Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

Hoi allemaal,

Onlangs heb ik een Onkyo A8170 versterker op de kop getikt.
Echter is bij het vervoer de potmeter fysiek dusdanig beschadigd (intern loper afgebroken) dat die onbruikbaar is en vervangen moet worden.
Op zich een eenvoudig klusje zou je denken, behalve dan dat Onkyo in die periode er voor gekozen heeft een voor mij wel vreemde potmeter te gebruiken.
Het is een 4 decks ALPS 100K en dan lineair met een loudnesstab.
Type 100KBX4
Logaritmische pots voldoende te vinden, maar deze...
Heeft iemand enig idee hoe hier aan te komen, of misscchien een alternatieve oplossing?

Alle hulp is welkom :D

Foto'tjes:
P1.jpg
p2.jpg
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Jerommel »

Heb niet lang geleden de as vervangen van een 2 decks potmeter.
Foto ziet er uit als Alps.
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

Het is ook een Alps, maar blijkbaar een custom made voor Onkyo.
De potmeter is helaas te erg beschadigd om bruikbaar gemaakt te kunnen worden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door SSassen »

Onkyo service dienst al benaderd?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef: do 31 mar 2022, 8:04
Onkyo service dienst al benaderd?
Volgens Hifiengine.com is het een model dat tussen 1987 en 1989 gebouwd is.
Lijkt me stug dat daar nog onderdelen voor leverbaar zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door ray5150 »

Je zou eens op Ebay kunnen kijken bij verkoper Familygate.
Dat is een ALPS specialist. moeilijktse zal zijn de combinatie van 4-deks en een Loudness tab.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef: do 31 mar 2022, 8:40
SSassen schreef: do 31 mar 2022, 8:04
Onkyo service dienst al benaderd?
Volgens Hifiengine.com is het een model dat tussen 1987 en 1989 gebouwd is.
Lijkt me stug dat daar nog onderdelen voor leverbaar zijn.
Niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Henkjan »

blonde vraag: wat wordt bedoeld met een loudnesstab?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door cool »

Aftakking op de weerstand track waar een loudness circuit is aangesloten
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Barry2001 »

Loudness Tap wordt vermoedelijk bedoelt. Dit is een tap op de potmeter om een circuit aan te sturen dat loudness control doet. Iets bass-boost achtigs is het denk ik.

Edit: Loek was me voor.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door ray5150 »

Dat is een aftakking van de potmeter die leidt naar het loudness circuit.
De mate van werking van deze is namelijk afhankelijk van de stand van volumepot.
Laag volume = veel loudness, hoog volume = weinig loudness

Een stereopotmeter met loudnesstab heeft dus 8 pinnen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef: do 31 mar 2022, 11:15
blonde vraag: wat wordt bedoeld met een loudnesstab?
Daar hebben we het al 's over gehad viewtopic.php?t=25263
Anne
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

ray5150 schreef: do 31 mar 2022, 8:40
SSassen schreef: do 31 mar 2022, 8:04
Onkyo service dienst al benaderd?
Volgens Hifiengine.com is het een model dat tussen 1987 en 1989 gebouwd is.
Lijkt me stug dat daar nog onderdelen voor leverbaar zijn.
Dat is inderdaad nog een optie, maar heb gezien de leeftijd van het apparaat weinig hoop op.
Ga ik vanmiddag proberen.
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

ray5150 schreef: do 31 mar 2022, 11:32
Dat is een aftakking van de potmeter die leidt naar het loudness circuit.
De mate van werking van deze is namelijk afhankelijk van de stand van volumepot.
Laag volume = veel loudness, hoog volume = weinig loudness

Een stereopotmeter met loudnesstab heeft dus 8 pinnen.
Klopt helemaal.
En deze heeft ook 4 decks, mede doordat er een CD direct schakeling op zit.
Nou moet ik zeggen dat ik kan leven zonder de CD direct knop, aangezien dit gewoon als een versterker voor de achterkamer bedoeld was (staat nu een tx26) en ik er geen high-end pretenties mee heb.
Maar het mooiste zou zijn als alles weer in de originele staat zou kunnen komen.
(Ik heb altijd al een zwak voor Onkyo gehad).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: do 31 mar 2022, 11:15
blonde vraag: wat wordt bedoeld met een loudnesstab?
bedankt allen voor de uitleg
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Jerommel »

