Daudio C1kit "net even anders"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Pjotr schreef: di 10 mei 2022, 10:18
Als je dat doortrekt Jan, heb je aan een paar oordopjes genoeg... Naar mijn idee is de DSP mogelijkheid van de Aries toch een stuk beperkter dan van de SHD. Niet alleen kwalitatief, ook zeker qua instelmogelijkheden. Het kan best dat je daaraan in dit geval genoeg hebt met een primitief X-over voor de sub en de C1. Het is dus niet alleen ruimte aanpassing! Wil je het echt goed doen, dan wat Joram zegt: SHD-Studio met 2x goede DAC er achter. Volgens mij heeft Holco de SHD met analoog in en uit. Dus i.d.d. de C1 ongefilterd op de ander uitgang.
De SHD Studio met 2 DAC's klinkt als een goede oplossing, maar de vraag is wat er dan overblijft van mijn mooie Aries G1 streamer / Audio-GD R8 DAC combo :think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Alleen een streamer... Maar ik dacht eigenlijk dat de Aries G1 geen digitale uitgangen heeft :think: Of heb jij een versie die dat wel heeft? Anders houdt het sowieso op.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Ik denk dat je de Altair verward met de Aries, de Aries is een dedicated streamer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Ja klopt, je hebt gelijk. Ik haalde die twee even door elkaar. Maar feit blijft wel dat de ingebouwde DAC's van de meeste streamers en AV processors e.d. nou niet van topkwaliteit zijn.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Leeuwarden »

En dus… 8)
Leeuwarden schreef: di 10 mei 2022, 8:34
Gewoon eens een keer stoppen met al die overbodige electronica...
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Pjotr schreef: di 10 mei 2022, 17:51
Ja klopt, je hebt gelijk. Ik haalde die twee even door elkaar. Maar feit blijft wel dat de ingebouwde DAC's van de meeste streamers en AV processors e.d. nou niet van topkwaliteit zijn.
Doel je hier op de SHD Studio?

Ik vermoed ook dat je eerder doelde op de SHD Studio als zijnde de preamp, maar ik zag/zie het meer als een digitale DSP oplossing tussen de streamer en de huidige DAC en dan naar de Hattor preamp.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Ik zie die Studio als combi van een geavanceerde DSP waar je alles mee kunt, van X-over filter, sub-tuning tot Dirac en als vv. Dat er ook nog Volumio in zit is meer een bonus. Zelf zou ik hem niet inzetten voor roomcorectie in midden/hoog, alleen voor de sub. Maar primair toch wel als DSP voor het (sub)laag en als X-over in dat gebied.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

Feit blijft dat je moet weten wat je doet dus met dit soort apparatuur.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Ja, beslist! Het is behoorlijk krachtig gereedschap en om die potentie er uit te halen moet je er wel wat voor doen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door rikpost »

Mario ervaar je nu in de praktijk ook echt een groot verschil nu zegge je woofers niet meer 8 mtr naar achtere staan ?
Volgens mij was je best tevreden ,natuurlijk snap ik dat je het nu weet dan ……………. :-& !
Moet het ook anders ,maar is het ook echt nodig ?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Rik,

Wat ik nu voornamelijk ervaar is dat het laag nu opener klinkt met meer detail en coherentie, zoals jullie het gehoord hebben was het laag wel weer strakker dan nu maar lang niet zo lekker klinkend, en dat het laag qua timing voorheen far off was heb ik niet echt zo ervaren eerlijk gezegd.

Wel weer een ervaring rijker dat DSP nog steeds geen free lunch is, zelfs niet enkel onder de 400hz.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

Ik zou de streamer direct in de SHD pluggen, daarmee de 2 eindversterkers in?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door rikpost »

holco schreef: di 10 mei 2022, 22:04
Rik,

Wat ik nu voornamelijk ervaar is dat het laag nu opener klinkt met meer detail en coherentie, zoals jullie het gehoord hebben was het laag wel weer strakker dan nu maar lang niet zo lekker klinkend, en dat het laag qua timing voorheen far off was heb ik niet echt zo ervaren eerlijk gezegd.

Wel weer een ervaring rijker dat DSP nog steeds geen free lunch is, zelfs niet enkel onder de 400hz.
Kan mij niet voorstellen dat je daar zoveel mee verliest ik ken dat mini dsp dan wel niet maar :think:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Rob Dingen »

DSP zeker in een analoge keten opnemen kost altijd wat.
Ik heb een actief systeem wat in eerste instantie met de DLCP van Hypex was ingericht en dat heb ik nu vervangen met een analoog actief filter.
Dat verschil is best wel groot en had ik niet verwacht.

