Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Bericht door Walt »

Via marktplaats heb ik 10 stuks Beyma 3FR30V2 fullrange drivertjes opgepikt, waarom?

Het was een koopje! :mrgreen:

Linkje naar datasheet:

https://www.beyma.com/speakers/Fichas_T ... FR30V2.pdf

Qua kast zit ik te denken aan 4 stuks per kant in een mini line array, ondersteund door een 10 inch laag. Liefst passief gefilterd.

Mijn eerste vraag, welke 10 incher kan meekomen qua rendement, zou tot zo’n 50Hz kunnen doorlopen in reflex, in een liefst zeer beperkt volume? Een vierkante kast van circa 36x36x25cm ofzo lijkt me wel mooi.

Groetjes Walter
Bijlagen
5D9ADD09-02E2-4908-81E1-72324725F6D6.jpeg
954A7A47-CF50-44D3-B5A2-F464572E444B.jpeg
Laatst gewijzigd door Walt op zo 15 mei 2022, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Henkjan »

rendement, diepgang, volume : kies er twee
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Diepgang is het minst belangrijk, maar moet wel wat laag uitkomen, -3dB op 60Hz is ook nog wel prima.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuni

Bericht door OWC »

Qua rendement kan elke 10 inch meekomen, maar qua gevoeligheid zul je 94dB + 6dB bafflestep moeten halen.
(of bij de 94dB blijven en de breedbanders minder hard laten spelen)

Begrijp niet helemaal waarom je dit nu weer passief zou willen, als je het namelijk tot max potentie wilt gebruiken stook je een enorme berg warmte weg.
Passief schijnt kennelijk nog steeds een ding te zijn......

-3dB op 60Hz is naar mijn idee wel erg kneuzig.

Maar wat is het budget, we kunnen met tientallen speakers komen maar het schiet weinig op als dat te duur/goedkoop is.
Laatst gewijzigd door OWC op za 14 mei 2022, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Ha Bart, bedoel je dat de mini array tot 100dB / 1w / 1m zal halen?

Passief heeft wel de voorkeur, heb nog een PA ampje etc liggen, dan vraagt dat verder geen investering en lekker universeel inzetbaar.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Kan de breedbanders eventueel in serie zetten (32 ohm), om de gevoeligheid af te zwakken?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door OWC »

Walt schreef: za 14 mei 2022, 19:07
Ha Bart, bedoel je dat de mini array tot 100dB / 1w / 1m zal halen?

Passief heeft wel de voorkeur, heb nog een PA ampje etc liggen, dan vraagt dat verder geen investering en lekker universeel inzetbaar.
Nee, 4 breedbanders doen 94dB/W
Als we er even van uitgaan dat we daar geen bafflestep op hoeven te compenseren.

Bij de woofer moet dat wel, dus stel we hebben een gevoeligheid van 94dB voor de woofer, halen we daar nog maar effectief 94-6=88dB uit.
Vandaar dat ik zei 94+6=100dB/W voor de woofer. Best case scenario.

Ik weet niet hoeveel vermogen dat PA ampje is, maar met die breedbanders gaat het met zo'n 30-50W al heel hard.
Een passief filter gaat net zo duur worden, waarschijnlijk duurder.
Buiten het feit dan rond de 150-200Hz passief filteren niet heel prettig is.
Laatst gewijzigd door OWC op za 14 mei 2022, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door OWC »

Walt schreef: za 14 mei 2022, 19:08
Kan de breedbanders eventueel in serie zetten (32 ohm), om de gevoeligheid af te zwakken?
Dat kan, je kunt ook Halfords bandjes onder een Ferrari gooien....

Maar goed met alles in serie kom je uiteindelijk uit op 88dB/W dus 94dB nodig voor de sub.
Daar is wel meer voor de vinden idd.

10 inch is in PA land een beetje een rare eend trouwens.
Zonder budget kunnen we echter nog niks, iets zegt me ook dat het PA ampje waarschijnlijk wat meer sap zal leveren bij 4ohm.
Dus twee 8 inch per kant zou ook nog een optie zijn
Laatst gewijzigd door OWC op za 14 mei 2022, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Die woofer van Wouter, de Faital 10RS350 lijkt me redelijk geschikt…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Budget heb ik niet echt over nagedacht, de Beyma’s waren uiteindelijk 8 euro per stuk, dus 32 euro per kast voor de mini array, een hele dure woofer zou inderdaad niet echt in verhouding staan.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door OWC »

Ik weet niet of verhouding iets uitmaakt, ik ken dergelijke breedbanders die in vrij kostbare PA arrays worden gebruikt.
Het is maar net hoeveel je er zelf voor over hebt en aan kwijt wilt.
Als je een 12 inch kwijt kunt, maak je het jezelf ineens een stuk makkelijker trouwens.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Dat is waar, ik zou zeggen eerst maar eens kijken of een ideale woofer voor deze toepassing bestaat.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door AntonZ »

Eminence BP102 is een pittige 10", wel al wat looiig zwaar en niet goedkoop.
Tangband W8-740 kost een pak minder, dat is een leuke 8".

