Hoogspanningvoeding advies Anne.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PimDriessen

Re: Hoogspanningvoeding advies Anne.

Bericht door PimDriessen »

Dag Anne,
Als ik ECC82 hoor, dan moet ik altijd denken aan het testje wat door Triode Dick is gemaakt, dus de ECC82 heeft bij mij niet de voorkeur. :lol:
Ik citeer:
Philips ECC82: Deze dubbeltriode wordt veel toegepast. Terecht? Ik denk het niet. De elektrische eigenschappen liggen dicht bij die van de 6SN7. En dat zijn de enige overeenkomsten. Ik vind het een saaie rotbuis. Of je zonder zout en peper een karbonaadje bakt. Mijn advies: links laten liggen. Verder wil ik er geen woorden aan besteden. Een schamele 65 punten krijgt hij.
http://www.triodedick.com/grote_kleine_ ... deel_3.htm
Is er niet een alternatief b.v. ECC83?.
Of iets geheel anders?.
Groet,
Pim
ScreenShot672.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef: wo 11 mei 2022, 22:59
voor de opbouw is het ook mooier als er per kant 2 buisjes staan.
Het kan ook nog met één buisje per kant :-# :lol:
TripelTriode.png
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Konden ze daar niet gelijk een paar weerstanden en C'tjes bij klussen? De IC-Buis! :lol:
PimDriessen

Ah!buis schreef: do 12 mei 2022, 11:57
PimDriessen schreef: wo 11 mei 2022, 22:59
voor de opbouw is het ook mooier als er per kant 2 buisjes staan.
Het kan ook nog met één buisje per kant :-# :lol: TripelTriode.png Anne
Dag Anne,

Briljant, als het een geschikte buis is ben ik er voor, en is niet echt duur, komen nog wel verzendkosten bij.
Groet,
Pim
ScreenShot674.jpg
ScreenShot674.jpg (5.72 KiB) 295 keer bekeken
PimDriessen

Pjotr schreef: do 12 mei 2022, 12:24
Konden ze daar niet gelijk een paar weerstanden en C'tjes bij klussen? De IC-Buis! :lol:
Hoi Pjotr,
Toen was daar ineens het ic. :D

Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

En dan nog een voetje, bijv hier https://www.tonefactory.nl/compactron-1 ... tc-ceramic
En wat die slechte naam voor de 82 betreft, het is idd een tamme buis, eet als 't ware uit uw hand (zoals de fuchsia :lol: )
Maar geeft ook weinig moeilijkheden met oscillaties en is niet vlug overstuurd.
Is iets minder lineair dan de 6SN7 maar een stuk kleiner (octal versus noval) en verbruikt minder gloeistroom.
De enige reden om die dikke buis te gebruiken is als er hoge spanningen te verwerken zijn, mag 500V hebben tov 300V voor de 82.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dacht dat er ook een 9-pins noval versie was van de 6SN7? Kan even het type no. niet terug vinden.
PimDriessen

Ah!buis schreef: do 12 mei 2022, 15:51
En dan nog een voetje, bijv hier https://www.tonefactory.nl/compactron-1 ... tc-ceramic
En wat die slechte naam voor de 82 betreft, het is idd een tamme buis, eet als 't ware uit uw hand (zoals de fuchsia :lol: )
Maar geeft ook weinig moeilijkheden met oscillaties en is niet vlug overstuurd.
Is iets minder lineair dan de 6SN7 maar een stuk kleiner (octal versus noval) en verbruikt minder gloeistroom.
De enige reden om die dikke buis te gebruiken is als er hoge spanningen te verwerken zijn, mag 500V hebben tov 300V voor de 82.
Anne
Dag Anne,
Het volgend schema bevalt mij van alle het meest, wat denk jij er van ?.
Groet,
Pim
ScreenShot683.jpg
ScreenShot684.jpg
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Maar waarom de buizen parallel. Daar zie ik het voordeel niet van.
PimDriessen

