Paasproject - de Peter Versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
Anders heb ik in de rommelbak nog wel ergens een spoel met 1mm draad liggen.
Dank voor het aanbod, maar heb al moet Loek afgesproken. :goedzo:
Shadow schreef:
Ik heb er gewoon 3,15A in zitten met 1 versterker per voeding hoor, sluiting trekt 3,15A er wel uit...
Ja, dat is inderdaad ook wel weer waar. luistert niet zo heel nauw.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk zijn die zekeringen daar op die plaats uit den boze. Gaat er eentje stuk, ze gaan nooit beide tegelijk, dan trekt ie de hele LM scheef volledig 1 kant op. Die ontploft dan gegarandeerd. Pas dan gaat de 2e er uit met flinke knallen uit de speaker. Je kunt beter primair zekeren: 1A traag per kanaal.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door democles »

Primair zekeren.
Dat secondair zekeren uit je systeem verwijderen,niet meer doen :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Leeuwarden »

In de tijd dat Hypex nog lineaire voedingen maakte (vroeger was alles beter...) hadden ze op de uitgang van de voeding ook twee zekeringen. Als dat dan zou fout is, is het toch wel gek dat een fabrikant als Hypex dat zo deed...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Pjotr »

Och er waren wel meer fabrikanten incl. Zoniet, die dat soms zo deden. Dat wil nog niet zeggen dat het goed is. Net zo goed als ik menig versterker tegen gekomen ben en gerepareerd heb waarbij de bias instelling zo ontworpen was dat wanneer het potmeterje met de tijd slecht werd, de bias naar maximaal ging en het ding uitfikte. Zekeringen zitten er uitsliutend in als brandpreventie. Niet om de versterker heel te houden. Recentelijk nog een Viscount stage piano gerepareerd voor iemand. Zaten ook de zekeringen in de plus en min. Eén zekering in de voeding uitgefikt:
IMG_3274_ZBA.jpg
Need I say more?
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 18 apr 2021, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door ray5150 »

Nee, je hoeft niet meer te zeggen. is helder als glas. moet een beste klap zijn geweest.
Ik wist niet dat dat op die manier kon gebeuren, Zal er wel 3,15 inzetten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Shadow »

Geeft een leuk effect op de speakers ook denk ik :shock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Pjotr »

Dat vertelde het verhaal niet maar dat zal best :twisted: Wel dat het het gevolg was van een brakke jackplug en kortsluiting maakte met massa. Overigens zaten er hier ook 3.15A per kanaal in. Normaliter zitten er serie weerstanden in de HP aansluiting. E.o.a. handige Harrie had die overbrugd. Waarschijnlijk om externe speakers aan te sluiten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door ray5150 »

Ik liep even tegen een probleem aan. de transformator die ik had hiervoor had voldoet niet.
Ik had me niet gerealiseerd dat de symmetrische 25 Volt die opgegeven was bij een netspanning van 220 Volt is.
Nu wil het geval dat er hier tegenwoordig ruim 235 Volt op de stopcontacten staat, dus kwam de secundaire spanning op een Volt of 31 uit.
Gelijkgericht en afgevlakt was dat iets van 43 Volt symmetrisch, wat weer gevaarlijk dicht kwam bij wat de 3886 maximaal kan hebben.
Dat vond ik dus niet verstandig om te doen.

Had weinig zin om een nieuwe of andere trafo aan te schaffen, dus eens rondgeneusd wat ik nog op de plank had.
Ik vond een trafo die ik een paar jaar terug bij Paul de Goede opgepikt had, deze schijnt uit een Yamaha versterker te komen.
Geen idee van het vermogen van deze trafo, hij is niet zo groot, wel zwaar. ach, beter 10 goedklinkende Watts, dan 60 die maar zozo zijn...
Aan de netspanning gehangen en deze gaf zo rond de 21 Volt symmetrisch af.
Aldus deze trafo ingebouwd en aangesloten. nu heb ik zo rond de 28 Volt. :D
Andere Trafo.jpg
Vervolgens me eens bezig gehouden met het wikkelen van de spoeltjes, moet zeggen dat het me ontzettend meeviel.
In de schroefmachine met een boortje 9, in een vloek en een zucht klaar. :D
Pootjes netjes buigen en schoonkrassen, dan gaan we morgen een kijken of ik dat netjes in de Epoxy kan zetten.
Spoeltjes.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Pjotr »

