Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Moderator: Beheerdersteam
-
Hifidelity
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 21:31
Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Ik zit met een acute vraag, wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus.
Door het zeer open speaker doek zie je de conus in mijn geval geel door het doek heen.
Met wat voor soort verf kan ik ze een andere kleur geven eventueel met spuitbus.
Waterverdunbare , acrylaat, alkydverf, of ?...
Wat zou een goede oplossing zijn?
Groet
Door het zeer open speaker doek zie je de conus in mijn geval geel door het doek heen.
Met wat voor soort verf kan ik ze een andere kleur geven eventueel met spuitbus.
Waterverdunbare , acrylaat, alkydverf, of ?...
Wat zou een goede oplossing zijn?
Groet
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Je gaat wel het karakter van de unit veranderen met de kans dat het filter niet meer klopt........
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Mwah, geel = kevlar, denk ik. Is op zich vrij zwaar conusmateriaal. Als je daar 1x een spuitbus zwart over haalt zal het weinig uitmaken. Papieren conussen heb ik wel eens met Ecoline gedaan.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Ennemoser C37 maar dat is dacht ik niet in kleur te koop…
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Krijg je dat in 1 laagje gedekt dan?
-
Hifidelity
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 21:31
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Oke bedankt voor de reacties, ik ga het uitproberen met kwastje, zo raak ik de rubber buitenring niet.
Spuitbus geeft meerwerk ivm afplakken van die ring.
Het gaat om lage tonen en sub speaker met dunne laag zal gewichtstoename verwaarloosbaar zijn.
Ecoline echt goed idee zeg, of wat te denken van inkt uit oude printercartridge.
Zal toch wel hechten, conus van kevlar?
Zal toch niet puur kevlar zijn maar een composiet?
Spuitbus geeft meerwerk ivm afplakken van die ring.
Het gaat om lage tonen en sub speaker met dunne laag zal gewichtstoename verwaarloosbaar zijn.
Ecoline echt goed idee zeg, of wat te denken van inkt uit oude printercartridge.
Zal toch wel hechten, conus van kevlar?
Zal toch niet puur kevlar zijn maar een composiet?
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Extra stukje doek achter het frontje??
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Inderdaad composiet. Epoxy is een gebruikelijke kunststofsoort hierbij.Hifidelity schreef: ↑ma 21 feb 2022, 15:06Zal toch wel hechten, conus van kevlar?
Zal toch niet puur kevlar zijn maar een composiet?
Misschien zit er af fabriek al een laklaag overheen.
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Dat heb ik noch bij de B&W, noch bij Audaxen, noch bij de Davis kevlars gezien. Die waren knalgeel en na 10 jaar bruin door de UV. Wel bij de Visatons, die zijn naderhand zwart gespoten. Maar volgens mij is dat ook geen kevlar maar glasvezel als wapening.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Heb je een Rogers Monitor 8.0 ofzo? Met HiVi/Swans woofers?Hifidelity schreef: ↑ma 21 feb 2022, 15:06Oke bedankt voor de reacties, ik ga het uitproberen met kwastje, zo raak ik de rubber buitenring niet.
Spuitbus geeft meerwerk ivm afplakken van die ring.
Het gaat om lage tonen en sub speaker met dunne laag zal gewichtstoename verwaarloosbaar zijn.
Ecoline echt goed idee zeg, of wat te denken van inkt uit oude printercartridge.
Zal toch wel hechten, conus van kevlar?
Zal toch niet puur kevlar zijn maar een composiet?
Waarom niet gewoon een extra laagje speakerdoek achter je frontje, zie je er niets meer van. Bij de luidspreker zaken te koop, lampje stof, nietjes of zelfs dubbelzijdig tape, of met lijmspray of tix - allemaal veel eenvoudiger en minder ingrijpend
-
Hifidelity
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 21:31
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Nou oplossing gevonden in Talens oostindische inkt.
Gisteren aangebracht vandaag kijken of of het egaal gedroogd is, mijn ega had nog potje staan kleur zwart.
