Scheidingsfilter KEF C75

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

DeeDub

Scheidingsfilter KEF C75

Bericht door DeeDub »

Is het mogelijk om een filter na the bouwen volgens schema wat ik niet heb? Een tijd geleden een paar van deze pareltjes gekocht en was genieten totdat mijn zwarte kat roet in het eaten gooide. Letterlijk gooide hij de speaker om en printplaat gebroken Sindsdien zijn ze ergens half open achterop de stapel verdwenen.

Is het mogelijk om voor een leek met een soldeerbout en de wil een paar nieuwe filters the maken? Eventueel op zo´n breadboard. Mijn latere KEF RDM two´s klinken zo goed dat ik de C75´s bijna vergeten was. Wil ze gaan repareren omdat ze niet slechter maar anders zijn. Kan iemand advies geven?
Jerommel

Re: Scheidingsfilter KEF C75

Bericht door Jerommel »

Je kan filters ook prima op plankjes (her)bouwen.
Is de print niet meer te repareren?

Plaats even wat fotootjes !
(Klik op volledige bewerker en uploaden als bijlagen)
DeeDub

Bericht door DeeDub »

Ok, ze staan nu achteraan in mijn berging. Ga ze morgen naar voor halen, is nu te laat. Zag dit onderdeel van het forum en dacht meteen aan die speakers . Of de print the repareren is weet ik niet. Er zit een breuk in. Als dit voor een beginner na te maken zou zijn heeft het mijn voorkeur om zo te leren.
DeeDub

Bericht door DeeDub »

Zal morgen ook wat foto´s maken.
DeeDub

Bericht door DeeDub »

Ben begonnen met mijn verzameling op te stellen op een behangtafel die ik bij de vuilcontainer heb meegenomen. Er komt nog een keer een goede werkbank maar voorlopig voldoet dit wel met ondersteuning van 2 loodzware speaker stands
Bijlagen
20220330_062603.jpg
20220330_062616.jpg
20220330_062621.jpg
20220330_062629.jpg
DeeDub

Bericht door DeeDub »

Kan iemand een beginners schema geven om 2 van deze filters the maken? Heb ook nog een duurdere multimeter. Geen Fluke maar RND lab. Heeft een automatische range zoeker zoals Mr Carlson lab aanbeveelt. Kan iemand iets zeggen over deze meter?
DeeDub

Bericht door DeeDub »

Dit is die RND. Weegt een halve baksteen. Kan iemand iets vertellen over dit?
Bijlagen
20220330_202524.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

DeeDub schreef: wo 30 mar 2022, 20:15
Kan iemand een beginners schema geven om 2 van deze filters the maken?
je hebt de origine liggen, de verbindingen die daar tussen de onderdelen zitten die moet je op de nieuwe gewoon opnieuw maken.

doe eens :foto: van die printplaat (beide kanten)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Een gebroken printje is uiteraard prima te herstellen. Ook zonder schema.
kef-c75-9470.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

DeeDub schreef: wo 30 mar 2022, 20:30
Dit is die RND. Weegt een halve baksteen. Kan iemand iets vertellen over dit?
Het is een autoranging multimeter. achterop staat waarschijnlijk een typenummer.
Aan de hand van het typenummer moet de gebruiksaanwijzing wel te googlen zijn.

Om een filterprint te repareren heb je die niet echt nodig.
Een soldeerbout met flink vermogen, een rol soldeer, en wat massief koperdraad heb je meer aan.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

DeeDub schreef: wo 30 mar 2022, 19:26
We willen de gebroken print graag zien. (Ik wel in ieder geval)
Zoals gezegd is een breuk vrij eenvoudig te repareren.
De printplaat zelf gaat dikwijls goed met secondelijm, de breuken in de koperbanen kan je zoals Ray zegt met koperdraad (kern van installatiedraad) overbruggen, geeft ook weer wat stevigheid terug.
Dan ben je vrij gauw klaar en kan je verder met het volgende project van de berg projecten die je zegt te hebben liggen (net als ik eigenlijk.. :hide: )
SARK

