Hoogspanningvoeding advies Anne.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PimDriessen

Re: Hoogspanningvoeding advies Anne.

Bericht door PimDriessen »

Pjotr schreef: vr 13 mei 2022, 19:24
Hmmm..., dat levert een uiteindelijke versterking van 10x. Meeste spul van tegenwoordig levert 2V uit. Zou 20V niet genoeg zijn voor die eindversterker?
Dag Pjotr,
Er komt inderdaad 2 volt uit mijn DA converter, Volgens de berekening van Anne, ik citeer,
De ingangsgevoeligheid van die versterker is ong. 1,75V. Als je een bron van 1,5V hebt is er nauwelijks versterking nodig. Om een beetje reserve te hebben lijkt me 3x al ruim voldoende.

Net opgezocht in Tube Handbook.
Een ECC82heeft een µ van 17. een 6SN7 heeft een µ van 20, , dus is de ECC82 gunstiger voor deze voorversterker denk ik.
De mono buizen eindversterkers hebben een versterkingsfactor van 6 X.
Groet,
Pim
Pjotr

Bericht door Pjotr »

douwebakker schreef: vr 13 mei 2022, 20:22

Je wilt natuurlijk het liefst naar een versterking van 2 a 3 keer, maar vind maar eens een geschikte buis met en versterkingsfactor van 4 a 6.
Zou je dan niet liever een geaarde kathode schakeling overwegen?
Dan kom je op een 12B4A uit met een versterking van ong. 6 a 7. Een vrij fors TV lijnbuisje wat heel erg lineair is. Heb ik in het verleden Mu-followers mee gebouwd die heel open en neutraal klonken.
PimDriessen

Dog Pjotr,

Dat is een enkele triode, dat zou betekenen dat het onderstaand schema waar Anne ook op doelde gemaakt kan worden, en ze zijn goedkoop.
Want ik wil geen dubbel triode gebruiken die voor het linker kanaal en rechter kanaal wordt ingezet, dit is een mooie oplossing.
Bedankt voor de tip.
Groet,
Pim
ScreenShot661.jpg
ScreenShot693.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ze lusten wel een stevig slokje gloei... Als je met de SRPP op de kathode uit koppelt hoef je daar niet nog eens een kathodevolger achter te zetten. Je gebruikt de SRPP dan eigenlijk al als kathodevolger.
PimDriessen

Pjotr schreef: vr 13 mei 2022, 21:42
Ze lusten wel een stevig slokje gloei... Als je met de SRPP op de kathode uit koppelt hoef je daar niet nog eens een kathodevolger achter te zetten. Je gebruikt de SRPP dan eigenlijk al als kathodevolger.
Dag Pjotr,
Dan zou het alleen zo kunnen, hier staan de ECC82 nog getekend, maar dan is het weer jammer dat er dan 2 stuks 12B4A nodig zijn. :?

Maar de versterkingsfactor wordt dan de bepalende overweging, en hoe goed ze klinken.
Groet,
Pim
ScreenShot694.jpg
ScreenShot694.jpg (27.36 KiB) 306 keer bekeken
ScreenShot695.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je wilt natuurlijk het liefst naar een versterking van 2 a 3 keer, maar vind maar eens een geschikte buis met en versterkingsfactor van 4 a 6.
De 6336B ? :lol:
De 6SN7 of de ECC82, niet veel verschil. De µ rond 19 voor de SN en rond 17 voor de 82.
6SN7_ECC82.jpg
Met wat tegenkoppeling komt de versterking wel naar beneden.
Bijv met zoiets, een µ-follower met mee- en tegen-koppeling (elk wat wils :sure: ) voor een uiteindelijke versterking van z'n 4x.
Anne

Weerstand bij de ingang verandert.Stond 100k voor zogezegt 4x versterking. Moet 75k zijn.
Getwijfeld, 3x toch wat weinig, maak er 4x van. Op een of andere manier heb ik wel de 4x tekst verandert maar niet de weerstand. Weet niet meer, maar vermoedelijk iemand komen storen en vergeten.
Bijlagen
µ82.png
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 14 mei 2022, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
PimDriessen

Dag Anne,
Heb het even in Tina software gezet, kom alleen op wat hogere spanningen uit, heb voor het gemak de weerstand waar 9K2 bij staat even weggelaten en met de voeding gevarieerd, dit krijg ik er uit.