GRS 8PT-8 en 10PT-8 zijn heel goedkoop, MCM 55-2421 ook. Ik meen dat GRS en MCM op Parts Express te vinden zijn. Mogelijk alleen via US verkrijgbaar dus met verzending, BTW, importheffing wordt het wel wat meer.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Beyma mini array met laagondersteuni

Bericht door Shadow »

OWC schreef: za 14 mei 2022, 19:03


Begrijp niet helemaal waarom je dit nu weer passief zou willen, als je het namelijk tot max potentie wilt gebruiken stook je een enorme berg warmte weg.
Passief schijnt kennelijk nog steeds een ding te zijn......
Precies wat ik ook zei, pak een Hypex Fa122 per kant of een Minidsp / Icepower plateamp, klaar..
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Sorry, maar beide acht ik niet betrouwbaar genoeg voor PA toepassing, in ieder geval niet de consumenten versies, is niet roadproof en kan waarschijnlijk niet uren achter elkaar max vermogen leveren. Hifi is geen PA.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Die Hypex FA 122 is trouwens 125w rms, bij lange na niet genoeg om een woofer als de 10RS350 goed aan te sturen, vuistregel is 2x het RMS vermogen van de unit, mag dus 600W op, juist de headroom zorgt ervoor, samen met de clip limiters, dat alles heel blijft.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Shadow »

Wat ga je er mee doen dan? Drive-in disco draaien?
Je weet prima wat je dan moet doen; loudspeaker management module pakken (Behringer of DBX) en een dikke Lab Gruppen bak erachter. Klaar :goedzo:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door OWC »

Walt schreef: za 14 mei 2022, 21:53
Sorry, maar beide acht ik niet betrouwbaar genoeg voor PA toepassing, in ieder geval niet de consumenten versies, is niet roadproof en kan waarschijnlijk niet uren achter elkaar max vermogen leveren. Hifi is geen PA.
Ik heb jaren met Hypex FA serie gewerkt in dergelijke niet-hifi producten
Werkten altijd prima.

Wat betreft vuistregel vermogen, is dat totale dwaasheid.
Je moet naar de simulatie kijken hoeveel vermogen nodig is bij welke spanning en daar evt je versterkervermogen (+ reserve) op baseren.
De rest is net zo onzinnig als zeggen dat 500pk nodig hebt om een berg op te komen, zonder te weten wat voor weg dat is.
Typisch zo'n klok-klepel opmerking.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Hallo Bart, in welke pro speakers zitten deze Hypex FA modules dan? ik zou het wel overwegen, als er voldoende road proof ervaring mee is. Zitten er clip limiters in deze FA modules?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door OWC »

In verschillende merken, waarvan een dat al sinds 1983 actieve speakers maakt.
Laat ik het daar op houden, zonder allerlei keukenrecepten door te hoeven geven.
(tenzij het duidelijk op de product websites staat, maar googlen kunnen we allemaal)

De limiters doe je uiteraard in de DSP. Iets wat sowieso ook speaker afhankelijk is en niet perse enkel de versterker.

Dat gezegd hebbende, zou ik zonder moeite in deze use case gewoon een 19 inch PA amp nemen, die zijn ook een stuk beter geprijsd.
Met een beetje creativiteit kun je die ook zo in de subs integreren.

Tenzij je van plan bent grote professionele pop podia te gaan doen en/of the gaan draaien in allerlei rave clubs met een gemiddelde kamer temp van een sauna.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Henkjan »

met 500pk weet je in elk geval zeker dat je de berg op komt :lol:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door OWC »

Henkjan schreef: za 14 mei 2022, 23:25
met 500pk weet je in elk geval zeker dat je de berg op komt :lol:
Op een blubberweg met slicks en geen ruimte onder de auto?
Ik denk dat je met een mountainbike verder komt.
Dat is ongeveer 0.3-0.5HP

Maar zelfs met een juiste jeep met gare banden, kom je waarschijnlijk nog steeds niet zo ver.
Zelfs met goede banden maar niet een 4x4 is het huilen met de pet op.
Ondanks dat het vermogen van de auto nog steeds gelijk is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door wouter »

Faital 10RS350 kan inderdaad in 30 liter, maar toen ik je wensen zag dacht ik eerder B&C 10CL51 vanwege hogere gevoeligheid (in 4 en 8 ohm verkrijgbaar)

Maar veel leuker, een Beyma pakken! 10WRS300 of 10CMV2 bijvoorbeeld.

Passief, probleemloos. Net vanavond nog 2 filters op schotels gesoldeerd. En de doos Fusion FA122 tegen gekomen die retour gaat icm connectie verliezen... ik bedoel maar.

Een JBL speaker op accu klonk op het sportveld gister echt indrukwekkend, 40hz kwam er zeker wel uit. Dus actief is wanneer je ergens mee wilt concurreren wel handig.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door OWC »

wouter schreef: zo 15 mei 2022, 0:51
retour gaat icm connectie verliezen... ik bedoel maar.
Dan heb je het waarschijnlijk over de DSP
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Dat bedoel is dus, het moet betrouwbaar zijn, connectie verkiezen op het moment dat een optreden moet beginnen? Gelijk retour die FA 122 inderdaad. Voor thuis gebruik is zoiets op zijn minst zeer irritant, voor professioneel gebruik simpelweg niet toelaatbaar.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”