Bericht door SARK »

Jerommel schreef: do 31 mar 2022, 20:30
DeeDub schreef: wo 30 mar 2022, 19:26
We willen de gebroken print graag zien. (Ik wel in ieder geval)
Pcies! Pictures or it didn't happen :rock:
Meld ook even waar je woont (plaats) misschien is iemand wel genegen om even met je mee te kijken of te helpen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

De printplaat zelf gaat dikwijls goed met secondelijm, de breuken in de koperbanen kan je zoals Ray zegt met koperdraad (kern van installatiedraad) overbruggen, geeft ook weer wat stevigheid terug.
Ja, inderdaad. die gedachte had ik ook .
Ik zou dan voor gestripte zwarte installatiedraad kiezen, die is 1.5 mm2.
De andere kleuren zijn allemaal 2.5 mm2 dus ook een stuk moeilijker te solderen.

benieuwd hoe ernstig de schade is aan de PCB.
DeeDub

Bericht door DeeDub »

Heb het vandaag erg druk. Ga het morgen even opgraven. Wat ik me herinner is dat er echt even flinke breuk door verschillende banen loopt.
DeeDub

Bericht door DeeDub »

Sorry, heb het druk gehad afgelopen dagen en moet even wennen op dit forum the navigeren. Ze staan in mijn berging onder en achter een stapel apparatuur en moet er even de tijd voor nemen. Kan ik mooi even bedenken hoe ik die breuk goed kan fotograferen. Denk het beste onder een loep lamp. Ben geen goede fotograaf en besef me dat goede foto´s noodzakelijk zijn.

Ik woon omgeving Eindhoven. Als iemand in de buurt een keer wil langskomen zou dat heel welkom zijn. Dan zal ik dat belonen met even goeie bak bier of zo. Wil wel even keer iemand laten kijken naar mijn tot nu toe aangeschafte apparatuur en oude buizen radio´s

Vandaag heb ik even desoldeer station gekocht waar ik een aparte thread over ga open in solderen. Voor de liefhebbers wil ik hier wel even de verkoper aanbevelen. Hij komt snel tot zaken en vraagt geen gekke prijs voor dit desoldeerstation. Wellicht zoekt iemand nog iets leuks

https://www.marktplaats.nl/u/zeguers/4972183/

Leon
jvenema

Bericht door jvenema »

Ik kom uit Helmond aan de oostkant van Eindhoven zou redelijk dichtbij kunnen zijn. Moet bekennen dat ik geen buizen man ben, is toch net een andere tak van sport. Maar luidsprekers, filters en “laagspanning” elektronica kom ik wel mee weg.
DeeDub

Kef C75 gebroken filter

Bericht door DeeDub »

Zie mijn eerdere post niet meer staan dust open maar een nieuwe. Vandaag heb ik de Kef´s weten te bevrijden en heb wat foto´s gemaakt van het gebroken filter. Is dit te repareren? Is het bord eventule na te laten maken? Is het moeilijk en voor een beginner te doen om het hard-wired te doen?
Bijlagen
20220402_172602.jpg
20220402_172556.jpg
20220402_172548.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Da's toch niet zo heel ingewikkeld ?
Wat drupjes superlijm aan de componentenzijde in de breuknaad laten lopen.
Vervolgens met een paar stukjes fijn schuurpapier de groene film op de koperzijde lichtjes wegschuren tot je geen groen meer op het koper ziet zitten.
Ongeveer een centimeter of 2 aan beide zijden van de breuknaad.
En vervolgens stukjes massief draad zoals eerder genoemd over de breuk solderen.
Niet echt rocket science, zal ik maar zeggen.
DeeDub

