Daudio C1kit "net even anders"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Zoals ik schreef: het gaat anders worden.....
Vind jij dat beter......
Dat is altijd een lastige.
Vind jij dat beter......
Dat is altijd een lastige.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Ik kan mij voorstellen dat de 18"AT mid een tweeter vraagt die wat lager aan te koppelen is maar andersom zie ik die noodzaak even niet
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Precies, in de C1 zit de cross op 3200 Hz, in de W1 op 2400Hz, dus een grotere AMT gaat samen op met die grotere mid. In jouw geval sluit die kleine AMT goed aan op de wat kleinere AT mid.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Hij schrijft ook volgens mij.
Dat concept werkt in ieder geval prima.
De andere opstelling moet ook prima kunnen werken.
Daar kom je maar op 1 manier achter.
Dat concept werkt in ieder geval prima.
De andere opstelling moet ook prima kunnen werken.
Daar kom je maar op 1 manier achter.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Heel de baffles opnieuw bouwen om een grotere AMT erin te zetten? Oef, veel werk! Als je echt gelijk de overtreffende trap wilt, een setje S1 nabouwen!
Re: Daudio C1kit "net even anders"
De winst zou dus moeten zitten in een tweeter die lager te crossen is, en ik vraag mij ook af of de winst bij een 2x zo dure AMT25D1.1 enkel zit in het grotere frequentie bereik aan de onderkant, of dat de prestaties ook duidelijk beter zijn dan mijn huidige tweeter.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Misschien even aan Jeroen vragen, als de achtergrond van deze vraag is, dat je toch iets van hoog tekort komt, kun je dit misschien ook met het filter oplossen.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
De grote AMT is het mooiste vanaf 3.5KHZ.
Volgens een kenner.
Volgens een kenner.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
De S1 is mij te groot en 30hz aan de onderkant is voor mij ook laag zat, buiten dat zie ik 4 nieuwe grotere AT woofers qua prijs ook niet echt zitten.
Als (nog steeds hypothetisch) ik nu C1's zou bouwen zou ik de voorzet fronten laten vallen (gebruik ze nooit) en de RVS strippen gelijk voorkant houden met tevens de baffles wat meer achterover (staan nu op 6 graden) waardoor de afbeelding wat hoger geplaatst wordt, als (let wel als!!) je dan toch bezig bent is een andere tweeter niet meer zo'n grote ingreep (buiten een aangepast filter op het mid/hoog natuurlijk), als dat de C1 naar een soort gemaximaliseerde mk2 versie zou brengen
Als (nog steeds hypothetisch) ik nu C1's zou bouwen zou ik de voorzet fronten laten vallen (gebruik ze nooit) en de RVS strippen gelijk voorkant houden met tevens de baffles wat meer achterover (staan nu op 6 graden) waardoor de afbeelding wat hoger geplaatst wordt, als (let wel als!!) je dan toch bezig bent is een andere tweeter niet meer zo'n grote ingreep (buiten een aangepast filter op het mid/hoog natuurlijk), als dat de C1 naar een soort gemaximaliseerde mk2 versie zou brengen
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Je zou dan ook voor het complete midhoog van de W1 kunnen kiezen, je kan dan de F1 nabouwen, een Daudio model wat nooit commercieel is gemaakt, in feite de W1 met vlakke baffle, dat was ook het idee achter mijn baffle’s. De vraag is dus eigenlijk, of als je de 25d1.1 zou gaan inzetten, je huidige mid nog wel geschikt is.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
De laagkast staat hier volledig los van de voorzet baffle, waardoor deze vrij blijft van trillingen.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Dit ziet er best goed uit
Is dit met 12"woofers?
Is dit met 12"woofers?
Walt schreef: ↑zo 08 mei 2022, 16:33Je zou dan ook voor het complete midhoog van de W1 kunnen kiezen, je kan dan de F1 nabouwen, een Daudio model wat nooit commercieel is gemaakt, in feite de W1 met vlakke baffle, dat was ook het idee achter mijn baffle’s. De vraag is dus eigenlijk, of als je de 25d1.1 zou gaan inzetten, je huidige mid nog wel geschikt is.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Vreemde opmerking, maar wie ben ik.
Het hoog is afgestemd zodanig dat de boventonen van akoestische instrumenten zoals gitaar en viool realistisch worden weergegeven. Met 2dB extra wordt het meer een Focal geluid, waar het hoog naar je toekomt terwijl het midden naar achteren wordt geplaatst. Past niet in mijn streven naar realistische weergave.
Kortom, met 2dB extra voor de tweeter is het geen Daudio speaker meer.
Het kan natuurlijk zo zijn dat het hoog nu te soft is met de combinatie van de tin/koper speakerkabel en de Alumen Z-cap. Ik heb de set gehoord voordat je de speakerkabel upgrade deed, voordat je de voorversterker had vervangen en de volledige C1 nog op de purifi had aangesloten. Toen was het prima in balans.
Verzilverd koper klinkt levendig en ruimtelijk, terwijl vertind koper vlak en saai klinkt in mijn oren. Ik heb die Duelund kabel nooit gehoord, maar met andere fabrikanten is dit mijn consequente ervaring. Ik vind dat ook niet gek. Skin effect zorgt ervoor dat hoge frequenties vooral langs de buitenkant van de geleider gaan. Daar zit dan het tin met een 10x hogere weerstand dan koper.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Ik zou met een C1 voorzien van AT woofers en een Purify amp toch niet veel wensen meer hebben denk ik zo
Maar je kan de verkeerde kant op tweaken dus...
