Bovenfrees
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bovenfrees
0 schroefjes over gelukkig, was een wonder want dat ding lag al jaren uit elkaar
Re: Bovenfrees
Er komt wel weer een leuke aan voor weinig, frees ik.
https://www.lidl.nl/p/parkside-bovenfre ... 6UEALw_wcB
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Bovenfrees
Belachelijk goedkoop.
Ik heb er een besteld om te testen of het wat is. Ik ben benieuwd.
Ik heb er een besteld om te testen of het wat is. Ik ben benieuwd.
Re: Bovenfrees
Bij sommige merken is de kopieer ring duurder.
https://www.toolnation.nl/mafell-arunda ... -lo65.html
https://www.toolnation.nl/mafell-arunda ... -lo65.html
Re: Bovenfrees
Moet je wel erbij vertellen dat Mafell ook zo aardig is om mooie freesmallen te willen verkopenhannesie schreef: ↑di 22 mar 2022, 22:10Bij sommige merken is de kopieer ring duurder.![]()
![]()
https://www.toolnation.nl/mafell-arunda ... -lo65.html
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Bovenfrees
Vandaag binnen: Beetje veel plastic, dat was wel te verwachten. De bijgeleverde freesjes zijn volgens mij levensgevaarlijk, althans die met een "lager". Zelfs een wieltje aan een dinky toy loopt strakker.
De stofafzuiging ziet er goed uit en de bevestiging van de kopieerring is ook ok. Ook de grip voelt goed. De parallel geleiding is door al het plastic wat zwakjes.
Er zit nog een imbussleuteltje bij waarvan ik de toepassing nog niet ontdekt heb.
Morgen even proeffrezen; dat moet buiten, want ik ben aan het schilderen in de schuur en verf en stof zijn geen vriendjes.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Bovenfrees
Ja, verdomd, dat past. Dan zit het wel raar verpakt. Dat imbussleuteltje zou ik dan in het doosje van de freesjes verwachten.
Maar goed, als de lagers van de wielen van mijn auto zo zouden lopen, dan ging ie naar de sloop.
Maar een doosje frezen van bijvoorbeeld piranha met dezelfde typen freesjes er in is al duurder dan deze hele machine.
Maar goed, als de lagers van de wielen van mijn auto zo zouden lopen, dan ging ie naar de sloop.
Maar een doosje frezen van bijvoorbeeld piranha met dezelfde typen freesjes er in is al duurder dan deze hele machine.
Re: Bovenfrees
Ik frees dan wel dat je er dit setje bij moet kopen.
https://www.lidl.nl/p/parkside-freesbit ... qgEALw_wcB
Re: Bovenfrees
Ik ben benieuwd hoe snel de diepte instelling vol loopt met stof.
Ik heb hier zo een knaken ding liggen van Kinzo maar daarvan zijn de afdichtingen van de diepte geleiders al zo vol met stof dat verstellen eigenlijk al niet meer kan.
Ik heb hier zo een knaken ding liggen van Kinzo maar daarvan zijn de afdichtingen van de diepte geleiders al zo vol met stof dat verstellen eigenlijk al niet meer kan.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Bovenfrees
Even de Parkside frees getest. Een paar stukjes resthout om op los te gaan erbij gepakt.
Eerst geprobeerd met een R=6,3mm afrondfrees een rond kantje aan een stuk MDF te maken: De grip is uitstekend, het lawaai normaal bij een frees en hij gaat er doorheen als boter. Je voelt amper weerstand.
Geen stof gezien, dus dat lijkt uitstekend te gaan.
Nu een 18mm groeffrees om een 5mm diepe groef te maken waar ik een andere plank in kan zetten. Met de frees op het hout stond de afstandsinstelling precies op 2 cm (met de fijnafstelling ingesteld). De instelling op 25mm gezet om 5mm diep te komen. wederom een soepele freesgang, alleen de gefreesde groef (niet helemaal vanaf het begin) lag vol met stof. Welke afzuiging? Helaas geen foto van. Even een tweede groef ernaast gefreesd, wel vanaf de zijkant. Het stof spoot er uit in mijn richting, ik zat helemaal onder.
De foto toont maar een deel: De diepte van de groef nog even nagemeten, daar blijkt nog wel een klein verschilletje in te zitten. Waarschijnlijk heb ik bij de nulinstelling de frees al een klein stukje in het hout gedrukt. Het devies is dus eerst iets minder diep frezen, nameten en een tweede gang maken met een bijgestelde diepte.
Grappig detail: Er zat nog een schroefje in hout, dat had ik niet gezien. De frees heeft het niet gemerkt.
