Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Bedankt Anne, ook ik heb vandaag niet stillgezeten, en heb, netzoals jij, weer wat halfgeleiders in de versterker geknutseld, de vorm van de THD tov. uitgangsvermogen plot is nu geheel naar wens, alleen mag hij netto iets lager uitkomen. De 'knik' in de meting bij pakweg 20W waarbij de vervorming op liep in de voorgaande prototypes was te danken aan het feit dat de fasedraaier bij grotere uitsturing steeds verder uit balans raakte, dit heeft de stroombron met twee transistoren een stuk verbeterd, de uitsturing blijft nu tot clip bijna volledig symmetrisch.
Proto 35 - Schema
Proto 35 - THD tov. uitgangsvermogen
Proto 35 - Schema
Proto 35 - THD tov. uitgangsvermogen
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Sander ga je ook nog IM metingen doen ?RobertD schreef: ↑wo 23 feb 2022, 10:59Ik denk dat je daar volkomen gelijk in hebt Sander, daarom is het ook zo leuk om dit topic en jouw strijd tegen de THD te volgen. Elke fabrikant zou al klaar zijn als de THD niet boven de 1% uitkomt (ikzelf eerlijk gezegd ook) maar ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat en mogelijkheden om te luisteren.SSassen schreef: ↑di 22 feb 2022, 21:17Ik zal je uit de droom helpen, er is geen enkele fabrikant die zoveel tijd in een ontwerp steekt, daar durf ik zonder blikken of blozen 1000 euro op in zetten. Ik heb vaak genoeg een kijkje gekregen in de keuken, of een versterker op de pijnbank gehad. Dat blijkt ook wel uit het totale gebrek aan (verifieerbare) meetgegevens. Men gebruikt steevast, een paar uitzonderingen daargelaten, dezelfde standaardrecepten en steekt daar boutique onderdelen in, of dure NOS buizen en verkoopt dit aan mensen die nul notie hebben van ontwikkeling en hoe je daadwerkelijk de puntjes op de i zet, maar die wel heel gevoelig zijn voor marketing prietpraat en glimmende onderdelen.
Dat zie ik maar weinig bouwers doen THD kan ik ook wel meten maar niet betrouwbaar 0.5 of 0.4 althans dat denk ik
Immers de belasting speelt ook een rol en ik meet altijd op wat weerstanden
kan het ook niet simuleren Dat is wat te hoog gegrepen voor deze bouwer
Wel weinig stimulerend vond als men vroeg maar hoe klinkt hij ?
Dan stond ik meteen mond vol witte tanden
Overigens ben ik wel een voorstander van hoe je het doet
Maar weinig hebben de kennis en spullen om het te doen
Gauw terug naar Anne zijn opmerkingen en grafieken
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dat de fasedraaier met een weerstand als staat scheef zit had ik al verteld, dat het boven een bepaalde drempel ineens veel erger zou zijn vind ik maar raar, zou normaal geleidelijk verergeren.
Wat je er nu van gebrouwen hebt is ook niet erg fraai. De spanningsval over de anodeweerstanden (33k nu) is ongeveer 60V en voor volledig uitsturen heb je 66Vpiek nodig (-Vg1 van de eindbuis), haal je dus niet.
Vervang R40 (200Ω) 's door 100Ω voor meer stroom = spanning over anodeweerstand.
Zakt ook gelijk de Vak, want 330V is veel te veel.
Anne
Wat je er nu van gebrouwen hebt is ook niet erg fraai. De spanningsval over de anodeweerstanden (33k nu) is ongeveer 60V en voor volledig uitsturen heb je 66Vpiek nodig (-Vg1 van de eindbuis), haal je dus niet.
Vervang R40 (200Ω) 's door 100Ω voor meer stroom = spanning over anodeweerstand.