Mocht je in je zoektocht niet verder komen dan een 4 decker zonder loudness tap, het kan ook zonder, dan soldeer je draadjes naar de input van de potmeter (waar de loper staat als ie op maximaal volume staat)
Het verschil is dan dat je niet meer voorbij maximale loudness contour kunt draaien, maar misschien gebruikt je toch geen loudness (aangezien dat bijna altijd toch teveel van het goede is).
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

Jerommel schreef: do 31 mar 2022, 20:20
Mocht je in je zoektocht niet verder komen dan een 4 decker zonder loudness tap, het kan ook zonder, dan soldeer je draadjes naar de input van de potmeter (waar de loper staat als ie op maximaal volume staat)
Het verschil is dan dat je niet meer voorbij maximale loudness contour kunt draaien, maar misschien gebruikt je toch geen loudness (aangezien dat bijna altijd toch teveel van het goede is).
Dat is ook nog een oplossing inderdaad :D
Zoals ik al zei, deze versterker is er echt niet voor high-end doeleinden.

Vandaag alleen niet verder gekomen met m'n zoektocht, maar ik houd het hier op wel de hoogte of ik iets vind.
Op zich wel een grappig detail, het zijn dus echt 2 stereo volume schakelingen, één voor "normaal" gebruik en één voor de CD direct stand.
Best leuk gemaakt.
Verder ook wel een solide geval.
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

Scotsky schreef: do 31 mar 2022, 21:51
Jerommel schreef: do 31 mar 2022, 20:20
Mocht je in je zoektocht niet verder komen dan een 4 decker zonder loudness tap, het kan ook zonder, dan soldeer je draadjes naar de input van de potmeter (waar de loper staat als ie op maximaal volume staat)
Het verschil is dan dat je niet meer voorbij maximale loudness contour kunt draaien, maar misschien gebruikt je toch geen loudness (aangezien dat bijna altijd toch teveel van het goede is).
Dat is ook nog een oplossing inderdaad :D
Zoals ik al zei, deze versterker is er echt niet voor high-end doeleinden.

Vandaag alleen niet verder gekomen met m'n zoektocht, maar ik houd het hier op wel de hoogte of ik iets vind.
Op zich wel een grappig detail, het zijn dus echt 2 stereo volume schakelingen, één voor "normaal" gebruik en één voor de CD direct stand.
Best leuk gemaakt.
Verder ook wel een solide geval.
Helaas nog niet iets kunnen vinden.
Maar ik blijf zoeken.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Jerommel »

Wat je nog kan doen is 2 stuks stereo B100K potmeters aanschaffen en die met hun achterkanjes naar elkaar op de print solderen met een verbindings-asje er tussen in.
Aan de achterkant zit namelijk meestal een soort inbus gaatje waarmee de potmeter verdraaid kan worden.
Soms zit er een sleufje voor een platte schroevendraaier.
Maar met allebei kan je een mechanische verbinding maken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door dre »

Is een donor geen optie?
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

Jerommel schreef: wo 06 apr 2022, 17:09
Wat je nog kan doen is 2 stuks stereo B100K potmeters aanschaffen en die met hun achterkanjes naar elkaar op de print solderen met een verbindings-asje er tussen in.
Aan de achterkant zit namelijk meestal een soort inbus gaatje waarmee de potmeter verdraaid kan worden.
Soms zit er een sleufje voor een platte schroevendraaier.
Maar met allebei kan je een mechanische verbinding maken.
Dat is helegaar geen slecht idee, het is lineair dus zou moeten lukken. :idea:

[/quote= dre]
Is een donor geen optie?
[/quote]

Helaas, zover ik heb kunnen vinden worden deze alleen in het topsegment van de integra serie gebruikt en daar word de hoofdprijs voor gevraagd. De eenvoudiger series gebruiken gewone log pots..
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Jerommel »

Misschien kan je het asje gewoon op maat zagen van een goedkoop inbussleuteltje.
En dan is het inderdaad juist mazzel dat ze logaritmisch lineair moeten zijn.
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

Jerommel schreef: za 09 apr 2022, 14:26
Misschien kan je het asje gewoon op maat zagen van een goedkoop inbussleuteltje.
En dan is het inderdaad juist mazzel dat ze logaritmisch lineair moeten zijn.
Deze dagen even langs de electronica winkel en kijken wat ze hebben liggen.
Anders internet weer afstruinen.
Het word zo nog wel wat :D
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Jerommel »

Ik denk dat je die Chinese nep Alpsjes moet hebben.
Scotsky
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 21:12

Re: Volume pot met loudnestab (Onkyo)

Bericht door Scotsky »

Even pauze, corona heeft hier ook toegeslagen en het ligt even stil
Plaats reactie