Gloeispanning 811A buis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Johan 62
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 23:45
Locatie: Gronau Epe (D)

Gloeispanning 811A buis

Bericht door Johan 62 »

AfbeeldingHallo,Even kort wat het probleem is.
Ik ben in het bezit van twee mono buizenversterkers (buizen bezetting KT66,811A zendbuis en een klein voorversterker buisje weet alleen het type hiervan niet. Ontwerper Benny Glass.
Ik had bij de ontwerper aangegeven dat ik wat brom had.Toen kwam hij met de oplossing om een schakeling te maken om een mooie gloeispanning voor de 811A buis te maken (6,3V).
De schakeling bestaat dus uit een dubbelfase gelijkrichting afvlakking en drie spanningsregelaars.
Ik kreeg de onderdelen opgestuurd en heb de schakeling op een zijkant van de versterker aangebracht.
Ik ben van de week naar Antwerpen geweest om het te laten controleren en aan te laten sluiten.
Het speelt echt weer perfect zonder enige brom.
Maar nu is er toch een probleem na ongeveer een half uur spelen schakelt de gloeispanning uit van de 811 buis.
Net contact gehad met Benny en die zegt ook wat ik ook dacht is dat de spanningsregelaars dan te warm worden en in de beschermingsmogelijkheden gaan.
Zijn advies een extra koellichaam plaatsen,of een ventilator en wat extra gaten in de behuizing. Dit laatste vind ik alleen niet zo fraai.
Heeft er hier iemand tips om dit goed aan te pakken?
Ik heb verder ook niet zoveel ruimte.
Ik probeer even een paar foto’s bij te voegen.
Alvast bedankt.
Groet JV
13DCA196-0121-4DD1-9114-91DCE3968DAD.jpeg
Bijlagen
58FCF162-699B-49D2-86C3-D7CA164C1F31.jpeg
7ED45F41-AD8C-4610-8B74-A2AF40924344.jpeg
8A1D87C9-4717-4D25-A870-F8D604EBAACC.jpeg
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door Piet1950 »

Hallo Johan,

Een schema zou al erg kunnen helpen. Nu weet jij al veel meer dan wij.
Schakelen je spanningsregelaars af, of de halogeentrafo? De HF halogeentrafo is bedoeld voor een ohmse belasting. Als je daar een gelijkrichter met elko op aansluit, veranderd de vormfactor van de stroom behoorlijk. Het kan dus, dat deze trafo te warm word (door de eigen belasting, en door de plaatsing op de koelplaat) en afschakelt.

Piet
Johan 62
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 23:45
Locatie: Gronau Epe (D)

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door Johan 62 »

Hallo Piet,bedankt voor je reactie.
Ik weet het niet precies zou ook aan die trafo kunnen liggen.
Ik ga even die schema’s opzoeken en zou die morgen even hier plaatsen.

Groet Johan
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door Ah!buis »

Is idd niet erg duidelijk zo.
Ik zie 3 x driepootstabilisators (7806 ?), zou kunnen voor goed 3A maar de 811A trekt 4A.
Als je meer stroom nodig hebt dan de stab aankan, zet er een weerstand in parallel over die een deel van de stroom doorlaat.
En wat die halogeenvoeding daarbij komt doen met zo goed als 12V uit ?
Anne
Johan 62
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 23:45
Locatie: Gronau Epe (D)

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door Johan 62 »

Hallo,

Bij deze de schema’s.
Eentje van de gelijkrichting en de andere van drie keer de spanningsregelaar.

Groet Johan
1D846065-C127-4894-9526-C5D34A5A8383.jpeg
2F04BCE9-F9C8-483F-B201-EBCD8CF5E417.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door Ah!buis »

Aha, de LT1085, die kunnen elk 3A doen, dus dat is het niet. Worden vermoedelijk wel te heet.
Welke spanning meet je op de dikke elco (22mF) als de buis warm is ?
Anne
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door Piet1950 »

