regelbare hoogsp. voeding
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
regelbare hoogsp. voeding
Vrienden,
Ik ben op het ogenblik bezig met een regelbaar hoogspanningsgedeelte voor mijn buizentester.
Het regelgedeelte (groen omkaderd) heb ik op een apart printje gezet.
De vraag gaat over de aansturing van de FET.
In de gate zitten 2 weerstanden van 100 en 1000 ohm in serie.
Wat is het nut hier van. 1 weerstand van 1K of 1K2 zou toch ook volstaan?
De schakeling staat trouwens op de site van Jan Poortman PA3ESY
Douwe
Ik ben op het ogenblik bezig met een regelbaar hoogspanningsgedeelte voor mijn buizentester.
Het regelgedeelte (groen omkaderd) heb ik op een apart printje gezet.
De vraag gaat over de aansturing van de FET.
In de gate zitten 2 weerstanden van 100 en 1000 ohm in serie.
Wat is het nut hier van. 1 weerstand van 1K of 1K2 zou toch ook volstaan?
De schakeling staat trouwens op de site van Jan Poortman PA3ESY
Douwe
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ja klopt, is een gatestoppertje. Meestal is 220 ohm voldoende. Sowieso een rommelig circuit, O.a. Fet is fout getekend.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ben je in het algemeen op zoek naar een regelbare hoogspanning (lab)voeding?
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Zou zo moeten, Deze schakeling is wel een gestabiliseerde voeding maar niet erg geschikt als regelbaar.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Re: regelbare hoogsp. voeding
En aan gewone vermogensfets zitten ook geen 4 aansluitingen. Alleen aan specifieke HF mosfetjes. Maar goed, powerfets zijn sowieso geen fijne dingen als lineaire regelaar. Wat wil je er eigenlijk mee Douwe? Een universele labvoeding bouwen?
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Er zitten geen 4 aansluitingen aan hoor. Ik heb een regelbare voeding nodig voor een buizentester die ik aan het maken ben. Feitelijk heb ik er twee nodig, want ik wil ook de schermrooster spanning in kunnen stellen.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ok helder. Iets simpels dus, wat een 100mA moet kunnen en iets van wat een tiental mA moet kunnen? En liefst ook kortsluitvast? Want dat lijkt dit niet.douwebakker schreef: ↑ma 07 mar 2022, 19:53Er zitten geen 4 aansluitingen aan hoor. Ik heb een regelbare voeding nodig voor een buizentester die ik aan het maken ben. Feitelijk heb ik er twee nodig, want ik wil ook de schermrooster spanning in kunnen stellen.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ja, het nut van die zekering ontgaat mij ook op die plek.
Wat mij aan de schakeling bevalt is de manier van terug koppeling door middel van een opname.
Er zullen wel meer mogelijkheden zijn om de boel te regelen maar deze manier begrijp ik tenminste.
Zoals ik ook al in mijn eerste bericht aangaf is het regelcircuit binnen het groene kader gereed en dat werkt goed.
Het zit als module op een stukje gaatjesboard.
De rest van de schakeling komt ook op gaatjes board maar dan met een sasten van 5,08 inch vanwege de hoge spanning.
Wat mij aan de schakeling bevalt is de manier van terug koppeling door middel van een opname.
Er zullen wel meer mogelijkheden zijn om de boel te regelen maar deze manier begrijp ik tenminste.
Zoals ik ook al in mijn eerste bericht aangaf is het regelcircuit binnen het groene kader gereed en dat werkt goed.
Het zit als module op een stukje gaatjesboard.
De rest van de schakeling komt ook op gaatjes board maar dan met een sasten van 5,08 inch vanwege de hoge spanning.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ik weet niet wat je in je onderdelen bakje hebt liggen, maar zoiets kan prima met vrij standaard componenten.
De twee LM317's krijgen nooit meer dan Vzener - voltage drop van MOSFET.
(mag ook een NPN zijn of darlington, net waar je blij van wordt)
Heeft wel een koelblok nodig!
De twee LM317's krijgen nooit meer dan Vzener - voltage drop van MOSFET.
(mag ook een NPN zijn of darlington, net waar je blij van wordt)
Heeft wel een koelblok nodig!
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
@OWC , maar deze schakeling is toch niet regelbaar? Volgens mij zal er 125V uitkomen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Ik heb hier nog een print met een hoogspanningsvoeding liggen. Zal eens kijken of dat enigszins regelbaar is.