Wel een leuke schakeling.
Groet,
Pim
ScreenShot697.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef: vr 13 mei 2022, 22:20
De 6SN7 of de ECC82, niet veel verschil. De µ rond 19 voor de SN en rond 17 voor de 82. 6SN7_ECC82.jpg Met wat tegenkoppeling komt de versterking wel naar beneden.
Als je een suf klinkende versterker wilt moet je vooral dit doen! Als je tegenkoppeling toepast dan of helemaal niet of heel veel maar niet dit.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Als je een suf klinkende versterker wilt moet je vooral dit doen! Als je tegenkoppeling toepast dan of helemaal niet of heel veel maar niet dit.
Hier kan ik niet over oordelen Peter, daarvoor schiet mijn kennis tekort.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Probeer het maar :twisted: De JAES en WW is vol over geschreven jaren '70.
jwvanwijngaarden

Bericht door jwvanwijngaarden »

Ook mijn kennis op dit vlak is beperkt. In een erg grijs verleden heb ik ooit een SRPP voorversterker gebouwd naar aanleiding van een artikel in het eerste nummer van het tijdschrift Glass Audio. Een artikel van Bruce Rozenblitt. Het was mijn eerste ervaring met buizen, de daar gebruikte buis was de ECC82. Ik leerde dat de kathode van de bovenste buis uit het schema ver boven de aarde laag en dat dat resulteerde na korte tijd in fluitende buisjes. Eigenlijk begreep ik toen niet wat nou het voordeel van zo n SRPP schakeling was boven een normale klassieke GKS schakeling. Later ben ik verder gegaan met een 12SX7GT, gewoon een klassieke opzet met kathodevolger. Dat speelde veel beter, maar uiteindelijk heb ik de twee triodes in deze buis bij wijze van experiment gewoon parallel geschakeld, en dat speelde uiteindelijk in mijn opzet het allerbeste. Dat had meer frisheid en ruimte dan de opzet met kathodevolger. Die laatste klonk vlakker. De prijs was vermoedelijk een hogere uitgangsimpendantie, maar dit bleek in mijn opzet geen probleem, een voordeel was ook hier dat ik de ver boven de 0 liggende kathode van de kathodevolger kwijt was. Heeft jaren zonder problemen gespeeld. Twee triodes parallel is voor mij een simpele en goed klinkende oplossing.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Dat geld ook voor mij hoor. Hoewel ik vroeger (1967-1970) een degelijke elektronica opleiding heb gedaan.
De modernere schakelingen zoals SRPP kwamen daar niet aan de orde.
Ik begrijp wel dat bij een SRPP schakeling de even harmonischen grotendeels worden opgeheven.
Dat verklaart ook de opmerking van Peter dat het soms wat killer klinkt.
Ik heb bij een testopstelling met een ECC82 bij een voeding spanning van 300V en een stroom van 4mA toch hele goede resultaten geboekt.
De vervorming heb ik niet kunnen meten, omdat ik daarvoor geen apparatuur heb. Maar op het gehoor klonk het goed.
PimDriessen

De 6SN7 of de ECC82, niet veel verschil. De µ rond 19 voor de SN en rond 17 voor de 82. 6SN7_ECC82.jpg Met wat tegenkoppeling komt de versterking wel naar beneden.
Bijv met zoiets, een µ-follower met mee- en tegen-koppeling (elk wat wils :sure: ) voor een uiteindelijke versterking van z'n 4x.
Anne
Dag Anne,
Om de versterkingsfactor van de buizenvoorversterker maak ik me geen zorgen, heb net nog even gemeten welke weerstanden er in mijn huidige Fet/Transistor voorversterker zitten, dat is een verhouding 600/42 ohm, dat is 14X versterking, en de volume regelaar staat bij een gemiddeld niveau op de 11 uur stand.
Groet,
Pim
PimDriessen

Pjotr schreef: za 14 mei 2022, 10:55
Dag Pjotr,
Wat is het bezwaar van deze opzet van Anne, is dat de tegenkoppeling, of de schakeling als zodanig?.
Groet, Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef: za 14 mei 2022, 15:08
Anne
Dag Anne,
Om de versterkingsfactor van de buizenvoorversterker maak ik me geen zorgen, heb net nog even gemeten welke weerstanden er in mijn huidige Fet/Transistor voorversterker zitten, dat is een verhouding 600/42 ohm, dat is 14X versterking, en de volume regelaar staat bij een gemiddeld niveau op de 11 uur stand.
Groet,
Pim
De tegenkoppeling bepaald grotendeels de versterking. Als je de 75k (per vergissing voorheen 100k, aangepast) vervangt door 22k wordt 't 14x.
Elke versterker heeft vervorming, is maar wat je prettig vindt klinken, ieder z'n smaak (of gebrek eraan :lol: ) Kom je enkel achter als je 't probeert.
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef: vr 13 mei 2022, 22:59
Dag Anne,
Heb het even in Tina software gezet, kom alleen op wat hogere spanningen uit, heb voor het gemak de weerstand waar 9K2 bij staat even weggelaten en met de voeding gevarieerd, dit krijg ik er uit.
Even gekeken vanwaar de verscillen.
Ziet er naar uit dat Tina bij kleine stroom door buis het niet eens is met Philips, we bij de grotere stroom door de tweede triode.
De instelling is wel op de rand van de grafiek. Maar Vg=-6,14V hoort bij Ia=1,5mA en dat zit niet op de rand.
Anne
Bijlagen
Tina.png
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 14 mei 2022, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

