Filter van de Ares..

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Filter van de Ares..

Bericht door Edo »

En dan hier weer even verder met het filter.
Tijdens de bouw natuurlijk niet stil gezeten en hier op de ontwerpafdeling flink aan de slag gegaan met 1 en ander qua filtering.
Een tweetal dingen hadden m'n aandacht. De flinke pieken (het wat grillige karakter van de Dayton boven de 3500Hz met een piek rond de 14Khz. Die piek zit op 97dB...da's 12 dB hoger dan de rest.

Afbeelding

Dan als tweede een bultje bij de tweeter (1100...2800 Hz).

Afbeelding

Met een simpel filter kwam ik niet erg lekker uit en na flink wat teken, reken en simuleerwerk kwam ik uit op onderstaand filter.

Afbeelding

Wat als simulatie-resultaat gaf:

Afbeelding

Vandaag dan dit filter in elkaar gezet en de meting gedaan.
Met als resultaat:

Afbeelding

Hier een 0-30-60 graden meting.
En dan de waterval:

Afbeelding


Dan misschien het belangrijkste....het geluid. De speaker heeft nu een uurtje wat volume voor z'n kiezen gehad (ook laag om het woofertej dus even wat losser te krijgen) en wat me opvalt is het strakke mid en het frisse hoog. Lekker duidelijk en gedetaileerd. Toch wel een verschil met Isis die een ScanSpeak softdome (97000) heeft. Maar zeker niet schel of vervelend. Ook flinke saxofoon doet ie erg lekker. Maar goed. Het laag laat wel wat te wensen over, maar had ik ok niet anders verwacht van een woofertje wat eigelijk maar 8cm is...
De baspijp staat wel wat lager (~60Hz) die het geheel nog wel wat opkrikt en de gehele speaker wat meer "body" geeft.
Maar een leuke sub zou hier zeker niet misstaan.

Nu nog die bos kabels wat netter maken.... 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En natuurlijk niet stil kunnen zitten dus ook nog even nagedacht over hoe je nu dat of versie "tig" van het filter gaat opbouwen.
Een hoop mensen houden van hard-wire, deed ik ook altijd. Houten plank, diverse spijkers erin beetje lijm etc etc. Ditmaal ga ik het wat anders doen. Ik herinnerde me een tijdje geleden die printplaatjes van Kemo. Dit waren electronica bouwpakketjes en daar zat altijd een printje bij wat op een freesbank gemaakt was (of zoiets).

Mmmm...moet lukken dacht ik zo. Ziet er wel gelijk netjes uit. Dus ik printplaat besteld met een iets dikkere koperlaag dan normaal, de dremel gepakt, tijdje aan het tekenen geweest over de opbouw en op papier gezet. Toen freesje in de Dremel en aan de slag, met als resultaat de print op onderstaande foto. Geen belichting en etsmiddel, maar 5 minuten met een Dremel....en met een klein boortje gaatjes erin...nog een keer 5 minuten.

Afbeelding
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hahahha, ik ben niet de enigste die er wel eens een dradenbende van heeft bij het testen :D

Leuk dat je wat nieuws uitprobeert met die print, ben benieuwt of je verschil meet/merkt. Voor hele grote vermogens zal hard-wiren wel het beste zijn denk ik, denk niet dat dat bij jou van toepassing is.
En ga je die plaat ook nog extra vertinnen dan?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, extra vertinnen niet. Wel inspuiten met lak...geen oxidatie meer.

Bij deze vermogens (wattje of 35) zal het geen zoden aan de dijk zetten.
Ik denk dat zelfs bij hogere vermogens je het verschil niet merkt tussen hardwire en een print (mits goed gesoldeerd) zoals dit. De printbanen zijn erg breedt dus prima geleider lijkt me.

Maar ik ben nu de print aan het solderen om eens te kijken wat nu anders meet/klinkt. Die print of die dradenbos wat kriskras door elkaar ligt en met krokodillenbekkies aan elkaar zit.... :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo...versie 1 in elkaar. Morgen eens testen. Al zeg ik het zelf...best leuk gezicht zo, die opbouw. :)

Afbeelding
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Edo schreef:
Maar ik ben nu de print aan het solderen om eens te kijken wat nu anders meet/klinkt. Die print of die dradenbos wat kriskras door elkaar ligt en met krokodillenbekkies aan elkaar zit.... :)
Ik denk die print :P

Heb je leuk gedaan, is nog een flinke print geworden zeg!
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Edo :