Luidspreker doek wat ik wil gebruiken is zeer open oogt wel mooi voor de beetje aubergine kleur kast.
Kast van MDF is gewoon geplamuurd en geverft met kwast en roller.
Ja het is een Rogers met Hiv/Swans.
Alleen minder lomp model, want slanker en hoger en wat dieper.
Ik gebruik oude potten alkyd verf die ik heb staan meng zelf een kleur verdun zeef en voeg wat sikatief toe om droogtijd te versnellen.
Het geef meer voldoening te werken met restmaterialen.
Gisteren aangebracht vandaag kijken of of het egaal gedroogd is, mijn ega had nog potje staan kleur zwart.
Luidspreker doek wat ik wil gebruiken is zeer open oogt wel mooi voor de beetje aubergine kleur kast.
Kast van MDF is gewoon geplamuurd en geverft met kwast en roller.
Ja het is een Rogers met Hiv/Swans.
Alleen minder lomp model, want slanker en hoger en wat dieper.
Ik gebruik oude potten alkyd verf die ik heb staan meng zelf een kleur verdun zeef en voeg wat sikatief toe om droogtijd te versnellen.
Het geef meer voldoening te werken met restmaterialen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Sikatief= siccatief. Ik moest even opzoeken wat dat is: https://nl.wikipedia.org/wiki/Siccatief
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Die snap ik dan weer niet. Doordat die oude alkydverf zo langzaam droogt krijgt het ook de kans om mooi strak streeploos uit te vloeien. Werd dat nog maar verkocht... Ga jij er versneller door gooienHifidelity schreef: ↑di 22 feb 2022, 7:35
Ik gebruik oude potten alkyd verf die ik heb staan meng zelf een kleur verdun zeef en voeg wat sikatief toe om droogtijd te versnellen.
Het geef meer voldoening te werken met restmaterialen.
-
Hifidelity
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 21:31
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Nou ik heb nu van 4 speakers de conus zwart gemaakt met een potje Oost-Indische inkt van Talens.
Is goed gelukt is ook nog watervast volgens het opschrift op het glazen potje.
Bedankt voor jullie meedenken.
Dan een andere vraag, is het aan te raden om rond de 2 tweeters per box in mijn geval zacht foam of ander bekleding materiaal toe te passen op de in mijn geval 18mm terugligende baffel.
En wat doet het voor de weergave?
Misschien al over geschreven, waar ik ik het vinden?
Verder de vraag of het verstandig is om de woofer, de mid laag en eventueel hoog en bandtweeter te verbinden met elkaar dmv de extra lip op de diverse chasissen van de drivers?
Dit voor afgeleiden van eventuele statische elektriciteit?
Is goed gelukt is ook nog watervast volgens het opschrift op het glazen potje.
Bedankt voor jullie meedenken.
Dan een andere vraag, is het aan te raden om rond de 2 tweeters per box in mijn geval zacht foam of ander bekleding materiaal toe te passen op de in mijn geval 18mm terugligende baffel.
En wat doet het voor de weergave?
Misschien al over geschreven, waar ik ik het vinden?
Verder de vraag of het verstandig is om de woofer, de mid laag en eventueel hoog en bandtweeter te verbinden met elkaar dmv de extra lip op de diverse chasissen van de drivers?
Dit voor afgeleiden van eventuele statische elektriciteit?
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Dat hoeft niet, luidsprekers gaan niet kapot van statische elektriciteit.Hifidelity schreef: ↑di 22 feb 2022, 23:21Verder de vraag of het verstandig is om de woofer, de mid laag en eventueel hoog en bandtweeter te verbinden met elkaar dmv de extra lip op de diverse chasissen van de drivers?
Dit voor afgeleiden van eventuele statische elektriciteit?
-
Hifidelity
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 21:31
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Pjotr alkyd verf is nog overal te koop. Ik heb mdf gekozen, achteraf niet zo slim want veel werk omdat het veel verf opneemt vooral de kopse of zaag kanten.
