Bovenfrees

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Wowly »

Gracias, nu maar hopen dat deze wel heel blijft
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfrees

Bericht door Pjotr »

Had je veel schroefjes over? :lagge: Was echt een bekend probleem uit de begintijd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Wowly »

0 schroefjes over gelukkig, was een wonder want dat ding lag al jaren uit elkaar
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Bovenfrees

Bericht door timpert »

Fijn dat 'ie het weer doet!
EI1tIhIX0AA3jyY.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Wowly »

hahaha, ik moest lachen achter de pc :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door hannesie »

Er komt wel weer een leuke aan voor weinig, frees ik. :D
park.jpg
https://www.lidl.nl/p/parkside-bovenfre ... 6UEALw_wcB
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door pappaleo »

Belachelijk goedkoop.
Ik heb er een besteld om te testen of het wat is. Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door hannesie »

Bij sommige merken is de kopieer ring duurder. :lol: :lol:

https://www.toolnation.nl/mafell-arunda ... -lo65.html
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bovenfrees

Bericht door markbakk »

hannesie schreef: di 22 mar 2022, 22:10
Bij sommige merken is de kopieer ring duurder. :lol: :lol:

https://www.toolnation.nl/mafell-arunda ... -lo65.html
Moet je wel erbij vertellen dat Mafell ook zo aardig is om mooie freesmallen te willen verkopen :shock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door pappaleo »

Valt wel mee ook, qua prijs :hide:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef: di 22 mar 2022, 20:29
Belachelijk goedkoop.
Ik heb er een besteld om te testen of het wat is. Ik ben benieuwd.
Vandaag binnen:
€ 49,95
€ 49,95
Beetje veel plastic, dat was wel te verwachten. De bijgeleverde freesjes zijn volgens mij levensgevaarlijk, althans die met een "lager". Zelfs een wieltje aan een dinky toy loopt strakker.

De stofafzuiging ziet er goed uit en de bevestiging van de kopieerring is ook ok. Ook de grip voelt goed. De parallel geleiding is door al het plastic wat zwakjes.

Er zit nog een imbussleuteltje bij waarvan ik de toepassing nog niet ontdekt heb.

Morgen even proeffrezen; dat moet buiten, want ik ben aan het schilderen in de schuur en verf en stof zijn geen vriendjes.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bovenfrees

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef: vr 25 mar 2022, 21:35
Er zit nog een imbussleuteltje bij waarvan ik de toepassing nog niet ontdekt heb.
Ik vermoed voor de inbusboutjes van de lagertjes van de frezen ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door pappaleo »

Ja, verdomd, dat past. Dan zit het wel raar verpakt. Dat imbussleuteltje zou ik dan in het doosje van de freesjes verwachten.

Maar goed, als de lagers van de wielen van mijn auto zo zouden lopen, dan ging ie naar de sloop.

Maar een doosje frezen van bijvoorbeeld piranha met dezelfde typen freesjes er in is al duurder dan deze hele machine.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door hannesie »

Ik frees dan wel dat je er dit setje bij moet kopen.
frees dan wel.png
https://www.lidl.nl/p/parkside-freesbit ... qgEALw_wcB
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door pappaleo »

Ik frees dat ik hem ga uitproberen met normale freesjes van ecotools.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Kappa7 »

Ik ben benieuwd hoe snel de diepte instelling vol loopt met stof.
Ik heb hier zo een knaken ding liggen van Kinzo maar daarvan zijn de afdichtingen van de diepte geleiders al zo vol met stof dat verstellen eigenlijk al niet meer kan.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door pappaleo »

Dat zal wel de makke zijn. Het verstellen in hoogte gast al niet heel soepel.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Kappa7 »

Daar was ik al wel bang voor.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door pappaleo »

Even de Parkside frees getest. Een paar stukjes resthout om op los te gaan erbij gepakt.

Eerst geprobeerd met een R=6,3mm afrondfrees een rond kantje aan een stuk MDF te maken:
Stukje MDF
Stukje MDF
Afrondfreesje
Afrondfreesje
Resultaat
Resultaat
De grip is uitstekend, het lawaai normaal bij een frees en hij gaat er doorheen als boter. Je voelt amper weerstand.
Geen stof gezien, dus dat lijkt uitstekend te gaan.

Nu een 18mm groeffrees om een 5mm diepe groef te maken waar ik een andere plank in kan zetten. Met de frees op het hout stond de afstandsinstelling precies op 2 cm (met de fijnafstelling ingesteld). De instelling op 25mm gezet om 5mm diep te komen.
Diepteregeling
Diepteregeling
wederom een soepele freesgang, alleen de gefreesde groef (niet helemaal vanaf het begin) lag vol met stof. Welke afzuiging? Helaas geen foto van.
Plankje past zuigend.
Plankje past zuigend.
Even een tweede groef ernaast gefreesd, wel vanaf de zijkant. Het stof spoot er uit in mijn richting, ik zat helemaal onder.
De foto toont maar een deel:
Stof
Stof
De diepte van de groef nog even nagemeten, daar blijkt nog wel een klein verschilletje in te zitten. Waarschijnlijk heb ik bij de nulinstelling de frees al een klein stukje in het hout gedrukt.
5,4 mm
5,4 mm
Het devies is dus eerst iets minder diep frezen, nameten en een tweede gang maken met een bijgestelde diepte.
Grappig detail:
Schroefje
Schroefje
Er zat nog een schroefje in hout, dat had ik niet gezien. De frees heeft het niet gemerkt.

Tenslotte een kantenfrees. Ik laat het eerder afgeronde stuk 7mm oversteken om het weer helemaal recht te krijgen:
18mm MDF, 7 mm oversteek
18mm MDF, 7 mm oversteek
Dat gaat weer gesmeerd, de frees is in ieder geval sterk genoeg.
Alleen hier laat de stofafzuiging weer te wensen over.
Stofbak
Stofbak
Alles zit onder.

Nu gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat de stofafzuiging bij mijn Bosch Blauw ook niet optimaal is.

Freesjes verwisselen: Gaat makkelijk.
De hoogteverstelling gaat niet heel soepel. Er zouden sterkere veren in moeten zitten.
Schoonhouden is een must denk ik om hem niet vast te laten lopen, zoals George al zegt.
Kracht: Laat niets te wensen over.
Handzaamheid tijdens frezen: Uitstekend.
Degelijkheid: Zal moeten blijken uit de levensduur.

Leuk machientje voor (zeer) weinig geld.
Voor iemand die af en toe een werkstukje maakt is dit zeker het overwegen waard.
Hij werkt in ieder geval veel prettiger dan mijn oude Bosch POF500.

Ik ga nog eens kijken of hij handig is bij een klusje waar ik vaak van frees zou moeten wisselen. Dat ie dan gewoon klaarligt met een afrondfrees er in, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Bovenfrees

Bericht door timpert »

Ga je de kopieerring ook testen? Bij mijn oude Aldi frees stond die niet exact in het midden, en kon die ook niet gecentreerd worden met een doorn.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door pappaleo »

Bij deze heeft de kopieerring ook een vaste positie. Ik kan de freeszool niet centreren, denk ik. Of de frees een beetje gecentreerd is, weet ik niet. Zal het morgen even bekijken.

Overigens was dat bij mijn oude Bosch PoF500 niet anders.

Mijn huidige Bosch GOF1250ce heeft dat allemaal wel, maar die kostte dan ook 8 keer zo veel.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”