Hallo Johan,

De halogeentrafo heeft een harde gelijkrichter op de uitgang. Daar is zo'n trafo niet voor ontworpen, dus dat kan tot problemen leiden. Bovendien is de spanning naar je lowdrop regelaars hoger dan nodig is. Maar wat is de oorzaak van je shut-down? Dat moet je even uitzoeken. Dus valt de trafo uit, of de regelaars?
Als je een weerstand in serie met de uitgang van je trafo opneemt, zal de vormfactor van de stroom gunstiger worden, en dus de belasting voor je trafo afnemen. Tevens zal de spanning achter de gelijkrichter afnemen (die nu waarschijnlijk wat aan de hoge kant is), zodat ook je regelaars minder warm worden. Misschien is hiermee het probleem op te lossen. Begin eens met 0,1 Ohm of zoiets.
Je zou ook een DC smoorspoel in serie met de uitgang van de gelijkrichter kunnen zetten. Dus een gelijkrichter met smoorspoelingang. De zelfinductie ergens tussen de 30uH en 100uH. Dan zal de uitgangsspanning van je gelijkrichter wel flink lager worden, maar mogelijk net hoog genoeg voor je regelaars. Die hebben aan zo'n 8V op de ingang al genoeg. Het zou de warmteontwikkeling behoorlijk kunnen beperken. En ook voor de trafo wordt de vormfactor van de stroom min of meer normaal.

Piet
Johan 62
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 23:45
Locatie: Gronau Epe (D)

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door Johan 62 »

Hallo,bedankt voor jullie reactie’s.
Ik heb nog niets kunnen meten heb de versterkers nog dicht zitten.
Ik ga zo eens draaien met een versterker open en de andere dicht kijken hoe dat gaat.
En wat die trafo betreft weet ik dat Benny heel vaak die halogeen trafo’s erbij gebruikt.
Hij zou nog kijken of hij iets heeft liggen wat betreft koellichaam of iets om de spanningsregelaars te koelen.
Wil nog even wachten met ventilator of gaten boren haha
Gaten erin zou ook geen drama zijn want ze hebben toch al een hoog zelfbouw gehalte lol

Groet Johan
Johan 62
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 23:45
Locatie: Gronau Epe (D)

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door Johan 62 »

Goedemiddag,

Ik ben er nu wel uit heb de versterkers laten spelen eentje open en de andere gewoon dicht.
De dichte ging na een uurtje uit.
De andere speelde maar vijf minuten langer door.
De transformator was bloedheet daardoor is de plaat waar die dus opgeschroefd zit ook warm.
De spanningsregelaars zijn wat dat betreft eigenlijk helemaal niet warm.
Dus Piet je heb helemaal gelijk dat de trafo ongeschikt is.

Groet Johan
7B13BB3B-979B-470C-A271-79D9D2F89EF5.jpeg
9393BE24-4786-412A-82D4-5A1F5D07808F.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door douwebakker »

Piet1950 schreef: za 05 mar 2022, 17:15
Hallo Johan,

Een schema zou al erg kunnen helpen. Nu weet jij al veel meer dan wij.
Schakelen je spanningsregelaars af, of de halogeentrafo? De HF halogeentrafo is bedoeld voor een ohmse belasting. Als je daar een gelijkrichter met elko op aansluit, veranderd de vormfactor van de stroom behoorlijk. Het kan dus, dat deze trafo te warm word (door de eigen belasting, en door de plaatsing op de koelplaat) en afschakelt.

Piet
@Piet, in jou antwoord op Johan spreek je van de vormfactor. Wat bedoel je daarmee? Wat is de betekenis van vormfactor?
Douwe
Johan 62
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 23:45
Locatie: Gronau Epe (D)

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door Johan 62 »

Hallo,ik krijg eerdaags een paar ringkern trafo’s opgestuurd.
Allemaal bedankt voor het meedenken.

