Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Henkjan »

beterschap
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Splinter226 »

stukje loper van een andere potmeter op t restant van de afgebroken loper solderen ? Met 4 extra handjes en een computergestuurd soldeer apparaat ? :hide: Misschien ff een chirurgische robot lenen, via via, ? :hide:

Heb wel eens potmeters uit elkaar gehaald. En dan parelt het zweet op je voorhoofd en dan dank je alles boven je vermogen als het weer werkend in elkaar komt. Net iets teveel kracht, of onbalans en - oops, erger dan voorheen.... Maar als je heel voorzichtig de potmeter kan demonteren zou je dezelfde waarde binnenwerk van een andere potmeter daar - in theorie - kunnen plaatsen.... Maar zoals het er nu voorstaat istie stuk ? Of enkel nog stereo ? Wilde zeggen, kan het alleen nog beter....

Sterkte.
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

Ondertussen weer wat op de been.

Blijkt dat meedere Onkyo apparaten uit die periode gebruikmaken van dezelfde pots, echter 2 decks ipv 4.
Nu zijn ze eigenlijk modulair opgebouwd, dus is er een 4 decks te bouwen.

"Even" weer op zoek naar een andere donor, het liefts defect.

En Splinter, dank voor de tips, maar dat gaat me niet lukken.
(Wel aan ged@cht ;-) )
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

Een update:

Ondertussen deze gevonden.
Met een beetje creativiteit en onderdeeltjes van de oude pot kan ik hier een nieuwe 4 decks van maken

https://nl.aliexpress.com/item/10050015 ... pt=glo2nld

Ik hoop dat de link werkt.
Nu "even" wachten tot die binnen is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door ray5150 »

Voor die 5 euro kun je inderdaad best wel eens een poging wagen.
De vervoerstijden zijn de laatste tijd verschrikkelijk te noemen. waar het voor de pandemie 1 tot 4 weken vrij normaal was voor zendingen uit China.
Begint het momenteel bij een maand of twee. record van een bestelling van mij is een maand of 4. ik overdrijf niet.
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

Pfff... ja dat houd mij ook vaak tegen.
Maar ik heb gelukkig een goede versterker en dit is een hobby/restauratie project voor op zolder.
Geen haast dus.

De donorpot die ik had gevonden bleek in het begin ingebrand te zijn, dus schoot ook niet op.

Hobby he :lol:
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

Gisteren dit setje al binngekregen.
Daar moet vast iets van te knutselen zijn.
Allemaal 100k lineair :D
Bijlagen
49C813E4-0D9D-4539-8539-342E57E91E94.jpeg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door ray5150 »

Je hebt in ieder geval nu spulletjes genoeg om wat mee te experimenteren.
Succes met de operatie.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Jerommel »

:goedzo:
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

Kleine update.
Mijn zoon was zo creatief 2 twee decks pots te koppelen en zie hier het resultaat :D

Hij werkt nu als ik de CD direct knop gebruik, maar als ik de normale signaallijn (incl. toonregeling etc) gebruik werkt het linkerkanaal nog niet.
Dat word de volgende stap.

Trouwens die potmeters zijn echt van verschrikkelijke kwaliteit, dus een definitieve wil ik het nog niet noemen.
Bijlagen
DB9C78F2-95BE-49D6-81B6-5A095483B9CE.jpeg
Plaats reactie