Brom voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
Brom voorversterker
Hallo audioliefhebbers,
Graag uw mening over onderstaand probleem/verschijnsel!
Ik heb een zelfbouw voorversterker die geleidelijk gaat brommen bij het opendraaien van de potmeter tot driekwart van de uitslag en bij het laatste stukje van de potmeterstand tot maximaal is de brom helemaal weg?!?
Wie kent dit (vervelende!) verschijnsel.
Het is geen buizenversterker maar een Fet voortrap!
Ik heb de potmeter Alps Blue verplaatst naar achteren met een verlengstang van 6mm en een koppelstuk op de as van de potmeter. Als ik de aluminium stang vastpak neemt de brom toe?!?.
Wie kent het verschijnsel en de oplossingsrichting? Moet de Alps Blue Potmeter ook geaard worden?
Graag uw reactie.
Peter
Graag uw mening over onderstaand probleem/verschijnsel!
Ik heb een zelfbouw voorversterker die geleidelijk gaat brommen bij het opendraaien van de potmeter tot driekwart van de uitslag en bij het laatste stukje van de potmeterstand tot maximaal is de brom helemaal weg?!?
Wie kent dit (vervelende!) verschijnsel.
Het is geen buizenversterker maar een Fet voortrap!
Ik heb de potmeter Alps Blue verplaatst naar achteren met een verlengstang van 6mm en een koppelstuk op de as van de potmeter. Als ik de aluminium stang vastpak neemt de brom toe?!?.
Wie kent het verschijnsel en de oplossingsrichting? Moet de Alps Blue Potmeter ook geaard worden?
Graag uw reactie.
Peter
Re: Brom voorversterker
Donleo had het zelfde
De oplossing die Anne voorstelde aan je was afdoende
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 0#p2026150
Grt
OpaBert
De oplossing die Anne voorstelde aan je was afdoende
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 0#p2026150
Grt
OpaBert
Re: Brom voorversterker
Hoi hoi, weer wat geleerd! Heel erg bedankt voor deze waardevolle tips!!!! Ik ga aan de slagOpaBert schreef: ↑vr 11 feb 2022, 9:17Donleo had het zelfde
De oplossing die Anne voorstelde aan je was afdoende
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 0#p2026150
Grt
OpaBert
Groeten Peter
Re: Brom voorversterker
Welke apparatuur is er nog meer op aangesloten?
Het eerste waar ik aan denk is een aardlus.
Het eerste waar ik aan denk is een aardlus.
Re: Brom voorversterker
Als de tip van Anne geen soelaas biedt, moeten we eens gaan nadenken wat ertoe zou kunnen leiden dat er een bromstroom de loper van de potmeter in of uit loopt.
Met het volume op 50 %, en dat is bij een logaritmische potmeter veel verder dan half open gedraaid, is de uitgangsweerstand van de potmeter maximaal en leveren stromen die de loper in of uit gaan de grootste spanningsval op.
Met het volume op 50 %, en dat is bij een logaritmische potmeter veel verder dan half open gedraaid, is de uitgangsweerstand van de potmeter maximaal en leveren stromen die de loper in of uit gaan de grootste spanningsval op.
Re: Brom voorversterker
Heeft je voorversterker een geaard chassis? En je versterker? Zo niet, dan kan je dit inderdaad uitsluiten.
Re: Brom voorversterker
Ik heb de potmeter geaard. Ik gebruikte een verlengstuk voor de as van de potmeter, waardoor die die niet geaard was. Nadat ik de metalen potmeter geaard had, was de brom weg! Dank allen voor de hulp!!