Zakt ook gelijk de Vak, want 330V is veel te veel.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Bedankt Anne. R40 is een potmeter, de waarde ervan, 200R, is empirisch bepaald in het prototype door simpelweg de spanning op het knooppunt van de twee 100R weerstanden in de kathodes vanaf 7V elke keer met 0.5V te verhogen totdat een optimum werd gevonden voor de THD tov. uitgangsvermogen. Maar je hebt gelijk voor wat betreft de maximale uitsturing, ik zal de anode weerstanden weer vervangen door 22K en dan bovenstaande afregeling opnieuw doen.Ah!buis schreef: ↑wo 23 feb 2022, 19:25Dat de fasedraaier met een weerstand als staat scheef zit had ik al verteld, dat het boven een bepaalde drempel ineens veel erger zou zijn vind ik maar raar, zou normaal geleidelijk verergeren.
Wat je er nu van gebrouwen hebt is ook niet erg fraai. De spanningsval over de anodeweerstanden (33k nu) is ongeveer 60V en voor volledig uitsturen heb je 66Vpiek nodig (-Vg1 van de eindbuis), haal je dus niet.
Vervang R40 (200Ω) 's door 100Ω voor meer stroom = spanning over anodeweerstand.
Zakt ook gelijk de Vak, want 330V is veel te veel.
Anne
Ik sta nog ik dubio voor wat betreft de stroombron, zoals jij hem hebt ingetekend krijg je er een regelkring bij. Immers als de stroom door beide anodeweerstanden gelijk is is de spanning voor AC gelijk en op het knooppunt dus 0. Als één van de triodes echter een iets hogere, of lagere, Gm heeft dan de andere krijg je een onbalans en dus een AC voltage die door de transistor wordt gecorrigeerd. Dit principe heb ik eerder ook zo toegepast en ik vermoed dat daar de LF oscillatie vandaan kwam waar ik meerdere keren last van heb gehad in de vorige versies van het prototype. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Met 22k wordt de spanning over de weerstand nog kleiner en nog minder uitgangsspanning.SSassen schreef: ↑wo 23 feb 2022, 20:58Bedankt Anne. R40 is een potmeter, de waarde ervan, 200R, is empirisch bepaald in het prototype door simpelweg de spanning op het knooppunt van de twee 100R weerstanden in de kathodes vanaf 7V elke keer met 0.5V te verhogen totdat een optimum werd gevonden voor de THD tov. uitgangsvermogen. Maar je hebt gelijk voor wat betreft de maximale uitsturing, ik zal de anode weerstanden weer vervangen door 22K en dan bovenstaande afregeling opnieuw doen.
In wat ik had getekend zit wel 22k maar bij een flink hogere stroom (~7mA / kant), is er wel voldoende spanning en een meer lineair gebied van de buis.
Het werd enkel instabiel bij de cascode, Barry heeft deze schakeling in z'n GU50 versterker met twee EF184 zonder problemen.Ik sta nog ik dubio voor wat betreft de stroombron, zoals jij hem hebt ingetekend krijg je er een regelkring bij. Immers als de stroom door beide anodeweerstanden gelijk is is de spanning voor AC gelijk en op het knooppunt dus 0. Als één van de triodes echter een iets hogere, of lagere, Gm heeft dan de andere krijg je een onbalans en dus een AC voltage die door de transistor wordt gecorrigeerd. Dit principe heb ik eerder ook zo toegepast en ik vermoed dat daar de LF oscillatie vandaan kwam waar ik meerdere keren last van heb gehad in de vorige versies van het prototype. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Dat de transistor een evt onbalans bijregelt is mooi meegenomen. Maar als je geen transistor in het AF-circuit wil zet je toch een condensator tussen basis en emitter (massa).
Het nut van die 100Ω (voorheen 47Ω) ontgaat me, de buis doet het met de juiste instelling heel mooi.Kijk maar naar de 22k lijn, plus en min 60V rond de rode punt, in de Ia-Va grafiek even terug.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Je hebt gelijk, ik dacht even de andere kant op, dus lagere weerstand minder spanningsval, maar het is uiteraard omgekeerd, die spanningsval bepaalt de maximale uitsturing.
Het is het proberen waard, ook met mijn opzet is dat immers eenvoudig te realiseren.Ah!buis schreef:Het werd enkel instabiel bij de cascode, Barry heeft deze schakeling in z'n GU50 versterker met twee EF184 zonder problemen.
Dat de transistor een evt onbalans bijregelt is mooi meegenomen. Maar als je geen transistor in het AF-circuit wil zet je toch een condensator tussen basis en emitter (massa).