Re: regelbare hoogsp. voeding
Jawel, maar de vraag is hier niet een nieuw ontwerp maar hoe het zit met die gateweerstanden. Douwe heeft het tenslotte al op een printje zitten. Voor een simpel ontwerp zou ik gewoon gaan voor de klassieke 2-torren stabilisator met fold back stroombegrenzing.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
220K vervangen door een potmeter?douwebakker schreef: ↑di 08 mar 2022, 9:53@OWC , maar deze schakeling is toch niet regelbaar? Volgens mij zal er 125V uitkomen.
De stroom regelaar kan ook een potmeter worden gebruikt.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
@OCW, het is een leuke schakeling. Bedankt.
Ik heb me de werking inmiddels eigen gemaakt maar ga voorlopig toch maar even verder met datgene waar ik mee ben begonnen.
Toch zal ik jou schakeling in de toekomst zeker een keer in elkaar zetten en uittesten. 200mA is ook ruim voldoende.
Zoals je al zei zijn het gangbare onderdelen. Ik heb ze inderdaad wel liggen.
Douwe
edit. bij eerdere experimenten met de LM317 bleek dat de waarde van de meetweerstand niet hoger dan 240 Ohm mocht zijn.
Jij gebruikt hier een waarde van 2K2. Geeft dat geen problemen?
Ik heb me de werking inmiddels eigen gemaakt maar ga voorlopig toch maar even verder met datgene waar ik mee ben begonnen.
Toch zal ik jou schakeling in de toekomst zeker een keer in elkaar zetten en uittesten. 200mA is ook ruim voldoende.
Zoals je al zei zijn het gangbare onderdelen. Ik heb ze inderdaad wel liggen.
Douwe
edit. bij eerdere experimenten met de LM317 bleek dat de waarde van de meetweerstand niet hoger dan 240 Ohm mocht zijn.
Jij gebruikt hier een waarde van 2K2. Geeft dat geen problemen?
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
goedenavond allen,
Inmiddels ben ik toch weer wat verder met de reeds geplande voeding.
De stopweerstand in de gate is zoals Peter voorstelde 220 Ohm.
De zekering van 100mA is weggelaten.
Ik zie het nut daarvan niet in.
De spanning regelt netjes vanaf 40V
Het is getest met een gloeilamp van 40W. Dat komt overeen met een stroom van 179mA bij 230V.
Voor mijn doel ruim voldoende.
Als koellichaam is een plaat aluminium gebruikt van 18x13 cm.
Deze word wel behoorlijk warm dus de Fet zal wel een ander plekje in het toestel moeten krijgen om de rest van de onderdelen niet te warm te laten worden.
Toch wil ik de komende tijd nog even aan de slag met het slimme idee van OWC.
Dat is een veel eenvoudiger schakeling uiteindelijk.
Inmiddels ben ik toch weer wat verder met de reeds geplande voeding.
De stopweerstand in de gate is zoals Peter voorstelde 220 Ohm.
De zekering van 100mA is weggelaten.
Ik zie het nut daarvan niet in.
De spanning regelt netjes vanaf 40V
Het is getest met een gloeilamp van 40W. Dat komt overeen met een stroom van 179mA bij 230V.
Voor mijn doel ruim voldoende.
Als koellichaam is een plaat aluminium gebruikt van 18x13 cm.
Deze word wel behoorlijk warm dus de Fet zal wel een ander plekje in het toestel moeten krijgen om de rest van de onderdelen niet te warm te laten worden.
Toch wil ik de komende tijd nog even aan de slag met het slimme idee van OWC.
Dat is een veel eenvoudiger schakeling uiteindelijk.
Re: regelbare hoogsp. voeding
Netjes! Gezien de calorieën die je weg moet stoken zou ik toch een koelprofieltje met een fannetje overwegen, iets met een 8 cm PC fannetje of zo. Mooiste is natuurlijk een pre-regelaar met een thyristor achter de gelijkrichter. Zodat de spanning op de bufferelco nooit meer dan een volt of 15 hoger is dan op de mosfet en de mosfet dus maar weinig hoeft te verstoken.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Hoi Peter, je bedoelt dan en thyristor tussen de gelijkrichter en en de afvlakking in?Pjotr schreef: ↑wo 16 mar 2022, 21:23Netjes! Gezien de calorieën die je weg moet stoken zou ik toch een koelprofieltje met een fannetje overwegen, iets met een 8 cm PC fannetje of zo. Mooiste is natuurlijk een pre-regelaar met een thyristor achter de gelijkrichter. Zodat de spanning op de bufferelco nooit meer dan een volt of 15 hoger is dan op de mosfet en de mosfet dus maar weinig hoeft te verstoken.
