Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Bedankt Anne, ook ik heb vandaag niet stillgezeten, en heb, netzoals jij, weer wat halfgeleiders in de versterker geknutseld, de vorm van de THD tov. uitgangsvermogen plot is nu geheel naar wens, alleen mag hij netto iets lager uitkomen. De 'knik' in de meting bij pakweg 20W waarbij de vervorming op liep in de voorgaande prototypes was te danken aan het feit dat de fasedraaier bij grotere uitsturing steeds verder uit balans raakte, dit heeft de stroombron met twee transistoren een stuk verbeterd, de uitsturing blijft nu tot clip bijna volledig symmetrisch.

Proto 35 - Schema
proto35_schematic.jpg
Proto 35 - THD tov. uitgangsvermogen
proto35_thd_vs_pow_1khz.jpg
OpaBert

Bericht door OpaBert »

RobertD schreef: wo 23 feb 2022, 10:59
SSassen schreef: di 22 feb 2022, 21:17
Walt schreef: di 22 feb 2022, 21:03
Dit topic toont in ieder geval aan waarom high end fabrikanten hun prijzen vaak zo hoog leggen, gaat een hoop manuur zitten in al dat geontwikkel, prototypes en onderdelen proberen, met kleine verkoop series lastig eruit te halen.
Ik zal je uit de droom helpen, er is geen enkele fabrikant die zoveel tijd in een ontwerp steekt, daar durf ik zonder blikken of blozen 1000 euro op in zetten. Ik heb vaak genoeg een kijkje gekregen in de keuken, of een versterker op de pijnbank gehad. Dat blijkt ook wel uit het totale gebrek aan (verifieerbare) meetgegevens. Men gebruikt steevast, een paar uitzonderingen daargelaten, dezelfde standaardrecepten en steekt daar boutique onderdelen in, of dure NOS buizen en verkoopt dit aan mensen die nul notie hebben van ontwikkeling en hoe je daadwerkelijk de puntjes op de i zet, maar die wel heel gevoelig zijn voor marketing prietpraat en glimmende onderdelen.
Ik denk dat je daar volkomen gelijk in hebt Sander, daarom is het ook zo leuk om dit topic en jouw strijd tegen de THD te volgen. Elke fabrikant zou al klaar zijn als de THD niet boven de 1% uitkomt (ikzelf eerlijk gezegd ook) maar ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat en mogelijkheden om te luisteren.
Sander ga je ook nog IM metingen doen ?
Dat zie ik maar weinig bouwers doen THD kan ik ook wel meten maar niet betrouwbaar 0.5 of 0.4 althans dat denk ik
Immers de belasting speelt ook een rol en ik meet altijd op wat weerstanden
kan het ook niet simuleren Dat is wat te hoog gegrepen voor deze bouwer
Wel weinig stimulerend vond als men vroeg maar hoe klinkt hij ?
Dan stond ik meteen mond vol witte tanden :D
Overigens ben ik wel een voorstander van hoe je het doet
Maar weinig hebben de kennis en spullen om het te doen O:)
Gauw terug naar Anne zijn opmerkingen en grafieken :relax:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat de fasedraaier met een weerstand als staat scheef zit had ik al verteld, dat het boven een bepaalde drempel ineens veel erger zou zijn vind ik maar raar, zou normaal geleidelijk verergeren.
Wat je er nu van gebrouwen hebt is ook niet erg fraai. De spanningsval over de anodeweerstanden (33k nu) is ongeveer 60V en voor volledig uitsturen heb je 66Vpiek nodig (-Vg1 van de eindbuis), haal je dus niet.
Vervang R40 (200Ω) 's door 100Ω voor meer stroom = spanning over anodeweerstand.
Zakt ook gelijk de Vak, want 330V is veel te veel.
Anne
Bijlagen
mx.png
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: wo 23 feb 2022, 19:25
Dat de fasedraaier met een weerstand als staat scheef zit had ik al verteld, dat het boven een bepaalde drempel ineens veel erger zou zijn vind ik maar raar, zou normaal geleidelijk verergeren.
Wat je er nu van gebrouwen hebt is ook niet erg fraai. De spanningsval over de anodeweerstanden (33k nu) is ongeveer 60V en voor volledig uitsturen heb je 66Vpiek nodig (-Vg1 van de eindbuis), haal je dus niet.
Vervang R40 (200Ω) 's door 100Ω voor meer stroom = spanning over anodeweerstand.
Anne
Bedankt Anne. R40 is een potmeter, de waarde ervan, 200R, is empirisch bepaald in het prototype door simpelweg de spanning op het knooppunt van de twee 100R weerstanden in de kathodes vanaf 7V elke keer met 0.5V te verhogen totdat een optimum werd gevonden voor de THD tov. uitgangsvermogen. Maar je hebt gelijk voor wat betreft de maximale uitsturing, ik zal de anode weerstanden weer vervangen door 22K en dan bovenstaande afregeling opnieuw doen.