Gebruik jij ook een Seas H1212 tweeter (27TBFCG) want dat bultje uit de metingen van de tweeter komt me bekend voor. Ik dacht al dat er iets mis was met mijn metingen (ik heb namlijk redelijk lowbudget meetmariaal bijeens gesprokkeld) omdat de meeste metingen van deze tweeter op het internet dit bultje niet laten zien.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hé Edo, staat je server uit ofzo? ik zie geen plaatjes :?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Henkjan schreef:
hé Edo, staat je server uit ofzo? ik zie geen plaatjes :?
Ehm, nee...niet dat ik weet. Hier doet alles het.
diyBylie schreef:
Edo :

Gebruik jij ook een Seas H1212 tweeter (27TBFCG) want dat bultje uit de metingen van de tweeter komt me bekend voor.
Nee, het is de H1147 (27TBC/G)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nu staan ze er gewoon...

geinig met die plaatjes koper, waar zit dat Kemo?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Sterker nog, het was 1 geheel. Een printplaat, de epoxi met een koperlaag.

Afbeelding

Dan met de dremel wat lijntjes weghalen en je hebt een print voor je filter.

Waar Kemo zit weet ik niet. Vroeger (20 jaar geleden) maakte Kemo electronica bouwpakketjes en daar zat een soortgelijk printje bij.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ach-so. maar waar heb je t nu gekocht dan?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Henkjan schreef:
ach-so. maar waar heb je t nu gekocht dan?
Deze had ik nog liggen, maar ze zijn te koop bij o.a. Conrad:
PRINTPLAAT 150X200X1.5MM 1X
Bestnr.: 523850 - 89 (4,29 euro p.s.)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ondertussen wat zitten luisteren, meten en nog wat kleine dingen aangepast:

Afbeelding

Afbeelding
groen=versie1 ... blauw=versie2 op dit moment
Die bultjes rond de 4..7Khz zijn minder, en wat nog een optie is is de weerstand over de tweeter van 15 Ohm te verlagen naar 12 Ohm, en de weerstan ernaast te verhogen van 6.8 naar 10 Ohm. Uit de simulatie blijkt dat het nog iets vlakker komt daardoor, maar hoe het klinkt....even afwachten nog.

De keine 0.01uF condensatortjes die je ziet heb ik er ook vanavond bijgezet.
Het zijn de kleine blauwe Vishay MKP1837 die Tony beschrijft op z'n site (dank Tony). In eerste instantie was ik ik erg sceptisch. Wat doet zo'n klein ding nu aan het totaalbeeld? Hij staat immers over flink wat grotere jongens heen. Maar ik heb hier twee filters liggen, waarvan er 1 was voorzien en 1 zonder. Makkelijk even een AB test doen dus. En er is verschil. Minimaal, maar toch is het bij een aantal klassieke nummer en wat jazz met wat koperen instrumenten, sax bijvoorbeeld, dat de scherpe randjes verdwijnen. Iets doet het geluid wat beter op z'n plaats zetten is mijn idee. En aangezien de beide filters gelijk zijn op de kleine Vishay Roederstein MKP1837 c'tjes na, zou dat best eens daardoor kunnen komen.

Ohja, woofertje is nog wat stug, dus het laag is nog niet helemaal wat het wezen moet, maar ze staan nu een nachtje met flink wat muziek, tegen elkaar en in tegenfase (hoor nu bijna niets meer) te draaien. Morgen weer eens kijken wat het allemaal doet.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Leuke dingetjes die MKP1837's :lol: Ik zou alleen die die nu parallel aan de 2,7uF hangt verplaatsen naar de 8,2uF parallel aan de woofer. Daar heeft ie meer effect. :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik schreef:
Morgen weer eens kijken wat het allemaal doet.
Bij deze dus....

Afbeelding

Ondertussen is de RC-kring over de tweeter weg en de weerstand van 0,82 Ohm verhoogt naar 1 Ohm....
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Geenius schreef:
Leuke dingetjes die MKP1837's :lol: Ik zou alleen die die nu parallel aan de 2,7uF hangt verplaatsen naar de 8,2uF parallel aan de woofer. Daar heeft ie meer effect. :wink:
Die RC rondom de tweeter is weg en heb er dus nog 1 over. Zal hem zo nog even verplaatsen... :)

Versie 3:

Afbeelding

Afbeelding
Even de laatste meting van vandaag (voordat ik naar m'n werk moet...)
Laatst gewijzigd door Edo op di 18 okt 2005, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Geenius schreef:
Leuke dingetjes die MKP1837's :lol: Ik zou alleen die die nu parallel aan de 2,7uF hangt verplaatsen naar de 8,2uF parallel aan de woofer. Daar heeft ie meer effect. :wink:
kleine blauwe Vishay MKP1837 ?? 0.01 uF ?
Wat zijn die te koop?

