Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door pompebled »

Goedemiddag.

Ik kom net thuis van een bezoekje aan vrienden die hun soundbar willen 'upgraden' met een subwoofer.
Hun Mediabox XL heeft een SPDIF uitgang waar de soundbar aan hangt en een 3,5mm audio out, die tot nu toe niet gebruikt werd.

Het idee was om de subwoofer via de audio out aan te sluiten; dit werkt, echter is er een looptijdverschil tussen het geluid van de soundbar en de subwoofer. Géén gehoor...

Ook is de output van de audio out fors; de volume regelaar van de sub hoeft maar amper uit de nulstand om al voldoende laag te hebben, het regelbereik is dus ook maar een tiental graden, dan slaat de vervorming genadeloos toe.
Ik heb het niet geprobeerd, maar het lijkt eerder een koptelefoon uitgang, qua signaalsterkte...

Ik kan het ingangssignaal wel temmen met een verzwakkingsnetwerkje, maar dat is zinloos, als ik het looptijdverschil niet weg kan werken.

Wie heeft een idee?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door Shadow »

Soundbar geen sub out?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door pompebled »

I wish...
Bij navraag blijkt het de Philips Htl 2100/12 te zijn, een instapmodel zonder toeters en bellen:
Drie ingangen, géén uitgangen:
AUX-ingang
Digitale coaxiale ingang
Digitale optische ingang

Met twee 2" breedbanders klinkt het ook niet geweldig, maar daar hoef ik me niet aan te ergeren...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door Kappa7 »

Ik zou de analoge uitgang van de TV splitsen en de sub ook met de analoge uitgang aansturen.
Misschien zelfs een passief filter in de lijn naar de soundbar zetten zo dat je het laag daar niet heen stuurdt maar naar de sub gaat.
Andere optie is om de spdif uit de TV te gebruiken en er een DSP tussen te zetten die het geluid doorzet naar de soundbar en sub maar dat zal wel weer te lastig worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door Pjotr »

Dat de digitale uitgang nou niet in sync is a la. Maar dat de analoge uitgang van een soundbar niet in sync is met de analoge speakertjes van het ding zelf is wel vreemd. I.d.d. wellicht alleen als HP uitgang bedoeld.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door pompebled »

De TV in kwestie is een Philips 43PUS7303/12 uit 2019 en heeft geen analoge RCA uitgangen, alleen een digitale audio-uitgang (optisch). https://www.philips.nl/c-p/43PUS7303_12 ... -ambilight
De mediabox is verbonden met de TV via HDMI en de Toslink van de audio uit van de TV is verbonden met de soundbar. Dat was het wel wat betreft de audiouitgangen, tenzij er iets te doen valt met één van de niet gebruikte HDMI ARC aansluitingen, daar moet ik nog in duiken.

Vraagje: als ik het signaal van de SPDIF uitgang door een splitter haal; https://www.amazon.com/LiNKFOR-Digital- ... B07D1KHWGB heb ik in de basis drie identieke uitgangssignalen.

Eén Toslink uitgang naar de soundbar en het audiosignaal van de tweede Toslink via een converter: https://linkfor.biz/products/linkfor-da ... -converter omzetten naar RCA voor de versterker, ben ik dan af van het looptijdverschil, of introduceer ik dat (weer) door het gebruik van een Toslink/RCA converter?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door Pjotr »

Met een Toslink en/of S/PDIF splitter heb je geen looptijdverschil tussen de uitgangen daarvan onderling! Dat is i.d.d. juist
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door pompebled »

Pjotr schreef: wo 27 apr 2022, 21:45
Met een Toslink en/of S/PDIF splitter heb je geen looptijdverschil tussen de uitgangen daarvan onderling! Dat is i.d.d. juist.
Maar, voor de sub heb ik een analoog signaal nodig, vandaar de Toslink-RCA converter, krijg ik dan dezelfde looptijdverschillen tussen soundbar en subwoofer?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door Pjotr »

Tja, je weet natuurlijk niet wat die soundbar aan klooit. Heeft die soundbar geen analoge RCA ingangen?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door pompebled »

Pjotr schreef: wo 27 apr 2022, 21:55
Tja, je weet natuurlijk niet wat die soundbar aan klooit. Heeft die soundbar geen analoge RCA ingangen?
Jawel, ééntje, alleen hangt daar momenteel de DVD speler aan én de TV heeft geen RCA uitgang...