De insteek was een stuk(je) lokale terugkoppeling en uitgevoerd als potmeter om de boel netjes af te regelen, maar misschien is dat wel overbodig?Ah!buis schreef:Het nut van die 100Ω (voorheen 47Ω) ontgaat me, de buis doet het met de juiste instelling heel mooi.Kijk maar naar de 22k lijn, plus en min 60V rond de rode punt, in de Ia-Va grafiek even terug.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
P.s. de simulator is wat té optimistisch, want als ik mij goed herinner heb ik pakweg 290V gemeten op de anodes, maar zal het morgen nog even nalopen. Dat zou dan overigens wel binnen de specificaties zijn, ik gebruik de Elektro-Harmonix 6922 of de JJ E88CC, Ua-max is respectievelijk 300 en 400V, dus dat loopt wel los.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
P.p.s. Anne, ik zit met een scheef oog te kijken naar de 6JH8/6AR8 voor een alternatieve LTP, CCS zit feitelijk ingebouwd en volgens mijn inschatting is zo’n beam steering balanced deflector (klinkt wel héél stoer) best linear? Alleen beetje lage Mu (6), maar met een FET cascode erboven komen we een heel eind? Kan er alleen niet zo gauw een paar vinden tegen een schappelijke prijs.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Is te hopen. Philips is nog strenger, max 220V en als de Pa < 0,8W dan max 250V.SSassen schreef: ↑wo 23 feb 2022, 22:51P.s. de simulator is wat té optimistisch, want als ik mij goed herinner heb ik pakweg 290V gemeten op de anodes, maar zal het morgen nog even nalopen. Dat zou dan overigens wel binnen de specificaties zijn, ik gebruik de Elektro-Harmonix 6922 of de JJ E88CC, Ua-max is respectievelijk 300 en 400V, dus dat loopt wel los.
Anne
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Die draaien helemaal geen fase om.SSassen schreef: ↑wo 23 feb 2022, 23:24P.p.s. Anne, ik zit met een scheef oog te kijken naar de 6JH8/6AR8 voor een alternatieve LTP, CCS zit feitelijk ingebouwd en volgens mijn inschatting is zo’n beam steering balanced deflector (klinkt wel héél stoer) best linear? Alleen beetje lage Mu (6), maar met een FET cascode erboven komen we een heel eind? Kan er alleen niet zo gauw een paar vinden tegen een schappelijke prijs.
Schakelen de ingang (via g1) om naar a1 of a2 volgens de fase van het referentie signaal (de plaatselijke, op de burst gesynchroniseerde oscillator).
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Uhm, heb ik de werking dan verkeerd begrepen? Ik zie toch hier en daar opmerkingen en schema's dat de 6JH8 als fase draaier wordt ingezet?
http://www.r-type.org/articles/art-273.htm
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Haha, is een grap. De faseomkering gebeurt niet in de buis maar met T1. En rond de nul overgang worden beide anodes aktief,komt er niks uit de LS.SSassen schreef: ↑do 24 feb 2022, 12:10Uhm, heb ik de werking dan verkeerd begrepen? Ik zie toch hier en daar opmerkingen en schema's dat de 6JH8 als fase draaier wordt ingezet?
http://www.r-type.org/articles/art-273.htm
Je zou de buis misschien nog wel kunnen gebruiken om de FM multiplex stereo te decoderen.
Anne
PS
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 24 feb 2022, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Alleen heb je binnenkort geen stereo MPX meer te decoderen.... Was een speciaal schakelbuisje speciaal voor kleuren TV Anne, om het chroma signaal synchroon te demoduleren. Wel een grappig ding i.d.d.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, maar even wat zaken verder geoptimaliseerd en vereenvoudigd, want eenvoud is het kenmerk van het ware tenslotte. Dit is de status quo van het moment. Suggesties zijn uiteraard weer welkom, wellicht heb jij nog een briljante ingeving Anne? Voltages met een * zijn de gemeten waardes, en daaruit blijkt dat we beneden het maximale voltage blijven van de 6922.