Bericht door DeeDub »

ray5150 schreef: za 02 apr 2022, 23:23
Da's toch niet zo heel ingewikkeld ?
Wat drupjes superlijm aan de componentenzijde in de breuknaad laten lopen.
Vervolgens met een paar stukjes fijn schuurpapier de groene film op de koperzijde lichtjes wegschuren tot je geen groen meer op het koper ziet zitten.
Ongeveer een centimeter of 2 aan beide zijden van de breuknaad.
En vervolgens stukjes massief draad zoals eerder genoemd over de breuk solderen.
Niet echt rocket science, zal ik maar zeggen.
Ok bedankt, dat ga ik proberen. Laat het weten als het gelukt is.
Laatst gewijzigd door DeeDub op za 02 apr 2022, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
DeeDub

Bericht door DeeDub »

jvenema schreef: za 02 apr 2022, 9:11
Ik kom uit Helmond aan de oostkant van Eindhoven zou redelijk dichtbij kunnen zijn. Moet bekennen dat ik geen buizen man ben, is toch net een andere tak van sport. Maar luidsprekers, filters en “laagspanning” elektronica kom ik wel mee weg.
Dat zou heel welkom zijn. Een blik op mijn aangeschafte apparatuur als scope en andere dingen die calibratie nodig hebben Zou erg fijn zijn. Bijvoorbeeld de Variac/scheidingstrafo ( RFT Trennstelltrafo LTS 006 ) geeft wel netjes volt aan maar de amperemeter doet het niet. Als je een keer in de buurt bent stuur maar een berichtje. Lijkt me leuk O:)
DeeDub

Bericht door DeeDub »

ray5150 schreef: vr 01 apr 2022, 8:35
Ja, inderdaad. die gedachte had ik ook .
Ik zou dan voor gestripte zwarte installatiedraad kiezen, die is 1.5 mm2.
De andere kleuren zijn allemaal 2.5 mm2 dus ook een stuk moeilijker te solderen.

benieuwd hoe ernstig de schade is aan de PCB.
Bedankt voor de suggestie. Kan ik die draad ergens uitknippen? Heb redelijk wat staan wat rijp voor sloop is.... Kan je aan de draad DMV codes de dikte bepalen?
SARK

Bericht door SARK »

ALs je een stukje installatiedraad (massief) hebt liggen dan kun je dat gewoon gebruiken, isolatie kun je er gewoon afhalen laten zitten.
Je kunt ook het draad van een spoel van een donor filter gebruiken, met deze lengtes (hoogstens e 1 cm) is de weerstand te verwaarlozen maar pak wel een draad van 1.5 of 2.5 mm.'

[EDIT]Isolatie kun je beter laten zitten, op sommige plekken komen de draden een beetje dicht bij elkaar te zitten.
Ik ben even een plaatje aan het knutselen als voorbeeld.[/EDIT]
Laatst gewijzigd door SARK op zo 03 apr 2022, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
SARK

Bericht door SARK »

Ik heb een beetje mijn twijfels over de koperbanen die ik met roze heb gemarkeerd ... het lijkt er op dat deze een geheel vormen maar dan begrijp ik niet waarom dit niet met elkaar verbonden is en twee banen vlak naast elkaar lopen :think:
Maar maak ajb nog eens een foto waar je de schroef hebt verwijderd en waar de complete printplaat te zien is dan kunnen we daar nog eens goed naar kijken.

De banen die je zo kunt verbinden heb ik met geel getekend, zonder de isolatie maar zoals eerder gemeld lijkt het mij verstandig om dit wel te laten zitten :?:

ps ik denk wel dat het handig is als je van jvenema zijn aanbod gebruik maakt en het door hem laat uitvoeren, ondanks dat het allemaal niet heel nauw luistert is de kans dat je zaken niet goed aansluit wel aanwezig en het zou vervelend zijn als hierdoor de tweeter de geest geeft.
Bijlagen
filter KEF C75.jpg
Laatst gewijzigd door SARK op vr 08 apr 2022, 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
jvenema

Bericht door jvenema »

Dat van die roze baan had ik ook gezien en vond ik ook vreemd
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dat is de route als je uit de Pub komt....
Plaats reactie