Rob
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Het kost i.i.g. centen! :D Tenzij je nog naar schellak platen luistert of direct vinyl/tape van voor 1970, zit er wel ergens een stukje digitale processing in je audioketen. 'Tis maar net waar en hoe en wat e.e.a. geïmplementeerd is wat het resultaat uiteindelijk is. Hypex is daarbij beslist niet de norm. Die DLCP is nooit volwassen geworden.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Rob Dingen »

Luister inderdaad ook nog naar LP's.
Heb overigens ook een mini dsp 10x10 hd daar word het ook niet echt beter mee.
Wat is volgens jou de standaard dan?

Rob
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Denk niet niet dat er een standaard is. Gewoon het beste bij elkaar zoeken. En dat heeft een kwaliteits/effort balans. Maar vrijwel alle ingeblikte audio van na halverwege 'jaren '70 en jaren '80 is wel digitaal vervoerd en geprocessed. Ik ben persoonlijk ook helemaal niet zo tevreden over de gangbare verkrijgbare audiospullen. M.i. ligt dat niet zozeer aan digitaal versus analoog, maar aan de implementatie van e.e.a. Commercieel gezien is audio ook gewoon geld verdienen aan een behoefte tegen zo min mogelijk inspanning.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Het is mijn inziens de mindere extra AD/DA conversie die roet in het eten gooit, MiniDSP maakt zeker mooi spul (voor het geld), maar de aandacht qua componenten keuze, meerdere voedingen en jitter bestrijding die bv in mijn Audio-GD R8 DAC verwerkt zijn ga je echt niet vinden in een MiniDSP of soortgelijk geprijsd apparaat (kan natuurlijk ook niet!!), mooiste zou zijn als er DSP geïmplementeerd was in mijn R8 DAC, en dan liefst 2x4 / in/out :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

Als het geld mag kosten; de oplossing die Peter aandroeg zou mijn voorkeur hebben. (SHD studio en 2x Topping D30 Pro)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

En als dat dan ook nog via I2S aan elkaar te knopen zou zijn zou het helemaal mooi zijn. Ok, via coax zoals nu, is ook al heel mooi. Al met al ben je dan niet eens veel duurder uit dan de SHD met analoog in en uit.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Rob Dingen »

Ik voorspel dat de Topping niet zo goed klinkt als de DAC die hij nu heeft.
Heb hier een Topping D90 liggen ben ik ook niet van onder de indruk.

Rob
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Dat is op dit niveau puur een smaakkwestie Rob. Niet meer van goed en niet zo goed.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

Rob Dingen schreef: wo 11 mei 2022, 14:46
Ik voorspel dat de Topping niet zo goed klinkt als de DAC die hij nu heeft.
Heb hier een Topping D90 liggen ben ik ook niet van onder de indruk.

Rob
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10519/

Review is goed hoor, maar zoals Peter aan geeft, op dat niveau is er niks mee, het kan gewoon je smaak niet zijn.
Misschien een ESS of Burr Brown meer je ding?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door hannesie »

Mogelijk ook een verschil tussen de D90/D90SE ?

Er is wel iets verschil in de opzet. AK of ESS.

https://apos.audio/products/topping-d90-dac

https://apos.audio/collections/top-sell ... -d90se-dac
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Rob Dingen schreef: wo 11 mei 2022, 12:39
DSP zeker in een analoge keten opnemen kost altijd wat.
Ik heb een actief systeem wat in eerste instantie met de DLCP van Hypex was ingericht en dat heb ik nu vervangen met een analoog actief filter.
Dat verschil is best wel groot en had ik niet verwacht.

Rob
Ervaring idem. MiniDSP SHD is iets beter dan DLCP. Beide zijn op zich uitstekende producten. Maar niet voor de echte high end.
Met wat ik tot nu toe ervaren heb met DSP producten voor high end zijn die van Lyngdorf erg goed (MP50 getest, zeer hoog niveau ook de DAC, zit zeer dicht aan tegen de studiokwaliteit van Merging). Wel heel duur natuurlijk.
DEXQ HDP-4 ook duur maar niet mijn ding. Is gediscontinueerd, de nieuwe versie heb ik niet gehoord.
DSP in de Merging Anubis: ook uitzonderlijk goed. En die is wel degelijk betaalbaar voor als een paar duizend euro niet teveel is.

Uiteindelijk verlies je het minst als je DSP bij de bron doet, zoals bij Roon en Jriver. Nadeel natuurlijk dat het dan alleen met die bron werkt voor ruimtecorrectie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”