Proto 38 - Schema
Proto 38 - THD tov. uitgangsvermogen 1kHz/8R
Proto 38 - Schema
Proto 38 - THD tov. uitgangsvermogen 1kHz/8R
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Er gaat maar erg weinig stroom door de 6922 is niet de beste instelling voor die buis. De gemeten waardes zijn wel beter als de sim.
En er klopt iets niet met die spanningen (gemeten), bij de kathodes is de stroom nog geen 4mA en bij de anodes meer dan 5mA
Anne
En er klopt iets niet met die spanningen (gemeten), bij de kathodes is de stroom nog geen 4mA en bij de anodes meer dan 5mA
Anne
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ok en je metingen beter doen Anne heeft het meteen door als je maar wat opschrijft
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Vreemd, ik ben toch altijd heel zorgvuldig met het noteren van de gemeten spanningen, maar kennelijk heb ik toch ergens een fout gemaakt? Ik zal morgen nog een poging wagen. De hoeveelheid stroom door de 6922 klopt overigens wel, ik ging uit van circa 4-5mA en da’s geoptimaliseerd door de spanning op de kathodes van de 6922 in stappen van 0.5V te verhogen/verlagen tot een optimuum werd bereikt.Ah!buis schreef: ↑do 24 feb 2022, 15:54Er gaat maar erg weinig stroom door de 6922 is niet de beste instelling voor die buis. De gemeten waardes zijn wel beter als de sim.
En er klopt iets niet met die spanningen (gemeten), bij de kathodes is de stroom nog geen 4mA en bij de anodes meer dan 5mA![]()
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Links en rechts nog wat geschaafd vandaag, maar echt grote vooruitgang heb ik niet geboekt, wel weer een kleine reductie in THD, mede door het cascoderen van de stroombron van de LTP. De met * gemarkeerde voltages zijn de gemeten voltages in het prototype, uiteraard in rust bij nul uitsturing.
Proto 40 - Schema
Proto 40 - THD tov. uitgangsvermogen
Proto 40 - Schema
Proto 40 - THD tov. uitgangsvermogen
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Die extra tor bij de stroombron zal wel niet veel uitmaken. Wel dat er nu meer spanning over de anodeweerstanden staat.
Geen stopweerstanden ? En ook nu weer meer stroom bij de anodes dan dat er van de kathodes komt ??
Wat je nog zou kunnen doen is de twee condensatoren bij de kathode eindbuizen vervangen door één tussen de kathodes.
Anne
Geen stopweerstanden ? En ook nu weer meer stroom bij de anodes dan dat er van de kathodes komt ??
Wat je nog zou kunnen doen is de twee condensatoren bij de kathode eindbuizen vervangen door één tussen de kathodes.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dat helpt zeker mee, maar ik heb ook de weerstanden in de voeding aangepast, die zijn nu 12K ipv. 10K.
De stopweerstanden had ik er gisteren, in de vorige versie, al uitgehaald, scheelde weer iets in THD en ik heb geen nadelige effecten gezien van het verwijderen ervan.Ah!buis schreef:Geen stopweerstanden ? En ook nu weer meer stroom bij de anodes dan dat er van de kathodes komt ??
Ga ik zeker even proberen, bedankt!Ah!buis schreef:Wat je nog zou kunnen doen is de twee condensatoren bij de kathode eindbuizen vervangen door één tussen de kathodes.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
P.s. ik heb geen verklaring voor de afwijkende spanningen, let op dat je wel kijkt naar de met een * gemarkeerde spanningen, dit zijn de gemeten waardes.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Daar gaat ie dan,
793mV over R35 (200Ω) geeft 3,965mA en daar gaat nog de basisstroom van Q1en Q3 vanaf.
364 - 274 = 90V over R21 (33k) voor 2,727mA
364 - 281 = 83V over R22 (33k) voor 2,515mA
Samen 5,242mA en dat min 3,965mA kathodestroom = 1,277mA gratis stroom
Wat betreft die stopweerstanden. Met 2mA is de steilheid wel flink afgenomen maar het blijft bedenkelijk.
Met de stopweerstanden krijg je een iets meer hoog-af wegens Miller, geldt eigenlijk allen voor de rechtse triode, de andere heeft al een grote weerstand naar het rooster. En dan nog C22(10p) erbij, om Miller wat te steunen
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 25 feb 2022, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
