regelbare hoogsp. voeding
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ja ik heb ook zo'n Chinees paneeldingetje en die doet wild als de -In niet aan de min (GND) van zijn voeding zit. Voeding mag overigens tussen de 6 en 15V zijn. Zit een 5V LDO op het bordje.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Het gaat 'm niet worden Peter. Het resultaat blijft hetzelfde.
Ik zal toch een andere oplossing moeten vinden.
Trouwens bij het voeden van 1 meter met een 12V batterij gaat het wel goed.
En de is ook zwevend
Het zijn peaktech metertjes type LDP-235 LED
Inmiddels is er een van de metertjes kapot gegaan. Ik hoorde een tikje en het was klaar hé.
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ja, er zit niet een ouderwets robuust Intersill IC meer op helaas. Allemaal e.o.a. chinees MCU'tje. Ik heb een paar van deze in gebruik: https://www.amazon.nl/kowaku-digitale-v ... C71&sr=8-5 En die doen het wel goed. Maar ik heb ze niet als floating stroommeter geprobeerd.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Toch vandaag even verder met de A-meter en even aan de gang met een analoge meter van T.P.M.
Van dit type lagen er nog een paar ongebruikt op de plank.
De meter geeft volle schaal uitslag bij 0.2V. Ik wil er een keuze schakelaar op maken.
Bij de Peaktech digitale meter stond een voorbeeld maar dat is natuurlijk niet bruikbaar bij een meter van 2000 ohm. Iemand een idee voor 10, 50, 100 en 200 mA?
Douwe
Van dit type lagen er nog een paar ongebruikt op de plank.
De meter geeft volle schaal uitslag bij 0.2V. Ik wil er een keuze schakelaar op maken.
Bij de Peaktech digitale meter stond een voorbeeld maar dat is natuurlijk niet bruikbaar bij een meter van 2000 ohm. Iemand een idee voor 10, 50, 100 en 200 mA?
Douwe
Re: regelbare hoogsp. voeding
Zo bijv.?douwebakker schreef: ↑ma 21 mar 2022, 16:08Ik wil er een keuze schakelaar op maken.
Bij de Peaktech digitale meter stond een voorbeeld maar dat is natuurlijk niet bruikbaar bij een meter van 2000 ohm.
stroom schakeling.png
Iemand een idee voor 10, 50, 100 en 200 mA?
Douwe
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Dank je Anne, ik was ook al even aan het puzzelen.
Kom op hetzelfde uit.
Denk je dat het met een gewone schakelaar gaat of moet ik een Make Before Break gebruiken.
Kom op hetzelfde uit.
Denk je dat het met een gewone schakelaar gaat of moet ik een Make Before Break gebruiken.
Re: regelbare hoogsp. voeding
Je wil naturlijk niet dat de boel onderbreekt als je schakeld.
Als je het zo doet maakt het niet uit welke schakelaar.
Anne
Als je het zo doet maakt het niet uit welke schakelaar.
Anne
- Bijlagen
-
- Mb.png (22.25 KiB) 651 keer bekeken
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Hoe nauwkeurig wil je meten? Met de overgangsweerstand van de schakelaar die mee speelt, zal dat niet beter dan 1% a 10% zijn! Laat die hele schakelaar weg. Dat metertje meet met 1ohm het volle bereik.
Re: regelbare hoogsp. voeding
Dan doe je 't zo
Nadeel is verlies 4V bij 200mA, maar dat had je ook met de digitale meter.
Anne
Anne
Re: regelbare hoogsp. voeding
Waarom wil je zoveel tussenstappen Anne als dat metertje 2000 counts doet?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Dat heb je inderdaad een punt Peter.
De schakeling wil ik gebruiken als onderdeel van een buizentester.
Een zelfde schakeling komt er voor de schermrooster spanning.
Bovendien wil ik de voedingen ook gaan gebruiken als hoogspannings voeding om te kunnen experimenteren.
Een afwijking van 1 of 2% is acceptabel maar met een overgangs weerstand van 1 ohm in de schakelaar zit je zo op 50%.
De enige oplossing is dan toch om een digitale paneel meter toe te passen maat dan met een vaste weerstand van 1 ohm lussen de min poolklimaat en de massa.
Dan is het ook niet meer nodig om de voedingen van de meters galvanisch te scheiden.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ja ok, dat is waar. Al zou ik niet weten waarom dat digitale ding niet in de B+ zou gaan werken met een geïsoleerde voeding. Mits die voeding dan ook hard aan de B+ hangt natuurlijk.
@Douwe: Je hebt zo altijd 20 ohm in serie. Dat maakt bij 200mA vier hele volten
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ja, Anne heeft onderwijl z’n tekening gewijzigd.Pjotr schreef: ↑ma 21 mar 2022, 22:21Ja ok, dat is waar. Al zou ik niet weten waarom dat digitale ding niet in de B+ zou gaan werken met een geïsoleerde voeding. Mits die voeding dan ook hard aan de B+ hangt natuurlijk.