PimDriessen schreef: za 14 mei 2022, 15:50

Dag Pjotr,
Wat is het bezwaar van deze opzet van Anne, is dat de tegenkoppeling, of de schakeling als zodanig?.
Groet, Pim
Hier zijn vele discussies over gevoerd en uitgebreide artikelen over geschreven in het verre verleden. Wat gebeurt er? Op zijn Janboerenfluitjes (het is wat complexer): Al je 2 tonen tegelijk versterkt dan ontstaan er door de niet-lineariteit van de versterker som en verschil frequenties die geen muzikale relatie hebben. Dat is wat IM-vervorvorming genoemd wordt . Ga je dat weer terug voeren naar de ingang middels tegenkoppeling dan ontstaan met die som- en verschil frequenties wederom nog meer som- en verschilfrequenties enz. enz. Kortom een hele bunch nieuwe niet-muzikale signalen die er oorspronkelijk niet zijn. Dat versmeert en maskeert dan het oorspronkelijke signaal. Het gaat dan muf en stoffig klinken. Heb je nu een voldoend grote mate van tegenkoppeling dan worden daardoor die extra vervormingsproducten wel weer goed onderdrukt en heb je er geen last meer van. Maar met weinig tegnkoppling haalt het meestal de sprankeling weg van het geluid. Dus: Of heel veel regenkoppeling of geen! Maar niet een beetje.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Open lus versterking is ong 30x (meekoppeling) als je dan tegenkoppelt naar 4x is dat zo'n 17dB.
Voor halfgeleiders niet zo veel, voor buizen wel.
Anne
PimDriessen

Beste lezers,

Er moet een begin worden gemaakt, dus heb ik besloten onderstaand schema te gaan bouwen, versterkingsfactor is 7 X dat lijkt me voldoende, heb nu 14 X.
Alleen moet er aan de ingang nog een weerstand naar massa.
ScreenShot712.jpg
En de volgende voeding lijkt mij daar mooi bij passen, alleen is de vraag moet potmeter P1 daar wel echt zitten?.
ScreenShot718.jpg
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De versterking is bijna 10x met die ontkoppelde kathode.
Maar het neemt wel af met een belasting, ook nog door de serieweerstand aan de uitgang.
Wat die voeding betreft, P1 is een wat simpele manier van stroombeperking (iets tussen 20 en 200mA).
En P2 is als veranderlijke weerstand geschakeld om de uitgangsspanning te regelen, zo te zien tussen 250 en 450V.
De 10mA meter aan de uitgang moet tegelijk voor een minimale stroom zorgen.
Anne
PimDriessen

Ah!buis schreef: ma 16 mei 2022, 20:52
De versterking is bijna 10x met die ontkoppelde kathode.
Maar het neemt wel af met een belasting, ook nog door de serieweerstand aan de uitgang.
Wat die voeding betreft, P1 is een wat simpele manier van stroombeperking (iets tussen 20 en 200mA).
En P2 is als veranderlijke weerstand geschakeld om de uitgangsspanning te regelen, zo te zien tussen 250 en 450V.
De 10mA meter aan de uitgang moet tegelijk voor een minimale stroom zorgen.
Anne
Dag Anne,
Die ampère meter aan de uitgang heb ik er in getekend, met als belasting die 20K weerstand die weergeeft dat er ongeveer 10 mA gaat lopen, het lijkt jou wel een betrouwbare voeding?.
Kan het niet mis gaan met die zwevende LM317, met aan alle kanten hoge spanningen er omheen?.

Ik heb aan de ingang een van de voorversterker een weerstand toegevoegd naar massa, en ook aan de uitgang is daar een weerstand naar massa toegevoegd, maar is die weerstand naar massa wel nodig?.
ScreenShot720.jpg
Groet,
Pim
democles

Bericht door democles »

Als ik het goed begrepen heb is de weerstand op het einde er voor dat bij het uitschakelen de DC piek van de eindcondensator naar massa gaat.
Dus voor het veilig ontladen van de 1uF.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yup, en ook bij het inschakelen! Daardoor ontstaat er geen DC op de uitgang.
PimDriessen

Dag Democles, Pjotr,

Dat is helder, die moet er dus gewoon in.
Nu heb ik nog een vraag over de voedingstrafo, De spanning op de Anode van de ECC82 wordt 215 Volt DC.
Hoeveel hoger moet de spanning zijn van de trafo t.o.v. de gestabiliseerde spanning van 215 volt.
Dacht zelf aan 170 Volt of 180 Volt AC en 60 mA, en dit is voor een kanaal.
Groet,
Pim
ScreenShot724.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

180V 60mA moet wel kunnen, krijg je iets van 250V na gelijkrichten.
Komt er 38V over R3 (220k) en daarmee een stroom van 0,17mA voor zener Z2 (12V).Is wat weinig om betrouwbaar 12V te geven. Als het problemen geeft (te weinig uitgangsstroom) dan verkleinen.
Er is ook nog mogelijke narigheid door C1 (10µ), bij uitschakelen kan die de Adj van de LM317 boven de Out trekken. Voor de zekerheid en diode erbij.
Anne
Bijlagen
718.jpg
Plaats reactie