Ik sta nog ik dubio voor wat betreft de stroombron, zoals jij hem hebt ingetekend krijg je er een regelkring bij. Immers als de stroom door beide anodeweerstanden gelijk is is de spanning voor AC gelijk en op het knooppunt dus 0. Als één van de triodes echter een iets hogere, of lagere, Gm heeft dan de andere krijg je een onbalans en dus een AC voltage die door de transistor wordt gecorrigeerd. Dit principe heb ik eerder ook zo toegepast en ik vermoed dat daar de LF oscillatie vandaan kwam waar ik meerdere keren last van heb gehad in de vorige versies van het prototype. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: wo 23 feb 2022, 20:58
Bedankt Anne. R40 is een potmeter, de waarde ervan, 200R, is empirisch bepaald in het prototype door simpelweg de spanning op het knooppunt van de twee 100R weerstanden in de kathodes vanaf 7V elke keer met 0.5V te verhogen totdat een optimum werd gevonden voor de THD tov. uitgangsvermogen. Maar je hebt gelijk voor wat betreft de maximale uitsturing, ik zal de anode weerstanden weer vervangen door 22K en dan bovenstaande afregeling opnieuw doen.
Met 22k wordt de spanning over de weerstand nog kleiner en nog minder uitgangsspanning.
In wat ik had getekend zit wel 22k maar bij een flink hogere stroom (~7mA / kant), is er wel voldoende spanning en een meer lineair gebied van de buis.
Ik sta nog ik dubio voor wat betreft de stroombron, zoals jij hem hebt ingetekend krijg je er een regelkring bij. Immers als de stroom door beide anodeweerstanden gelijk is is de spanning voor AC gelijk en op het knooppunt dus 0. Als één van de triodes echter een iets hogere, of lagere, Gm heeft dan de andere krijg je een onbalans en dus een AC voltage die door de transistor wordt gecorrigeerd. Dit principe heb ik eerder ook zo toegepast en ik vermoed dat daar de LF oscillatie vandaan kwam waar ik meerdere keren last van heb gehad in de vorige versies van het prototype. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Het werd enkel instabiel bij de cascode, Barry heeft deze schakeling in z'n GU50 versterker met twee EF184 zonder problemen.
Dat de transistor een evt onbalans bijregelt is mooi meegenomen. Maar als je geen transistor in het AF-circuit wil zet je toch een condensator tussen basis en emitter (massa).
Het nut van die 100Ω (voorheen 47Ω) ontgaat me, de buis doet het met de juiste instelling heel mooi.Kijk maar naar de 22k lijn, plus en min 60V rond de rode punt, in de Ia-Va grafiek even terug.
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: wo 23 feb 2022, 21:45
Met 22k wordt de spanning over de weerstand nog kleiner en nog minder uitgangsspanning.
In wat ik had getekend zit wel 22k maar bij een flink hogere stroom (~7mA / kant), is er wel voldoende spanning en een meer lineair gebied van de buis.
Je hebt gelijk, ik dacht even de andere kant op, dus lagere weerstand minder spanningsval, maar het is uiteraard omgekeerd, die spanningsval bepaalt de maximale uitsturing.
Ah!buis schreef:
Het werd enkel instabiel bij de cascode, Barry heeft deze schakeling in z'n GU50 versterker met twee EF184 zonder problemen.
Dat de transistor een evt onbalans bijregelt is mooi meegenomen. Maar als je geen transistor in het AF-circuit wil zet je toch een condensator tussen basis en emitter (massa).
Het is het proberen waard, ook met mijn opzet is dat immers eenvoudig te realiseren.
Ah!buis schreef:
Het nut van die 100Ω (voorheen 47Ω) ontgaat me, de buis doet het met de juiste instelling heel mooi.Kijk maar naar de 22k lijn, plus en min 60V rond de rode punt, in de Ia-Va grafiek even terug.
De insteek was een stuk(je) lokale terugkoppeling en uitgevoerd als potmeter om de boel netjes af te regelen, maar misschien is dat wel overbodig?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: wo 23 feb 2022, 19:25
P.s. de simulator is wat té optimistisch, want als ik mij goed herinner heb ik pakweg 290V gemeten op de anodes, maar zal het morgen nog even nalopen. Dat zou dan overigens wel binnen de specificaties zijn, ik gebruik de Elektro-Harmonix 6922 of de JJ E88CC, Ua-max is respectievelijk 300 en 400V, dus dat loopt wel los.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