Groet Johan
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door Piet1950 »

Wat is de betekenis van vormfactor?
De vormfactor geeft de verhouding aan tussen de effectieve waarde en de gemiddelde waarde van de stroom. Bij een sinusvormige stroom die gelijkgericht wordt, is deze verhouding 1,11. Belast je deze gelijkrichter met een weerstand, waar 1A door loopt, dan is de effectieve waarde van de wisselstroom 1,11A. Deze stroom geeft ook de (ohmse) verliezen in de trafo wikkeling. Plaats je achter de gelijkrichter een dikke elko, en belast je deze elko nog steeds met 1A, dan zal de effectieve waarde van de wisselstroom veel hoger worden, bijvoorbeeld 1,5A. De vormfactor is dan 1,5. Deze toename komt doordat de elko met een piekstroom opgeladen wordt. De wisselstroom loopt dan nog maar voor een deel van de periode, en is gedurende de rest van de periode nul. Omdat de verliezen evenredig zijn met het kwadraat van de effectieve waarde nemen deze aanzienlijk toe. (1,11X1,11 of 1,5X1,5). Als je even googelt vind je nog veel meer uitleg.

Piet
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door douwebakker »

Piet1950 schreef: ma 07 mar 2022, 10:57
Wat is de betekenis van vormfactor?
De vormfactor geeft de verhouding aan tussen de effectieve waarde en de gemiddelde waarde van de stroom. Bij een sinusvormige stroom die gelijkgericht wordt, is deze verhouding 1,11. Belast je deze gelijkrichter met een weerstand, waar 1A door loopt, dan is de effectieve waarde van de wisselstroom 1,11A. Deze stroom geeft ook de (ohmse) verliezen in de trafo wikkeling. Plaats je achter de gelijkrichter een dikke elko, en belast je deze elko nog steeds met 1A, dan zal de effectieve waarde van de wisselstroom veel hoger worden, bijvoorbeeld 1,5A. De vormfactor is dan 1,5. Deze toename komt doordat de elko met een piekstroom opgeladen wordt. De wisselstroom loopt dan nog maar voor een deel van de periode, en is gedurende de rest van de periode nul. Omdat de verliezen evenredig zijn met het kwadraat van de effectieve waarde nemen deze aanzienlijk toe. (1,11X1,11 of 1,5X1,5). Als je even googelt vind je nog veel meer uitleg.

Piet
Duidelijk. Dank voor je antwoord Piet.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door RobertD »

In het engels : Crestfactor, maar daarvan heb ik altijd geleerd dat het de verhouding is tussen piek en RMS waarde.

https://stringfixer.com/nl/Crest_factor
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door peterl »

Heeft dit ook te maken met de grootte van de elco waardoor de trafo veel harder moet werken om de elco op te laden en de trafo dus veel zwaarder belast wordt door een grote elco dan door een kleinere(in de voeding)?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door Pjotr »

RobertD schreef: di 08 mar 2022, 10:17
In het engels : Crestfactor, maar daarvan heb ik altijd geleerd dat het de verhouding is tussen piek en RMS waarde.

https://stringfixer.com/nl/Crest_factor
Klopt en crestfactor is dan ook wat anders dan de vormfactor! Vormfactor is rms/gemiddeld. Voor een versterker ligt die ergens tussen de 1,25 en 1,5 meestal. Voor een gemiddelde stroom van 1A DC heb je dus 1,25A - 1,5A rms door de trafo. En dat laatste stookt juist het koper warm: P = R x I_rms^2 Van een trafo is de VA waarde opgegeven. Dat is alleen het vermogen bij ohmse belasting. Maar bij gelijkrichting moet je het DC-vermogen vermenigvuldigen met de vormfactor voor de benodigde VA waarde. Al valt dat bij klasse A/B versterkers wel weer mee omdat die niet continue maximale stroom trekken. Maar bij klasse-A moet je er wel rekening mee houden.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 10 mar 2022, 9:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door ray5150 »

Ik meen dat er op de foto's van die halogeentrafo's ook het symbool van een thermishe beveiliging is te zien, rechtsonder "Made in Belgium" ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Gloeispanning 811A buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef: do 10 mar 2022, 9:33
Ik meen dat er op de foto's van die halogeentrafo's ook het symbool van een thermishe beveiliging is te zien, rechtsonder "Made in Belgium" ?
Zal daardoor wel zijn dat ie afslaat zonder kapot te gaan.
Ik zat nog te denken, misschien werkt 't wel als je de 2200µF tussen de gelijkrichter en de smoorspoel weglaat.
Anne
Plaats reactie