Tenslotte een kantenfrees. Ik laat het eerder afgeronde stuk 7mm oversteken om het weer helemaal recht te krijgen: Dat gaat weer gesmeerd, de frees is in ieder geval sterk genoeg.
Alleen hier laat de stofafzuiging weer te wensen over. Alles zit onder.
Nu gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat de stofafzuiging bij mijn Bosch Blauw ook niet optimaal is.
Freesjes verwisselen: Gaat makkelijk.
De hoogteverstelling gaat niet heel soepel. Er zouden sterkere veren in moeten zitten.
Schoonhouden is een must denk ik om hem niet vast te laten lopen, zoals George al zegt.
Kracht: Laat niets te wensen over.
Handzaamheid tijdens frezen: Uitstekend.
Degelijkheid: Zal moeten blijken uit de levensduur.
Leuk machientje voor (zeer) weinig geld.
Voor iemand die af en toe een werkstukje maakt is dit zeker het overwegen waard.
Hij werkt in ieder geval veel prettiger dan mijn oude Bosch POF500.
Ik ga nog eens kijken of hij handig is bij een klusje waar ik vaak van frees zou moeten wisselen. Dat ie dan gewoon klaarligt met een afrondfrees er in, bijvoorbeeld.
Eerst geprobeerd met een R=6,3mm afrondfrees een rond kantje aan een stuk MDF te maken: De grip is uitstekend, het lawaai normaal bij een frees en hij gaat er doorheen als boter. Je voelt amper weerstand.
Geen stof gezien, dus dat lijkt uitstekend te gaan.
Nu een 18mm groeffrees om een 5mm diepe groef te maken waar ik een andere plank in kan zetten. Met de frees op het hout stond de afstandsinstelling precies op 2 cm (met de fijnafstelling ingesteld). De instelling op 25mm gezet om 5mm diep te komen. wederom een soepele freesgang, alleen de gefreesde groef (niet helemaal vanaf het begin) lag vol met stof. Welke afzuiging? Helaas geen foto van. Even een tweede groef ernaast gefreesd, wel vanaf de zijkant. Het stof spoot er uit in mijn richting, ik zat helemaal onder.
De foto toont maar een deel: De diepte van de groef nog even nagemeten, daar blijkt nog wel een klein verschilletje in te zitten. Waarschijnlijk heb ik bij de nulinstelling de frees al een klein stukje in het hout gedrukt. Het devies is dus eerst iets minder diep frezen, nameten en een tweede gang maken met een bijgestelde diepte.
Grappig detail: Er zat nog een schroefje in hout, dat had ik niet gezien. De frees heeft het niet gemerkt.
Tenslotte een kantenfrees. Ik laat het eerder afgeronde stuk 7mm oversteken om het weer helemaal recht te krijgen: Dat gaat weer gesmeerd, de frees is in ieder geval sterk genoeg.
Alleen hier laat de stofafzuiging weer te wensen over. Alles zit onder.
Nu gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat de stofafzuiging bij mijn Bosch Blauw ook niet optimaal is.
Freesjes verwisselen: Gaat makkelijk.
De hoogteverstelling gaat niet heel soepel. Er zouden sterkere veren in moeten zitten.
Schoonhouden is een must denk ik om hem niet vast te laten lopen, zoals George al zegt.
Kracht: Laat niets te wensen over.
Handzaamheid tijdens frezen: Uitstekend.
Degelijkheid: Zal moeten blijken uit de levensduur.
Leuk machientje voor (zeer) weinig geld.
Voor iemand die af en toe een werkstukje maakt is dit zeker het overwegen waard.
Hij werkt in ieder geval veel prettiger dan mijn oude Bosch POF500.
Ik ga nog eens kijken of hij handig is bij een klusje waar ik vaak van frees zou moeten wisselen. Dat ie dan gewoon klaarligt met een afrondfrees er in, bijvoorbeeld.
Re: Bovenfrees
Ga je de kopieerring ook testen? Bij mijn oude Aldi frees stond die niet exact in het midden, en kon die ook niet gecentreerd worden met een doorn.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Bovenfrees
Bij deze heeft de kopieerring ook een vaste positie. Ik kan de freeszool niet centreren, denk ik. Of de frees een beetje gecentreerd is, weet ik niet. Zal het morgen even bekijken.
Overigens was dat bij mijn oude Bosch PoF500 niet anders.
Mijn huidige Bosch GOF1250ce heeft dat allemaal wel, maar die kostte dan ook 8 keer zo veel.
Overigens was dat bij mijn oude Bosch PoF500 niet anders.
Mijn huidige Bosch GOF1250ce heeft dat allemaal wel, maar die kostte dan ook 8 keer zo veel.