@Douwe: Je hebt zo altijd 20 ohm in serie. Dat maakt bij 200mA vier hele volten![]()
Re: regelbare hoogsp. voeding
In het schema wat je in het begin liet zien zit er zo te zien 33Ω in voor de stroommeting. Kan ook helemaal geen kwaad, zit voor het voelpunt voor de spanningsregeling.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ja, die 33 ohm zat in het schema van Jan Poortman PA3ESY. Het idee voor de schakeling komt van zijn site. Maar die kan natuurlijk vervallen vervallen.
Zit er in mijn test opstelling trouwens ook nog in.
Zit er in mijn test opstelling trouwens ook nog in.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
De bouw van de voeding gaat met hindernissen. Vandaag weer wat vorderingen gemaakt.
Voor het hoogspanningsgedeelte heb ik eilandjesprint met een pitch van 5.08 mm aangeschaft.
Met precies dezelfde schakeling, maar dan op print werkte het toch niet goed
Ik gebruik namelijk mijn van der Heem voeding om het spul te testen.
De ingang spanning ingesteld op 350V en de uitgang op 225V en deze belast met een gloeilamp van 25W.
Wat bleek, bij het terug regelen van de 350V ging de 225V omhoog.
Toen even controleren met de scoop en ja hoor. Het stond te oscilleren.
De tweede onvolkomenheid is het inschakelen. De spanning aan de uitgang is gedurende de eerste seconden te hoog.
Denk dat dat op te lossen is door een extra elco tussen de gate weerstand en massa.
Afijn, morgen is er weer een dag. Dan weer verder.
Douwe
Voor het hoogspanningsgedeelte heb ik eilandjesprint met een pitch van 5.08 mm aangeschaft.
Met precies dezelfde schakeling, maar dan op print werkte het toch niet goed
Ik gebruik namelijk mijn van der Heem voeding om het spul te testen.
De ingang spanning ingesteld op 350V en de uitgang op 225V en deze belast met een gloeilamp van 25W.
Wat bleek, bij het terug regelen van de 350V ging de 225V omhoog.
Toen even controleren met de scoop en ja hoor. Het stond te oscilleren.
De tweede onvolkomenheid is het inschakelen. De spanning aan de uitgang is gedurende de eerste seconden te hoog.
Denk dat dat op te lossen is door een extra elco tussen de gate weerstand en massa.
Afijn, morgen is er weer een dag. Dan weer verder.
Douwe
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Goedemorgen allen,
Ik zou het draadje van 2 jaar terug weer willen oppakken.
Naar aanleiding van een bericht van buizengek op het forum van de NVHR ben ik toch van plan de regelbare voeding verder te realiseren. De werking van de schakeling begrijp ik wel, maar wat ik niet begrijp is de functie van de diodes D3 en D4.
De lm741 werkt immers op + en- 15V en bied voldoende ruimte om de transistoren T2 en vervolgens T1 aan te sturen.
Ik snap ook wel dat er over die twee diodes 1,4V valt, maar waar is dat voor nodig?
Douwe
Ik zou het draadje van 2 jaar terug weer willen oppakken.
Naar aanleiding van een bericht van buizengek op het forum van de NVHR ben ik toch van plan de regelbare voeding verder te realiseren. De werking van de schakeling begrijp ik wel, maar wat ik niet begrijp is de functie van de diodes D3 en D4.
De lm741 werkt immers op + en- 15V en bied voldoende ruimte om de transistoren T2 en vervolgens T1 aan te sturen.
Ik snap ook wel dat er over die twee diodes 1,4V valt, maar waar is dat voor nodig?
Douwe
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Het is eindelijk zover. Mijn regelbare hoogspanning voeding is klaar. Hij regelt van nul naar ruim 400V.
En belangrijk. Hij is kortsluitvast.
De stroom is begrenst op 125 mA. De regelprint is dezelfde als in de buizentester.
En belangrijk. Hij is kortsluitvast.
De stroom is begrenst op 125 mA. De regelprint is dezelfde als in de buizentester.
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: regelbare hoogsp. voeding
Mooi dat het gelukt is!
Is dit volgens het laatste schma gebleven of zijn er in de laatste maanden toch nog zaken gewijzigd?
Groet, Gerrit
Is dit volgens het laatste schma gebleven of zijn er in de laatste maanden toch nog zaken gewijzigd?
Groet, Gerrit
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Hoi Gerrit, Hierbij nog even het schema. De weerstanden R3 en R4 heb ik nog veranderd in 5W types. 3W had ook gekund, maar die had ik niet liggen. Bij een uitgangsspanning onder de 100V werden ze toch wel erg warm, vandaar.Gerrittube schreef: ↑za 20 jul 2024, 12:03Is dit volgens het laatste schma gebleven of zijn er in de laatste maanden toch nog zaken gewijzigd?
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: regelbare hoogsp. voeding
Hallo Douwe,
Ik kom je schema vandaag pas tegen (druk geweest). Dank voor het plaatsen, ik kan me voorstellen dat er meer mensen gebruik van kunnen maken op deze manier.
Groeten, Gerrity
Ik kom je schema vandaag pas tegen (druk geweest). Dank voor het plaatsen, ik kan me voorstellen dat er meer mensen gebruik van kunnen maken op deze manier.
Groeten, Gerrity