P.p.s. Anne, ik zit met een scheef oog te kijken naar de 6JH8/6AR8 voor een alternatieve LTP, CCS zit feitelijk ingebouwd en volgens mijn inschatting is zo’n beam steering balanced deflector (klinkt wel héél stoer) best linear? Alleen beetje lage Mu (6), maar met een FET cascode erboven komen we een heel eind? Kan er alleen niet zo gauw een paar vinden tegen een schappelijke prijs.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: wo 23 feb 2022, 22:51
P.s. de simulator is wat té optimistisch, want als ik mij goed herinner heb ik pakweg 290V gemeten op de anodes, maar zal het morgen nog even nalopen. Dat zou dan overigens wel binnen de specificaties zijn, ik gebruik de Elektro-Harmonix 6922 of de JJ E88CC, Ua-max is respectievelijk 300 en 400V, dus dat loopt wel los.
Is te hopen. Philips is nog strenger, max 220V en als de Pa < 0,8W dan max 250V.
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: wo 23 feb 2022, 23:24
P.p.s. Anne, ik zit met een scheef oog te kijken naar de 6JH8/6AR8 voor een alternatieve LTP, CCS zit feitelijk ingebouwd en volgens mijn inschatting is zo’n beam steering balanced deflector (klinkt wel héél stoer) best linear? Alleen beetje lage Mu (6), maar met een FET cascode erboven komen we een heel eind? Kan er alleen niet zo gauw een paar vinden tegen een schappelijke prijs.
Die draaien helemaal geen fase om.
Schakelen de ingang (via g1) om naar a1 of a2 volgens de fase van het referentie signaal (de plaatselijke, op de burst gesynchroniseerde oscillator).
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: do 24 feb 2022, 12:02
Schakelen de ingang (via g1) om naar a1 of a2 volgens de fase van het referentie signaal (de plaatselijke, op de burst gesynchroniseerde oscillator).
Uhm, heb ik de werking dan verkeerd begrepen? Ik zie toch hier en daar opmerkingen en schema's dat de 6JH8 als fase draaier wordt ingezet?

http://www.r-type.org/articles/art-273.htm
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: do 24 feb 2022, 12:10
Ah!buis schreef: do 24 feb 2022, 12:02
Uhm, heb ik de werking dan verkeerd begrepen? Ik zie toch hier en daar opmerkingen en schema's dat de 6JH8 als fase draaier wordt ingezet?
http://www.r-type.org/articles/art-273.htm
Haha, is een grap. De faseomkering gebeurt niet in de buis maar met T1. En rond de nul overgang worden beide anodes aktief,komt er niks uit de LS.
Je zou de buis misschien nog wel kunnen gebruiken om de FM multiplex stereo te decoderen.
Anne

PS die schakeling doet het helemaal niet. Zonder signaal zijn beide afbuigplaten op dezelfde spanning. Als er dan wel signaal komt gaat dat naar de twee anodes, balanceerd uit in de UGT, niks om de afbuiging te krijgen. Verkeerd gekeken, dacht dat T1 op een aftakking van T2 zat.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 24 feb 2022, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Alleen heb je binnenkort geen stereo MPX meer te decoderen.... Was een speciaal schakelbuisje speciaal voor kleuren TV Anne, om het chroma signaal synchroon te demoduleren. Wel een grappig ding i.d.d.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef: do 24 feb 2022, 12:39
Was een speciaal schakelbuisje speciaal voor kleuren TV Anne, om het chroma signaal synchroon te demoduleren.
Vandaar m'n verwijzing naar het burst signaal.
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, maar even wat zaken verder geoptimaliseerd en vereenvoudigd, want eenvoud is het kenmerk van het ware tenslotte. Dit is de status quo van het moment. Suggesties zijn uiteraard weer welkom, wellicht heb jij nog een briljante ingeving Anne? Voltages met een * zijn de gemeten waardes, en daaruit blijkt dat we beneden het maximale voltage blijven van de 6922.