Dag Douwe,

Waarschijnlijk om de impedantie beter te krijgen, dit is een schot voor de boeg, of om de Mu stage te benaderen, maar dit is niet gebaseerd op kennis hoor.
Triode Dick maakt er ook gebruik van, maar dan in de uitgang sectie, wat ook een mooie trap is, alleen de 6N30 tube is kostbaar € 47,10.
Maar ik weet het eigenlijk nog niet, ben prijs kwaliteit aan het vergelijken.
De 3X Triode waar Anne mee kwam is een optie, alleen de prijs van $ 9,00 wordt aan alle kanten verhoogd zodat het op een hoge aanschaf uitkomt.
Groet,
Pim
ScreenShot681.jpg
ScreenShot6664.bmp
ScreenShot6664.bmp (1.38 MiB) 264 keer bekeken
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef: do 12 mei 2022, 17:45
Dacht dat er ook een 9-pins noval versie was van de 6SN7? Kan even het type no. niet terug vinden.
Geloof niet dat die er is, de ECC82 lijkt er het meest op. Wel zijn er loctal versies van, de 7N7 eneen wat verbeterde (capaciteiten) 7AF7.
Maar die zijn beperkt tot 300V.
Anne
PimDriessen

Dag Anne, Douwe, Pjotr, en andere Lezers,

Nu ik toch bezig ben om allerlei ideeën in te brengen, en omdat er een aantal van deze buizen bij mij aanwezig zijn, het gaat om de E80L buis van Philips, maar ook zijn er nog een aantal EL84 buizen aanwezig.
De vraag is kan dit gerealiseerd worden, een Mu stage trap met als bovenste trap de E80L buis?.
De onderste buis zou een buis moeten zijn die een voeding spanning moet hebben die onder de 200 volt van de E80L moet liggen, overigens is de maximale anode spanning 250 volt van de E80L, bij gebruik van een EL84 is die beperking er niet.
Groet,
Pim
ScreenShot680.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef: do 12 mei 2022, 19:28
Geloof niet dat die er is, de ECC82 lijkt er het meest op. Wel zijn er loctal versies van, de 7N7 eneen wat verbeterde (capaciteiten) 7AF7.
Maar die zijn beperkt tot 300V.
Anne
Staat mij iets van bij van een 6FQ7 maar die is ook max 300V zie ik. Nog een forse spanning eigenlijk naar huidige maatstaven gezien de kruipafstand bij zo'n 9 pins buisje.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pim, je komt steeds met ontwerpen met teveel versterking. Krijg je dat de volumeknop niet verder kan dan zeg 9uur omdat daar voorbij de boel overstuurt.
Een Classic One zou kunnen met wat aanpassingen.
Anne
Bijlagen
wasCl One.bmp
wasCl One.bmp (856.62 KiB) 250 keer bekeken
PimDriessen

Dag Anne,

Dat is geweldig, want dat is een mooie voorversterker, kan jij die aanpassing voor mij maken, er hoeft inderdaad niet zo`n grote versterkingsfactor aanwezig te zijn.
De twee mono buizenvers hebben een versterkingsfactor van 6 X.
Ik ben heel benieuwd welke buizen je gaat gebruiken.
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef: do 12 mei 2022, 20:22
Staat mij iets van bij van een 6FQ7 maar die is ook max 300V zie ik. Nog een forse spanning eigenlijk naar huidige maatstaven gezien de kruipafstand bij zo'n 9 pins buisje.
Die lijkt er idd op, iets steiler en een wat groter µ. Ben 'm nooit tegen gekomen,zal wel voor amerikaanse tv's zijn geweest.
Anne
PimDriessen

Ah!buis schreef: do 12 mei 2022, 20:23
Pim, je komt steeds met ontwerpen met teveel versterking. Krijg je dat de volumeknop niet verder kan dan zeg 9uur omdat daar voorbij de boel overstuurt.
Anne
Dag Anne,
Jij bent snel, ik had niet gezien dat er al aanpassing waren gemaakt, mijn dank is groot. :yeah:
Wordt zeker vervolgd.
Groet,
Pim
douwebakker
Contacteer:

Ah!buis schreef: do 12 mei 2022, 20:23
Anne
Anne, omdat het ook mijn interesse heeft en wellicht ook nuttig voor Pim even een vraagje tussendoor.
De SRPP schakelingen worden uitvoerig behandeld in het boek "Buizenversterker Schakelingen" van Peter Dieleman.
Er is een symmetrische SRPP en een asymmetrische SRPP.
Het verschil zit m er in waar je het uitgangssignaal afneemt.
Aan de bovenkant van R1 of aan de onderkant.
Beide schakelingen hebben een versterking van mu/2 dus voor de ECC82 komt dat neer op 17/2 is 8.5 keer.
Wanneer gebruik je nu de symmetrische en wanneer de asymmetrische?
En wat is het verschil in uitgangsimpedantie?
SRPP1.jpg
SRPP2.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef: vr 13 mei 2022, 12:30
De SRPP schakelingen worden uitvoerig behandeld in het boek "Buizenversterker Schakelingen" van Peter Dieleman.
Blijkbaar niet uitvoerig genoeg, je blijft nog met vragen zitten :lol:
Die eerste schakeling is geen SRPP, hoogstens een SPP, er wordt niks geregeld. De bovenste buis speel anodeweerstand zei het met een verschillende weerstand AC/DC, voor AC is het de Ri en voor DC Va/Ia.
De onderste buis wordt belast met de bovenste en als beide eenzelfde Ri hebben wordt de versterking de helft van wat er zonder belasting uit zou komen ofwel µ/2.Als je er iets aanhangt is de belasting geen Ri meer maar Ri//Rl (Rl is wat er aan hangt) en is de versterking ook minder dan µ/2.De uitgangsimpedantie is Ri onder // Ri boven (voeding is kortsluiting voor AC) ofwel Ri/2 als de twee gelijk zijn.
De tweede schakeling regelt wel, de stroom door de belasting gaat ook door R1 en levert stuurspanning voor de bovenste buis.
Onbelast is er weinig verschil, iets minder versterking, je verliest wat over R1. Dus geen µ/2 maar µ/2 x Ri/(Rk+Ri) maar met Ri>>Rk maakt 't niet veel uit.Net zoals de versterking van een kathodevolger niet helemaal 1 is.
Nu de uitgangsimpedantie nog, niet zo moeilijk :sure:
Spanning (wisselspanning) op de uitgang Vu verdeelt over R1 en de Ri onderste buis dus VR1 = Vu x R1/(R1 + Ri)
En VR1 is de stuurspanning bovenste buis geeft een stroomverandering door de buis van Iu = VR1.S en die gaat ook door de uitgang ofwel VR1= Iu / S.
Samen VR1 = Vu x R1/(R1 + Ri) = Iu / S en de uitgangsimpedantie Zu = Vu / Iu = (Ri + Rk)/Rk x S
Of ook Zu = (Ri/Rk)+1 x 1/S
Hoort nog de Ri van de onderste buis in parallel bij als je moeilijk wil doen, maakt niet zoveel.
Ook de Ri is niet alleen die van de buis, door de kathodeweerstand komt er nog wat bij nml (µ+1)Rk, de echte Ri wordt dus Ri+(µ+1)Rk. Veel plezier bij 't rekenen =P~
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het idee was eigenlijk dat als de Ri van beide buizen gelijk wordt ingesteld (gelijke kathodeweerstanden). Dan compenseert de verandering van de twee Ri's (die geeft vervorming) bij uitsturen elkaar. Dat doet het ook wel en onderdrukt dan de oneven harmonischen (de "goeie") maar laat de even harmonischen (de "slechte") in tact. Het kan daardoor wat killer gaan klinken. Is dus ook een smaakkwestie.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zou het kunnen zijn dat je een 6FQ7 bedoeld ?
douwebakker
Contacteer:

Anne, bedankt voor je uitleg. Jou uitleg en het herlezen van het boek maakt veel duidelijk.
Verderop in datzelfde boek worden wat conclusies getrokken en daaruit blijk dat de 6SN7 met een µ van 20 een uitstekende kandidaat is.
Douwe
PimDriessen

Dag Douwe,

Dit even geciteerd uit jou stukje: in datzelfde boek worden wat conclusies getrokken en daaruit blijk dat de 6SN7 met een µ van 20 een uitstekende kandidaat is.

Dat is een zeer lage versterking, zou die buis het goed doen in de door Anne aangepaste Ex Classic One ?.

Groet,
Pim
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmmm..., dat levert een uiteindelijke versterking van 10x. Meeste spul van tegenwoordig levert 2V uit. Zou 20V niet genoeg zijn voor die eindversterker?
douwebakker
Contacteer:

PimDriessen schreef: vr 13 mei 2022, 19:19
Dag Douwe,

Dit even geciteerd uit jou stukje: in datzelfde boek worden wat conclusies getrokken en daaruit blijk dat de 6SN7 met een µ van 20 een uitstekende kandidaat is.

Dat is een zeer lage versterking, zou die buis het goed doen in de door Anne aangepaste Ex Classic One ?.

Groet,
Pim
Je wilt natuurlijk het liefst naar een versterking van 2 a 3 keer, maar vind maar eens een geschikte buis met en versterkingsfactor van 4 a 6.
Zou je dan niet liever een geaarde kathode schakeling overwegen?
Plaats reactie