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door pompebled »

Oké, dus de algemene consensus is om alle signalen analoog te hebben, zodat soundbar en subwoofer een gelijk signaal aangeboden krijgen.
Dan zou de aansluiting er als volgt uit kunnen zien:
- Mediabox met HDMI naar TV.
- Toslink van TV naar Toslink-RCA convertor.
- RCA via Y-kabel naar soundbar en subwoofer.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door Pjotr »

Ja zoiets. Al begrijp ik dat die soundbar weer een soort van digitale surround processor aan boord heeft. Maar het valt te proberen! :sure: Staat die surroundprocessor eigenlijk wel een beetje ordentelijk afgesteld? Of valt daar niks aan af te stellen?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door pompebled »

De surround processor staat uit (als dat mogelijk is, de effecten worden niet gebruikt) want dat klinkt gruwelijk...
Er valt weinig aan af te stellen, behalve een bepaald effect aan, of uit.
Je kunt ook niet vaststellen, of de processor roet in het eten gooit, omdat het signaal altijd door de processor loopt, ongeacht of de effecten ingeschakeld zijn en dat dit een oorzaak van het looptijdverschil is.

Ik zal eens aan de slag met bovenstaande wijze van aansluiten.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door pompebled »

pompebled schreef: wo 27 apr 2022, 22:01
Pjotr schreef: wo 27 apr 2022, 21:55
Tja, je weet natuurlijk niet wat die soundbar aan klooit. Heeft die soundbar geen analoge RCA ingangen?
Jawel, ééntje, alleen hangt daar momenteel de DVD speler aan én de TV heeft geen RCA uitgang...
Wat me nog te binnen schiet: we hebben ook getest met de audio out van de DVD speler via een Y-kabel naar de RCA van de soundbar en de subwoofer.

Geen looptijdverschil.
Dus de analoge RCA ingang gebruiken lijkt de manier te zijn.

Ik meld me weer, als er nieuwe ontwikkelingen te melden zijn.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door OWC »

Een beetje afhankelijk van de TV, maar bij heel veel TV's is er een speciaal menu (naam ontschiet me even) waarbij je delay kunt instellen.
Dit is niet in het normale menu te vinden, maar een verborgen menu waarvoor je bepaalde toets combinatie moet indrukken.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door pompebled »

OWC schreef: vr 29 apr 2022, 16:28
Een beetje afhankelijk van de TV, maar bij heel veel TV's is er een speciaal menu (naam ontschiet me even) waarbij je delay kunt instellen.
Klopt, die functie heeft deze TV ook.
Echter, het looptijdverschil heeft niks met de TV te maken, maar zit in de uitgangen van de mediabox, zie OP.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door Kappa7 »

In je Tv wordt de audio uitgang gelijk gezet door je TV.
Afhankelijk van het werk wat de TV moet doen zal die tijd verschillen.
Of terwijl krijgt het scherm de resolutie aangeboden die het nodig heeft dan is er geen conversie nodig in de beeld resolutie en zal de vertraging minimaal zijn.
Ook is de volume regeling van uit je TV geregeld.
Dat zijn eigenlijk al 2 redenen om de audio uit je TV te gebruiken.
Een simpele digitaal/ analog converter die je eerder al liet zijn doet dat prima.
Van daar uit het signaal opsplitsen naar je sub en de soundbar. ik ga er dan van uit dat je sub wel een stereo ingang heeft.
Zo niet dan valt er met wat weerstanden wel een mono signaal te maken voor je sub.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door pompebled »

Kappa7 schreef: vr 29 apr 2022, 23:21
Dat zijn eigenlijk al 2 redenen om de audio uit je TV te gebruiken.
Een simpele digitaal/analoog converter die je eerder al liet zien, doet dat prima.
Bedankt voor de uitleg!

De eigenaar van de TV+soundbar had vlak na aanschaf problemen om beeld en geluid synchroon te krijgen, ook de monteur die de boel installeerde, kreeg het niet voor elkaar en ging onverrichter zake weg. De eigenaar heeft toen net zo lang zitten experimenteren tot beeld en geluid synchroon waren. Hierbij zijn de apparaten op een manier aangesloten die wél werkt, maar waarvan ik de logica niet inzie; zo is 'ie met drie afstandsbedieningen in de weer om TV te kunnen kijken...
Dus, dat ga ik veranderen naar deze manier van aansluiten:
- Mediabox met HDMI naar TV.
- DVD speler met HDMI naar TV.
- Toslink van TV naar Toslink-RCA convertor.
- RCA via Y-kabel naar soundbar en subwoofer.
De subwoofer versterker heeft een stereo ingang.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door Jerommel »

Bij mij thuis gaat de 3.5mm koptelefoon uitgang van de TV naar de versterker omdat het direct van het ziggo kastje ook niet synchroon loopt.
Dus als je TV geen RCA uitgang heeft heb je misschien toch wel een koptelefoon uitgang?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door pompebled »

Jerommel schreef: za 30 apr 2022, 14:43
Dus als de TV geen RCA uitgang heeft heb je misschien toch wel een koptelefoon uitgang?
Ja, de TV in kwestie heeft een 3,5mm uitgang voor koptelefoon, dat is dus ook nog een optie.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door Henkjan »

en dan kan je waarschijnlijk ook gewoon het volume via de TV regelen
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Looptijdverschil SPDIF en audio out MediaboxXL

Bericht door pompebled »

Yep.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”