequentie response en fase verloop van de BMR56 zoals gemeten in een behuizing.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: noob met vragen over crossover

Bericht door markbakk »

Zwan123 schreef: di 24 mei 2022, 11:20
Wat voor soort microfoon zou ik nodig hebben om met de dsp aanpassingen te maken?

zou ik zoiets nodig hebben? of zijn er goedkopere alternatieven?
https://www.soundimports.eu/nl/minidsp- ... FcEALw_wcB
Toch nog maar even deze beantwoorden. Die lijkt me prima voor wat je ermee wilt doen, via DSP filteren. Plus een statief om hem vrij in de kamer te kunnen opstellen (ver van vloeren, wanden en plafond).

Als je nog veel meer met zelfbouwspeakers wilt gaan doen, koop dan een losse audiointerface en microfoon, zoals de set van Rumoh (site ligt even eruit, dus geen link).
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”