Dat zal ik even moeten uitdokteren. Ik heb eigenlijk nog nooit ist met thyristors gedaan.
Boven dien heb ik slechte ervaringen met deze dingen in de vroegere TV toestellen van Graetz en Siemens. Daar zaten ze in de lijneindtrap en de werking heb ik nooit goed begrepen.
Douwe
Re: regelbare hoogsp. voeding
I.d.d. is eigenlijk gewoon een faseaansnijding, kan ook met 2 thyristors als gestuurde dioden in een Graetz brug. Volgens mij doet Delta dat ook in hun HV labvoedingen. Ik heb er wel eens aan gesimuleerd en dat werkt wel. Maar het is i.d.d. wel kritisch om het goed te laten werken. Zal morgen eens zoeken of ik het terug kan vinden. Zitten geen moeilijk te krijgen of dure spullen in.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: regelbare hoogsp. voeding
Dit maakt Tina software van de schakeling, waar ik niet van begrijp dat de LM317 die hoge spanning aan kan.
Groet,
Pim
Groet,
Pim
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: regelbare hoogsp. voeding
Hi Pim, leuk dat je even meedenkt.
De spanning over de LM217 is slechts 4,76V.
OP de gate van de MOS FET staat 289.9+0.7+9.1 V is 299.7V
Er is blijkbaar 3.5V nodig om de FET te laten geleiden.
Er staat echter wel een hoge spanning over de potmeter.
Die is namelijk 288.65V.
Er loopt door R7 een stroom van 1.25/240 deze is dan ongeveer 5.2mA
Ik ga er van uit dat de stroom door de potmeter ook 5 .2mA is.
De potmeter zou dus op een waarde van 288.65/5.2 is 55.5 Kohm moeten staan.
Ik ben er nog niet aan toegekomen de schakeling in de praktijk te testen.
Daarvoor is in elk geval een potmeter 100K lin. van 2 a 3 Watt nodig.
Douwe
De spanning over de LM217 is slechts 4,76V.
OP de gate van de MOS FET staat 289.9+0.7+9.1 V is 299.7V
Er is blijkbaar 3.5V nodig om de FET te laten geleiden.
Er staat echter wel een hoge spanning over de potmeter.
Die is namelijk 288.65V.
Er loopt door R7 een stroom van 1.25/240 deze is dan ongeveer 5.2mA
Ik ga er van uit dat de stroom door de potmeter ook 5 .2mA is.
De potmeter zou dus op een waarde van 288.65/5.2 is 55.5 Kohm moeten staan.
Ik ben er nog niet aan toegekomen de schakeling in de praktijk te testen.
Daarvoor is in elk geval een potmeter 100K lin. van 2 a 3 Watt nodig.
Douwe
Re: regelbare hoogsp. voeding
En bij dat vermogen is een doorgebrande potmeter op den duur niet onwaarschijnlijk. Dan staat er wel ook gelijk de volle mep op de uitgang. Erg fail safe is het dus niet...douwebakker schreef: ↑do 17 mar 2022, 15:09...................
Daarvoor is in elk geval een potmeter 100K lin. van 2 a 3 Watt nodig.
Douwe
Was even zoeken in de archieven maar toch gevonden. Thyristor pre-regulator:
De fase aansnijding wordt hier geregeld met een Programmable Unijunction Transistor (PUT) X1. Die werkt vergelijkbaar als een Diac. Maar i.t.t. een Diac die op een vaste spanning doorslaat, is de doorslagspanning bij een PUT instelbaar: Zodra V_AK groter wordt dan V_GK slaat hij door en vormt de verbinding VA-VK een kortsluiting. Dan ontlaadt C1 zich door X1 en ontsteekt de thyristor. Het moment waarop dit gebeurd wordt geregeld door Q1. Zodra de spanning op C2 15V groter wordt dan de uitgangspanning gaat deze transistor middels D1 geleiden en voorkomt dat de thyristor nog langer kan ontsteken.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: regelbare hoogsp. voeding
Er loopt volgens Tina software 1,3 mA door de potmeter van 220K.
Groet,
Pim
Groet,
Pim