Maar je kan de verkeerde kant op tweaken dus...
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Klopt, en het vervelende mechanisme kan een rol spelen, dat je na een wijziging vaker een verbetering constateert dan een verslechtering. Na een tijdje kan het dan ineens tegenvallen, terwijl je initieel stond te juichen en kippenvel niveau. Een en ander is trouwens verklaarbaar door de theorie van Van der Heide.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Ik zal eens terug gaan naar de situatie van toen, dat lukt nog op de voorversterker na dan.
Speakerkabel was toen trouwens de Supra Ply 3.4/S.
Speakerkabel was toen trouwens de Supra Ply 3.4/S.
jeroen_d schreef: ↑zo 08 mei 2022, 17:50Vreemde opmerking, maar wie ben ik.
Het hoog is afgestemd zodanig dat de boventonen van akoestische instrumenten zoals gitaar en viool realistisch worden weergegeven. Met 2dB extra wordt het meer een Focal geluid, waar het hoog naar je toekomt terwijl het midden naar achteren wordt geplaatst. Past niet in mijn streven naar realistische weergave.
Kortom, met 2dB extra voor de tweeter is het geen Daudio speaker meer.
Het kan natuurlijk zo zijn dat het hoog nu te soft is met de combinatie van de tin/koper speakerkabel en de Alumen Z-cap. Ik heb de set gehoord voordat je de speakerkabel upgrade deed, voordat je de voorversterker had vervangen en de volledige C1 nog op de purifi had aangesloten. Toen was het prima in balans.
Verzilverd koper klinkt levendig en ruimtelijk, terwijl vertind koper vlak en saai klinkt in mijn oren. Ik heb die Duelund kabel nooit gehoord, maar met andere fabrikanten is dit mijn consequente ervaring. Ik vind dat ook niet gek. Skin effect zorgt ervoor dat hoge frequenties vooral langs de buitenkant van de geleider gaan. Daar zit dan het tin met een 10x hogere weerstand dan koper.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Ook vertind spul dus, daar zal het dan niet aan liggen op zich want het klonk gewoon goed. Een wat meer tophoog is nog heel iets anders dan het hele hoog 2dB harder. Alleen weet ik dan wel dat er meer uit de set te halen is met een andere kabel.
Wat de Supra Ply over de kabel zelf zegt vind ik onvoorstelbare onzin. Door de materiaalkeuzes veroorzaken ze een verhoogde capaciteit. Kan ik inkomen. Maar NIET een verlaagde inductiviteit wat ze beweren. Dat doe je door de lengte te beperken, af te schermen (de S versie) en te twisten.
Capaciteit verhogen is ook helemaal niet oké trouwens. En een vertinde geleider aansluiten op een gouden connector heeft Galvanische oxidatie als gevolg (0,65V potentiaal verschil).
Wat de Supra Ply over de kabel zelf zegt vind ik onvoorstelbare onzin. Door de materiaalkeuzes veroorzaken ze een verhoogde capaciteit. Kan ik inkomen. Maar NIET een verlaagde inductiviteit wat ze beweren. Dat doe je door de lengte te beperken, af te schermen (de S versie) en te twisten.
Capaciteit verhogen is ook helemaal niet oké trouwens. En een vertinde geleider aansluiten op een gouden connector heeft Galvanische oxidatie als gevolg (0,65V potentiaal verschil).
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 08 mei 2022, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Dus jij vindt het eigenlijk vervelend dat je na een wijziging een verbetering constateert. Eigenlijk zie je liever een verslechtering? Zit jij je daarvoor nou suf te wijzigen/tweaken. Rare theorie hoor...
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Wat Van der Heide stelt is dat je ordening hebt toegevoegd aan de set, door bijv. zelf de kabel te maken en te installeren, ik zie het zelf als een stukje energie die is overgebracht of synergie die is ontstaan, en een tijdje stand zal houden, totdat de chaos langzaam weer inzet. Wat overblijft is het echte effect van de wijziging.
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Nu moet ik ook wel bekennen dat 42 jaar het meubelmakers vak met bijbehorend machinaal werk beoefenen ook niet echt helpt.
jeroen_d schreef: ↑zo 08 mei 2022, 19:06Ook vertind spul dus, daar zal het dan niet aan liggen op zich want het klonk gewoon goed. Een wat meer tophoog is nog heel iets anders dan het hele hoog 2dB harder. Alleen weet ik dan wel dat er meer uit de set te halen is met een andere kabel.
Wat de Supra Ply over de kabel zelf zegt vind ik onvoorstelbare onzin. Door de materiaalkeuzes veroorzaken ze een verhoogde capaciteit. Kan ik inkomen. Maar NIET een verlaagde inductiviteit wat ze beweren. Dat doe je door de lengte te beperken, af te schermen (de S versie) en te twisten.
Capaciteit verhogen is ook helemaal niet oké trouwens. En een vertinde geleider aansluiten op een gouden connector heeft Galvanische oxidatie als gevolg (0,65V potentiaal verschil).