Verder is het redelijk koud in mijn werkplaats, betekent in combinatie met oude verf nog langer wachten tot je verder kan werken. Vandaar de toevoeging van siccatief een elektrische ventilator kachel en regelmatig luchten ivm de oplos middelen uitdampende verf, want dat is niet gezond.
Verder is het redelijk koud in mijn werkplaats, betekent in combinatie met oude verf nog langer wachten tot je verder kan werken. Vandaar de toevoeging van siccatief een elektrische ventilator kachel en regelmatig luchten ivm de oplos middelen uitdampende verf, want dat is niet gezond.
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Ja dat klopt wel. Maar de moderne drogen veel sneller dan de vroegere. Ik had het daar met mijn verfhandel over en die vertelde dat het ook wel klopte. Maar dat de moderne klant nu eenmaal snel, snel, snel wil en de fabrikanten daarop inspelen.
-
Hifidelity
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 21:31
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Nou ben inmiddels zover dat ik de kast dicht kan maken.
(Dus van een rogers 8.0 aangepast ontwerp hoger dieper en de woofer in de zijkant)
Ik zal proberen foto toe te voegen.
De kast 18 mm mdf is geschroeft getackert en gelijmd met veel bracings.
Scheidingsfilter aan de buiten voorzijde in een houten behuizing gemonteerd.
Hoeveel demping wol is raadzaam in eerste instantie.?
Probleem is eigenlijk dat ik de kast wil dicht lijmen en schroeven.
Met als laatste het zijpaneel dat dusdanig groot is dat tijdelijk dichtschroeven geen optie is om uit te proberen, ivm de vele schroeven.
Te weinig schroeven en veel contactvlakken geeft een sub rammel paneel zodat uitprobeer luistersessie geen goed beeld kan geven.
Hoe zouden jullie dat aanpakken?
(Dus van een rogers 8.0 aangepast ontwerp hoger dieper en de woofer in de zijkant)
Ik zal proberen foto toe te voegen.
De kast 18 mm mdf is geschroeft getackert en gelijmd met veel bracings.
Scheidingsfilter aan de buiten voorzijde in een houten behuizing gemonteerd.
Hoeveel demping wol is raadzaam in eerste instantie.?
Probleem is eigenlijk dat ik de kast wil dicht lijmen en schroeven.
Met als laatste het zijpaneel dat dusdanig groot is dat tijdelijk dichtschroeven geen optie is om uit te proberen, ivm de vele schroeven.
Te weinig schroeven en veel contactvlakken geeft een sub rammel paneel zodat uitprobeer luistersessie geen goed beeld kan geven.
Hoe zouden jullie dat aanpakken?
-
Hifidelity
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 21:31
-
Hifidelity
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 21:31
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
Enigszins off topic:
Hij zal er niet gelijk af vallen, maar hoe is de basspeaker op het front bevestigd?
Ik zie een leger kleine schroefjes in de korf rand en vier grotere schroeven die onder een hoek een vulring steunen...
Groeten, Jan.
Hij zal er niet gelijk af vallen, maar hoe is de basspeaker op het front bevestigd?
Ik zie een leger kleine schroefjes in de korf rand en vier grotere schroeven die onder een hoek een vulring steunen...
Groeten, Jan.
-
Hifidelity
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 21:31
Re: Wie heeft er ervaring met het kleuren van een speakerconus?
De basspeaker is met kit en schroeven bevestigd. Ook is het zijpaneel volledig gelijmd en geschroefd op de box.
Betekent wel dat dat de kast niet meer open te maken is zonder destructief te werk te gaan.
Luidsprekers zijn klaar en klinken goed.
Gebruik ze in een surround opstelling meestal, maar ook gewoon stereo.
Zal proberen foto's toe te voegen.
Betekent wel dat dat de kast niet meer open te maken is zonder destructief te werk te gaan.
Luidsprekers zijn klaar en klinken goed.
Gebruik ze in een surround opstelling meestal, maar ook gewoon stereo.
Zal proberen foto's toe te voegen.
-
Hifidelity
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 21:31