Ik heb misschien ook nog wel een flinke bloktrafo voor je. Zal morgen even zoeken.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door knuisje »

Hoi Ray,

Ik heb nog een 4 x 21V ringkern liggen, mag je voor niks hebben. Exacte gegevens heb ik niet maar dit is wat ik er van weet:

Diameter 13cm
Hoogte 6,5cm
Gewicht 3,6kg
4 aparte windingen van 21Vac, prima geschikt voor een dual mono opzet.
Bijlagen
DSC04008.JPG
DSC04009.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door ray5150 »

Och, excuus. ik had de post van knuisje/Peter helemaal gemist. :oops:
Ben vorige week bij Pjotr/Peter langsgeweest. heb daar een Braun bloktrafo opgepikt van 2 x 24 Volt.
Braun Trafo.jpg
Moet er nog een paar stukken aluminium hoekprofiel voor op maat zagen en boren. ook iets verzinnen om de bedrading mee aan te sluiten.
Wil het liever niet "zwevend" hebben.

Wel zijn de printen nu helemaal klaar.
PCB Compleet.jpg
Vanavond eens testen met de labvoeding.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door democles »

Wel zijn de printen nu helemaal klaar.
Tja, de Antie SMD club is bij deze opgeheven :lol:

Was al een tijdje,in principe gaat alles wat werkt :lol:

Mooi werk, Ray :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Pjotr »

Maar de voedingsprint etst Ray nog zelf :rock: :mrgreen:

B.t.w. Ray, volgens mij zijn de sec. trafodraden lang genoeg om direct Fastons aan te solderen en op de voedingsprint aan te sluiten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door ray5150 »

Ja, klopt, dat zou waarschijnlijk lang genoeg moeten zijn. ging me meer om de primaire draden. bedenk me net dat er met twee plakvoeten en wat krimpkous ook wel te doen moet zijn om het een beetje netjes alsook stevig gemonteerd aan de netspannings bedrading te krijgen.

Maar ik ben een blij mens, beide printen gewoon in 1 keer werken. :D :D :yeah: :yeah:
Testen.jpg
Na het warmdraaien liet de DC-offset zich keurig afregelen tot vrijwel 0.
En dus ook van mijn kant complimenten aan Peter voor het elegante ontwerp, ding is werkelijk doodstil van zichzelf. :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Pjotr »

Dank u :dank: Ik zie dat je de ongeïsoleerde LM versie hebt. Pas wel op, de tab zit dan aan V- aangesloten en dus ook het koelprofiel. Monteer hem beslist geïsoleerd, ook met testen! Een ongeluk zit in een klein hoekje en ligt daar niet te slapen! Maak je per ongeluk sluiting met het profiel dan loopt de kortsluitstroom door de LM. En daar is ie beslist niet tegen beveiligd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door ray5150 »

Hier ook maar eens even mee verder. inmiddels is de door Pjotr aangeleverde transformator ingebouwd.
Trafo Pjotr erin.jpg
Deze geeft nu symmetrisch 30 Volt DC op de voeding, onbelast.

Zoals eerder gemeld komen de EV printen boven elkaar te zitten. dit is hoe het moet worden :
Zo moet het ongeveer worden.jpg
Nu is de onderste gemonteerd. omdat ik straks niet meer bij de instelpotmeter kan komen de bedrading aangelegd om deze onder spanning te kunnen zetten.
Onderste gemonteerd.jpg
Overzicht.jpg
Ik schreef eerder dat ik per kanaal op de input zowel een RCA als een Jack chassisdeel parallel wil plaatsen. zit me even af te vragen waar ik nu het beste de 100R en 100NF kan plaatsen. misschien het beste om aan ieder chassisdeel een setje te monteren ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Pjotr »

Netjes Ray! Als je geïsoleerde jack chassisdelen neemt kun je die toch gewoon met de cinch doorverbinden? Heb je 1 massaverbinding met 100 ohm + 100 nF. Zou ik sowieso doen. Nu een beetje achteraf, die instelpotmetertjes zijn er ook met een instelschroefje aan de zijkant. Maar eenmaal ingesteld verloopt het vrijwel niet meer.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Netjes Ray! Als je geïsoleerde jack chassisdelen neemt kun je die toch gewoon met de cinch doorverbinden? Heb je 1 massaverbinding met 100 ohm + 100 nF. Zou ik sowieso doen.
De jackchassisdelen zijn inderdaad geïsoleerd, zwarte kunststof behuizing. denk dat ik dat maar doe.
Pjotr schreef:
Nu een beetje achteraf, die instelpotmetertjes zijn er ook met een instelschroefje aan de zijkant.
Maar eenmaal ingesteld verloopt het vrijwel niet meer.
Ja, inderdaad. die had ik beter kunnen nemen. Ik had de meeste onderdelen besteld aan de hand van een projectpagina op nl.mouser.com die dacht ik door jou of Knuisje was opgesteld. verder niet bij stilgestaan om daar een alternatief voor te zoeken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door ray5150 »

Deze ook maar eens afgemaakt.
20220507_224104.jpg
20220507_224115.jpg
20220507_224158.jpg
De voorkant is heel basic, schakelaar en een klein LED'je. geen volume potmeters geplaatst.
Een stalen frontplaat met 19 inch oren, dan kan die in het rack met de mengtafel voeding.

De dubbele uitgangen zijn gedaan zodat ik (in de toekomst) met een schakelkastje 2 paar luidsprekers kan aansturen.
De ingangen zijn zowel met RCA als met mono Jack connectoren.

Weet niet of ik nog het deksel erop ga zetten. die zal ik eerst moeten terugvinden...
Als ik hem erop zet overweeg ik om enkele rijen gaatjes erin te boren ter hoogte van het koelblok.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Pjotr »

Netjes Ray! Als deksel zou ik geperforeerde plaat nemen (Gamma afijn je adresjes weet je wel), evt. spuitbusje lak er over. Staat netjes en mocht er een schroevendraaier vallen... :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door ray5150 »

Ook dat is een mogelijkheid, echter, hij zal zijn leven doorbrengen in een 5 HE 19 inch rack met de mengtafel voeding er bovenop.
Dus echt veel nut heeft dat niet, als de versterker ooit meegaat naar een luisterdag wil men toch ook het binnenwerk willen zien...

Van uit het oogpunt van convectie begrijp ik je volledig, en bij een vrijstaande opstelling zou ik inderdaad ook iets dergelijks toepassen.
Ik ben niet bang dat hij te heet gaat worden, het is een vrij lomp koelblok dat erin zit.
En met de inimini's en de paaskuikens in een nearfield situatie zullen er ook niet echt hoge vermogens uit hoeven te komen.

Van de week eens even wat testen doen met een dummyload eraan.
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Xanadu1234 »

Ray

Ziet er netjes uit hoor ben benieuwd hoe het bij jouw gaat klinken. Ik ben niet zo snel als jouw dat zie ik al.

Peter
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Jerommel »

Alle complimenten voor het nette werk...

....maar het koellichaam heeft geen airflow...?

Dat wil toch wel graag gaten er onder en er boven hebben.
Het zal wel gaan met een rasterbovenplaat, maar dan verzamelt het hele ding stof.

Niet om de betweter uit te hangen, maar het viel me op.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Shadow »

Hoeft niet, komt weinig warmte af...
Plaats reactie