Proto 38 - Schema
proto38_schematic.jpg
Proto 38 - THD tov. uitgangsvermogen 1kHz/8R
proto38_thd_vs_pow_1khz.jpg
OpaBert

Bericht door OpaBert »

De Ogonofski bevalt niet ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er gaat maar erg weinig stroom door de 6922 is niet de beste instelling voor die buis. De gemeten waardes zijn wel beter als de sim.
En er klopt iets niet met die spanningen (gemeten), bij de kathodes is de stroom nog geen 4mA en bij de anodes meer dan 5mA :think:
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

OpaBert schreef: do 24 feb 2022, 15:48
Jawel, maar ik heb een goed kloppend model van de Hammond 1650R van de Ogonowski niet en dan is dit handiger voor de simulatie.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef: do 24 feb 2022, 17:10
OpaBert schreef: do 24 feb 2022, 15:48
Jawel, maar ik heb een goed kloppend model van de Hammond 1650R van de Ogonowski niet en dan is dit handiger voor de simulatie.
Ok en je metingen beter doen Anne heeft het meteen door als je maar wat opschrijft [-X [-X :lol:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: do 24 feb 2022, 15:54
Er gaat maar erg weinig stroom door de 6922 is niet de beste instelling voor die buis. De gemeten waardes zijn wel beter als de sim.
En er klopt iets niet met die spanningen (gemeten), bij de kathodes is de stroom nog geen 4mA en bij de anodes meer dan 5mA :think:
Anne
Vreemd, ik ben toch altijd heel zorgvuldig met het noteren van de gemeten spanningen, maar kennelijk heb ik toch ergens een fout gemaakt? Ik zal morgen nog een poging wagen. De hoeveelheid stroom door de 6922 klopt overigens wel, ik ging uit van circa 4-5mA en da’s geoptimaliseerd door de spanning op de kathodes van de 6922 in stappen van 0.5V te verhogen/verlagen tot een optimuum werd bereikt.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Links en rechts nog wat geschaafd vandaag, maar echt grote vooruitgang heb ik niet geboekt, wel weer een kleine reductie in THD, mede door het cascoderen van de stroombron van de LTP. De met * gemarkeerde voltages zijn de gemeten voltages in het prototype, uiteraard in rust bij nul uitsturing.

Proto 40 - Schema
proto40_schematic.jpg
Proto 40 - THD tov. uitgangsvermogen
proto40_thd_vs_pow_1khz.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die extra tor bij de stroombron zal wel niet veel uitmaken. Wel dat er nu meer spanning over de anodeweerstanden staat.
Geen stopweerstanden ? En ook nu weer meer stroom bij de anodes dan dat er van de kathodes komt ??
Wat je nog zou kunnen doen is de twee condensatoren bij de kathode eindbuizen vervangen door één tussen de kathodes.
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: vr 25 feb 2022, 16:57
Die extra tor bij de stroombron zal wel niet veel uitmaken. Wel dat er nu meer spanning over de anodeweerstanden staat.
Dat helpt zeker mee, maar ik heb ook de weerstanden in de voeding aangepast, die zijn nu 12K ipv. 10K.
Ah!buis schreef:
Geen stopweerstanden ? En ook nu weer meer stroom bij de anodes dan dat er van de kathodes komt ??
De stopweerstanden had ik er gisteren, in de vorige versie, al uitgehaald, scheelde weer iets in THD en ik heb geen nadelige effecten gezien van het verwijderen ervan.
Ah!buis schreef:
Wat je nog zou kunnen doen is de twee condensatoren bij de kathode eindbuizen vervangen door één tussen de kathodes.
Ga ik zeker even proberen, bedankt!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

P.s. ik heb geen verklaring voor de afwijkende spanningen, let op dat je wel kijkt naar de met een * gemarkeerde spanningen, dit zijn de gemeten waardes.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: vr 25 feb 2022, 19:23
P.s. ik heb geen verklaring voor de afwijkende spanningen, let op dat je wel kijkt naar de met een * gemarkeerde spanningen, dit zijn de gemeten waardes.
Daar gaat ie dan, :D
793mV over R35 (200Ω) geeft 3,965mA en daar gaat nog de basisstroom van Q1en Q3 vanaf.
364 - 274 = 90V over R21 (33k) voor 2,727mA
364 - 281 = 83V over R22 (33k) voor 2,515mA
Samen 5,242mA en dat min 3,965mA kathodestroom = 1,277mA gratis stroom :?

Wat betreft die stopweerstanden. Met 2mA is de steilheid wel flink afgenomen maar het blijft bedenkelijk.
Met de stopweerstanden krijg je een iets meer hoog-af wegens Miller, geldt eigenlijk allen voor de rechtse triode, de andere heeft al een grote weerstand naar het rooster. En dan nog C22(10p) erbij, om Miller wat te steunen :lol:
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 25 feb 2022, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie