Brom voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
monjet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jan 2014, 16:32

Brom voorversterker

Bericht door monjet »

Hallo audioliefhebbers,

Graag uw mening over onderstaand probleem/verschijnsel!

Ik heb een zelfbouw voorversterker die geleidelijk gaat brommen bij het opendraaien van de potmeter tot driekwart van de uitslag en bij het laatste stukje van de potmeterstand tot maximaal is de brom helemaal weg?!?

Wie kent dit (vervelende!) verschijnsel.
Het is geen buizenversterker maar een Fet voortrap!
Ik heb de potmeter Alps Blue verplaatst naar achteren met een verlengstang van 6mm en een koppelstuk op de as van de potmeter. Als ik de aluminium stang vastpak neemt de brom toe?!?.

Wie kent het verschijnsel en de oplossingsrichting? Moet de Alps Blue Potmeter ook geaard worden?

Graag uw reactie.

Peter
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Brom voorversterker

Bericht door Ah!buis »

De metaaldelen van de potmeter wel geaard ?
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brom voorversterker

Bericht door OpaBert »

Donleo had het zelfde
De oplossing die Anne voorstelde aan je was afdoende
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 0#p2026150
Grt
OpaBert
Gebruikersavatar
monjet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jan 2014, 16:32

Re: Brom voorversterker

Bericht door monjet »

OpaBert schreef: vr 11 feb 2022, 9:17
Donleo had het zelfde
De oplossing die Anne voorstelde aan je was afdoende
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 0#p2026150
Grt
OpaBert
Hoi hoi, weer wat geleerd! Heel erg bedankt voor deze waardevolle tips!!!! Ik ga aan de slag

Groeten Peter
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Brom voorversterker

Bericht door Chocomel »

Welke apparatuur is er nog meer op aangesloten?
Het eerste waar ik aan denk is een aardlus.
Gebruikersavatar
monjet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jan 2014, 16:32

Re: Brom voorversterker

Bericht door monjet »

Chocomel schreef: vr 11 feb 2022, 18:26
Welke apparatuur is er nog meer op aangesloten?
Het eerste waar ik aan denk is een aardlus.

In dit geval was er geen apparatuur aangesloten!
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Brom voorversterker

Bericht door MarcelvdG »

Als de tip van Anne geen soelaas biedt, moeten we eens gaan nadenken wat ertoe zou kunnen leiden dat er een bromstroom de loper van de potmeter in of uit loopt.

Met het volume op 50 %, en dat is bij een logaritmische potmeter veel verder dan half open gedraaid, is de uitgangsweerstand van de potmeter maximaal en leveren stromen die de loper in of uit gaan de grootste spanningsval op.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Brom voorversterker

Bericht door Chocomel »

monjet schreef: za 12 feb 2022, 21:15
Chocomel schreef: vr 11 feb 2022, 18:26
Welke apparatuur is er nog meer op aangesloten?
Het eerste waar ik aan denk is een aardlus.
In dit geval was er geen apparatuur aangesloten!
Heeft je voorversterker een geaard chassis? En je versterker? Zo niet, dan kan je dit inderdaad uitsluiten.
Gebruikersavatar
monjet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jan 2014, 16:32

Re: Brom voorversterker

Bericht door monjet »

Ik heb de potmeter geaard. Ik gebruikte een verlengstuk voor de as van de potmeter, waardoor die die niet geaard was. Nadat ik de metalen potmeter geaard had, was de brom weg! Dank allen voor de hulp!!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Brom voorversterker

Bericht door ray5150 »

:yeah: :goedzo:
Plaats reactie