Edo als je klaar bent met het filter en uitgebreid hebt geluisterd
zou je dan de verschillen (verbeteringen) willen beschrijven..


hm wordt nu echt nieuwsgierig.. :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Weidok,

De kleine c'tjes kwam ik bij diverse mensen tegen en had op de site van Genius (Tony) z'n onderzoek en testresultaten gelezen. En ik ben ook wel in voor dit soort expirementen dus ik had Tony gemailt over deze c'tjes. Hij was zo vriendelijk om er een paar op te sturen om eens te kijken. Dus waar ze gekocht zijn kan ik je niet vertellen, denk dat je dat even aan Tony moet vragen.
Mijn ervaringen tot nu toe zijn het volgende. Ik had twee filters in elkaar zitten, identiek aan elkaar, alleen in 1 filter zaten de viertal extra c'tjes.
Ik kon dus heel makkelijk een AB vergelijk doen en wat mijn opviel was dat in mijn beleving iets van de scherpte afging. Vooral bij wat schellere stem of bijvoorbeeld een saxofoon. Een testnummer waar het mij opviel was het pianoconcert nr.21 van Mozart. Ook bij Solomon - The arrival of the queen of Sheba (Handel) vond ik het opvallend. Rust, meer open. Met andere nummers hoorde ik weer geen verschil. Ondertussen bij filter versie 3 aangekomen en daar zitten de c'tje er al in. En na zo'n avondje als dit lekker luisteren ben ik op dit moment al erg tevreden over het geluid. De c'tjes kosten echt bijna niets en ze kunnen geen kwaad. Dus als het geheel erdoor in een aantal gevallen in mijn beleving beter klinkt vindt ik het een leuk expirement. Ga er ook zeker nog mee verder expirementeren.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Je ontkoppelt die andere Cs voor hoge frequenties, je hebt een kantelpunt extra.

Als je formule:
F=1/(2piRC) invult kom je wel op hele hoge waardes uit (Mhz-en).
Dus ik weet niet of ze wel echt nut hebben, of maak ik een rekenfout?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kantelpunt extra niet. Kijkende naar formules kun je de C's bij elkaar optellen. Dus de 8,20 met parallel daarover degene van 0.01uF wordt 8,21uF. Maakt vrij weinig uit voor de X-over etc. Maar wat ik geconstateerd heb is dat bij bepaalde gevallen wel een kleine verandering in het totaalbeeld optreed. ('t is verder niet meetbaar op de meetset die ik thuis heb)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Het effect is wel enigzins te verklaren door te kijken naar de maximale stijgtijd (slewrate) die de grote condensator heeft. Deze wordt oa. bepaald door z'n zelfinductie, inwendige weerstand en het feit dat iedere condensator een RC tijd heeft. De kleine MKP's hebben door hun kleine waarde een veel lagere zelfinductie en een veel kortere RC tijd, daarmee kunnen ze beter reageren op het aangeboden signaal.

Daarom gebruik ik nooit grote condensatoren in mijn wisselfilters maar kleinere waardes parallel, bv. 30-uf = 6x 4.7-uf. Hierdoor krijg je in principe een nog beter effect, daar de condensatoren identiek zijn en dus het signaal keurig, evenredig, verdelen. In het geval van de kleine MKP's wordt het signaal onevenredig verdeeld, maar een positief effect valt zeker te verwachten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

SSassen schreef:
Daarom gebruik ik nooit grote condensatoren in mijn wisselfilters maar kleinere waardes parallel, bv. 30-uf = 6x 4.7-uf. Hierdoor krijg je in principe een nog beter effect, daar de condensatoren identiek zijn en dus het signaal keurig, evenredig, verdelen.
Goed punt, eigelijk nooit bij stil gestaan. Gaan we een keer proberen...
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Edo schreef:
Goed punt, eigelijk nooit bij stil gestaan. Gaan we een keer proberen...
:D
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Nog een puntje is dat die 0.01 uf compleet in het niet valt bij de tolerantie van 2%, 5% of 10% van de meeste condensatoren. 2% houdt bij een 8.2 uf condensator in tussen de 8.036 uf tot en met 8.364 uf. En dan zijn we nog niet eens begonnen over de verschillen tussen de verschillende drivers links en rechts. :)

Wat is eigenlijk de inductie van een 8.2 uf condensator? En hoe hoorbaar is dit? Zou je verschil kunnen horen tussen 3 maal 3.3 uf paralel en 1 maal 10 uf? Zou het de (extreem) verlaagde inductie zijn die je hoort bij een klein bypass condensatortje? Interresante materie :D

Groeten Roland
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”